Auteur Topic: Rugpijn  (gelezen 40135 keer)

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Rugpijn
« Gepost op: 24 mei 2005 - 14:19 »
Ik heb ff rondgezien en we hebben nog geen topic over rugpijn, dus...

Ik heb dus een discus hernia aan mijn voorlaatste wervel en een klein beetje aan de laatste.
Nu heb ik op aanraden van de fysioloog een tractie laten doen op mijn rug.
Hiervoor had ik er niet meer echt last van, maar dit was om mijn rug flexibeler te maken. (zei hij)

Ik heb 9 x dit gedaan, (tractie is een soort oefening waarbij een winch :rollseyes:  uw rug uitrekt) telkens met een hogere weerstand (kilo).
Na die 9 x voelde ik precies dat mijn rug inplaats van beter slechter was geworden en nu heb ik zelfs last zonder dat ik een zware tocht doe.

Vrijdag, gaat die dokter die mijn knie heeft nagezien ook mijn rug nazien.
Maar nu vraag ik al of er iemand oefeningen heeft om mijn rug te verbeteren.
Of zijn er nog mensen met mijn probleem.
Nu zondag heb ik in Heverlee met een speciale band rond mijn rug gereden maar dat was niet beter/slechter.

Sporten is gezond  ;)

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Rugpijn
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2005 - 10:47 »
sinds vorige week ben ik op consultatie bij ne Kiné...

Na een 45min durende onderzoek, stelde hij vast dat mijn bekken getorst zijn en dat er 3 wervels vast zitten en de 2 daar onder te los.
Ben nu al 2 x teruggeweest om mijn bekken recht te laten zetten en mijn rug losser te maken.

Gisteren kon ik voor de eerste keer in "zeer" lange tijd terug (met bijna) zonder pijn met mijn handen tot op de grond.
Krijg nu oefeningskes mee om mijn buik- en rugspieren te verstevigen. Iets wat ik al veel eerder had moeten doen.
Probleem was ook dat ge dit allemaal niet kon zien op foto's, alleen waarnemen met een onderzoek.

De vorige 'dokter' heeft met alleen maar naar de foto's te zien mij een rugtractie gegeven, iets wat in mijn geval "zeer" schadelijk was en mijn rug zwaar heeft overbelast.
Nu zit ik dus met het probleem dat ik maar tot +-800hm kan klimmen alles wat erna komt is enkel te doorstaan als ik zwaar op mijn tanden bijt.

Als ge echt problemen hebt met ne rug of zelfs knie, zie dat ge naar dokters gaat die er het fijne van afweten en ni zomaar behandelen om te behandelen...

Steven

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2005 - 16:43 »
R U G S C H O O L

DE oplossing voor mensen met chronische rugklachten. (naast operatie of epidurale spuit, maar dat zijn laatste redmiddelen).
Tractie, kraken, enz.. zijn oplossingen voor acute pijn, tengevolge van een éénmalige slechte beweging (of éénmalige opéénvolging van slechte bewegingen).
Helpt het niet, dan is er iets fundamentelers aan de hand.

De rugschool waarover ik het zal hebben is verbonden aan de Maria Middelares kliniek in St-Niklaas. Ze omvat 2x2u per week, 3 maanden aan een stuk. De helft zijn spierversterkende oefeningen volledig op maat. De andere helft wordt in gevuld door theorie, anatomie, ergotherapie (dagelijkse dingen op een juiste manier leren doen), relaxatie, conditietraining en psychologie.

Wat heb ik al geleerd op 1,5 maand rugschool (synthese):

We slapen meestal op een slechte matras en in een slechte houding. Aangezien slapen 30% van ons leven uitmaakt, is het van heel groot belang om heel veel aandacht aan het slaapcomfort te besteden. Een goede matras kost minstens 800 euro per persoon en gaat 10 tot 12 jaar mee. Elke mens is anders en heeft een aangepaste matras nodig. Hetzelfde met hoofdkussens en met verschil voor rug- of zijslapers (op de buik slapen is zeer slecht voor de rug)
We staan op uit bed meestal op een verkeerde manier (krak) met een stijf lichaam, we poetsen gebukt onze tanden (krak) we spoelen ons onder de kraan (krak) we gaan eten in een onaangepaste keuken (krakkrakrkak) en gaan zitten op slechte stoelen (krak). We gaan weer rechtstaan op een verkeerde manier (krak) Vervolgens in de auto kruipen (krak)  en zittend (krak) naar het werk. Daar doen we dikwijls urenlang dezelfde bewegingen (krak) en 's avonds naar huis met de auto (krak). Een bad nemen (krak) is slechter dan een douche. Boekske lezen op toilet (krak) toiletpapier nemen (torsen en draaien krak). Vloer vegen met te korte bezem (krak) en/of koken (krak). Boodschappen doen in de supermarkt (rekken: krak) boodschappen in de auto laden (krak). Tafel afkuisen (krak). Ik kan nog een uurke doorgaan.

Voor ons geldt: fietsen KRAK (slecht voor de rug! tenzij op een bomma-fiets) en vooral fietske kuizen (krak).

Met andere woorden 90% van de zaken die we dagelijks doen, doen we op een sterk rugbelastende manier. Dat moeten we zoweel mogelijk vermijden. De belasting op de rug moet omlaag.

Tegelijkertijd moet de rug sterker gemaakt worden. Dat gebeurt door aangepaste oefeningen. Op de rugschool heeft men speciaal ontwikkelde tuigen die voor een snelle vooruitgang zorgen. Er worden tevens grondoefeningen aangeleerd die ge thuis moet doen om de corsetspieren te onderhouden.

Als ge alles goed doet is er een reële kans dat een hernia (uitstulping van de tussenwervelschijf) verschrompelt. Het zal echter altijd een zwakke plek blijven.

Nog iets belangrijks: de ganse wervelkolom is een keten, één systeem. Als er ergens iets mankeert, zet zich dat meestal door op andere plaatsen. Het bekken is daarin cruciaal.

Ik kan een goede rugschool alleen maar aanraden. Maar de meesten aan wie ik dat vertel stellen dat toch maar uit. Tot ze geblokkeerd zitten en geopereerd moeten worden . Tja.. 70% van de rugschoolpatiënten zijn revaliderend van een rugschooloperatie. Stommeriken. Als ge regelmatig last hebt van uw rug, laat het dan niet te ver komen. Trouwens 70% van de mensen heeft rugklachten.

Nico ge zijt nog jong, net als ik. Maar onzen rug is nu al versleten en die moet hopelijk nog minstens 50 jaar meegaan... Iets om over na te denken.

Steven

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2005 - 16:46 »

Gisteren kon ik voor de eerste keer in "zeer" lange tijd terug (met bijna) zonder pijn met mijn handen tot op de grond.

KRAK daar is dus uw rug niet voor gemaakt. Als ge dat doet, vergelijk dan uw ruggenwervels nekeer met 2 platte crème-glace koekses met een dikke bol vanille tussen. Bijt erin aan enen kant en uw bolleke vanille floept er aan de andere kant uit. Hernia. Denk daaraan als ge dat nog eens doet......

Steven

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2005 - 16:49 »
Een hernia is  het gevolg van verkeerde rugbelastende bewegingen. En door die pijn gaat ge u verkeerd gedragen en komt ge met geblokkeerde wervels te zitten. Zaak is dus dat ge de oorzaak van die hernia aanpakt.

Rijden met een corsetband heeft als gevolg dat ge het werk van uw corsetspieren overneemt. Maar nevenwerking is dan wel dat uw spieren nog slapper zullen worden.

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Rugpijn
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2005 - 17:40 »
Zaak is dus dat ge de oorzaak van die hernia aanpakt.

De oorzaak weet ik, nl mijn vorig werk...
Altijd heffen en sleuren.
Voorlopig ben ik daar nu vanaf, maar telkens als ik is een verkeerde beweging doe voel ik het wel redelijk snel...

Nu ben ik dus bezig met die spierversterkende oefeningen en hopelijk zal dat mij hulp bieden.

Serge

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2005 - 17:17 »
Hallo,

Ik zit al een paar maanden te sukkelen met de nek en onderrug. Soms voel ik pijn tot in de helft van de rechter arm als ik mijn hoofd draai, ook heb ik een altijd een 'voos' gevoel in de duim en wijsvinger van de rechter hand.
(soms heb ik dit gevoel in heel de arm).

