Zaterdag 23/09 heb ik ook eens alle 4 de nieuwe Blosoroutes gereden. Vertrokken vanuit het vakantiedomein in Jupille, route nr. 2 opgepikt en vervolgens 1, 3 en nr. 4 gereden. Een korte beschrijving:
In't rood: aangepaste versie.
Route 1 (ca 24 km):
- Vertrek baan richting Houffalize (N860).
- Vrij direct de asfaltbeklimming richting “Parc a gibier” en “col de Haussire”: je komt hierbij voorbij een mooi kapelletje; vrij steil, maar asfalt, locals snijden dit af met pittige singletracks.
- Aan “Parc a gibier” (= wildpark), naar links: een pittige steile rotsklim, dus nog een poosje klimmen in bos.
- Bijna boven kom je aan een kruispunt van boswegen, hier kruis je route nr. 2.
- Een makkelijk afdelinkje over bosweg, je komt uit in de haarspeldbocht van de afdaling van de voor wielertoeristen bekende “col de Haussire”.
- Over asfalt terug omhoog, tot bovenaan de col (mijn mening: sla hier rechts een bosweg in, mits wat oriëntatie kom je sowieso op het goede punt, het is toch altijd omhoog).
- Hier kom je terug route 2 tegen; neem bovenaan de asfaltweg de 2e brede grindweg naar links.
- Je rijdt richting Samrée.
- In Samrée steeds rechts aanhouden.
- Nu volgt een leuk stuk: speedthril naar beneden, halfweg vollenbak alles dichtgooien, pijltje net niet missen, even links omhoog (eerst kleiner schakelen natuurlijk), en dan een afdaling om duimen en vingers af te likken die eindigt met een verplichte rivierpassage.
- Van Borzée richting Bérismenil, daar de baan La Roche – Houffalize (N860) over richting les Crestilles.
- Een “lang” stuk over asfalt, steeds rechtdoor, maar hier staan geen pijltjes (aja, ’t is rechdoor).
- De asfaltweg gaat over in grindweg, er volgt een mooie afdaling.
- Je bent in de buurt van Maboge; je steekt terug diezelfde N860 over en klimt richting Borzée, maar moet eerst doorheen een riviertje.
- In Borzée even linksrechts, nog omhoog. Dan boven een prachtig zicht om nadien terug af te dalen richting La Roche.
Conclusie: een zeer mooie route, in bosrijke omgeving. Enkel de eerste km’s zijn saai vanwege asfalt. Zwaar.
Route 2 (15 km):
- Vertrek oostwaarts richting den hemel (Cielle): eerst km’s nagenoeg vlak en voorbij enkele campings naast de Ourthe, stroomafwaarts ten opzichte van La Roche.
- Na de oversteek van de Ourthe, licht klimmen, nog steeds over asfalt.
- Na enkele honderden meters ga je naar rechts (in feite rechtdoor, want de weg draait naar links) in het veld.
- (Noot: nog hiervoor kan je een kort hellinkje meepikken: wanneer het begint te klimmen, kan je aan de rand van het bos een weggetje naar links: dit is een zware helling die je enkel in “goede tijden” kan bedwingen. Enkele honderden meters verder kom je weer op datzelfde asfaltweggetje, draai hier naar links, daal wat af en pik terug de route op).
- Nu volgt een stuk dat omzeggens altijd nat ligt.
- Steek de baan La Roche – Baraque Fraiture (en autostrade E 25) (N 89) over.
- DE hoofdklim van de route (en één van de moeilijkste in La Roche): de “montée impossible”. Eerste stukje is zeker doenbaar, maar na het bochtje naar rechts is het zeer steil én losliggende stenen. Zaterdag is het me voor de eerste keer gelukt volledig tot boven te rijden. Het geheim: a) geluk, b) ideale ondergrond en c) een knoertgroffe noppenband.
- Een recuperatiestuk tot een kapelletje en kerkhof (gelegen op het eerste deel van de beklimming van de Col de Haussire).
- Op het asfalt naar links, 100 meter asfalt blijven volgen en terug de bosweg schuin naar links, wederom omhoog.
- Na een tijdje is rechts het wildpark, oftewel “parc a gibier”.
- Weer na een tijdje, op een kruispunt van boswegen kruis je route nr. 1. Gewoon rechtdoor blijven rijden.
- Na een recuperatiestuk kom je boven op de “col de Haussire”, hier kom je weer route nr. 1 tegen. Na enkele meters asfalt sla je de grindweg verder in.
- Een leuke afdaling: eerst gewone weg, maar verder worden de keien alsmaar groter en groter…
- Blijven afdalen tot La Roche.
