Auteur Topic: LSD - Long Slow Distance  (gelezen 69972 keer)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #40 Gepost op: 1 februari 2005 - 21:42 »
Moeten we nu the brain niet effe laten passeren?
 ;)

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #41 Gepost op: 1 februari 2005 - 21:46 »
voor wilde al een samenvattingske  :-p

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #42 Gepost op: 2 februari 2005 - 13:45 »
Der viel men nog iets binnen wat ik onlangs eens gelezen had en wat mss interessant kan zijn voor als "The Brain" passeert.

Waarom LSD?

Om DE belangrijkste spier te trainen, namelijk de hartspier!

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #43 Gepost op: 2 februari 2005 - 14:29 »
Citaat van: Thorgal
Der viel men nog iets binnen wat ik onlangs eens gelezen had en wat mss interessant kan zijn voor als "The Brain" passeert.

Waarom LSD?

Om DE belangrijkste spier te trainen, namelijk de hartspier!

De belasting op het hart is minimaal, ge traint uw hart veel meer in extensieve en intensieve duur, uw VO2 max gaat veel meer stijgen na intensieve duurtrainingen.
Maar, een lange weinig intensieve arbeid is ook arbeid natuurlijk.
 (':OT:')
Om een gezond hart te krijgen is het wel belangrijk een zeer groot volume in de lange duur en extensieve duur te rijden, best bij het begin van het seizoen.
Een gezond hart heeft een groot slagvolume. Als je enkel intensieve duur en weerstand traint krijgt je hart niet de kans een een groot slagvolume te krijgen, het is vooral de hartspier die dikker wordt ipv de kamers. Je hartslag gaat weinig dalen door de trainingen, maar je krijgt een hogere bloedruk, je hartspier vraagt meer zuurstof,....
En op een dag krijg je een hartinfarct tijdens een beklimming, oorzaak: een sporthart.

(':ONT:')
Het voornaamste effect van LSD is het economisch omgaan met energie, ge gebruikt (stimuleert en dus traint) trage vezels, en die gebruiken veel minder energie.
Ge kunt dus een hele koers op trage suikers rijden en toch nog een sprint trekken, uw snelle vezels zitten nog propvol glycogeen en ATP.
Voor lange duur sporten is LSD dus een must.

Maar, aangezien MTB meer te maken heeft met tijdrijden en cyclocross dan met een tour de france (met uitzondering van Marathon en de meerdaagse ritten) denk ik dat het nut van LSD door sommige MTB'ers een beetje overschat wordt.

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2005 - 11:14 »
kijk hier maar eens
http://www.campbell.edu/faculty/bergemann/des21.html

Long, slow distance training
Equivalent to ~ 70% of max VO2
Or about 80% of Max HR
Training distance > than race distance for 30 min to 2 hours;
training pace less than race pace
Benefits: enhanced CV and thermoregulatory function, improved mitochondrial energy production and oxidative capacity of skeletal muscle, increased utilization of fat as a fuel. May increase LT by increasing the ability to clear blood lactate. Spare glycogen.  Does not stimulate the neurological patterns of motor unit recruitment. Develops fibers not used in competition.

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #45 Gepost op: 25 maart 2005 - 11:30 »
Citaat van: Thorgal
Citaat van: Adri
hij geeft een ondergrens voor de LSD zone, maar geen voor de recovery training.

Ondergrens van de recovery,da's héél simpel, dat is je ochtendpols  :boogie:

niet correct een recovery training is tussen 55- 60% (ik kan er een paar procenten naast zitten, ik heb mijn lectuur niet bij de hand)  't blijft een training hoor, je moet dus wel inspanning leveren anders kan je beter in je bed blijven. Het idee is dat je van een heel lichte inspanning sneller recupereert dan van platte rust, vandaar dat ze na zware ritten op de rollen rijden (en een massage krijgen

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #46 Gepost op: 25 maart 2005 - 11:30 »
Bij mij hebben trainingen van 3u geen effect meer om mijn conditie te verbeteren. Sinds enkel weken rij ik vooral ritten van 100 a 150km over de weg. Met een gem hartslag ts de 130 en 140BPM.
Ik voel en zie (met behulp van mijn polar) mijn conditie nu wel weer stijgen.
Op een bepaald punt moet je je trainingen opdrijven om verder vooruitgang te kunnen boeken.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #47 Gepost op: 25 maart 2005 - 11:36 »
Citaat van: d@Mit
Citaat van: Adri
...minimum een uur.. je kan 2 opeenvolgende dagen na elkaar aan LSD training doen...

Dus een ritje met mijn vriendin die pas gestart is met fietsen tegen een "zeer" laag tempo heeft, kan voor mij ook voordelig zijn?  Tijdens deze ritjes van max 1h30 rij ik nooit boven de 65% van mijn HfMax.

dit een heel goede training! dit is een recuperatie training en als duursporter moet je eigenlijk 10-20% van je trainingshoeveelheid van dit soort trainingen inlassen, eigenlijk is 65% zelfs nog iets te hoog

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #48 Gepost op: 25 maart 2005 - 11:44 »
Citaat van: mtbhurricane
Bij mij hebben trainingen van 3u geen effect meer om mijn conditie te verbeteren. Sinds enkel weken rij ik vooral ritten van 100 a 150km over de weg. Met een gem hartslag ts de 130 en 140BPM.
Ik voel en zie (met behulp van mijn polar) mijn conditie nu wel weer stijgen.
Op een bepaald punt moet je je trainingen opdrijven om verder vooruitgang te kunnen boeken.

het ligt niet aan de duur dat de training geen effect meer heeft, maar aan het algemeen schema, als je een jaar hetzelfde schema aanhoudt en het  volgend jaar opnieuw, zal je geen progressie meer maken het tweede jaar. Je moet dan een zwaarder schema gaan volgen, niet noodzakelijk langere trainingen maar wel meer uren in totaal. Meer "trage" km's voor de uithouding, tijdens weerstand trainingen moet je durven "door de muur gaan" zoals hier ergens stond en om je snelheid op te krikken moet je interval doen.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #49 Gepost op: 25 maart 2005 - 12:33 »
Citaat van: Wowtre
kijk hier maar eens

Long, slow distance training
Equivalent to ~ 70% of max VO2
Or about 80% of Max HR
Training distance > than race distance for 30 min to 2 hours;
training pace less than race pace
Benefits: enhanced CV and thermoregulatory function, improved mitochondrial energy production and oxidative capacity of skeletal muscle, increased utilization of fat as a fuel. May increase LT by increasing the ability to clear blood lactate. Spare glycogen.  Does not stimulate the neurological patterns of motor unit recruitment. Develops fibers not used in competition.

Das een zeer straffe veralgemening!!!
80% van de max HR is voor veel athleten zelfs boven de anaerobe drempel!!!!

Voor die mannen is alle duurtraining blijkbaar LSD, in andere literatuur spreekt men meestal van LSD en extensieve en intensieve duur, of LSD wordt gewoon geïntegreerd in de extensieve duur.

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #50 Gepost op: 25 maart 2005 - 12:56 »
Citaat van: Nothing's Impossible
Citaat van: Wowtre
kijk hier maar eens

Das een zeer straffe veralgemening!!!
80% van de max HR is voor veel athleten zelfs boven de anaerobe drempel!!!!

Voor die mannen is alle duurtraining blijkbaar LSD, in andere literatuur spreekt men meestal van LSD en extensieve en intensieve duur, of LSD wordt gewoon geïntegreerd in de extensieve duur.

tjach den ene prof is den andere niet zeker, nochtans ik heb op andere sites hetzelfde gezien, nu op de vub, bij noteboom en in de meeste trainingboeken hebben ze zoals adri ook aangeeft over trage, extensieve en intensieve duur gaande van 60-80 maxHR en inderdaad de % HR is een ruwe afschatting, maar en vrij goede, meestal kom je met enkele trainingsvuistregels al een heel eind verder

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #51 Gepost op: 25 maart 2005 - 13:28 »
De ene prof is inderdaad de andere niet, maar den dezen slaat er toch ferm op los!
Hij bedoelt endurance, maar hij schrijft LSD!! :shocked:

Verder, bedoelt hij 80% van de max hr, of 80% van de hartreserve, hij spreekt toch van Carvonen?
Het 1' is steeds wat lager als het 2'!

Maar 80% is sowieso veel te hoog voor LSD

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #52 Gepost op: 25 maart 2005 - 14:41 »
Tis te hopen anders ben ik hier suries verkeerd bezig  :shocked:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #53 Gepost op: 25 maart 2005 - 15:18 »
Ja, er klopt iets niet met die 80% van de Max HR in dat artikel..
mijn LSD bovengrens is 114 bpm (68% van m'n MAX HR)  en mijn MAX HR is 168bpm.

80% daarvan is 134,4 , en dat ligt bij mij in m'n intensieve duurtrainings-range (128-138bpm).
Maar toch een 8-tal slagen onder m'n overslag (142bpm)  nog wel.