Ik ben ook al naar verschillende dokters geweest maar er is precies geen enkele die mij kan helpen, nu de laatste dokter zegt dat ik met een nekhernia zit ook al is er op de scans en foto's niets te zien.
Ik moet wel zeggen dat hij de pijn al verminderd heeft maar ik zou natuurlijk het liefst zo snel mogelijk helemaal genezen. Ik moet nu cortizone pillen pakken, precies wel hevig spul, maar gezond?

Kent er iemand een goede sport, rugdokter die mij zou kunnen helpen,
liefst in de regio Antwerpen.

Thanx

teamspirit

• Herlie
  • 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2005 - 19:58 »
Ik denk dat je best eens een afspraak maakt met een neurochirurg ipv met een sportdokter! De sympyomen van jou doen inderdaad sterk aan een nekhernia denken. De behandeling ervan is niet evident, meestal is een operatie de enige oplossing indien mogelijk natuurlijk. Praat er anders eens over met je huisarts?!
MTB=fun ; Marathon = Dying / Fortunately I like dying!!!

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2005 - 20:08 »
Den deze (klik it!) = dr. Boonen in Herk-de-stad (waar ik woon hé), dus niet in den aaantwaarp, I'm sorry  ;)

Ik ben er zelf nog niet geweest maar ik weet wel dat zijn wachtkamer steeds vol wielrenners zit (zelfs gerenomeerde profs !) die van heinde en ver komen.

Als je komt, geef een seintje en der staat hier nen Duvel gereed..... of e glaske water kan natuurlijk ook.  :cool:

Serge

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2005 - 20:23 »
@ teamspirit, bedankt voor de snelle respons, dat van die neurochirurg zal ik zeker in overweging nemen.

@ Thorgal , Ik probeer eerst hier in de regio hulp te zoeken, het is tegenwoordig zowiezo geen pretje om lang in de wagen te zitten. Maar als ik terug gezond ben moeten we zeker eens afspreken om een pintje te drinken.

Alvast bedankt.

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2005 - 20:28 »
die symptomen komen me bekend voor.... bij mij is er toen ook het etiket nekhernia op geplakt. dat voos gevoel is iets waar je best geen maanden mee rondloopt, bij mij was dat het gevolg van een ingeklemde zenuw

lang gesukkeld, niemand die me kon helpen, blablabla tot ik bij een kinesist terechtkwam die de Mc Kenzie "filosofie" volgt... daar terectgekomen op een moment dat ik het zeer kwaad had en k was er zonder pillen of krakende manipulaties nog nooit zo snel van verlost.  Gisteren overkop gegaan en plat op mijne kop (helm) terechtgekomen. veel schrik dat er weer een zware periode zat aan te komen maar regelmatig oefeningen doen heeft er blijkbaar voor gezorgd dat ik terug tegen een stootje kan: geen last vandaag

anyway: http://www.mckenziemdt.org/ voor wat uitleg en evtl laat ik je t adres toekomen van een kinesist in kampenhout. site is pas aangepast, stond vroeger een lijst op van therapeuten die erkend zijn, vind m niet onmiddelijk meer.  For what it's worth, sommigen werken blijkbaar vooral naar die erkenning toe met het oog op volk aantrekken en verder noppes
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hé

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2005 - 20:29 »
ieder zijn gedacht maar mijn ervaring is dat ze met mckenzie eerder de oorzaak wegnemen waar ze bij neurochirurgie eerder focussen op leven met de gevolgen - correct me if I'm wrong
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hé

teamspirit

• Herlie
  • 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2005 - 20:37 »
ieder zijn gedacht maar mijn ervaring is dat ze met mckenzie eerder de oorzaak wegnemen waar ze bij neurochirurgie eerder focussen op leven met de gevolgen - correct me if I'm wrong

Da klopt niet echt hoor jls, in die zin dat wanneer een neurochirurg oordeelt dat een operatie niet kan / te gevaarlijk is, hij de patiënt inderdaad gaat focussen op het leven met de gevolgen, daarin heb je 100% gelijk.
Maar ik ken toevallig 3 (!) mensen die met hetzelfde probleem zitten/zaten: 2 zijn met succes geopereerd, de andere moet inderdaad leren leven met de vervelende gevolgen omdat bij hem de operatie veel te delicaat is om uit te voeren.

