Auteur Topic: Aankoop GPS: welke kiezen?  (gelezen 50862 keer)

Iegienie

• 4Bikers Member
Re:Aankoop GPS: welke kiezen?
« Reactie #120 Gepost op: 8 november 2008 - 18:20 »
vwola, antwoord gevonden : http://www.4bikers.be/4B/forum/index.php?topic=10818.msg56379#msg56379

samengevat : met de koersvlo -> city navigator, met de mtb -> topo map belgiŽ
Team Green : www.team-green.be

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #121 Gepost op: 8 november 2008 - 18:33 »
Inderdaad.

Voor de volledigheid nog het volgende:
- In de Alpen staan in City Navigator verschillende schotterwegen op de kaart als "onverharde weg": dus stippellijn.
- Kleine verharde paden ŗ la jaagpad en fietsknooppunten staan dan weer niet altijd op City Navigator.

En tot slot, knuppelke in een kiekeskot:
Topo BelgiŽ is en blijft triest.  Je kan de boel nog een beetje opsmukken door ewa te spelen met het *.typ-bestand(1).  Zo kan je grotere verharde wegen een ander kleurtje of grotere dikte geven.  Levert een mooi resultaat op.  Echter: de kleine binnenbaantjes zijn inderdaad als hetzelfde type lijn als de onverharde wegen, dus die blijven hetzelfde.  Op naar af dus.

(1) Later misschien meer hierover, als ik goesting heb, als ik tijd heb ...

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #122 Gepost op: 8 november 2008 - 19:32 »
Als je alleen asfaltbaanjtes wil , dan is de nieuwe fiets en wandelkaart  misschien een optie .

De oude versie die ik heb is compleet waardeloos .
Maar ik heb op de fietsbeurs Bart (van  Point2Paal ) uitleg weten geven over de vernieuwde versie .
Deze kaart is eigenlijk een gewone gps , kaart BelgiŽ  en ook fietsknooppunten staan hierop .
Dus routeerbaar en de jaagpaden staan er ook op . Of er over de jaagpaden ook gerouteerd worden weet ik niet , maar ik verwacht dit niet .
Misschien gebruikers van deze kaart die er nog wat meer over weten .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #123 Gepost op: 15 november 2008 - 20:59 »
vwola. vandaag voor de eerste keer een vooraf samengestelde route nagereden met de edge 605.

ik had de route geprepareerd op de fietskopennetwerk DVD van lannoo/NGI, en zo goed als mogelijk alles geinspecteerd dat er geen offroad zou in zitten. Heb daar wel wat tijd in gestoken, maar al bij al ging het vrij vlot.

de route dan ingeladen als een gps-track (850 punten), en dan genavigeerd erop. Kaartgrootte werd automatisch door het toestelleke geregeld, bij elk "punt" kwam er een leuke (hatelijke na een tijdje, moet eens zoeken hoe ik dat kabaal af kan zetten) "diePie diePie" toon, en werd de kaart ingezoomd en kon je gemakkelijk zien of je links rechts of averechts moest. Ik denk dat we maar twee keer verkeerd zijn gereden, en dat was doordag als ge aan het kwetteren zijdt niet altijd echt goed oplet. Ook twee stukjes offroad zaten er in, eentje hebben we ontweken, het andere hebben we zonder probleem gereden.

De kaart was de topo-kaart van BelgiŽ, je kan er dus idd. geen verschil tss asfalt en geen asfalt op zien, maar als de track toch geprepareerd is, geeft dat niet echt.

Een fijn speeltje met enorme mogelijkheden...

Tom

• 4Bikers Member
« Reactie #124 Gepost op: 16 november 2008 - 21:19 »
Pie,
Zet uw track (gpx / gdb ?) om naar crs (o.a. met GPSies) en steek ze onder "koersen" in de Edge. Navigeren gaat dan beter mijns inziens. De kaartgrootte wordt wel niet verandert maar ik vind dit persoonlijk geen zeker geen nadeel. Als je inzoemt tot op 120 m rij je toch moeilijk verkeert :-).
Ook van die irritante pieppiep-gevallen ben je dan verlost.

Heb indertijd ook genavigeerd met gpxbestandjes, maar ondervonden dat de Edge dan wel eens vies kan doen.  Zeker op lange afstanden.

suc6.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #125 Gepost op: 16 november 2008 - 21:22 »
Pie,
Zet uw track (gpx / gdb ?) om naar crs (o.a. met GPSies) en steek ze onder "koersen" in de Edge. Navigeren gaat dan beter mijns inziens. De kaartgrootte wordt wel niet verandert maar ik vind dit persoonlijk geen zeker geen nadeel. Als je inzoemt tot op 120 m rij je toch moeilijk verkeert :-).

Heb indertijd ook genavigeerd met gpxbestandjes, maar ondervonden dat de Edge dan wel eens vies kan doen.  Zeker op lange afstanden.

suc6.

heb je dan geen problems met maximum aantal puntjes ? Omdat ik de route voorbereid had met de fietsroutenetwerk DVD had ik 850 "diePiediPie" tjes (dus knoopjes) op een rit van 100km.. Heb het niet nagekeken, maar ik vreesde dat dit te veel zou zijn voor 1 rit ?

