Auteur Topic: Biken rond het meer van Nisramont  (gelezen 10278 keer)

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
Biken rond het meer van Nisramont
« Gepost op: 20 september 2005 - 21:48 »
Heeft iemand dit al gedaan ? Mag het ? Is het niet té technisch ?

Alvast tanx voor de replies
http://users.skynet.be/fa055571 Een nieuw jaar, een vers paar benen

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2005 - 22:24 »
Goh,
lijkt me een behoorlijke uitdaging.
Ik heb die rondgang in 2003 te voet gedaan.
Trip van ongeveer 14 km. (zie ook infobord ter plaatse)
Ik heb al vele Ardennenwandelingen op mijn actief staan en dit was zeker één van de pittigere.
Er zijn stukker te biken, maar je zal toch geregeld het ros over de schouder moeten leggen.

Zal proberen wat beeldmateriaal online te zetten.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2005 - 14:07 »
Ik ben er ooit geweest, was vanuit Houffalize vertrokken, en ben teruggekeerd wegens verboden te fietsen.

BM

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2005 - 15:18 »
Is inderdaad verboden, maar slecht aangegeven dat het verboden is.
Ben er verleden week nog geweest om eventueel op te nemen in een route rond La Roche maar zelfs indien het zou mogen is er redelijk wat stapwerk in de lus van 14 km.  Maar ik ga nog eens terug want ik heb gezien dat er paden zijn die ietsje van het meer afliggen en wel beter berijdbaar en waarschijnlijk ook toegankelijk zijn. 
Te voet is het al een leuke uitdaging, en neem die 14 km en 4 uur stappen maar met een korrel zout, 5 uur stappen zit meer in de buurt.

Tom

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2005 - 16:36 »
Ik maak deze wandeling jaarlijks, en heb er bij de eerste editie ook er eens over nagedacht om deze met de mtb te proberen. Achteraf bekeken zou dit echt gekkenwerk geweest zijn. Sommige afdalingen/hellinegn zijn al moeilijk te voet te nemen, laat staan met een bike > ronduit gevaarlijk !!
4h is echt wel haalbaar hoor, wij doen er iets minder over. Voor wie van wandelen houdt is het een echte aanrader. Wel te mijden op zon en feestdagen, dan is het daar net Blankenbergen  ;).

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2005 - 18:41 »
MMM, een beetje stapwerk is zeker geen ramp. Als ik er zou rijden zou het waarschijnlijk vrijdag's zijn, want als er veel wandelaars zijn is het gewoon niet veilig, en ik wil niet constant opmerkingen horen dat ik er niet zou mogen rijden etc.

BM

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2005 - 22:27 »
Ik maak deze wandeling jaarlijks, en heb er bij de eerste editie ook er eens over nagedacht om deze met de mtb te proberen. Achteraf bekeken zou dit echt gekkenwerk geweest zijn. Sommige afdalingen/hellinegn zijn al moeilijk te voet te nemen, laat staan met een bike > ronduit gevaarlijk !!
4h is echt wel haalbaar hoor, wij doen er iets minder over. Voor wie van wandelen houdt is het een echte aanrader. Wel te mijden op zon en feestdagen, dan is het daar net Blankenbergen  ;).

Die 4 uur, dat zal wel zijn zonder een paar snotneuzen van 4 à 10 jaar aan uw been  :shocked: Heb het 12 jaar geleden ook wel gedaan in ongeveer 4 uur met ne kleine van 2 jaar in een babydrager. Sindsdien heb ik alleen maar de indruk dat die wandeling zwaarder geworden is en dat het uitslijten van boomwortels en rotspartijen steeds sneller gaat.
De laatste keer had ik spijt dat ik niet met de mtb was, het leek me soms bergaf 'more easy' op 2 wielen :)
En wandelaars ben ik er nooit echt veel tegengekomen, en als we er tegenkwamen waren het meestal 'echte' wandelfreaken, zeker géén dagjestoeristen die een wandeling rond het meer van Nisramont maken omdat 'Van de Ven' failliet was en ze niet wisten wat doen die dag :angel:
Inderdaad, wel in't weekend wegblijven, stikt er van de Nederlanders (meestal op de parking en de eerste 2 km) maar dat is in de ganse Ardennen al zo :muur:, daar moet ge mee leren leven.

