Auteur Topic: wintertraining  (gelezen 16441 keer)

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
wintertraining
« Gepost op: 26 november 2005 - 16:45 »
Nu het stilaan een beetje frisser aan het worden is,  :P wat drijft jullie om meerdere uren de kou te trotseren?

Ik vind het eigenlijk heerlijk om in dit koude weer uren aan een stuk te gaan rijden. Voor je vertrekt je heel warm kleden dan de fiets op en lekker laten bollen... .
Als ik alleen rij knalt StuBru door mijn oren en kan ik me helemaal van de buitenwereld en de koude afsluiten. Zo hou ik het makkelijk 4 a 5u in mijn eentje vol.
Als je met enkelen samen gaat rijden ligt het tempo zo al wat hoger en blijf je dus ook zonder problemen warm.
Alleen die wind is het meest vervelend, zeker als je alleen op pad bent. Maar dat is dan weer goed als weerstandtraining zeggen ze.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Re: wintertraining
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2005 - 21:57 »
Nu het stilaan een beetje frisser aan het worden is,  :P wat drijft jullie om meerdere uren de kou te trotseren?
Mijn job  :shocked:
Het zijn dan misschien wel kortere trainingen (30km enkel), maar met uitzondering van donderdag (avonddienst) rij ik wel elke dag.
Zo kom ik aan het einde van de week toch wel aan wat rij-uurtjes door de vrieskou.
Ik rij ook graag in de kou. Als ik net gestart ben, heb ik altijd vreemde "vapeurkens" binnen het thermische hemdje. Maar eens onder stoom en op temperatuur is het gewoon zalig rijden met de damp die vanuit de mondhoeken achter de oren verdwijnt.
Ik vind het altijd zonde dat ik op mijn werk aankom, ik zou gerust nog een eindje kunnen doorrijden.
Ik zou in het naar huis rijden natuurlijk wat omweg kunnen maken, maar in den donkere rijden vind ik dan weer niet zo aangenaam.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2005 - 22:58 »

Ik zou in het naar huis rijden natuurlijk wat omweg kunnen maken, maar in den donkere rijden vind ik dan weer niet zo aangenaam.

Ik heb natuurlijk het geluk dat ik s avonds werk en dus overdag kan rijden.
In het donker over de weg gaan bollen is idd niet intr. en nog levensgevaarlijk ook.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2005 - 10:13 »
Ik rij wel heel graag 's avonds. Je zit in je eigen lichtbel en in een heldere nacht zie je toch heel wat van de omgeving.
Je kan je zo volledig op het fietsen concentreren en de dag in gedachten eens de revue laten passeren.
Wel oppassen op de drukke wegen, zorgen dat je er als een kerstboom uitziet en veel reflecterend materiaal gebruiken.
Ik doe nu meestal duurtrainingen tot een uur of 2, en daar heb ik niet veel motivatie voor nodig. Eens januari ga ik al eens een intervalleke doen.
In het weekend ga ik graag een uur of 2 in de bossen crossen. Als er een TT in de buurt is pik ik die mee, maar enkel als ik er met de fiets heenkan en het niet verder dan een uur rijden is (kou is kou).
Koude deert me niet echt in die zin dat je je daar naar kan kleden, maar na een uur of 4 rond het vriespunt is het thermisch vat toch af. Probleem vind ik het warmhouden van drank.
Als ik 's avonds een uur of 2 fiets drink ik niets, dus dat is geen probleem, maar voor langere tochten heb ik toch graag iets mee.
Kou en nat is al minder plezant maar als het regent of sneeuwt doe ik maar een training op de rollen.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2005 - 10:19 door Adri »

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2005 - 16:09 »
Bij is de motivatie in deze periode van het jaar meestal wat zoek.  Ik ben namelijk echt geen moddermens, geef mij maar het voorjaar en de zomer zonder al die smurrie.  Dit wil dus ook zeggen dat mijn seizoen er zo goed als op zit, vooral de natte dagen zijn aan mij niet besteed.  Alle kilometerkes die ik nog kan bollen zijn meegenomen maar ik ga er niet voor door de regen rijden.

Tegen koude kan ik me nogal goed kleden, thermisch onderhempje en een lekker warm vestje is voor mij reeds voldoende.  Maar tegen nattigheid kan ik niet, zelfs deze zomer kreeg ik kou op de fiets tijdens één van de zovele regenbuien.  Mijn spieren in mijn benen, vooral dan de "quadirceps", beginnen echt pijn te doen.  Dit weekend was dus voor mij een "nulkilometerweekendje".  Deze morgend is de zon in het Antwerpse wel even komen piepen en ben ik een kleine twee uur gaan fietsen.  Het deed deugd na 2 weken.  Tijdens zo'n fietsluwe weekends kweek je natuurlijk wel motivatie.
Deze week toch proberen om ne keer met de fiets naar 't werk te rijden... als't ni regent.

Djambo

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2005 - 07:52 »
Dat is nu eens een goede vraag !!!

Ik heb juist een maandje rust achter de rug, waar enkel sporadisch wat gesport werd. Dat was nodig om wat lichaamsgewicht terug te krijgen anders pak ik elke rondvliegende verkoudheid.....

Tervuren was mijn eerste toertocht, en onmiddellijk het diepvriesvak in  :$ :$

Ik heb het moeilijk de motivatie te vinden om er in de koude op uit te trekken, een toertocht gaat nog, maar de weektrainingen, zelfs op de rollen, dat is een ander paar mouwen.

Ik ga nu vlug eens rondkijken om ergens een fitnessabonnement voor enkele maanden te vinden....of ik overweeg over de middag te gaan zwemmen.....

Kortom : crisis in het trainingschema !!!!

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2005 - 08:13 »
hier nog zo ene die het wel moeilijk heeft in de wintermaanden. Kou is geen probleem, maar ik hou vooral niet van vochtigheid (regen, sneeuw, modder).  In de week gebeurt er dan ook niet veel (buiten thuis op de crosstrainer en wat fitnessoefeningskes). In 't weekend probeer ik toch te gaan rijden (indien het niet regent of sneeuwt) en een uurke squash.

dat het maar snel terug zomer wordt  :shocked:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2005 - 08:39 »
hopelijk gaat het gauw stenen vriezen. Niet zo leuk voor de verwarmingsrekening maar op die manier droogt het offroad toch nog wat op.

@djambo : laag lichaamsgewicht heeft niks met verkoudheden te maken. Blijf regelmatig buiten fietsen (of sporten) en je zal merken dat je veel minder snel verkouden wordt. Ik kan het niet verklaren maar sinds ik de winter buiten doordoe heb ik praktisch geen verkoudheden meer. Binnenblijven maakt je tot een soort kasplantje vermoed ik. Ik neem ook elk jaar een griep-prik, kwestie van daar ook al wat geruster in te zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005 - 08:42 door Adri »

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2005 - 09:28 »
Kortom : crisis in het trainingschema !!!!
;)

Als notoir modderhater sleep ook ik mij ook door deze maanden! Koude, géén probleem, maar modder en nattigheid -> brrrrrrrrrrrrrr! En het is vernietigend voor het materiaal hé  :money: :money: :money: !

Ook maandje rust achter de rug; nu langzaamaan terug wat beginnen. Maar bvb. 3 uren binnen trainen zoals ik elders op dit forum lees, respect hoor man, dan moet er al geld geboden worden om mij zover te krijgen  :P !

MTB is dan ook een zomersport hé!  :ohmygod:  Ik vind het altijd grappig, mensen in je omgeving (collega's/familie....) komen nu steevast af met de uitdrukking: "Ah, het mtb-seizoen begint weeral zekerst!" En als je dan antwoord dat je net je bike een maand aan den haak hangt, bekijken ze je of je in een oud-hebreeuws-dialect zit te spreken  :huh: en je ziet de blik in hun ogen dat ze zich afvragen: "Is da wel nen echte???"

Nu ja, nen echte? We doen toch alsof hé!  :ninja:

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2005 - 10:05 »
Jip,da's bij mij hetzelfde;als ik zeg dat het veel mooier is in de zomer op de mtb bekijken ze me alsof ik van een andere planeet kom. "maar ge ziet toch alleen in de winter montebaaikers" hoor ik dan! :ohmygod: laat ze maar denken,ik denk er het mijne van ;)  maar in de winter kan je ook mooie dagen hebben en probeer ik minstens één keer in de week op de fiets te zitten en in 't wweekend dan ook eens(of twee maal)
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005 - 10:10 door christmtb »
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2005 - 10:09 »
Vroeger trainde ik vooral thuis op de spinningfiets, bijna elke avond na het werk nog 1u op dat ding.
Tijdens het weekend ging ik dan een ritje van 2 a 3 maken met de mtb.

Nu kan ik echt niet meer op die spinning fiets rijden thuis, het lukt me gewoon niet meer om daar 1u op te zitten trappen.  :$

Op de mtb door de modder ploeteren doe ik ook niet. Ik ga nu 2 a 4 maal per week een ritje doen dan 2 a 5u en heb echt geen zin en tijd om na elke training nog 1u mijn mtb te staan poetsen en alle versleten onderdelen te staan vervangen. Want dan zou k minder tijd hebben om te trainen.

Dus rij ik nu met de crossfiets vele kilometers op de weg, k moet nie door de blubber ploeteren. Mijn materiaal verslijt niet, en k heb geen kuiswerk... .

Om niet te veel kracht te verliezen in de benen, want op de weg doe ik vooral LSD trainingen en rij op hoge trapfrequentie, ga ik 2 maal per week in de fitness zitten.

Maar als het begint te sneeuwen en te vriezen dan zal ik weer vaker op de mtb te vinden zijn, heerlijk door de sneeuw of op een ijzige ondergrond  :P
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005 - 10:15 door mtbhurricane »

Phara

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2005 - 11:23 »
Je kan ook altijd eens gaan lopen, hou er rekening mee dat 1/2 uur lopen(LHS) gelijk is aan 1 uur fietsen(LHS) , zo kan je gerust eens een ritje op de fiets overslaan wanneer het buiten te slecht of te donker is. Je hebt dan ook nog eens een leuke afwisseling !

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2005 - 12:03 »
Je kan ook altijd eens gaan lopen, hou er rekening mee dat 1/2 uur lopen(LHS) gelijk is aan 1 uur fietsen(LHS) , zo kan je gerust eens een ritje op de fiets overslaan wanneer het buiten te slecht of te donker is. Je hebt dan ook nog eens een leuke afwisseling !

is een looptraining wel geschikt als fietstraining? het zal wel goed zijn voor de uithouding enzo, maar ik vraag me af of het wel effect heeft als echte fietstraining, bij het lopen heb je vooral de achterste bilspieren van doen en bij het fietsen de bovenste dacht ik.

nu, ik combineer wel fiets, loop en zwem trainingen omdat ik vroeger triathlon deed en omdat me dat practischer uitkomt

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2005 - 12:23 »
Skeeleren of lange baan schaatsen zijn beter geschikt als alternatieve training voor fietsers.

Phara

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2005 - 13:39 »
Absoluut ! Een looptraining is zeker geschikt, het is ook eens een mindere belasting vo/steeds gebruikte fietsspieren. Het is een ideale opbouwbasis v/conditie in het algemeen. En indien je ook nog eens na bepaalde duur een intervaltraining in je lopen inlast, zal je dat zeker ten goede komen in je wedstrijden.

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2005 - 17:51 »
Hier ook een beetje dezelfde mening als mtbhurricane.

Proberen zoveel mogelijk op de weg te rijden en zo materiaal te sparen en geen tijd te verliezen met da kuisen altijd.
Tot nu nog wa TT'kes gereden, maar die van Genk was er teveel aan. Heb nu wel effe genoeg modder gezien. Ik reed ze ook meestal te intensief. Dus nu nog enkel duurtrainingen, pure basis leggen. Maar als er zich een TT voor doet zonder modder ga ik nog wel es op mijne MTB springen.

Met de koude ook geen problemen, maar regen of nattigheid das iets anders. Probleem nu ook is alst ni regent dat de wegen nog ne hele dag nat, vettig en vuil blijven. Waarrdoor ge toch weer kunt beginnen kuisen aan uwe koersfiets.

Als alternatief mij rollen gekocht in begin van de winter, maar dat wordt met de keer moeilijker om het een uur vol te houden. Dus hopen dat het de volgende weken toch wat droger wordt, zodat we toch nog wa kilometerkes hebben voordat de examens echt beginnen.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2005 - 18:51 »
Ik moet wel zeggen dat ik me super heb geamuseerd in Tervuren ;)

Op de weg steekt mij altijd snel tegen, zeker in de winter.
Een TT'ke daarentegen mag er best bij!
Ik probeer 2 x per week in het veld te duiken in de winter.

Verder zoveel mogelijk met de fiets naar het werk en af en toe eens het zwembad in.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2005 - 19:43 »
Mja, wat betreft Tervuren , ik vraag me af waar de fun eindigt en de waanzin begint.  :huh:
Maar iedereen zijn drug natuurlijk. Ik denk dat er veel onderkoelt en met een heel pak kosten thuis gekomen zijn. En dan maar de stoere uithangen, ik weet het niet hoor.
Ik doe mijn materiaal zo'n calvarietocht liever niet aan, alhoewel ik geen schrik heb van een beetje modder, maar 'trop is teveel'.

Vandaag na 4 dagen rollen eindelijk eens terug een paar uur op de weg gaan fietsen. Heerlijk
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005 - 19:45 door Adri »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2005 - 19:54 »
Tervuren was goed voor mijn testosterongehalte :devil:

Je materiaal moet natuurlijk in orde zijn voor je aan een dergelijke rit start.

En de ondergrond daar is schitterend, je vindt op die dolomit altijd grip.

Trouwens, lopen is conditioneel een goeie voorbereiding.

Bengo4B

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2005 - 19:56 »
Ho Adri, jij die terugschrikt voor modder en kil weer! Dat had ik niet van je gedacht.  En jij die sowieso al zoveel geld besteedt aan al je fietsen en materiaal en snufjes, tja: dan kunnen wat herstelkosten na een modderTT er ook nog wel bij, zou ik zo denken.

Zelf ben ik afgelopen zondag vanuit Kessel-Lo naar Tervuren gefietst, daar de langste afstand gedaan, dan mijn bike afgespoten (een kwartier moeten wachten, alleen toen kreeg ik het wel koud) en daarna weer terug naar Kessel-lo. Blij dat ik een warm bad kon nemen, maar toch zeker zo blij dat ik naar Tervuren was geweest. Een beetje glijden, wat smurrie en modder, maar toch ook mooi biken, zelfs met een 20 watts-zonnetje op het einde!  
En eerlijk is eerlijk: het was toch niet zo koud hé: het vroor niet, het regende of sneeuwde niet en er stond nauwelijks wind. Ik heb het al veel erger meegemaakt. En het parcours is niet te moeilijk zodat je bijna overal met de fiets kon op- en afrijden. Dat kan bij TT's in Haasrode bv. wel eens anders zijn.
Soit, ieder diertje zijn pleziertje. En mijne Rohloff heeft natuurlijk geen last van de modder!