Auteur Topic: Hoe marathons rijden?  (gelezen 15574 keer)

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Gepost op: 4 februari 2005 - 19:56 »
Ik weet niet goed of het nu hier moet gepost worden of in training,maar het lijkt me eerder een rijvraag:
Hoe rij je het best een marathon?
Ik heb het dan over lange afstanden(>80km)Een marathon is een kwestie van krachten doseren.Dit lijkt me evident.Men kan moeilijk 4-5u op kracht blijven rijden,oftewel moet je al uit speciaal hout gesneden zijn,maar dat is dus niet voor mij van toepassing.Ik neem aan dat je best op een x-aantal % van je Hmax rijd,of beter gezegd,zien dat je onder je drempelzone blijft.Ik heb het hier niet over eten en drinken,al is algemeen gekend dat dat even belangrijk is om je lichaam van de nodige nutrienten te voorzien tijdens lange inspanningen.Het gaat hier puur om de rijtechniek.
Soepele cadans op rustige hartslag in het begin en naarmate het einde nadert,tandje bijsteken indien mogelijk?...of...(iemand anders mening?)
Graag wat jullie standpunten hieromtrent...
$mokeyJoe
One kilometer is better than no kilometer!

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Hoe marathons rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2005 - 22:25 »
Rustig vertrekken, niet naar de tijd kijken , onder je omslag rijden, klimmen op soeplesse, geen risiko's bij de afdalingen, eens over de helft van de afstand kan je beginnen versnellen of anders proberen je snelheid te houden. Regelmatig drinken en eten, geen bevoorradingen overslagen, want je krijgt ene hongertik.
Dat zijn denk ik goede tips voor een eerste marathon.

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2005 - 09:36 »
Ik sluit me aan met wat Adri zegt!

Aanzie dit jaar als een leer-/ervaringsjaar. Ga her en der eens proeven van de verschillende parcours. Leer je eigen grenzen ontdekken (want die heeft iedereen zunne). Je zwaktes en je sterktes. Luister her en der, lees en probeer. En leg jezelf géén "doelstellingen" op, buiten uitrijden & amuseren of zoiets natuurlijk.

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2005 - 19:59 »
Citaat van: Thorgal
Ik sluit me aan met wat Adri zegt!

Aanzie dit jaar als een leer-/ervaringsjaar. Ga her en der eens proeven van de verschillende parcours. Leer je eigen grenzen ontdekken (want die heeft iedereen zunne). Je zwaktes en je sterktes. Luister her en der, lees en probeer. En leg jezelf géén "doelstellingen" op, buiten uitrijden & amuseren of zoiets natuurlijk.

Dat is dus waar ik mee bezig ben.Alweer een dikke merci voor de nodige tips,zowel Thorgal,Adri en Ivo!
Muchas gracias en Hasta el marathon! ;)

Iegienie

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2005 - 20:03 »
als ge goed wil worden moet ge er wel voor zorgen dat ge een paar keer tegen de muur knalt. kwestie van eerst te bepalen waar die staat, en dan beetje met de keer die verder te duwen. als ge al te rustig rijdt dan zult ge nooit je grenzen kunnen verkennen...
Team Green : www.team-green.be

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2005 - 20:06 »
Hoe leert men biken?
Citaat van: Iegienie
als ge goed wil worden moet ge er wel voor zorgen dat ge een paar keer tegen de muur knalt. kwestie van eerst te bepalen waar die staat, en dan beetje met de keer die verder te duwen. als ge al te rustig rijdt dan zult ge nooit je grenzen kunnen verkennen...

Hahaha!!Die vind ik goed!Dat wordt al een klassieker op 4bikers! :-D

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Hoe marathons rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2005 - 22:21 »
Eerst leren stappen, lopen komt nadien wel.

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
Hoe marathons rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2005 - 22:54 »
Als het de eerste keer is dat je een marathon gaat rijden, is de kans groot dat je vanzelf wel tegen een muur knalt.  Bij mij was dat toch zo de eerste keer.  Veel te overhaast gestart, en na 90km dood, dood, dood.  
Nu vertrek ik toch ook altijd op 't gemakske, na 40km begin ik dan op gang te komen en na 60-70km ben ik vertrokken.  Veel te laat om een goed resultaat te rijden, maar dat kan ik zowieso niet.  Gewoon genieten van al die stofwisseling in je lichaam, 100km in een roes rijden.  Dat is marathon voor mij.  
Als ik dan bij de eerste helft eindig ben ik al supercontent, maar marathon hoeft niet eens competitie te zijn.  Van de Aischdall-bike in Hobscheid ben ik nog altijd aan het nagenieten.

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
Hoe marathons rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2005 - 18:19 »
Citaat van: Piefkie
Als het de eerste keer is dat je een marathon gaat rijden, is de kans groot dat je vanzelf wel tegen een muur knalt.  Bij mij was dat toch zo de eerste keer.  Veel te overhaast gestart, en na 90km dood, dood, dood.  

Daar had ik mijn eerste marathon geen last van... hehe  8-)

Maar soit, dit jaar ga ik heel wat marathons proberen te rijden, en heb me voorgenomen van degene die qua parcoers zeer mooi zijn, rustig te rijden, en bij die andere de Iegienie zijne strategie te volgen...
http://users.skynet.be/fa055571 Een nieuw jaar, een vers paar benen

Survival

• 4Bikers Member
    • mtb-trips
Hoe marathons rijden?
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2005 - 18:48 »
Citaat van: Piefkie
Als ik dan bij de eerste helft eindig ben ik al supercontent, maar marathon hoeft niet eens competitie te zijn.  .

Ik heb tot nog toe nog maar 1 echte marathon gereden, maar ik sluit me aan bij wat Piefkie zegt, er zeker geen wedstrijdje van maken, gewoon je eigen tempo volgen, voldoende eten en drinken en vooral niet vergeten te genieten van de omgeving :rollseyes: . Een stop meer inlassen kan zeker geen kwaad.

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2005 - 19:23 »
Mmmmm...da ga moeilijk zijn...een extra rust inlassen?!?Ik ben het van het prestatie type!Genieten doe ik liever achteraf.Maar ieder zijn kijk op een marathon natuurlijk!.Vorig op de Houffamarathon bv. ben ik enkel op de laatste bevoorrading gestopt om mijn camelback te vullen.Eten had ik al bij natuurlijk! ;) Ik was dan ook 47ste( :w00t: )ge-eindigd.Ik vond dat een machtige prestatie.Dat heeft me overhaald om marathons te rijden!Sorry als ik wat mensen tegen de borst loop,maar ik ben nu eenmaal zo.Ik presteer graag in wat ik doe! ;)
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik al jullie antwoorden zeer goed onthoud!
Groetjes,
$mokeyJoe

Survival

• 4Bikers Member
    • mtb-trips
Hoe marathons rijden?
« Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2005 - 20:29 »
Citaat van: $mokeyJoe
Mmmmm...da ga moeilijk zijn...een extra rust inlassen?!?Ik ben het van het prestatie type!Genieten doe ik liever achteraf.Maar ieder zijn kijk op een marathon natuurlijk!.Vorig op de Houffamarathon bv. ben ik enkel op de laatste bevoorrading gestopt om mijn camelback te vullen.Eten had ik al bij natuurlijk! ;) Ik was dan ook 47ste( :w00t: )ge-eindigd.Ik vond dat een machtige prestatie.Dat heeft me overhaald om marathons te rijden!Sorry als ik wat mensen tegen de borst loop,maar ik ben nu eenmaal zo.Ik presteer graag in wat ik doe! ;)
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik al jullie antwoorden zeer goed onthoud!
Groetjes,
$mokeyJoe

Ik heb daar geen problemen mee hoor, ik presteer ook graag goed, maar ik ken mijn grenzen en ga dan liever iets meer genieten dan over de grens te gaan :-/

zotte mol

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2005 - 22:33 »
Survival, op de vorige Houffamarathon heb ik tussen de 1ste en 2de bevoorrading 1 van de weinige vrouwen ingehaald. Aan de bevoorrading wou ik eventjes met haar praten maar ze reed gewoon door. Tss de 2de en 3de bevoorrading haalde ik haar terug in en ik heb haar die dag niet meer terug gezien en achteraf in de uitslag ook niet meer. Ik zou je dus aanraden om het inderdaad op de manier te doen die je je voorneemt! :yeah:

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2005 - 12:17 »
Citaat van: zotte mol
Survival, op de vorige Houffamarathon heb ik tussen de 1ste en 2de bevoorrading 1 van de weinige vrouwen ingehaald. Aan de bevoorrading wou ik eventjes met haar praten maar ze reed gewoon door. Tss de 2de en 3de bevoorrading haalde ik haar terug in en ik heb haar die dag niet meer terug gezien en achteraf in de uitslag ook niet meer. Ik zou je dus aanraden om het inderdaad op de manier te doen die je je voorneemt! :yeah:

Dat is voor mij bedoeld zekers! ;)  :-D

zotte mol

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2005 - 12:34 »

Helemaal niet, blijkbaar heb jij geen nood aan de bevoorradingen, het was wel degelijk voor Survival bedoeld, ik vind het keitof dat we blijkbaar een vrouw bij hebben die zich aan marathons zal wagen en zou graag hebben dat ze het inderdaad aanpakt op een manier waarop ze het lang kan volhouden. Hopelijk kunnen we dan met 1 vrouw meer aankomen in de Houffamarathon want 4 is niet echt veel hé!

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2005 - 12:50 »
Daar ga ik mee akkoord!Ik vind in de tijd van vrouwenemancipatie,dat ze zelfs nog te weinig vertegenwoordigd zijn.Ik krijg mijn vriendin niet op de fiets! :shocked:
 :offtopic:
Vorig jaar bij de Houffa was er een vrouw die voor mij reed in de laatste etappe.Ik heb die de hele etappe gevolgd en op het laatste had ik nog zin om even in te halen.Eenmaal bij de laatste afdalingen ging ze zo fel tekeer(op haar bike ;) ) dat ik ze gewoon moest lossen!Dat vond ik prachtig!Zo intens was die aan het fietsen!En ik voor eens achter een vrouwke die ik niet kon krijgen! :w00t:
 :ontopic:
Ik wil maar zeggen dat er meer vrouwen moeten bij zijn... :-D Zoveel meer plezier voor de mannen...en de vrouwen! ;)
Groetjes,
$mokeyJoe

zotte mol

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2005 - 19:39 »
Eén ding is 100% zeker, ik was zeker die vrouw niet want in de laatste etappe was het niet zo moeilijk om mij bij te houden in de afdalingen. Ik had geen remmen meer en heb in de laatste 10km bijna alle afdalingen al lopend gedaan. :barf:

Mudbuster

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #17 Gepost op: 7 februari 2005 - 21:44 »
mijne eerste marathon was de filip Meirhaeghe te Vielsalm 2004
Na 70 km zat ik stikkapot, kon niet eten, misselijk, buikkrampen enz.
Daar zaten we dan met mijne compaan "blubberduck" die nog heel fris zat, midden in het bos.
We hadden dan ook weinig keuze en dan nog 30 km op karakter in de regen.
Ik was bijna niet voorbereid aan dienen tocht begonnen dus ge ziet maar

mijnen tweeden was de houffamarathon 2004 90 km, iets beter voorbereid maar nog nie da.
Heel traag gestart en toch wegens de weersomstandigheden volledig (redelijk fit) uitgereden. Ik was wel bij de laatste 20 maar da kon me niet schelen.

Dit jaar wil ik er veeeeeel beter staan dus trainen is de boodschap
Life is a bitch and then you mary one !!

zotte mol

• 4Bikers Member
Hoe marathons rijden?
« Reactie #18 Gepost op: 7 februari 2005 - 21:51 »
Citaat van: Mudbuster
mijne eerste marathon was de filip Meirhaeghe te Vielsalm 2004
Na 70 km zat ik stikkapot, kon niet eten, misselijk, buikkrampen enz.

Zo verschoten van mij te zien?!? :-D  :barf:  :-D

Survival

• 4Bikers Member
    • mtb-trips
Hoe marathons rijden?
« Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2005 - 22:09 »

Helemaal niet, blijkbaar heb jij geen nood aan de bevoorradingen, het was wel degelijk voor Survival bedoeld, ik vind het keitof dat we blijkbaar een vrouw bij hebben die zich aan marathons zal wagen en zou graag hebben dat ze het inderdaad aanpakt op een manier waarop ze het lang kan volhouden. Hopelijk kunnen we dan met 1 vrouw meer aankomen in de Houffamarathon want 4 is niet echt veel hé!

Amai, da's inderdaad nie veel. Ik dacht dat er veel meer vrouwen meereden, alhoewel, 'k kom er nie te veel tegen, toch niet bij de langere tochten ;-)

mercikes zotte mol, ik hoop het inderdaad op die manier langer vol te houden  :-D