Auteur Topic: Aankoop GPS: welke kiezen?  (gelezen 50858 keer)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Re:Aankoop GPS: welke kiezen?
« Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2006 - 22:21 »
Ik kocht deze GPS bij aspid, effe moeten wachten omdat de bike-mounts niet meer beschikbaar waren, verder alles in orde.

Heb ook een etrex summit gehad, die voldeed, maar ik miste toch wel kaartinfo.
Als je geen kaart wil een goed toestel, voldoende waypoints en routes mogelijk...

Denk ook eens aan de lichtere toestellen (geko en opvolgers)

Nadat ik de Etrex verloren ben de 60CS gekocht, en dat is echt een zeer leuk toestel!

Hoewel ik een gps kwijt ben geraakt met een (defecte) garmin mount vind ik dit toch de beste oplossing, ram mount weegt veel te veel!

LoXoS

• 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2006 - 22:53 »
Heb nog wel een paar vraagjes.  Voor mijn budget heb ik keuze tussen verschillende basismodellen.  Maar bij sommige zit er WAAS/EGNOS op, en bij andere een barometrische hoogtemeter.  Wat bedoelen ze hiermee?  Zit er dan op de etrex euro en camo geen hoogtemeter? Een legend bv heeft wel maps, en waas maar geen baromtrische hoogtemeter.  Kan dit?  Of heeft deze dan een ander type hoogtemeter? 

Of is het beter om een duurdere basis gps (zonder maps) te kiezen zonder maps dan een goedkopere met maps? 
Voor autonavigatie heb ik al een pda met tomtom dus hiervoor zal deze niet moeten dienen.

Waar moet ik de topomap kaarten en fietshouder kopen.  Voor export van de routes van gps naar pc (kaarten) heb ik deze wel nodige hé.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2006 - 23:19 »
Waas en Egnos zijn verbeteringen van de positie via extra transmitters, vooral nuttig voor lucht en scheepsvaart.

Gezien de hoek die je hebt met de sattelieten is de positie op de grid zeer nauwkeurig( tot op 5 meter), maar de hoogtepositie is moeilijk precies te bepalen via GPS (foutmarge van tientallen meters) daarom steken ze in bepaalde toestellen een drukmeter (barometer/hoogtemeter).

Hoogte is  vooral nuttig voor valschermspringers en bergsporters, de barometer voor mensen die langere tijd buiten zijn en via de barometer makkelijker het weer kunnen voorspellen.

Voor MTB is de hoogtemeter een leuk gadget.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2006 - 00:56 »
Waas en Egnos zijn verbeteringen van de positie via extra transmitters, vooral nuttig voor lucht en scheepsvaart.
Wat is WAAS... nie zo makkelijk uit te leggen... In sé komt het er op neer dat het signaal van de satelieten niet altijd even accuraat is. (afwijking in de baan, atmosferische storingen, interne klokverschillen,...)
Door nu op bepaalde plaatsen het inkomend signaal van de satelieten (die elk hun ID hebben) te vergelijken met de reële gekende positie, kan je een correctie doorvoeren op de satelietsignalen.
Deze correcties worden door grondstations uitgezonden en door WAAS-ondersteunde toestellen opgevangen.
Door een toestel te kiezen dat dit systeem ondersteunt kan je (zonder bijkomende ontvangers of kosten) de nauwkeurigheid van je positie verhogen... tot 5 x.... Volgens de theorie een nauwkeurigheid van 3 m in 95% van de tijd... (bron zie: www.garmin.com/aboutGPS/waas.html)
Dus niet enkel scheepvaart of luchtvaart... iedereen kan ervan profiteren

Gezien de hoek die je hebt met de sattelieten is de positie op de grid zeer nauwkeurig( tot op 5 meter), maar de hoogtepositie is moeilijk precies te bepalen via GPS (foutmarge van tientallen meters) daarom steken ze in bepaalde toestellen een drukmeter (barometer/hoogtemeter).
Je nauwkeurigheid hangt van verschillende factoren af... en dan nog vooral van je ontvangst.
Die 5 m is in goede weersomstandigheden en open terrein makkelijk te halen, zelfs zonder WAAS of DGPS (differential GPS).
Zit je in een dicht bos, of in een enge kloof / vallei dan kan je ontvangst teruglopen en bijgevolg wordt je positie minder nauwkeurig...
De hoogte die je krijgt van de satelieten is ook een waarde t.o.v. de geoïde oftwel een gemiddeld aardoppervlak...
Werken met een barometrische hoogtemeter laat je toe een realistisch hoogte te bepalen... en je kan deze hoogte kalibreren zodat je op elk moment je ware hoogte kent.
Kalibreer je je barometer niet bij de start van je rit, dan zal je hoogteprofiel op zich wel correct zijn, maar misschien globaal een beetje te hoog of te laag liggen... maar dat interesseert de biker dikwijls niet

Hoogte is  vooral nuttig voor valschermspringers en bergsporters, de barometer voor mensen die langere tijd buiten zijn en via de barometer makkelijker het weer kunnen voorspellen.
Valschermspringers gebruiken mijns inziens gewoon een hoogtemeter, GPS in mindere mate; bergsporters idem dito
de barometer is nu net de basis van de hoogtemeting: een referentiewaarde vastleggen (ref-hoogte bij bepaalde druk) en dan maar drukverschillen meten... het weer voorspellen kan idd ook met een barometer, maar daarvoor gebruik je een GPS toch niet (of wel ?)

Voor MTB is de hoogtemeter een leuk gadget.
Als je hoogteprofieltjes wil van je rit, dan moet je dus eentje nemen met een barometrische hoogtemeter
Nu zit er op een toestel met barometrische hoogtemeter ook een digitaal kompas... dat laat toe om nauwkeuriger je koers aan te houden, maar ook - en dat is veel interessanter - je positie tijdelijk te voorspellen in het geval je signaal wegvalt (vb in een tunnel of enge vallei...)
Op basis van de laatst gemeten snelheid en je koers (die hierbij tot op 1° nauwkeurig is) kan je een tijdje verder loggen; niet eindloos natuurlijk, maar toch

Wat geeft een barometrische hoogtemeter nog van info: totale positieve hoogtemeters, totale negatieve hoogtemeters, stijgsnelheid, daalsnelheid, actuele hoogte, drukprofiel over afgelopen 24 u, en een hoogteprofiel natuurlijk.
De Mapsourcesoftware laat toe deze waarden in te lezen en er hoogteprofielen uit te genereren.

Bevat je toestel géén barometrische hoogtemeter, dan heb je als deze opties niet; als je je track exporteert onder vorm van tekstbestand kan je wel hoogte-info terugvinden, maar die is beperkt en wordt niet gebruikt in Mapsource;
Ik heb wel een Excel-bestandje dat deze info herwerkt en toch een soort van hoogteprofiel maakt, maar dat is vrij omslachtig en je bent die werkwijze heel snel beu...
Voor mij is een barometrische hoogtemeter - biker zijnde - méér dan een gadget en ik kan het zeker aanraden.
Voor alle duielijkheid: enkel de toestellen waarvan de beschrijving expliciet gewag maakt van een barometrische hoogtemeter, bevatten er ééntje; de anderen NIET !

Wat betreft de toestellen met een kaart: 't is wel maar een base-map hé, maar het is er dan toch een. Voor bikers mijns inziens van weinig nut omdat wij toch meestal in het bos zitten en niet op de grote wegen (een even persoonlijke mening als het relatief belang van een hoogtemeter)
Wil je echt kaarten (vb Topomap) gaan inladen, dan kom je meteen in een hogere prijsklasse terecht... tsja, dat is dus opnieuw de keuze van de koper

Wat betreft de stuurhouder: toegegeven de Garmin Bar Mount is lichter, maar we prater hier weer over grammen he...
Als je vóór je rit even een sanitaire stop maakt, dan ben je die extra grammetjes alweer kwijt.
En voor wie zijn die grammen belangrijk: voor de snelheidsfanaten, de racers onder ons... die gaan echt op elke gram kijken en laten (denk ik) een GPS-toestel dan ook gewoon thuis.
De stuurhouder van Garmin klemt rond het stuur; je toestel zit er bovenop en is dus - in geval van een crash - quasi onbeschermd. Je zal dan maar een paar 100 € euro aan een GPS toestel gegeven hebben en dan gaan besparen op enkele € en vooral grammetjes op vlak van bike mount...
Kom nou.... hier een fotootje van mijn RAM-mount: GPS hangt netjes NAAST de stuurpen... 100% crashproof (en betere schokbestendigheid)

en nu jullie weer.... :cool:
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Flip FSR

• 4Bikers Member
« Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2006 - 08:32 »
WAAS is nog in een testfase. Heb je nog helemaal niets aan... :ohmygod:

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2006 - 08:46 »
True... WAAS/EGNOS zijn commerciële varianten op het DGPS-principe, dat al wel veel gebruikt wordt onder landmeters... dat is de enige manier om met een GPS een nauwkeurigheid van centimeters te halen...
Is het de meerprijs waard... goeie vraag... ik zie persoonlijk meer heil in die nieuwe Sirf-ontvangers (de x-reeks) dan in het DGPS, althans voor Jan Modaal.
Op we nu GPS-gewijs links van het paadje rijden of rechts... we mogen al blij zijn als we tijdens het baggeren uberhaupt het pad kunnen aanhouden   ;)
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

LoXoS

• 4Bikers Member
« Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2006 - 15:04 »
Heb alles nog eens bekeken en mijn keuze zal zijn tussen:

-   Etrex Euro (of Camo) – 102€ / 118€
-   Etrex Legend – 161€
-   Etrex Summit – 188€

Alle prijzen zijn excl btw.

Etrex Legend is met map – maar is dit wel handig een zwart/wit map?  En kun je die wel gebruiken bij mountainbike?

De Summit heeft blijkaar enkel de barometrische hoogtemeter en el. Kompas in meerwaarde tegenover de Euro (of Camo).  Is dit wel 80€ waard?

Bij de prijzen komt nog wel een bike mount van 17€ excl btw bij.

De Topo Maps zal ik elders moeten kopen?  Waar vind ik die?

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2006 - 15:53 »
Heb alles nog eens bekeken en mijn keuze zal zijn tussen:

-   Etrex Euro (of Camo) – 102€ / 118€
-   Etrex Legend – 161€
-   Etrex Summit – 188€

Alle prijzen zijn excl btw.

Etrex Legend is met map – maar is dit wel handig een zwart/wit map?  En kun je die wel gebruiken bij mountainbike?
De base-map omzeggens niet, wegens te weinig gedetaillerd; ingelezen data van Mapsource-cdrom bevat enkel wegen, geen bospaden... dus voor biken ook niet echt
De topomap eventueel, maar ik ben niet zeker dat die compatibel is met de Etrex Legend (moet je zeker navragen... heeft uiteindelijk ook maar 8 Mb intern geheugen... daar kan telkens maar een stukje Topomap tegelijk op)

De Summit heeft blijkaar enkel de barometrische hoogtemeter en el. Kompas in meerwaarde tegenover de Euro (of Camo).  Is dit wel 80€ waard?
Klopt... dat is de enige meerwaarde.... is het dat waar... voor de  ene wel, voor de andere niet... ik ben overgeschakeld omdat het een buitenkansje was
Als je bvb al een Polar hartslagmeter hebt met hoogtemeter (vb S720, S725) is deze 80 € zeker overbodig...

Bij de prijzen komt nog wel een bike mount van 17€ excl btw bij. (de RAM-mount zit rond de 45 € incl BTW)

De Topo Maps zal ik elders moeten kopen?  Waar vind ik die? Normaal kan je die bij alle Garmin verdelers vinden/bestellen

www.fekejo.be

LoXoS

• 4Bikers Member
« Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2006 - 16:14 »
Komt de hoogtemeter van etrex euro of camo niet overeen met de hoogtemeting dat gebeurd bij een polar 720?  Qua opmeting?  Of is de 720 ook barometrisch?

Qua hartslagmeter zit ik met een cs200 van polar.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2006 - 17:17 »
Fully,
Je uitleg over waas klopt, maar egnos gaat niet via grondstations maar via sateliet.
Waas is gebonden aan een min of meer open zicht tot het grondstation.
Ze geven je veeleer zekerheid over de juistheid van de GPS positie, maar voor de particuliere gebruiker komt dat neer op een verhoogde nauwkeurigheid.
Ieder toestel kan inderdaad profiteren van Egnos, maar ze zijn specifiek voor lucht en zeevaart ontwikkelt, als je er met de fiets eens neven zit is het geen ramp, als je er met de vlieger naast zit :grin:

Valschermspringers gebruiken regelmatig gps met barometer, de jumpmaster brengt hun op de voorziene landingsplaats, en achteraf kunnen ze de sprong nog eens evalueren, het is geen must natuurlijk (een hoogtemeter is wel verplicht)!
Idem in de bergen, gps en hoogtemeter zijn zeer nuttig, als je beide kan kombineren...

Zelf gebruik ik de barometer van de GPS ook wel als weerstation, het grote voordeel is dat hij zichzelf automatisch calibreert!
Niet constant lopen herkalibreren en toch op de hoogte van de luchtdruk. Op het water gebruik ik hem ook, je hebt dan direkt positie en weersvoorspelling in 1 toestel.

Loxos,
De hoogtemeters van Polar werken op luchtdruk (barometrisch).

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #30 Gepost op: 23 februari 2006 - 22:31 »
...als je er met de fiets eens neven zit is het geen ramp, als je er met de vlieger naast zit :grin:...
Laat ons hopen dat die vliegers er naast zitten; d'er op lijkt mij nu ook niet direct het van het  :devil:

voor de rest:... nooit te oud om te leren...tnx NI, dat weet ik dan ook weer...
        www.fekejo.be

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #31 Gepost op: 23 februari 2006 - 23:31 »
De barometrische hoogtemeter is dik het extra geld waard als je ook wel eens in de bergen rondrijdt.
Een goede hoogtemeter   kost een pak meer dan 100 EUR.
Niet alleen waarschuwt hij je voor naderend onheil, maar bij mist/regen is het ook vaak de enige mogelijkheid om je te orienteren op basis van de hoogte(wegwijzers, cairns, verf, pad onzichtbaar). Dan moet je wel dikwijls calibreren en weten dat een barometrische hoogtemeter altijd wat meters achterloopt op je echte hoogte bergop en bergaf een pak meters.
Je moet dus stilstaan en wat wachten om je juiste hoogte te kennen.
Een GPS zonder kaartgeheugen nieuw kopen is geld weggooien volgens mij.

Trevorken

• 4Bikers Member
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2006 - 16:13 »
De etrex legend is compatibel met topomap, je kan er ongeveer 1.5 provincie insteken, dus als je op verplaatsing gaat rijden, moet je wel andere kaarten inladen.

LoXoS

• 4Bikers Member
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2006 - 16:59 »
Ik kan ergens een 2de handse etrex vista C voor een prijsje kopen met fietssteun, TOPOmap Belgium (niet de ngi stafkaarten kaarten) en usb kabel.

Is dit een goede keuze?

Trevorken

• 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 27 februari 2006 - 17:59 »
Alles hangt natuurlijk van de prijs af, maar met dat lijstje heb je alles dat je nodig hebt.

LoXoS

• 4Bikers Member
« Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2006 - 18:35 »
Alles hangt natuurlijk van de prijs af, maar met dat lijstje heb je alles dat je nodig hebt.

Alles voor 350 euro incl transport.

Flip FSR

• 4Bikers Member
« Reactie #36 Gepost op: 27 februari 2006 - 19:07 »

Da's volgens mij toch wat aan de hoge kant... :ohmygod:

LoXoS

• 4Bikers Member
« Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2006 - 19:34 »

Da's volgens mij toch wat aan de hoge kant... :ohmygod:

Dit is wat er allemaal bijzit:

Garmin eTrex Vista C

met

*Metroguide 6
*Topografische kaart Belgie (orgineel met toegangscode) 
*basiskaart West-Europa
*arm-/draagband
*gebruikershandleiding
*snelstartgids
*schroefclip
*USB-kabel
*cd-rom met trip- en waypoint-managementsoftware
*fietssteun
*verbeterde batterijduur
*mini-USB-aansluiting voor gemakkelijk downloaden van kaartdata
*barometrische hoogtemeter
*elektronisch kompas

Nieuwprijs toch ongeveer zo'n kleine 600€.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #38 Gepost op: 27 februari 2006 - 19:48 »
Hoe oud is het toestel, en is er een aankoopbewijs bij?
(Formar durft anders wel eens moeilijk doen bij problemen).

€350 lijkt me een eerlijke prijs voor zo'n pakket.

LoXoS

• 4Bikers Member
« Reactie #39 Gepost op: 27 februari 2006 - 20:48 »
Toestel is minder dan een jaar oud, in perfecte staat, zonder krassen en met aankoopbewijs.