Mijn berekeningen komen van dokter Peter Vervoort en ik weet niet waar hij die getallen haalt, zeker niet van Karvonen.

de ene LSD is blijkbaar de andere niet. :doh: maar mijn ranges zijn berekend ervan uitgaande dat mijn doel marathons van 100K en meer zijn.

Stimpie

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #54 Gepost op: 6 april 2005 - 18:24 »
Ik train nu de meeste tijd in zone D1 en D2, Zone D3 is nog niet echt voor de eerste weken.
Als ik nu tweemaal in de week een D1 training vervang door een LSD training van minstens 3uur, haal ik dan enige conditieverbetering ?? Of is het nu al te laat voor LSD en hou ik mij beter in zone D1?

D1 is voor mij tussen 75% en 85% van de overslagpols
D2 is voor mij tussen 85% en 95% van de overslagpols

Epic

• 4Bikers Member
    • http://users.telenet.be/epic
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #55 Gepost op: 6 april 2005 - 19:09 »
Citaat van: Stimpie
Ik train nu de meeste tijd in zone D1 en D2, Zone D3 is nog niet echt voor de eerste weken.

Niet teveel in zo'n "lage zones" rijden, als je veel traint (minstens 10u per week) mag D1+D2 gerust 75% van je totale tijd bedragen. Als je minder traint moet dat niet meer zijn dan 65% anders ga je verstarren. D3 is een zone waarin je snel en veel progressie gaat maken, met weerstands- en snelheidstraining niet overdrijven!

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #56 Gepost op: 6 april 2005 - 19:27 »
Ik las nu ook wat meer "hogere" trainingen in (offroad, da's makkelijker).
De LSD en lagere intensiteit ( pakweg tot 10 slagen onder omslag)  wordt nu teruggeschroefd naar 65-75% van de trainingstijd.
Op de offroad trainingen probeer ik langere  intervallen juist onder m'n omslag te fietsen... met  zoveel recup als mogelijk ertussenin (hartslag bewust laten zakken tot LSD door bergaf de benen stil te houden bvb)

Maandag heb ik bvb 2u30 goed gevlamd, gisteren rust en vandaag 1u redelijk goed doorgereden. Vandaag bolden de pedalen haast vanzelf (ik heb m'n litespeed ook onder de 10kg gekregen, dat helpt ook  :w00t: )

De rest van de week zal het hoge LSD/Extensieve duur zijn met zondag nog eens een uur of 2 stevige offroad.

WappY

• David
  • 4Bikers Member
    • mijn plaatske voor webspullekes
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #57 Gepost op: 22 juni 2005 - 22:54 »
Niet teveel in zo'n "lage zones" rijden, als je veel traint (minstens 10u per week) mag D1+D2 gerust 75% van je totale tijd bedragen. Als je minder traint moet dat niet meer zijn dan 65% anders ga je verstarren. D3 is een zone waarin je snel en veel progressie gaat maken, met weerstands- en snelheidstraining niet overdrijven!

Ik probeer steeds in de software men taartgrafiekje in een zekere balans te houden, al dan niet per week maar zeker per maand...
Het streefdoel is 75% in D1 en D2 te krijgen met een evenwaardige verdeling, als er opbouw in km gedaan wordt doe ik deze de
eerste maand in D1, nadien terug in balans brengen. Verder probeer ik een 3 tot 5% in de max zone te krijgen om zeker te zijn
dat de nodige prikkels aanwezig blijven.
(alhoewel ik daar meestal wel over zit... maar ja dat is een ander verhaal  :'()
"Whether you think you can or think you can't, you're right."

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #58 Gepost op: 23 juni 2005 - 00:04 »
wappy, jij bent (om medische redenen als ik mijn geheugen me niet in de steek laat) een uitzondering, de meesten hier zullen nu vooral kracht en weerstand aan het aanscherpen zijn, kwestie van een beetje een goed figuur te slaan in de wedstrijden/marathons ;D

Cedric

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #59 Gepost op: 26 september 2005 - 18:36 »
Om een goede basis voor volgend seizoen te krijgen ,is het dus nodig om veel lsd te doen .
Maar nu zit ik met het volgende probleem;

De herfst is er dus wordt het heel druk bij ons op het werk en heb ik dus niet genoeg tijd om 's avonds lang op de fiets te zitten.
Soms is het zelfs zo erg dat ik enkel op de rollen geraak!
 Wat voor training moet ik dan doen op de rollen?
Rustig aan------Niet te snel------Dan lukt het allemaal wel!!!!!!