Auteur Topic: Luik: Theux  (gelezen 34790 keer)

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Luik: Theux
« Gepost op: 25 juni 2005 - 20:42 »
Op aanraden van enkele verhalen op fora en andere sites ben ik vandaag de rode route van Theux gaan verkennen.
Donderdagavond zocht ik nog wat informatie van de route zoals de afstand, het aantal hoogtemeters, het precieze startpunt,... kortom zo van die zaken die van pas komen als je een tocht plant.  Ik las op een website "Deze rode route is één van de mooiste routes in de Ardennen en dus een echte aanrader!". 
Ik vertrok dus deze ochtend met grote verwachtingen naar Theux.
Na ongeveer vier uurtjes zaten de 63 kilometer en 1318 hoogtemeters erop en ik moet zeggen het is inderdaad één van lands mooiste vaste tochten. 
Na een pittige start met enkele stevige klimmetjes en een zeer leuke afdaling naast de autosnelweg E42 begon het ritme in de benen te kruipen.  Na een uurtje fietsen had ik 16 kilometer afgelegd.  Het ging dus geen snelle tocht zijn, het was eerder genieten.  Op enkele natte stroken (lees een héél klein beetje modder) was het parcours kurkdroog.  De volgende keer dat ik op het knoppeke mijn fietscomputer drukte, stonden er 51 kilometer op de teller.  We waren inderdaad al enkele uurtjes verder maar het vlotte nog goed, via Banneux en Pepinster kwamen we terug in Theux aan.  Het middenstuk was naar mijn mening niet loodzwaar maar wel afwisselend.  Na een slingerafdaling waarbij je goed moest opletten of je nam een binnenweg recht naar beneden kwamen we aan bij de laatste klim van de dag...ja de laatste maar ook naar mijn gevoel de stevigste. Het was een klim om "mottig" van te worden.  Uiteindelijk aangekomen aan het kasteel van Franchimont en wat gewacht te hebben op onze pa (mijn bikemaat) zijn we moe maar voldaan teruggekeerd.  Ik zal er deze nacht goed van slapen maar het was inderdaad de moeite of had ik dat al gezegd.

Nog wat info voor geïnteresseerden;
- via de E25 is het afrit 45 / via de E42 is het afrit 7
- hoogtemeters vond ik op http://members.chello.nl/r.verhoeven14/mtbroutes.htm#Theux_rode_route:
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2006 - 09:00 door LuckyIron »

Cedric

• 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2005 - 22:18 »
Vandaag heb ik ook de rode route gedaan, en ik heb het geweten!!

Ik was eigenlijk vertrokken naar Oud-Heverlee om daar de vaste route te gaan rijden maar, omdat het op de Antwerpse ring voor geen meter vooruitging leek een 'u-turn' mij de beste oplossing.
Omdat ik toch echt wel zin had om te gaan fietsen dan maar besloten om naar Theux te rijden.

...dan in Luik de aansluiting met de E-42 (richting Verviers) gemist en stond ik bijna met mijne stomme kop in Namen. Dus ikke terug ne
'u-turn' en dan richting Verviers.
In de vorige O2-bikers had ik gelezen dat ik afrit 8 moest nemen om dan na 2 km linksaf te gaan en de bordjes naar het kasteel te volgen,
ikke dat niet vinden natuurlijk!! Dan maar naar huis gebeld om te vragen of mijn vriendin is efkes kan zien op het 4-bikers forum welke afrit het nu juist is, en jawel: afrit7. Bedankt hiervoor d@Mit :-[
Dus ikke terug ne 'u-turn' en dan na 3.45 u toch mijn bestemming bereikt!!! :-[  (op de terugweg heb ik er iets meer dan 1.5 uur over gedaan)

Over de route sluit ik mij volledig aan bij d@Mit, gewoonweg prachtig en voor herhaling vatbaar.
Rustig aan------Niet te snel------Dan lukt het allemaal wel!!!!!!

