Auteur Topic: Ardennen: La Roche  (gelezen 24063 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Ardennen: La Roche
« Reactie #40 Gepost op: 31 oktober 2006 - 19:43 »
Hier voor de jachtdata te La roche

http://www.arteluxembourg.be/index_fichiers/chasse2.htm
OK.  Bedankt.  Het lijkt nogal mee te vallen.

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #41 Gepost op: 2 november 2006 - 19:32 »
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 20:11 door PhrAcE »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2006 - 11:16 »
Nog enkele leuke weetjes in La Roche:

1)
- Op route 2: aan de "montée impossible", dus de klim die vertrekt wanneer je de N89 La Roche - Baraque Fraiture oversteekt.
- Volg de Blosoroute, dus boenk omhoog.  Met wat techniek, ervaring, kracht, goede banden, goede ondergrond en wat geluk raak je hier makkelijk boven  :grin:
- Na ca 300 m gaat de Blosoroute naar rechts (nog even omhoog, dan wat dalen en op gelijk niveau blijven tot het kerkhof).  Blijf hier rechtdoor rijden
- Rechtdoor dus, een weggetje waar niet veel mensen komen: nogal wat begroeiing en gras, één met de natuur.  Ik had het geluk een everzwijn op 2 meter van me de weg te zien oversteken.  Knor.
- 't Is hier klink omhoog.  Kon je voordien nog met gemak omhoog rijden, moet je hier zeker stukken afstappen.  Steil!
- Het pad draait naar rechts.  50 meter verder is een splitsing.  Je kan rechtdoor of naar links.
- Ga je rechtdoor: na 900 m hoofdzakelijk licht dalen kom je aan het kerkhof uit op de col de Haussire (route 2 komt hier ook, dus die kan je dan terug oppikken).
- Ga je naar links: na 800 m (eerst omhoog, nadien vlak) kom je terug op route 2 in het midden van het bos tussen het kerkhof en de col de Haussire.

Resultaat:
- Een zware verlenging van de montée impossible.  Die is ca 300 m lang en je overwint 57 hoogtemeters = gemiddeld 19 % (meting NGI DVD).  Track zoals hierboven tot aan splitsing: 500 m lang en 120 hoogtemeters = gemiddeld 24% over een halve km! (= merkelijk zwaarder)

2) voor GR-kenners. "Lekker routeke".  :grin:[/u]
- Vertrek idem als route 4: dus "relatief steile" asfaltklim over klein weggetje richting Beausaint (in het begin mooi zicht op de burcht).
- Ook de GR bewandelt deze weg, dus pijltjes zijn aanwezig.
- Na ca 1.100 m en 140 hm kom je aan de rand van het bos.  Vlak voor het huis draait de GR naar LINKS op een singletrack.  Eerst over een greppel met 2 houten balkjes, dan boenk omhoog.  Een smal pad met bomen en wortels proberen je het leven zuur te maken.  Hier ben ik net niet bovengeraakt tot m'n noppenband een wortel probeerde door te zagen.
- Na 150 m wordt boven de begroeiing iets dichter.  Houdt hier schuin links-rechtdoor (GR blijven volgen).  Afdalen dus.
- Na 400 m steek je de N89 La Roche-Champlon over (even links-rechts) en daal je verder af (GR blijven volgen).
- Blijven afdalen over eenzame bosweggetjes.  Mooimooi.  In de herfst en winter leuk omwille van de vele bladeren en verborgen keien en ander gespuis.
- Na 500 m kom je op een asfaltbaantje aan het beekje de Bronse (= de "Valée des Tombes).  Ga hier naar rechts (= vals plat steigen), dus de GR blijven volgen.
- Na 1.000 m sla je de asfaltweg in naar links
- 50 m verder draai je weer links.  Route nr 3 daalt hier af.  Hier omhoog.  Tijdens drukke periodes opletten dus.
- Volg nu gewoon het omgekeerde van route nr 3 tot in La Roche.  Samengevat:
- Klimmen door een gekapt bos (zeer mooi uitzicht links!!).
- Na ca 1.100 m: links aanhouden
- 300 m verder: links aanhouden
- Vanaf nu: over traject Transardennaise
- Na 500 m (aan elektriciteitslijn): singletrack naar links
- AFDALEN over zowat de meest technische track van La Roche.  Safety first, maar dit is puur MTB.  Rotsblokken, steil, wortels.  Bij nat weer neigt het naar tricky (als dit bij droog ook al niet is: diegenen die route nr 3 kennen, 't gaat dus over de startklim naar beneden).  140 meter dalen over 620 m = gemiddeld 22 % dalen.
- Je komt beneden aan een camping in La Roche, vol met adrenaline, een orgasmisch kickgevoel, schuim op de mond en hartslag 180.