Conclusie: mooie route, bosrijke omgeving. Na een rustig begin is het zwaar klimmen. Verder wel wat recuperatiestukken.
Route 3 (21 km):
- Je rijdt richting Hives, of rij naar het beginpunt van de “Transardennaise”.
- Vlak voor de inrit van een camping, naar links.
- Nu volgt een onmogelijke klim: wortels, stenen en betonstukken zullen je zeker doen afstappen. Enkele stukjes zijn te rijden, maar zeker niet helemaal. En lang dat dit duurt…
- Het weggetje gaat over naar een singletrack, nog steeds stijgend (met momenten zelfs weer zéér steil: zweten geblazen dus).
- Bovenaan is de bepijling slecht, maar hou hier rechts aan. De afdaling die volgt is van het type speedthril. Ook met momenten steil, door een landschap dat is geteisterd door bosbouw (afgekapt bos).
- Beneden, op een asfaltweggetje GEEN pijltjes, ga hier naar LINKS.
- Een poosje omhoog rijden op de asfaltweg
- Nadien terug een pijltje, naar rechts een bosweg in, omhoog.
- Je komt in Hives.
- Een recuperatiestuk; Je komt langsheen enkele dorpjes en volgt even de N834 La Roche – Bertogne naar links (dus richting La Roche). Nadien rechtsaf, nog even plat om nadien offroad naar La Roche af te dalen.
Conclusie: eerste stuk is zeer zwaar, hier moet je zeker tevoet. Dan een mooie afdaling, maar slechte bepijling. Nadien “normaal” doorheen bos en langs velden. Je rijdt in het begin veel over de “Transardennaise”.
Route 4 (21km):
- Aan het kruispunt van de wegen richting Beausaint – Champlon en Marche – Hotton sla een klein steegje in: de asfaltweggetje dat het hardst omhoog gaat; hier loopt ook de GR 57.
- Asfaltweggetje blijven volgen tot Beausaint (= tot iets voor het dorpje ook de GR).
- In het dorpje rechtsaf.
- Een offroad afdaling type speedthril over een brede kiezelweg. Fun!
- Op de baan La Roche – Hotton naar rechts edit: LINKS, dus naar het laatstvermelde stadje.
- Vervolgens de baan richting Marche.
- Na ca een km, naar links, over een “parking” naast de baan, offroad omhoog. Hier loopt weer de GR 57. Met momenten zeer steil.
- Bovenaan kom je op een asfaltbaantje, hier naar links, richting een dorpje (Petit Halleux?), daar linksaf en direct schuin naar rechts op een brede grindweg.
- (Noot: als je boven op het asfaltbaantje komt, steek dit dan over (= een veldweg). Zaterdag stonden daar roze pijlen op de weg geschilderd. Hopelijk blijven die nog lang zichtbaar. Volg deze veldweg een tijdje, en draai bij een kruising naar links, zodat je in het dorpje komt, je vermijdt alzo de asfaltweg).
- Recuperatiestuk naar Ronchampay, je steekt dus de baan richting Champlon (N89) over.
- Nadien: eerst rustig afdalen, nadien big fun over een singletrack naar beneden. Vervolgens over weer een singletrack omhoog, nu en dan eens te voet wegens rotsen.
- Verder ben ik verkeerd gelegen. Waarschijnlijk mijn fout, want deze route was nochtans goed afgepijld.
- Edit: route is idd goed afgepijld. Je komt in een dorpje (Mierchamps?), daar rij je rechtdoor achter een boerderij over een keienweg. Verder gaat het naar beneden type speedthrill en kom je aan de "vallée des tombes". Daar naar links en de vallei over asfalt terug naar La Roche (halfweg kan je rechts route 3 oppikken).
Conclusie: afwisselende route, een mengeling van asfalt, bos- en veldwegen. Nu en dan een fun stuk ertussen.
Algemeen:
- Behalve route 2, allemaal een vertrek dat steil omhoog gaat: je gaat het dus direct warm hebben.
- Afpijling is meestal OK.
- Routes kunnen ook worden gecombineerd. Deze verbindingsstukken zijn aangeduid met rechthoekige plaatjes (routes zelf zijn vierkante plaatjes).
- Alle 4 de routes kunnen, mits goede conditie en de nodige zelfkennis op 1 dag worden gereden. Ik had een slordige 110km op de teller (met langs de GR terug naar Jupille) (vandaar dat ik de dag nadien in Hollange niet echt schitterend was :P :P).
- Hier en daar zul je nat worden bij een beekdoorsteek.
- Persoonlijk voor mij dé ideale combinatie: het eerste deel van route 2 tot col de Haussire, en vanaf dan route nr. 1.
- Noot: de auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten.