Auteur Topic: Marathons... Ok, maar welke bike?  (gelezen 65227 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NicO

  • Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 475
    • mtbnico
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #20 Gepost op: 3 november 2005 - 21:58 »
En over de DT Swiss HRV demper , misschien het beste onderdeel op de bike geen woord ;)

Sorry Ivan, voor mij persoonlijk is de HRV niks waard.
Ik zeg wel voor mij persoonlijk hé.
ff uitleggen.
Het spel kost 399€. Persoonlijk vind ik dat redelijk veel.
Ik zit dan ook nog met een rugletsel (2 discushernia's)
Het probleem dat ik met deze demper ondervind is dat hij nooit goed staat op verschillende ondergronden.
Afdaling, ruwe vlakke ondergrond... Hier heb ik een redelijk soepele reactie van de demper voor nodig.
Vlak terein en klimmen moet hij redelijk straf zijn.
Die 2 kunde dus niet combineren met deze demper.
Of ge moet constant liggen draaien aan het wieleke  :ohmygod: en dat kan nu ook niet de bedoeling zijn hé.
Deze demper moet worden afgesteld zodat hij juist goed staat voor de schokken op te vangen en voor tegelijk deftig te kunnen klimmen. 

Met een gewone DT Swiss SDD 210L (of mijn Fox Float) kunde hem (via de luchtdruk) instellen hoe gij hem wilt, soepel, straffer....
En met de lockout zette hem op of af. En dit mis ik dus op de HRV.

Ik spreek dus voor mij persoonlijk hé.
Ik denk dat als ik geen rugpijn had dat dit geen slechte demper zou zijn.

Voila Ivan, das mijn mening.

Iegienie

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1407
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #21 Gepost op: 4 november 2005 - 09:49 »
Nico,


Wat jij nodig hebt is een goede VPP fiets. Die werkt perfect zoals jij wenst : soepel als het moet, strak als het kan. Deze karakteristieken zitten in het systeem zelf ingebakken, daar waar je bij de gewone veersystemen dit uit de demper moet halen, met alle gevolgen van dien. Ik kom dus nooit (nooit) aan mijn demper, zamais.

Tot een tijdje terug waren die enkel te vinden bij Santa Cruz en Intense, maar ondertussen zijn er al nog andere merken die het systeem aanbieden. lapierre, koga (?), en er zijn er nog wel een aantal (meer en meer trouwens).


Pieter.
Team Green : www.team-green.be

Peter G

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 299
    • teamNomaDesk.com
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #22 Gepost op: 4 november 2005 - 10:11 »
Pieter,

Excuse me, maar wat is een VPP fiets ?


TransAlp 2006 - Cape Epic 2007 - Transschwarzwald 2008 - Crocodile Trophy 2008 -  twitter.com/pgeldhof

Thierry

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 678
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #23 Gepost op: 4 november 2005 - 10:27 »
Pieter,

Excuse me, maar wat is een VPP fiets ?

Dees is ne VPP fiets. Nen hele schone dan nog wel  :grin:



VPP = virtual pivot point. Er zit een "link" tussen de demper en de achterdriehoek bovenaan, en tussen 't frame (+/- trapas) en de achterdriehoek onderaan. Beide links bewegen bij 't inveren -> geen vast pivot point, maar een virtueel ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Quadrifoglio

  • Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 106
    • Alfa BBT
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #24 Gepost op: 4 november 2005 - 10:28 »

Thierry

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 678
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #25 Gepost op: 4 november 2005 - 10:31 »
En nog ewa uitleg : http://www.santacruzbicycles.com/company/index.php?vpp=1

Staat trouwens ook in de sticky hierboven met de verschillende achtervering-concepten ...
« Laatst bewerkt op: 4 november 2005 - 10:47 door Thierry »
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Thierry

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 678
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #26 Gepost op: 4 november 2005 - 10:41 »
"korte" uitleg over VPP

Check figuur 4.14 en dan mijne simpele uitleg hierboven onder die foto. Dan snapt ge alles  :P
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Peter

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 576
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #27 Gepost op: 4 november 2005 - 10:42 »
Als ge last hebt vanuw rug is geen van de vier een goede keuze. Ik heb zelf nen ghost(cube is vergelijkbaar) en die werken door de  progressieve wentelaar en de de luchtdemper al redelijk hard. Als ge der nog eens eens een demper met hoge ingaande demping opsteekt dan moet ge al 40 % sag instellen om dat wat op een fullie te laten lijken. Het gevolg is dan dat de demper wel redelijk aanspreekt op de middenstuff, maar geen reserves heeft voor de zware stuff(bergen en zware stroken die ge wel niet in marathons vindt). Zo'n fietsen voelen ondenks de 9 cm veerweg eerder aan als 6-7cm. Een demper met stalen veer helpt(lineairder) of een demper met een zeer grote luchtkamer.
De american eagle dat is nog erger, dat is eerder nen softtail qua gevoel.
In nen marathon rijdt ge tempo en versnelt ge niet constant zoals in cc. 10 mm veerweg zijn het minimum; zowel voor als achter.
Ge doet wat ge wilt, maar probeer zeker eens fullies die echt werken en laar u niet vangen aan al die hype rond die modieuze shitdempers.

mtbhurricane

  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 909
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #28 Gepost op: 4 november 2005 - 11:11 »

Nico, nu ben ik effe niet mee. 2000 en nog wat euro voor een compleet afgemonteerde Epic (waarvan je veel onderdelen in cash kan recupereren) is te veel, maar een crankset mag 400 euro kosten.  :huh:

2000 voor een epic kader hé... ni voor de volledige vlo.