Resultaat:
- Een klein routeke van 6 à 7 km, maar wel exact 400 hoogtemeters (via omstreden NGI DVD).  Zware kost dus.

Nota: NGI tracks heb ik net getekend, zijn dus ter beschikking  ;).
« Laatst bewerkt op: 19 november 2006 - 11:18 door Magura »

drongengoedbiker

• Kristof
  • 4Bikers Member
« Reactie #43 Gepost op: 20 november 2006 - 15:43 »
Nog enkele leuke weetjes in La Roche:

1)
- Op route 2: aan de "montée impossible", dus de klim die vertrekt wanneer je de N89 La Roche - Baraque Fraiture oversteekt.
- Volg de Blosoroute, dus boenk omhoog.  Met wat techniek, ervaring, kracht, goede banden, goede ondergrond en wat geluk raak je hier makkelijk boven  :grin:
- Na ca 300 m gaat de Blosoroute naar rechts (nog even omhoog, dan wat dalen en op gelijk niveau blijven tot het kerkhof).  Blijf hier rechtdoor rijden
- Rechtdoor dus, een weggetje waar niet veel mensen komen: nogal wat begroeiing en gras, één met de natuur.  Ik had het geluk een everzwijn op 2 meter van me de weg te zien oversteken.  Knor.
- 't Is hier klink omhoog.  Kon je voordien nog met gemak omhoog rijden, moet je hier zeker stukken afstappen.  Steil!
- Het pad draait naar rechts.  50 meter verder is een splitsing.  Je kan rechtdoor of naar links.
- Ga je rechtdoor: na 900 m hoofdzakelijk licht dalen kom je aan het kerkhof uit op de col de Haussire (route 2 komt hier ook, dus die kan je dan terug oppikken).
- Ga je naar links: na 800 m (eerst omhoog, nadien vlak) kom je terug op route 2 in het midden van het bos tussen het kerkhof en de col de Haussire.

De haussire,volgens de kenners van cotacol(1000 steilste hellingen v Belgie),de zwaarste v ons land(op beton he).
En ik vind hem ook loodzwaar en lang voor een Belgische helling dan.Alleszins zwaarder dan de meer bekende 'la redoute' uit
Luik-Bastenaken-Luik.De haussire zit er soms ook in in het begin van deze wedstrijd.
Leuke info Magura,ga ik zeker eens proberen.

KoenT

• 4Bikers Member
« Reactie #44 Gepost op: 21 november 2006 - 18:51 »
Citaat
Luik-Bastenaken-Luik.De haussire zit er soms ook in in het begin van deze wedstrijd.
Is wel de grote weg dan.
Het stukje Haussire dat ze bedoelen is vertrekken juist voor de kerk in La Roche. Direct steil omhoog tot aan het kerkhof. Daar kun je eventjes uitblazen voor het tweede stuk tot aan het wildpark. Dan kun je weer eventjes uitblazen (de weg gaat zelfs naar beneden) tot aan het laatste stuk klimmen.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #45 Gepost op: 22 november 2006 - 21:39 »
Citaat
Is wel de grote weg dan.
Het stukje Haussire dat ze bedoelen is vertrekken juist voor de kerk in La Roche. Direct steil omhoog tot aan het kerkhof. Daar kun je eventjes uitblazen voor het tweede stuk tot aan het wildpark. Dan kun je weer eventjes uitblazen (de weg gaat zelfs naar beneden) tot aan het laatste stuk klimmen.
Beschijving klopt volledig  ;)

Of ie in LBL zit weet ik niet, maar hij zit zeker en vast in de "Vélomedian Criquellion" (schrijfwijze?).  Is daar één van de zwarte beesten.  En toegegeven, onroad is de helling toch ook niet mis hoor (misschien zelfs zwaarder dan offroad  :lipsrsealed:).

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
« Reactie #46 Gepost op: 27 november 2006 - 17:30 »
Na al die positieve verhalen gelezen te hebben -waarvoor dank :applaus:- heb ik gisteren La Roche ook eens gaan verkennen!

Prachtige streek om te biken, al die beken en riviertjes, herfstkleuren, ... :flower:

Pittige hellingen hebben ze ginder wel! Wie aan route 3 begint zal het aan den lijve ondervinden, technisch technisch technisch... er gisteren niet in één keer opgeraakt... een fully met half platte banden had geholpen of waarom niet meteen een trial fiets in elkaar steken  :devil:?

Gisteren was het wel een heel slechte dag om ginder te gaan biken wegens jagers langs alle kanten! Na route 4 dacht ik route 1 en 2 aan te vatten maar deze mocht je nt betreden wegens klopjacht op groot  :shocked: wild! Dan maar de Haussire gedaan en wat rond getourd, er 4 herten gezien die de jagers te slim afwaren :grin:.