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2005 - 12:12 »
Mijn wonden nog likkend  :P ben ik thuisgeraakt. Wat een rit !!  :shocked:

Ben vrijdagavond geweest, zodat ik geen wandelaars zou tegenkomen, en dat was ook de ideale moment. Ben alleen enkele locale vissers tegengekomen. Ben vertrokken tegen de klok in. De eerste stukken bolde zeer vlot, regelmatig de nodige wortels en stenen maar doenbaar. Af en toe moest ik wel tussen , over , onder omgewaaide boomstammen klefferen. Maar aan de eerste helling werd het andere koek. De haarspelde lagen te scherp, zodat ik steeds even moest afstappen. De afdaling was zalig, alhoewel de haarspelde ook hier zeer scherp lagen, maar je kon meestal ervoor steil rechtdoor naar beneden. Daarna constant op en af, regelmatig bergop de bike op de schouder nemend. Er was één afdaling die ik maar half heb durven nemen, temeer omdat ik alleen op pad was en geen goesting had om de afgrond in te duiken. Het laatste stuk voor de ourthe liep terug vlot, te vlot ...
Net toen ik dacht dat het technische stuk gedaan was, en ik er een mooie snelheid op na hield, liep er over een klein riviertje een betonne bruggetje. Echter dit betonnen brugje eindigde met een heel diep afgrondje (een dikke meter) waardoor ik wat later ontwaakte met mijn gezicht tegen de steentjes.

Helm pertotal maar hoofd volledig heel. Pols verstuikt, maar buiten wat extra schrammetjes viel het nog mee. Dus de Ourthe over gesukkelt, en aan enkele vissers, la route au civilisation gevraagd. Na 30 km asfalt te hebben gedaan (ik had geen idee waar ik juist was) terug aan het chaletje geraakt in La roche.

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2005 - 22:00 »
Citaat van: Mr. Wallace
Mijn wonden nog likkend  :P ben ik thuisgeraakt. Wat een rit !!  :shocked:

Hoe lang heb je over dat toerke gedaan ?
En kan je die best in wijzerszin of in tegenwijzerszin rijden indien je zo weinig mogelijk stapstukken wil ?
« Laatst bewerkt op: 26 september 2005 - 22:02 door Thierry »
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2005 - 22:08 »
heren, hebben jullie niet goed verstaan wat hierboven staat?

JE MAG DAAR NIET FIETSEN !!

ga zo door, je verbrod het op die manier voor alle bikers in de buurt.

Sorry maar dat moest er effe uit.

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2005 - 22:26 »
heren, hebben jullie niet goed verstaan wat hierboven staat?

JE MAG DAAR NIET FIETSEN !!

ga zo door, je verbrod het op die manier voor alle bikers in de buurt.

Sorry maar dat moest er effe uit.

's Nachts in 't bos fietsen mag ook niet ...

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2005 - 22:40 »
Als je met deze ingesteldheid (zie quote) daar gaat fietsen heb ik daar helemaal geen probleem mee! En massa's bikers heb je niet op zo paden, het zijn toch maar enkelingen.

Zelf ben ik al vaak op wandelpaden in de buurt gaan fietsen. Maar altijd met dit in mijn achterhoofd:

Kijk begin met u een bel te kopen en geef voorrang aan de wandelaars die ge beleefd groet. In wallonië mag je op geen enkel pad waar twee fietsers elkaar niet kunnen kruisen fietsen. Maar geen kat die het decreet Lutgen toepast. Als jij een wandelaar omver rijdt, dan zal de wet wel spelen. Als ge Gr's gebruikt is het minste dat ge kunt doen lidgeld aan die organisatie betalen en u kandidaat stellen om een stuk GR in uw buurt te onderhouden. Als alle mtb'ers GR's gaan rijden met de attitude waarmee ze nu tt's en chrono's rijden zal de wandellobby daar rap via wettelijke weg een eind aan maken. Er zitten ook soms privestukken in, als daar een bord staat verboden voor fietser/prive stap dan af en ga te voet of vraag beleefd of ge door mag als ge iemand ziet.  In het ergste geval(beschermde natuurgebieden) zoekt ge een alternatief via uw kaart die ge bijhebt. Op bepaalde GR'sz zoals de knuppelpaden  in de hoge venen heb je met de mtb niets te zoeken. Ge zijt gastgebruiker en als ge u zo gedraagt zal er niet rap een einde komen aan het gedoogbeleid.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2005 - 18:55 »

En kan je die best in wijzerszin of in tegenwijzerszin rijden indien je zo weinig mogelijk stapstukken wil ?

Ik heb het in tegenwijzerzin gedaan, en is denk ik de beste richting. Heb wel niet helemaal rondgereden. Reken op een gem. van 7 km/u. Dus iets van een 2 uur zal een volledige toer duren. Ik moet er wel bijzeggen dat ik om 7 km/u te halen een gem. hr had die overeenkomt met overslagpols (dit vooral omdat ik de stapstukken zeer stevig doorging, en de hr niet zakt in de afdalingen).

