Auteur Topic: Nieuwe NGI-software op komst....  (gelezen 11883 keer)

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
Nieuwe NGI-software op komst....
« Gepost op: 28 september 2005 - 08:39 »
gisteren vernomen dat de huidige software (NGI stafkaarten Vlaanderen en Wallonië) uitgeput zijn;
op zich geen probleem, want die haddek al.
Tegen het einde van't jaar zou er een nieuwe versie verschijnen op DVD (allé ze hebben gesnapt dat ge dat evengoed op 1 schijfke kunt zetten) met bijkomende functionaliteiten en gegevens....

Ik ben wel eens benieuwd of ze rekening gehouden hebben met de opmerkingen naar compatibiliteit met andere bestandstypes, ondersteuning van andere GPS-toestellen, polylijnen bewerken...
Voorlopig hieromtrent nog maar weinig informatie bekend...
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Fredjeraketje

• 4Bikers Member
    • Joybikers Ronse - Mountainbikeclub
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2005 - 20:29 »
Ik heb deze week de DVD van Wallonië gekocht. De volledige installatie neemt 2 GB in beslag. Scrollen gaat nu een stuk sneller. Je kan ook van op de DVD zelf bekijken, maar dan gaat alles mogelijk ietsje trager.

Naast de snelheid is er in deze nieuwe versie aandacht besteed aan "uitstapideeën": Her en der zijn er icoontjes die een toeristische trekpleister aanduiden, met wat uitleg bij.
Wat ik één van de leukste vernieuwingen vindt, is dat je met de DVD's de hoogte van een punt kunnen berekenen. Aan de hand daarvan maakt het programma zelf een hoogteprofiel van zelfgemaakte tracks of tracks uit GPS-toestellen. Jammer is wel dat ie niet automatisch het positieve hoogteverschil van de hele track kan berekenen.

De kaarten zelf zijn grotendeels hetzelfde gebleven, tot nu toe heb ik nog maar 1 paadje gevonden die er in de vorige versie wel opstond en nu niet. Ik heb zelf geen GPS-toestel, dus over die verbeteringen kan ik niet meespreken.

De DVD van zowel Vlaanderen als Wallonië is verkrijgbaar voor net geen €50. De DVD van Wallonië (en Brussel) bevat ook nog een gans stuk Vlaanderen, onder andere de Vlaamse Ardennen, het Heuvelland, Leuven,... Hasselt en Aalst staan er net niet meer op.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2005 - 21:21 »
en wat is er nu écht nieuw... alsikdat zo lees, zijn er nog steeds 3 schijven: eentje voor Vlaanderen, ééntje voor Wallonië en ééntjevoor Brussel... wat is er dan bijgekomen, dat men overgestapt is naar DVD-schijfjes... zijn dekaarten misschien nu opschaal 1/25.000 ipv op 1/50.000...
Is er trouwens iets aan de interface gedaan ? De software van release 1 vond ik eerlijk gezegd maar povertjes... geen andere mogelijkheid om op te slaan dan dat stupide NGI-bestandsformaat (op zich niks mismee, moest het compatibel zijn met andere pakketten, maar neee)
Erger was de gebrekkige manier om tracks aan te maken. Eén foutje en jekon opnieuw beginnen... tracks koppelen zat er ook al niet in...
Kortom... d'er was nog werk aan de GUI. Maar ik vrees een beetje dat daar noegabollen is aan bijgestuurd... TRUE ?!

Dus daarom de vraag: wat is er nu méér, beter en/of de moeite om up-te-graden ???? Installatie van 2 Gb... en dat alleen voor de schijf van Wallonië dan moet er tochwel iets méér op staan dan op de CD'rommekes, hé
Sneller werken was al mogelijk mits gebruik van Image en virtual cd-rom... dat liep/loopt bij mij al een tijdje héél vlot...

Soit: ik ben benieuwd
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2005 - 22:22 »
en wat is er nu écht nieuw... alsikdat zo lees, zijn er nog steeds 3 schijven: eentje voor Vlaanderen, ééntje voor Wallonië en ééntjevoor Brussel...