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2005 - 00:08 »
Nico en ik zijn er woensdag ook gaan biken, in het begin(eerste 10km) waren er redelijk veel pijltjes verdwenen waardoor we enkele km's extra hadden. Achteraf was de bepijling wel goed.
Parcour is schitterend, vooral die laatste helling naar het kasteel  :shocked:

verslag en foto's komen later op de site.

hier alvast het hoogteprofiel:

Mario

• 4Bikers Member
    • http://www.interieur-vanwijnsberghe.be
Luik - Theux
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2005 - 16:07 »
@speci: er was er toch gene bij met een scott scale ??? Er zijn drie bikers gepasseerd naast ons verblijf in Theux (Becco) , ik stond buiten en heb eens goed gekwijld naar die scale... dat waren jullie toch niet hé.

Enfin, net thuis gekomen van een weekje Theux.
Bij onze aankomst aan het vakantiehuis (amaai, wat een aanrader...nog nooit zo een pico bello vakantiehuis in de ardennen gehuurd!!!) werd ik meteen prettig verrast: ons huis lag naast de Blauwe route. Ik hoefde maar uit mijn voordeur te stappen of ik stond al op de 37 blauwe kilometers. Mijn opzet was dus om te beginnen met blauw. Startend vanuit ons verblijf stond ik na bijna 20 km aan de eigenlijke start, het kasteel van Franchimont. De bepijling was perfect, dus de twee pijltjes die tot nu toe ontbraken moeten bewust weggenomen zijn...Bij de beklimming naar het kasteel heb je de keuze, ofwel doe je er 350m over ofwel 1500... een tekeningetje over die 350m moet ik niet maken zeker.... verdoemme dat is afzien. (lees: onhaalbaar voor de mario...) Ook voor die verdomde lange klim door het bos moest ik van het zadel.  En net voor ik aan ons vakantiehuis kwam werd ik nog getrakteerd op een klim door het bos waar er volgens mij niemand op het zadel kan blijven. Niet zozeer door het klimmen op zich, maar eerder door de toestand van het pad. Losse stenen, keien en blokken liggen in hopen en geulen, takken hangen in de weg en er stroomt constant water over de stenen...
De eerste keer de blauwe route leverde me bijna 10km extra op door het wat verkeerd rijden enerzijds door het ontbreken van een aantal pijltjes, anderzijds door mijn eigen fout. De tweede keer heb ik er een paar meer "ontdekt"... Aan de rode route heb ik me (nog) niet gewaagd, ook omdat de blauwe aan mijn voordeur passeerde natuurlijk. Maar ik ga er zeker en vast nog terug.

Een aanrader als je het mij vraagt.

Mario
Before you criticize someone you should walk a mile in their shoes. This way, you're a mile away when you criticize them and you have their shoes

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Luik - Theux
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2005 - 16:54 »
@speci: er was er toch gene bij met een scott scale ??? Er zijn drie bikers gepasseerd naast ons verblijf in Theux (Becco) , ik stond buiten en heb eens goed gekwijld naar die scale... dat waren jullie toch niet hé.

Neeje, wij waren maar met z'n 2'en...

En net voor ik aan ons vakantiehuis kwam werd ik nog getrakteerd op een klim door het bos waar er volgens mij niemand op het zadel kan blijven. Niet zozeer door het klimmen op zich, maar eerder door de toestand van het pad. Losse stenen, keien en blokken liggen in hopen en geulen, takken hangen in de weg en er stroomt constant water over de stenen...

Das spijitg se tedoeme
  :toeme:, die had ik ook wel willen doen :shocked:

Mario

Ik had het iets technischer verwacht, hier en daar een schoon technisch vernuft -meestal alleen in de afdalingen-.
Voor mij mag het nog extremer, waar ik wel content voor was waren de klims mooie lange klims, niet stijl maar genoeg om een mooie training op te doen. Was ook de eerste keer in een paar maanden dat ik zonder last van mijn rug kon kunnen.

kawa

• Allan
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2005 - 17:34 »
Bij de beklimming naar het kasteel heb je de keuze, ofwel doe je er 350m over ofwel 1500... een tekeningetje over die 350m moet ik niet maken zeker.... verdoemme dat is afzien. (lees: onhaalbaar voor de mario...)

Deze korte klim heb ik ook pas dit jaar "ontdekt", heb altijd gedacht dat deze enkel voor wandelaars was met trappen enz. Op het Nederlandse forum gelezen dat deze al fietsend te doen is en ja hoor, prachtige klim, veel beter dan de lange versie! Volgende keer ga ik hierlangs naar onder ook.

Ook voor die verdomde lange klim door het bos moest ik van het zadel.

Bedoel je hiermee die lange klim, zo'n 6km van de start? Dit vind ik zo'n klote klim, die blijft duren en op dat moment ben ik nog niet warm gereden, ben altijd blij als ik boven ben  

En net voor ik aan ons vakantiehuis kwam werd ik nog getrakteerd op een klim door het bos waar er volgens mij niemand op het zadel kan blijven. Niet zozeer door het klimmen op zich, maar eerder door de toestand van het pad. Losse stenen, keien en blokken liggen in hopen en geulen, takken hangen in de weg en er stroomt constant water over de stenen...

Dit vind ik ook de mooiste klim die ertussen zit. Overigens de enigste plaats waar ik van de fiets moet. Maar ik blijf proberen om boven te geraken.

Mario
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2005 - 18:25 door kawa »
I USED 2 BE SCHIZOPHRENIC BUT WE'RE OK NOW

Cedric

• 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2005 - 17:55 »
Hebben jullie het hier over de blauwe route?

kawa

• Allan
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2005 - 18:24 »
Hebben jullie het hier over de blauwe route?

Mario en ik wel ja.

Cedric

• 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2005 - 19:39 »
Ok bedankt, ik heb alleen nog maar rood gereden en was van plan om binnenkort blauw en groen is aan elkaar te plakken. :ohmygod:

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2005 - 19:45 »
groen en blauw tesamen is ongeveer van hetzelfde kaliber als rood, enkel de rode zal iets technischer zijn.
blauw vind ik dan weer mooier.
Ze zijn alle 3 Super! :applaus:

kawa

• Allan
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2005 - 20:05 »
Ik denk dat ik volgende week eens de rode ga doen. Ben nu al zo dikwijls daar geweest en altijd maar die blauwe...

Mario

• 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2005 - 09:08 »
Bij de beklimming naar het kasteel heb je de keuze, ofwel doe je er 350m over ofwel 1500... een tekeningetje over die 350m moet ik niet maken zeker.... verdoemme dat is afzien. (lees: onhaalbaar voor de mario...)

Deze korte klim heb ik ook pas dit jaar "ontdekt", heb altijd gedacht dat deze enkel voor wandelaars was met trappen enz. Op het Nederlandse forum gelezen dat deze al fietsend te doen is en ja hoor, prachtige klim, veel beter dan de lange versie! Volgende keer ga ik hierlangs naar onder ook.

Ook voor die verdomde lange klim door het bos moest ik van het zadel.

Bedoel je hiermee die lange klim, zo'n 6km van de start? Dit vind ik zo'n klote klim, die blijft duren en op dat moment ben ik nog niet warm gereden, ben altijd blij als ik boven ben  

Yep, dat is'm...ja, na de bocht naar rechts blijft hij venijnig klimmen...een dooddoener voor mij...

Dit vind ik ook de mooiste klim die ertussen zit. Overigens de enigste plaats waar ik van de fiets moet. Maar ik blijf proberen om boven te geraken.

Op de fiets blijven is daar volgens mij niet mogelijk..de eerste die ik het zie doen krijgt er ene van mij...

Awel, kawa, als je daar boven komt moet je naar rechts, dat huis direct aan de rechterkant, (vernieuwde gevel, met grind ernaast voor het parkeren van een 4-tal wagens en een groen tuinhuis)  hadden wij voor een week gehuurd.

Mario
Before you criticize someone you should walk a mile in their shoes. This way, you're a mile away when you criticize them and you have their shoes

Mario

• 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2005 - 09:11 »

Neeje, wij waren maar met z'n 2'en...

Das spijitg se tedoeme
  :toeme:, die had ik ook wel willen doen :shocked:

Mario

Ik had het iets technischer verwacht, hier en daar een schoon technisch vernuft -meestal alleen in de afdalingen-.
Voor mij mag het nog extremer, waar ik wel content voor was waren de klims mooie lange klims, niet stijl maar genoeg om een mooie training op te doen. Was ook de eerste keer in een paar maanden dat ik zonder last van mijn rug kon kunnen.

De blauwe was nu ook niet zo technisch hoor, enkel zoals je zei in wat afdalingen, maar die klim was het technisch hoogstandje van de route...die moet je zeker eens proberen de volgende keer.

kawa

• Allan
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2005 - 09:43 »

Op de fiets blijven is daar volgens mij niet mogelijk..de eerste die ik het zie doen krijgt er ene van mij...

Awel, kawa, als je daar boven komt moet je naar rechts, dat huis direct aan de rechterkant, (vernieuwde gevel, met grind ernaast voor het parkeren van een 4-tal wagens en een groen tuinhuis)  hadden wij voor een week gehuurd.

Ik zal het u weten zeggen als het gelukt is  :cool: Tot nu toe kom ik een stuk uit het bosje, pas de laatste 10m lukt me niet.  :muur:

Kan je me wat meer info over da huis geven? Kostprijs ed. Misschien dat ik hier ook wel eens wil verblijven voor een weekendje...
thx

Mario

• 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2005 - 19:35 »
Het huis was voorzien van
-4 slaapkamers voor 2 personen (allen met hun eigen thema)
-2 kinderkamers met nog eens 6 enkele bedden samen
-volledig uitgeruste keuken
-eetplaats voor een man of 14/16
-kleine tuin
-terras met tuintafels voor een 14man of meer
-parasol, bbq...
-TV & radio/cd
-salon met 2 ruime hoekzetels
-6 badkamers (elke kamer 1 dus) met douche of bad en eigen toilet
-toilet beneden
-parkeerplaats voor 4 wagens
-een prachtig zicht vanop het terras
-je kan ook gebruik maken van het tennisveld van de eigenaar benden in becco
-...

huurprijs: 950 euro voor 1 week

Het huis was nog maar een paar maanden geleden volledig afgewerkt, dus alles was in volledige nieuwstaat.
Echt een aanrader!

Mario

PS: het zijn idd die laatste goeie 15 meter die je de das omdoen denk ik. Alvast suc6

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #15 Gepost op: 23 juli 2005 - 19:40 »
Het huis was voorzien van
-4 slaapkamers voor 2 personen (allen met hun eigen thema)
-2 kinderkamers met nog eens 6 enkele bedden samen
-volledig uitgeruste keuken
-eetplaats voor een man of 14/16
-kleine tuin
-terras met tuintafels voor een 14man of meer
-parasol, bbq...
-TV & radio/cd
-salon met 2 ruime hoekzetels
-6 badkamers (elke kamer 1 dus) met douche of bad en eigen toilet
-toilet beneden
-parkeerplaats voor 4 wagens
-een prachtig zicht vanop het terras
-je kan ook gebruik maken van het tennisveld van de eigenaar benden in becco
-...

huurprijs: 950 euro voor 1 week

Het huis was nog maar een paar maanden geleden volledig afgewerkt, dus alles was in volledige nieuwstaat.
Echt een aanrader!

Mario

PS: het zijn idd die laatste goeie 15 meter die je de das omdoen denk ik. Alvast suc6

Vakantiehuis ... :shocked: Ik noem dit eerder een vakantievilla.

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2005 - 17:03 »

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Luik - Theux
« Reactie #17 Gepost op: 2 augustus 2005 - 21:57 »
Ik zou ook dringend eens moeten gaan, het ligt er precies nog redelijk droog bij  :grin:

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Luik - Theux
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2005 - 06:21 »
Het lag er echt zalig bij,
hier en daar een klim en afdaling zoals het bij mij een hele route mag zijn...

Op het einde is het wel beginnen gieten, toen was het iets glettiger op de afdalingen die bezaaid waren met stenen. Maar dat maakt het juist plezant...

Voor mij is Theux zekerst een aanrader. :applaus:

mtb-fltn

• Nicolas Panniez
  • 4Bikers Member
Luik - Theux
« Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2005 - 23:11 »
pics:

http://www.4bikers.be/fotoalbum/thumbnails.php?album=77

Ferm fotokes!  :applaus: Da was de rode route zeker? Ik heb de blauwe al gedaan maar ga volgende week de rode is doen.

Dat heel stijl stukske bergaf met die uitstekende rotsblokken (foto 48 t.e.m. 50), maakten die ook deel uit van de route??
Euh..................niks dus.........