Auteur Topic: conditie training in de fitness  (gelezen 4180 keer)

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
conditie training in de fitness
« Gepost op: 15 oktober 2005 - 16:54 »
Omdat ik geen goesting meer heb om in de winter op de weg te trainen heb ik een fitnessabonnement genomen.
Nadat ik getest ben heb ik een schema gekregen om mijn conditie te verbeteren,ze werken met een puntensysteem naargelang de conditie.
mijn persoonlijk schema:
week 1: 58 punten
week 2: 64
week 3: 67
week 4: 60
week 5: 64
week 6: 69
week 7: 73
week 8: 67
week 9: 73
week 10: 78

hoe punten verdienen:

cross trainer: 4.3 punten per 10 min.
fietsen/mtb: 4.1 
lopen: 4.6
step: 4.3
wandelen: 3.0

ik kan enkel punten scoren als ik train in de hartslagzone bepaald door die test, in mijn geval tussen 160 en 176 Hr.
dus alles eronder of erboven leverd GEEN punten op. Deze zone zou het beste mijn conditie verbeteren.

dus als ik een duurtraining doe van 5u. met een Hr van 140 krijg ik geen punten.  :o

Ik vind dat nogal raar en vraag jullie mening hierover.

Mijn coach zelf heeft naar eigen zeggen een zeer goede conditie en is karate leraar dus ik veronderstel dat die man weet waarover hij spreekt.

ps: na 10 weken wordt ik opnieuw getest en krijg ik een aangepast schema.

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2005 - 18:01 »
Is dit toevallig in een GoFit?

Ik heb dezelfde opmerking ivm hun programma.  Momenteel ga ik er echter enkel spinnen en doe ik sinds vrijdag wat krachttraining maar hun "cardio" programma lijkt me ook vreemd.  Om die bewuste punten te scoren moet ik fietsen tssn hartslag 161 en 180.   Ik heb gisterenavond een opwarming gereden van 15 min met gevolg dat ik 0 punten scoor.  Wat ik trouwens normaal vind, het was een opwarming maar om op een fitnesstoestel (crosstrainer, fiets,...) een dergelijk hoge hartslag te halen.  Moet ik vrij intensief werken.  Dit hou je volgens mij geen uren vol.
Tevens raadde men mij aan om mijn fietstochten outdoor niet mee in te geven in de computer.  Ah nee tuurlijk niet dacht ik bij mezelf want ik haal dan al die punten zonder hier binnen te stappen.  Dit is wel het enigste negatieve punt, ok het is natuurlijk ook hun broodwinning.  Verder geeft men professionele commentaar en tips. (Go Fit Deurne, A'pen)
Ik vind wel raar dat jij "maar" 60 à 80 punten moet halen.  Oftewel is het een andere test en niet in een GoFit centrum want ik moet volgens hun schema tussen de 260 en 300 punten bij mekaar sprokelen.

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2005 - 18:58 »
het is idd. een go fit  ;)
ik mag mijn mountainbike ritten enzo wel meetellen, hij zij ook dat ik gerust meer punten mocht scoren.
De reden dat jij meer punten moet scoren is mischien omdat jij een betere conditie hebt, ik zit momenteel op niveau 4

en om in mijn zone te geraken op de hometrainer moet ik 200 watt duwen, dat is idd. redelijk zwaar.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2005 - 19:15 »
ik ben nu wel wat ouder dan Speci maar, ik vind dat die trainingszone 160-176 vrij hoog ligt om conditie op te bouwen.
Als we het stelregeltje gebruiken= Max hartslag = 220- leeftijd, dan zou die voor Speci liggen op ongeveer 195.
Dat wil zeggen dat ze u laten werken aan 80-90% van uwe maximale hartslag !!!

En dat tijdens de winter... ik dacht dat het dan de bedoeling was om ne degelijke basis te leggen.
In de veronderstelling dat ge 3 keer per week zou gaan trainen, dan zou je per keer bijna een uur in die trainingszone moeten werken...