Correctie : TWEE dvd's, niet drie. Zie http://www.ngi.be/NL/NL1-10.shtm
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2005 - 22:40 »
juist ja... dacht dat er vroeger ook maar 2 waren.... (maar heb mailtje van Fredjeraketje te snel en foutief gelezen en daardoor de bal gemist..)
Idd: 2 schijfjes dus... maar dit volledig ter zijde... (echter: juist is juist)

back 2 the questions now
        www.fekejo.be

Fredjeraketje

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2005 - 23:01 »
Je kan nu tracks samenvoegen of splitsen, maar het is nog altijd met die ngi bestanden te doen.
Ze hebben zich vooral bezig gehouden met die "uitstapideeën" denk ik. Zoveel nieuws is er dus niet aan, al vind ik het wel fijn dat je die hoogteprofieltjes kan maken.

http://www.lannootopokaarten.be/ is trouwens de website.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2005 - 23:07 »
En kunt ge nu al gegevens exporteren via USB aansluiting?
Geizn de prijs van de kabel, koop ik als het zo zou zijn beter die dvd.
De mapsource topo van BE daar is iik nog werk aan voor dat bruikbaar is voor tracks op te stellen.
CS7 voor de koersfiets deugt ook la niet, want hopen jaagpaden staan er gewoon niet op, daarentegen wel onverharde stukken, waar zit de logica?

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2005 - 22:04 »
de verbeterde track-tools zullen handig zijn... een DTM is echt wel een verbetering... maar of dat nu de investering waard is van 100 € (want ik wil ze natuurlijk wel terug allebei hé) dat is nog maar de vraag...
we zullen nog maar een beetje afwachten tot alle kinderziektes er uit zijn zeker...
        www.fekejo.be

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2005 - 13:12 »
heb net het NGI een mailtje gestuurd... een kijken wat hun reactie is !
---------------------------------------------------------------------------------------------------
inhoud mailtje...
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben reeds enkele jaren in het bezit van de Topografische CDRoms van België (gekocht kort na de release). Jammer genoeg zater er een aantal spijtige tekortkomingen in de grafische interface (weinig gebruiksvriendelijke manier om tracks te maken, geen mogelijkheid om verschillende tracks te editeren, te koppelen..., export enkel onder NGI-annotatie bestand,...
Door de zeer beperkte compatibiliteit met andere software (lees: géén) was er ook geen mogelijkheid om de tekortkomingen in een andere software op te lossen.
Ik lees nu, in de productspecificatie van de nieuwe DVD's, dat een aantal van deze problemen zijn aangepakt en dat de nieuwe DVD's zelfs een DTM bevatten. Allemaal interessant, maar de "toeristische info" is voor mij van geen nut...

Ik mis echter de mogelijkheid om een bestaande versie te upgraden (vooral voor de interface voor mij van belang).
Het enige dat ik blijkbaar kan doen is beide CD's (actueel DVD's) opnieuw aankopen.... Dit lijkt mij toch al te gek...aangezien het kaartmateriaal weinig of niet is bijgewerkt ! Mochten ook het kaartmateriaal in de nieuwe versie zijn vervangen door de nieuwe digitale kaarten 1/20.000... ja op dat moment liggen de zaken anders en kunnen we echt spreken over een nieuw product...
Dit zou het eerste softwarepakket zijn dat géén upgrade aanbiedt...enkel een nieuwe versie die volledig aan te kopen is...

Bizar..of vergis ik mij... bestaat er wél een mogelijkheid om up-te graden... vb oude CDRom mits een kleine meerprijs (upgradebedrag) inruilen voor de nieuwe DVD... Dit kan misschien veel gebruikers van de eerste versie overtuigen om over te stappen naar de nieuwe versie... ik ben alvast geïnteresseerd.

hopend op een positief antwoord...
Mvg
        www.fekejo.be

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2005 - 13:44 »
... vb oude CDRom mits een kleine meerprijs (upgradebedrag) inruilen voor de nieuwe DVD... Dit kan misschien veel gebruikers van de eerste versie overtuigen om over te stappen naar de nieuwe versie... ik ben alvast geïnteresseerd.

Je kan ook proberen om je "oude" CD's te verkopen natuurlijk : ik ben bijvoorbeeld geïnteresseerd in de CD voor Vlaanderen (die van Wallonië heb ik al) ... Geïnteresseerde verkopers mogen me altijd mailen op thierry@zoenk.be ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2005 - 22:29 »
da kan natuurlijkookaltijd - zal het in gedachten houden als ik echt overstap....
Maar zeg nu zelf... echt commercieel is dat toch niet... als je enkelde volledige nieuweDVD's kan kopen en geen upgrades, dan richt je je als firma louter op nieuwe klanten; je bestaande klanten laat je in de kou staan...
Mijn punt m.b.t. "upgraden" was dus eerder een principiële vraag... snappie
        www.fekejo.be

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2005 - 22:53 »
... vb oude CDRom mits een kleine meerprijs (upgradebedrag) inruilen voor de nieuwe DVD... Dit kan misschien veel gebruikers van de eerste versie overtuigen om over te stappen naar de nieuwe versie... ik ben alvast geïnteresseerd.

Je kan ook proberen om je "oude" CD's te verkopen natuurlijk : ik ben bijvoorbeeld geïnteresseerd in de CD voor Vlaanderen (die van Wallonië heb ik al) ... Geïnteresseerde verkopers mogen me altijd mailen op thierry@zoenk.be ...ook nog naar.. trx@scarlet.be   ;)
"The Peetfather"

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2005 - 08:36 »
blijkbaar zijn er nog kandidaten voor release 1... en wat zijn jullie bereid nog op te hoesten voor de schijfjes van de eerste generatie....?
Doe eens een bod: nieuwprijs = 49.90 euro....
        www.fekejo.be

Fredjeraketje

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2005 - 18:16 »
Ik wil de sfeer niet verpesten, maar als je eens goed zoekt op 't net  :ninja:

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2005 - 18:53 »
Tuurlijk, Fredjeraketje....dat geldt voor alle software... maar wees eerlijk: als je een degelijke software (en ik bedoel hier het kaartmateriaal - laat ons de interface even buiten beschouwing laten) kunt kopen tegen een redelijke prijs. dan zou je het spel fair moeten spelen... en de soft kopen.

Een papieren stafkaart kost tegenwoordig een dikke 6 € en per CD-rom heb het het ganse landsgedeelte voor 50 €... voor datzelfde geld zou je maar 9 stafkaarten kunnen kopen... dat is in sommige gevallen maar een grote gemeente !
Toegegeven: je kan in de NGI-soft wel maar maximaal op formaat A4 afdrukken, maar dan wel nét het stukje dat je wil hé; Is je stafkaart vuil of nat en bijgevolg onherstelbaar beschadigd, dan moet je een nieuwe kopen... bij NGI mag je print-out al eens nat worden - een nieuwe afdruk is snel gemaakt...

Wat ik maar wil zeggen is: als de prijs redelijk is, wees dan consequent. Het is zoals bij muziek... iedereen zegt dat CD's te duur zijn. Maar zou de jeugd ze wél kopen als ze maar half zo veel zouden kosten ? Of blijven "we" (generally speakin') GRATIS muziek als vanzelfsprekend vinden en kopieren "we" er maar op los...
Ik wil niet prekerig doen - wie heeft er al niet eens een kopietje genomen - maar de NGI-cd's vond IK aanvaardbaar geprijsd en dan koop ik zo iets gewoon... vandaar.

Ieder moet dat maar voor zich uitmaken, maar ik vind het een beetje misplaatst om in dit geval illegale copies te "promoten"... (d'er is enige tijd geleden al eens door de mods ingegrepen hieromtrent... )
Soit... 't is niet dat ik de CD's ten alle prijze kwijt wil... maar of ik nu een meerprijs betaal voor een upgrade in de winkel of mijn schijfje doorverkoop en een beetje bijleg voor een full-versie... dat is mij al gelijk... en anders....tsja... dan doe ik verder zoals ik bezig ben. 't is enkel door de verneiuwde interface en vooral het DTM dat mijn interesse gewekt was.
        www.fekejo.be

Fredjeraketje

• 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 15 december 2005 - 19:23 »
Ik kopieer ze zelf ook niet hoor  ;) Ik heb zelf in totaal al 150 € neergelegd (2 CD-ROM's en 1 DVD). Maar ik heb geen zin meer om elke 2 jaar 100 € te betalen, ze zouden inderdaad beter eens een upgrade uitbrengen ipv de volle pot te moeten betalen. Maar misschien kan de oude versie wel mensen overtuigen de nieuwe te kopen  :grin:

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2005 - 22:25 »
is er een verschil in de kaarten zelf ?
Team Green : www.team-green.be

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2005 - 20:27 »
hardly... nog steeds de kaarten van 1/50.000 (ingescand, dus niet de nieuwe digitale van 1/20.000)

enige meerwaarde zit 'em in de toeristische tips (doh !, NOT !!!) en het DTM (ja en dat dan weer wél)

www.fekejo.be

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2005 - 11:16 »
Euh, wat is DTM?

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2005 - 15:06 »
DTM = digitaal terreinmodel... dus niet enkel de X & y-coördinaten in het platte vlak, maar hoogte-info
jekrijgt dus per route ook bijkomend een hoogteprofiel... en dat vinden wij - bikers - natuurlijk altijd zéér leuk
        www.fekejo.be