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #126 Gepost op: 16 november 2008 - 22:15 »
ik heb daar ook teen en tander van gelezen, van dat raar doen bij navigeren. Thierry had echter de 2.50 versie van de software op het toestelleke gezet, en heb geen problems gehad.

zal het allemaal eens uitproberen, maar we hebben nog een ganse trainingswinter om alles onder de knie te krijgen he..

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #127 Gepost op: 17 november 2008 - 08:43 »
geluid afzetten : systeeminstellingen, rubriekje "'Tonen" : toets en bericht = met geluid, alleen bericht = zonder geluid.

Tom

• 4Bikers Member
« Reactie #128 Gepost op: 17 november 2008 - 10:51 »
Pie,

suc6.

heb je dan geen problems met maximum aantal puntjes ? Omdat ik de route voorbereid had met de fietsroutenetwerk DVD had ik 850 "diePiediPie" tjes (dus knoopjes) op een rit van 100km.. Heb het niet nagekeken, maar ik vreesde dat dit te veel zou zijn voor 1 rit ?

Tot op heden geen probleem. Max. aantal km's dat ik zo gereden heb was iets van een 150.
Zeker eens proberen, ik vind het persoonlijk aangenamer rijden op die manier.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #129 Gepost op: 20 november 2008 - 17:35 »
vooral da mijnen truuk om dat PiediePiedie (tis dus zo en niet diePiediePie) niet lukt...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #130 Gepost op: 31 december 2008 - 10:29 »
Kleurenscherm is m.i. een voordeel.
Bovendien is dat HCx toestel met de laatste nieuwe ontvanger uitgerust, en zou m.a.w. betere ontvangst moeten hebben dan de GPSMAP60-serie.

HCx is uitgerust met een MTK chipset, das vrijwel evenwaardig te noemen aan de SirfstarIII dus betere ontvangst zou ik het niet noemen, gelijkwaardige ontvangst. Uiteraard gaat Garmin in house tech wat meer promoten, is nogal wiedes

Een externe antenne lijkt me toch steeds de beter oplossing, het oogt niet en is heel onhandig maar levert wel de beste prestatie

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #131 Gepost op: 31 december 2008 - 12:50 »
Hmmm, mijne vorige post dateert ondertussen van een jaartje geleden. Toen was ik blijkbaar nog niet helemaal op de hoogte van alle details e.d. betreffende antennes en zo.

Er staat ergens een test online van een Etrex ... HCx model, een GPSMAP60CSx model, en een Colorado of een Oregon (ben niet zeker welke van de twee). Uit die test bleek de ontvangst bij de GPSMAP60CSx nog steeds de beste te zijn van de drie. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je enkel met die 60CSx je weg gaat vinden en met de andere toestellen gaat verloren lopen hť : als je op de 60CSx een nauwkeurigheid hebt tot op 5 ŗ 6 meter (vrij courante waarde), dan zal dat op die andere toestelletjes misschien 6 ŗ 8 meter zijn. Dat is in elk geval nog ruim voldoende om je weg te vinden in de stad of in 't bos ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #132 Gepost op: 31 december 2008 - 13:07 »
ja das just, ik wilde hier geen ouw koeien uit de kast halen of lijken in de gracht duwen he  :dft002:

ik verschoot er alvast van dat ik destijds met een misklungeltje op de baan was (de legend) waar de huidige reeksen met sirfstar verdomd beter zijn
Hoever staat dat met penetratie graad in de bos ? Verlies je in feite nog snel signaal ? valt me ook op dat alle huidige toestellen een piemelke hebben, dus een antenne die eruitsteekt, dat gaat ook signaal ontvangst verbeteren
daarbovenop, gezien dat een externe antenne kan worden aangesloten, maar zoiets op de velo zie ik dan weer niet zitten ...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #133 Gepost op: 31 december 2008 - 18:17 »
Hoever staat dat met penetratie graad in de bos ? Verlies je in feite nog snel signaal ?

Mijn ervaring met de Garmin GPSmap 60CSx: vrijwel overal, ook in het bos vrij goed signaal.  Een miswijzing > 10 m is uitzonderlijk in BelgiŽ.

Toch is verliezen van signaal nog mogelijk.  Onlangs nog in BelgiŽ voorgehad op de Solos Ride.  Was wel in een diepe vallei, in het bos en in een ongunstige ontvangstsituatie (bewolkt).  In de bergen kan een miswijzing > 10 m frequenter voorvallen.  Zo ook in Val d'Uina ontvangst compleet weg.
Maar bovenstaande situaties zijn dus eerder uitzondering dan regel.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #134 Gepost op: 1 januari 2009 - 16:27 »
valt me op dat dit allemaal toestellen zijn met een "externe" antenne
een eTrex (jeps ik ben van den oude slag) had zoiets niet, er waren wel methodes om een soort versterker te bouwen rond je gps, maar dat was dan met reflectie draden en dergelijke, niet doenbaar op de bike
heeft er iemand een gps-logger al eens gebruikt in den bos ?

Ik mag er morgen eentje halen om te testen, ben er wel benieuwd naar voor in den bosch

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #135 Gepost op: 26 november 2009 - 19:58 »
Gisteren mij ook een Edge 705 aangeschaft.

Ik kan dus ook beginnen spelen  :cool: