Auteur Topic: wintertraining  (gelezen 16489 keer)

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Re: wintertraining
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2005 - 21:18 »
ik heb het ook moeilijk om door regen en wind buiten te trainen, vandaar dat ik mij een fitness abbonement heb aangeschaft.
Het zal zeker niet de beste manier zijn om in topvorm te geraken maar voor mij wel de leukste op de moment. 1uurke cardio e 1 uurke krachttraining en dit 3x er week.
2x per week zit ik dan nog op men spinningfiets voor 2 3 u. (LSD) met een goei filmke valt da goed mee ;)

Bengo4B

• 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2005 - 21:20 »

Adri,
Ik neem aan dat je 't tegen mij hebt: okee; nu zondag om 8 u15 (dus 15 minuten later dan jouw vraag...) aan de start in Pecrot, geen chrono, maar gewoon doorfietsen. En dan nog terug naar huis! I'll be there.

tarzan

• 4Bikers Member
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2005 - 22:35 »
Volgende zondag Pecrot, start je mee om een uur of 8 ginder ?? :P

Kunde nog ne kompaan gebruiken om tot ginder te rijden? Als ik kan meerijden ben ik goed opgewarmd voor de chrono ginder  ;) .

toedels

zork

• Pieter Geens
  • 4Bikers Member
    • www.traptisten.be
« Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2007 - 22:34 »
Hoe moet er nu eigenlijk getraind worden in de winter?
ik heb begrepen dat men een rustperiode moet inlassen van een paar weken en dan zachtjes aan terug beginnen opbouwen.
Hoe doen jullie het? Of rijden jullie het hele jaar door vollentuup? is het verstandig om in de winter de strandraces erbij te doen?
Modderslikken en mestboeffen can be real fun!

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
« Reactie #24 Gepost op: 9 oktober 2007 - 09:51 »
De winterperiode is vooral een moment waar lichaam en geest andere prikkels zouden moeten voorgeschoteld krijgen. Die andere prikkels kunnen gaan van gewoon wat minder intensief te rijden tot krachtraining, spinning, andere sporten en ook strandraces.

De hoeveelheid rust bepaal je eigenlijk volledig zelf. Er is geen uitsluitend wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat je lichaam volgend jaar beter zal presteren als je nu rust, relatieve rust of gewoon geen rust neemt. Wil je dus blijven fietsen, doet dat dan, wil je rusten... niemand houdt je tegen.

Qua opbouw volgen de meeste programma's het stramien van breed en rustig te beginnen (bv. geen gefocused fietsprogramma), daarna over te schakelen op volume en uiteindelijk alle energie te steken in intensiteit.

Strandraces blijven competitie en als je er echt goed in wilt zijn dan kun je dit niet doen in een klassieke "winterperiode" waar je gaat rusten en opbouwen. Wat niet wil zeggen dat ze niet passen in een winterperiode (het is immers een andere stimulus voor je lichaam), alles hangt af van het belang dat je aan je klassement hangt.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2007 - 09:53 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
« Reactie #25 Gepost op: 9 oktober 2007 - 14:57 »
vanaf oktober fiets ik enkel in het W-E lees atb tochten. In de week probeer ik een drie tal keer te lopen ,let wel op dit moet je eerst wat opbouwen om blessures te voorkomen. bij zeer slecht weer heb ik een tacx om op te trainen ,maar echt graag doe ik dit niet :$,geef mij maar de buitenlucht.
naar de atb tochten die niet verder zijn dan zo'n 25 km rij ik met de fiets ook heen en terug om zo een stevige duurtraining te doen.
genieten is.........Biken

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
« Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2007 - 18:34 »
En wat draagt lopen bij tot jouw training?
The Tiger became a Leopard...

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2007 - 19:10 »
lees vooral de vorige paginas ook eens door (topics samengevoegd, ging daar voornamelijk over de motivatie van wintertrainingen maar toch ook een pak bruikbare tips te vinden)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #28 Gepost op: 22 oktober 2007 - 21:58 »
Citaat
lopen is bijna 2u fietsen h

Dan doet elke wielrenner zijn duurtrainingen niet op de fiets maar wel met de loopschoenen aan ?. Nee, dus... ;)

Lopen is een mooi alternatief voor tijdens de donkere dagen en schept wat kracht bij. Een aspecifieke sportbeoefenning zorgt ervoor dat de (goed) getrainde terug een trainingsprikkel krijgt, het doet ook de zin naar de fiets terug stilaan toennemen. De overdraagbaarheid is ongeveer 70%, zwemmen amper 20%. Heb je helaas, zoals ik, de poten er niet voor dan schuilt om elke hoek een blessure zodat je toch 100% op de fiets moet blijven trainen.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 22 oktober 2007 - 22:18 »
zwemmen is vooral interessant omdat bij zwemmen alle spieren gebruikt worden, iets wat bij het fietsen absoluut niet het geval is.
Met alle rugklachten vandien...

En ikke vind het zwemmen ook bijzonder leuk omdat dat eens een trainingske is dat ik lekker gezellig samen met het vrouwtje en de kids kan doen.
Team Green : www.team-green.be

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2007 - 19:11 »
zwemmen is vooral interessant omdat bij zwemmen alle spieren gebruikt worden, iets wat bij het fietsen absoluut niet het geval is.
Met alle rugklachten vandien...

En ikke vind het zwemmen ook bijzonder leuk omdat dat eens een trainingske is dat ik lekker gezellig samen met het vrouwtje en de kids kan doen.
Wij gaan nu ook geregeld zwemmen, ik vind vooral de koffie surprise achteraf de moeite.  Slechts 2.6 euro voor een fokkie'tje met koekje, sjoekelatje, iets sterkers en een verrassing.  Da's geen geld. En dat zwemmen niet alleen goed is voor de spiergroepen, wij liggen meestal plat van't lachen.  Da's iets gemakkelijker in 't zwembad als op de fiets.  Maar ditalles geheel terzijde.