Dan maar aan route 3 begonnen, deze was niet 'afgezet' met affiches maar toch was ze 'onderbroken' door 'sluipschutters'  :nerd:. Onder zachte dwang  :lipsrsealed: bike gekeerd en elders het pad proberen te hervatten, tevergeefs. Toch 62km en 1550hm in de benen! Gezien vrij stenige ondergrond slechts een paar modderstroken onder de wielen geschoven gekregen. Hier kom ik zeker eens terug  :hail:
« Laatst bewerkt op: 27 november 2006 - 17:41 door sven »
- Goeman Scott Cycling -

mosquito

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 22 december 2006 - 15:43 »
De Bloso routes van La roche heb ik nog niet gedaan maar de col d'haussiere al enkele keren zelfs en is inderdaad een imposant klimmeke waar ge content zijt als ge boven zijt.
Als ge aan de top zijt kunt ge terug afdalen en dan komt ge op de grote baan en deze is de Col de Samree met als hoogste punt 520 m denk ik, vandaar zak ik verder af naar Erezee teug en Barvaux en zo terug naar Hotton.

Gizmo  :cool:

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #48 Gepost op: 23 december 2006 - 19:42 »
Wie kan er mij van La Roche enkele GPS-tracks (liefst NGI-cd) doorsturen?

- Nieuwe of oude vaste routes
- Eigen brouwsels
- Hellingen of technische stroken die je zeker moet gedaan hebben

De bedoeling is om enkele +80km* ritten te maken.

* Eventueel een koppeling met Houffalize. Wie zijn speeltuin daar heeft liggen mag ook zijn files opsturen  :flower:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #49 Gepost op: 24 december 2006 - 11:29 »
Wie kan er mij van La Roche enkele GPS-tracks (liefst NGI-cd) doorsturen?

- Nieuwe of oude vaste routes
- Eigen brouwsels
- Hellingen of technische stroken die je zeker moet gedaan hebben

De bedoeling is om enkele +80km* ritten te maken.

* Eventueel een koppeling met Houffalize. Wie zijn speeltuin daar heeft liggen mag ook zijn files opsturen  :flower:
Check PB  ;)

scott

• 4Bikers Member
« Reactie #50 Gepost op: 26 december 2006 - 19:22 »
as vrijdag gaan we met enkele vrienden tot daar om enkele routes te rijden. is de bepijling daar nog in orde of best een kaart aanschaffen? of eventuele goed bepijlde alternatieven daar in de buurt.
Some people feel the rain, others just get wet.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #51 Gepost op: 26 december 2006 - 20:03 »
Laatste keer (begin november) was de bepijling goed: behalve na de startklim van route 3 (is al een tijdje  :$):
- Na de startklim (= wandelen) bovenaan steeds rechts-rechtdoor aanhouden.  Daar zijn ze spaarzaam met pijltjes.
- Er volgt een leuke afdaling, niet al te technisch, wel een zeer mooi uitzicht over een bosrijke vallei, geen bewoning te zien.
- Beneden kom je op een rustig asfaltweggetje, daar naar links.
- Na een tijdje (ca 1,5 km?) rustig klimmen over asfalt een bosweg naar rechts, daar staan terug pijltjes.

De rest van de 4 nieuwe Blosoroutes was de laatste keer in orde.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Ardennen: La Roche
« Reactie #52 Gepost op: 22 mei 2011 - 17:12 »
De "montée impossible", waarvan hierboven meermaals sprake op route 2 (na het oversteken van de grote baan La Roche - Baraque Fraiture aan de afslag naar den Hemel (letterlijk en figuurlijk; dorpje "Cielle", lol)), ligt er momenteel terug goed bij.

Vroeger maakten vooral de erosiegeulen, naast uiteraard het steile hellingspercentage (ca 23 % gemiddeld), het extra moeilijk.
Nu is het pad "opgemaakt" en zijn de geulen verdwenen (*).
Mits droog weer en de nodige powerrr is het dus "makkelijker" om zonder voetje aan de grond te zetten boven te raken.

(*) Algemene vaststelling, niet echt ontopic: het valt me op dat er dit jaar, in tegenstelling tot andere jaren, zéér weinig erosiegeulen zijn dankzij het goede weer en het voorlopig uitblijven van veel neerslag op korte tijd ... .
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2011 - 19:04 door Magura »

Iefke

• 4Bikers Member
  • Ivo Janssens
Re:Ardennen: La Roche
« Reactie #53 Gepost op: 22 mei 2011 - 21:00 »
vorig jaar met enkele hier op mountainbike weekend geweest vond de route's ook best te pruimen.  van uitgespoelde wegen was toen al niets meer te zien, ook niet op de "montée impossible" die ik toch maar lekker omhoog ben gereden al was het tegen en slakken gangetje.

is er eigenlijk iemand de klim die in het begin van de route zit al eens omhoog gereden? lijkt me mogelijk. maar dan moet je wel in zeer goede doen zijn.