Ik ken nu niet veel van trainingsleer, maar dit lijkt mij zéér vreemd... daar zou ik wel eens nen hele zinnige uitleg voor willen krijgen
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2005 - 19:45 »
Idd mijn conditiepeil is 7. Stoef stoef
Om terug te komen op hetgene Fully Fetzl schrijft.  Onlangs had ik met één van hen een gesprek waarin mijn huidige manier van fietsen ter sprake kwam, heb ik goei benen dan rij ik ALTIJD goed door.  Heb ik minder goei benen dan probeer ik een goed ritme te zoeken maar ik rij het hele jaar door op dezelfde manier.  Dit zou volgens hen tot overtraining leiden.  Daarom moest ik minder intensief fietsen en meer LSD.  Momenteel spin ik enkel en ben ik gestart met krachttraining bij hen, beide dus vrij intensief.  Afgelopen vrijdag had ik een andere begeleider en deze schetste de bedoeling duidelijker; krachttraining en spinnen intensief, ritten outdoor kalm aan.  Bedoeling is om nu basis van conditie te leggen en na de winter sterker voor de dag te komen.

De hartslagzone waarvan ik spreek is rond en over mijn overslagpols.  Mijn maximum hartslag is +/- 200.  Dit is inderdaad altijd tssn 80 en 90% van mijn max hartslag dat ik moet trainen.  Ik kan niet zeggen hoeveel watt dit is aangezien ik nog niet heb gefietst in de fitness behalve dan het spinnen.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2005 - 18:01 »
en toch vind ik dit als basistraining vreemd !
als krachttraining: ok.... maar ter vervanging van LSD-trainingen tijdens de winter ? Hmmm,.....
en TT-kes zijn volgens mij niet echt een goed parcours voor LSD wegens vaak modderig en zware ondergrond tijdens de winter...
om te spelen... ja dat wel... maar, het moet plezant blijven....

wat denken de trainingsgoeroe's hiervan...
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2005 - 18:14 »
Zo intensieve training om basis te leggen? Ik snap het ook niet goed!

Me dukt dat ge daar toch gene brede basis van zult krijgen.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2005 - 18:56 »
Het zit zo: er zijn verschillende fitheidsniveau's, ik zit momenteel op 4.
Als ik nu 10 weken dit schema volg zou ik een niveau stijgen(5), vanaf dan wordt mijn schema aangepast om na 10 weken niveau 6 te behalen.enz...

Nu heb ik juist op ne website iets gelezen over het omslagpunt, vanaf dat punt zouden de spieren beginnen verzuren.
Volgens de berekening zou dit 91% van de max HR zijn, in mijn geval 178 en mijn zone zit daar onder dus zouden mijn spieren dan niet mogen verzuren?

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2005 - 19:09 »
Het is inderdaad zo dat je omslagpunt het moment is dat je spieren meer energie verbranden dan je bloed op dat ogenblik kan aan - en wegvoeren.  (ja toch???)  Trainen rond en iets boven je omslagpunt zal tot gevolg hebben dat dit punt zal opschuiven, dus er sowieso vanuit gaan dat dit altijd 91% van je max hartslag is, is naar mijn mening pure theorie en zal van persoon tot persoon afhangen.  Een getraind iemand zal een hoger omslagpunt hebben.  Ik neem aan dat dit punt theoretisch gezien naar je max hartslag moet opschuiven.
Ik begrijp echter de vraagtekens van Steven® en Fully Fetzel, als je je in de winter volledig gaat focussen op dit omslagpunt en dus heel intensief werkt, kom je dan niet moe / leeg gestreden uit de winter?

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2005 - 19:51 »
Ik heb er ook geen idee van hoe je test verlopen is, maar ik denk dat ze je volledige training in de intensieve duurzone willen houden, ik zou in deze periode ook eerder aan extensieve duur denken, samen met kracht en explosiviteit.
Het zou zeker geen goed idee zijn om helemaal geen rekening te houden met eventuele duurtrainingen, dan ga je zeker in het rood gaan.

Hebben ze je gevraagd hoeveel uur je sport wil/kan beoefenen?
Dan heb je waarschijnlijk aangegeven dat je geen tijd hebt hebt voor lange duurtraingen ;)
Ofwel ontbreekt dat gewoon in hun programma >(

Heb je een persoonlijke trainer in dat sportcenter?
Geef je bedenkingen, verwachtingen en trainingsdoelen eens door aan die kerel.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2005 - 09:35 »
Voor zover ik weet is deze manier kompleet verkeerd.

Van nu tot nieuwjaar, moet je gewoon een brede bassis leggen met zo veel mogelijk kilometers in de benen. Gewoon aan een rustig tempo over de weg bollen.
Als afwisseling doe ik nu en dan eens een spinning les of een TT die ik dan als interval rij. Gewoon lekker bollen en op een helling of een strook onverhard even alles eruit persen.

Na nieuwjaar ga je dan intensiever en gerichter trainen.

Maar om nu al zo te gaan trainen zoals ze zeggen in de fitness... :toeme:
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!