@ Adri: Ik ben op vrijdagavond gaan biken, omdat er dan geen wandelaars zijn (op een enkeling na), bovendien ging ik ook met de instelling dat wandelaars absoluut prioriteit krijgen, zo een rit moet je niet doen als training of om ter snelste dus je kan gemakkelijk stoppen om andere voorrang te geven.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2005 - 18:57 door Mr. Wallace »

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2005 - 19:55 »
@ mr. Wallace, ok, je hebt het op een rustig moment gedaan, dat respecteer ik, maar desalniettemin geldt er daar een verbod tot fietsen.
@thierry : je hebt gedeeltelijk gelijk, maar op de grote dreven mag je s'nachts net zo goed fietsen als overdag hoor. Of dacht je dat ze 's nachts de Weerstedreef afsloten voor alle verkeer?

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2005 - 22:37 »
... dacht je dat ze 's nachts de Weerstedreef afsloten voor alle verkeer?

LOL, dat zou inderdaad wat veel gevraagd zijn, dat ze de openbare asfalt-wegen (zoals de Weertsedreef) doorheen Heverleebos en Meerdaalwoud zouden afsluiten. Dan kunnen ze evengoed ook de Naamsesteenweg of - why not - de E40 afsluiten tussen zons-ondergang en zons-opgang ... LOOOOOL

Sssssst, straks brengt ge "de groen" nog op ideeën  :lipsrsealed:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2005 - 13:28 »
Er wordt al jaren geijverd voor het afsluiten van de Weertse Dreef... het zal voor binnenkort zijn.
Maar inderdaad, wat jij aanhaalt is een mooi precedent als je 's nachts in het bos betrapt wordt.
Ik ben hier trouwens met de Houtvesterij over gaan praten, en zolang je op de weg blijft hebben ze er geen problemen mee.
De dagdieren slapen en de nachtdieren zijn wakker.
Er wordt trouwens regelmatig gepatrouilleerd om stropers te betrappen, zeker in het najaar.

BM

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2005 - 12:52 »

Ik heb het in tegenwijzerzin gedaan, en is denk ik de beste richting. Heb wel niet helemaal rondgereden. Reken op een gem. van 7 km/u. Dus iets van een 2 uur zal een volledige toer duren. Ik moet er wel bijzeggen dat ik om 7 km/u te halen een gem. hr had die overeenkomt met overslagpols (dit vooral omdat ik de stapstukken zeer stevig doorging, en de hr niet zakt in de afdalingen).

Ik denk dat ge niet eens een halve ronde ver bent geraakt. Ge moet namelijk 2x zo'n betonnen brug over en tussen die twee bruggen moet ge de klim naar de hoofdbaan nemen die aan het watersportcenter uitkomt.  Na die tweede brug is er nog een heel technisch stuk met trappen en boomwortels tot aan het vertrekpunt

@ Adri: Ik ben op vrijdagavond gaan biken, omdat er dan geen wandelaars zijn (op een enkeling na), bovendien ging ik ook met de instelling dat wandelaars absoluut prioriteit krijgen, zo een rit moet je niet doen als training of om ter snelste dus je kan gemakkelijk stoppen om andere voorrang te geven.

Slowlegs

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2005 - 21:27 »
Ik ben daar vorig weekend die 14 km gaan wandelen. 't Was een schitterende wandeling! Eén van de mooiste die ik in Dardennen heb gemaakt.
Ik vraag me eigenlijk af waarom je nu persé daar wil biken terwijl er in de nabije omgeving honderden kms uitgepijlde parcours zijn (Houffalize, Bertogne, Bastogne, La Roche, Hotton, enz...)?

Splenter

• 4Bikers Member
    • http://splentersbike.fotopic.net/
« Reactie #18 Gepost op: 2 november 2005 - 19:08 »
Ik heb dat toertje ook al eens gereden. Heel technisch, heel wat stappen maar superleuk. Ook gedaan buiten het toeristisch seizoen, enkel een koppel ontmoet. Dat het verboden is, ok, maar mijn ingesteldheid bij zo'n onderneming is stoppen als je wandelaars tegenkomt en ze laten voorbij komen. Daar doe je niemand verkeerd mee en wordt door de meeste mensen geapprecieerd. Als iedereen narrowminded gaat denken dat moeten we in de toekomst voor iedereen een apart pad aanleggen: 1 vr de wandelaars, 1 vr de mtb, 1 voor de 4x4, etc... Respect voor elkander helpt al heel wat...
Nu, de discussie mag daar niet overgaaan, het tochtje zelf: ik heb het gereden in wijzerzin, en dat vond ik wel de tofste richting omdat je de meeste stapstroken dan in het begin tegenkomt. Het laatste stuk is dan licht bollend en dat doet dan wel deugd. Tijd was ongeveer 2u.