Ik kan je anders wel een volledig afgemonteerde epic bezorgen voor minder dan 2000euro!

2006 Specialized Epic FSR.
Frame: Specialized M5 Aluminum.
Shock: FOX Brain Fade 100mm Oil/Air.
Fork: FOX F100RL 100mm.
Gears: Shimano LX-XT 27 speed.
Brakes: AVID SD-5R V-Brakes.
Sizes: S-M-L-XL.
Color: White.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Seppe66

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #29 Gepost op: 4 november 2005 - 11:26 »
En kan jij ook aan een epic kader met demper alleen geraken? 

NicO

  • Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 475
    • mtbnico
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #30 Gepost op: 4 november 2005 - 16:14 »
Mja, toch staat mijn keuze vast.
Ik zit er beter op dan op mijn vorige fietsen.
Er komt een demper op die ik ken (al had).
Dus de demper gaat ik kunnen afstellen gelijk op mijn vorige fietsen.
Hij weegt 11kg.
En kost me minder 1/3 van een merk als bv Specialized.

Speci

  • David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 352
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #31 Gepost op: 5 november 2005 - 15:15 »
dat Viper frame  :applaus:
dat wordt de mijne :hail:

Thorgal

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 611
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #32 Gepost op: 5 november 2005 - 19:30 »
dat Viper frame  :applaus:
dat wordt de mijne :hail:
Wa is da hier met al die fully's?

Ik laat het nog altijd in het midden of nu een HT of een Fully 'het beste' is. Feit is dat een hele hoop mensen hoor zeggen dat het weldegelijk beter 'rendeert' zal ik maar zeggen, terwijl ik andere (en niet de minste!) ken die blijven zweren bij hun HT! Het zal ook veel van het traject zelve afhangen natuurlijk.

Feit is dat een HT minder weegt dan een fully, tenzij je er natuurlijk exotische bedragen tegenaan gooit. En feit is dat iedere kilo meer/minder op je bike toch wel de moeite is.

Feit is ook dat je met een HT soms al hotsebotsend over bepaalde trajekten heen sukkelt, terwijl je daar bij (een goed afgestelde fully) rustig in het zadel kan blijven.

Moet toch eens een (serieuze) testrit zien te versieren  :flower: ergens. Diene softtail van Orbea (Oiz), vind ik wel een razend knap machientje!

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 561
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #33 Gepost op: 5 november 2005 - 20:59 »
Diene softtail van Orbea (Oiz), vind ik wel een razend knap machientje!

Zucht!

;)

(Ala, het is toch al een aardige stap in de goede richting.)
.

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 406
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #34 Gepost op: 11 november 2005 - 22:24 »
Die Viper fugitive, heeft iemand geometriegegevens van die prachtfiets ?
Voor een dikke 900 euro te verkrijgen in Nederland....
LED there be light..

NicO

  • Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 475
    • mtbnico
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #35 Gepost op: 11 november 2005 - 22:47 »
Dat wordt Speci zijn volgende fiets. Misschien weet hij er meer over.

Yologo

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 2
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #36 Gepost op: 11 november 2005 - 23:16 »
De Fugitif heeft in :
18" een bovenbuis van 561 mm
20" = 588 mm

deze gegevens gekregen van Brasseur zelf, zie hieronder

Bonjour

donc voici les geo

fugitif 18'' colone de direction 140 mm base arrire de milieu a milieu 43 cm tube du dessus 56.1 cm
fugitif 20'' colone de direction 150 mm base arrire de milieu a milieu 43 cm tube du dessus 58.8 cm

Bien a vous
stef

Trouwens in de O2Bikers van  november staat het testverslag, model 18" met een bovenbuis van 585mm ??? Raar, zeker drukfout?

groeten,

Yo!

Yologo

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 2
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #37 Gepost op: 11 november 2005 - 23:19 »
De viper fugitif alu = 760€
de carbon (enkel schuine buis, niet lichter wel stijver) = 916€

Yo!

Adri

  • Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1019
    • Big Bad Wolf
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #38 Gepost op: 12 november 2005 - 11:03 »
De gegevens in O2 Biker lijken wel consistent te zijn, horizontaal 61cm, effectief 58.5 maar zijn idd nogal lang voor een 18".
Het zal waarschijnlijk wel over een 20" frame gaan.
Niet zo prettig voor een evtl koper, dit soort fouten.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2005 - 11:08 door Adri »

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 406
Marathons... Ok, maar welke bike?
« Reactie #39 Gepost op: 12 november 2005 - 13:47 »
De gegevens in O2 Biker lijken wel consistent te zijn, horizontaal 61cm, effectief 58.5 maar zijn idd nogal lang voor een 18".
Het zal waarschijnlijk wel over een 20" frame gaan.
Niet zo prettig voor een evtl koper, dit soort fouten.
Daar trek ik me nu weinig van aan, heb sowieso de grootste maat nodig...
seffes O2 bikers gaan halen, neig geïnteresseerd. Mochten er ook nog V-brakes op kunnen, dan ben ik helemaal verkocht...
LED there be light..