Maar ik wil zeker niet jouw kinesist veroordelen hoor ! Misschien is het inderdaad ook een goed idee eerst die kinesist eens te raadplegen?

Serge

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #13 Gepost op: 7 november 2005 - 21:02 »
hallo,

Zoals ik al zei ben ik nu aan de cortizone pillen, en dat helpt zeker, maar blijft dit duren?
Ook ga ik nu naar de rugschool om mijn positie te verbeteren. de dokter waar ik nu bij ga (2 weken nu) werkt met naalden, geen acupentuur maar wel naalden van 10 à 15 cm, hij steekt deze naalden diep in u lichaam om zo de spieren terug activeren, en ik moet zeggen het helpt wel, maar niet genoeg vind ik. Ik zit nu al 2 maanden thuis en ik wil gewoon terug gaan werken en natuurlijk biken. Moest dit ook niet helpen, willen ze mij een spuit geven met cortizone, maar dan recht in de ruggegraat.
Ook ben zou ik mijn houding op mijn bike willen veranderen, rechter zitten.
Ik word gewoon zot van al dat thuis zitten.

Bedankt voor de respons.

Greettzz..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Rugpijn
« Reactie #14 Gepost op: 7 november 2005 - 21:09 »
Sterkte serge :flower:

Lukt het niet op de fiets, of mag het niet?

Alleszins opletten als je met cortizone gaat sporten, op het ogenblik zelf gqaat alles schitterend, maar een paar dagen later blijt dan dat je veel te ver bent gegaan!

Scott Racer

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #15 Gepost op: 7 november 2005 - 21:11 »
;) awel hé
Ik zat al meer dan 3of 4 maand met zeer tussen mijn schouderbladen en een hoofdpijn achteraan en in de nek
De laatste maand kon ik zelfs mijn hoofd ni draaien of achterom zien.
Ik dacht eerst dat dat ne kou of iets anders was tot een collega op het werk mij vertelde dat hij dat ook al is gehad had en die heeft naar een chroprakticus geweest ( ne kraker ).
En ikke dus ook naar daar en voila na amper een half uur kraken en en doen had die kerel mij verlost van al die zeer .
Ik ben dus een nieuw mens nu .

Die vertelde mij dat dat begint in uw bekken (stond scheef bij mij )en dat ge daar naar gaat lopen en zo alles scheefkomt.
Dus die gast is in mijn bekken begonnen zo tot boven in de nek.
 :applaus: die gast kent zijn vak en die voelt goe waar het ni juist zit.

:grin: geef mij maar zo'n croki  ;)
Push your limits!!

Serge

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #16 Gepost op: 7 november 2005 - 21:43 »
@Nothing's Impossible

Als ik al eens ga biken is het voor een klein uurtje, meestal zelfs minder, ik denk dat ik nu te plat op mijn bike lig.
Ander stuur en of stuurpen zou mss. al kunnen helpen, maar ik twijfel om weeral kosten te maken als later blijkt dat ik toch niet meer mag biken. Ook de overwegeing van een fully staat op het programa, maar zoals ik al zei afwachten maar.

@ Scott Racer,

Dien dokter met dien naalden is ook ne kraker, maar mij helpt het minder goed.

Scott Racer

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #17 Gepost op: 7 november 2005 - 21:50 »
@Nothing's Impossible

Als ik al eens ga biken is het voor een klein uurtje, meestal zelfs minder, ik denk dat ik nu te plat op mijn bike lig.
Ander stuur en of stuurpen zou mss. al kunnen helpen, maar ik twijfel om weeral kosten te maken als later blijkt dat ik toch niet meer mag biken. Ook de overwegeing van een fully staat op het programa, maar zoals ik al zei afwachten maar.

@ Scott Racer,

Dien dokter met dien naalden is ook ne kraker, maar mij helpt het minder goed.

Heeft hij ook gezegd ,bij de één zal het meer helpen dan bij de andere .
Hangt ook van de leeftijd af en hoelang je er al mee loopt.
 ;) veel beterschap
Push your limits!!

teamspirit

• Herlie
  • 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #18 Gepost op: 7 november 2005 - 22:48 »
hallo,

Zoals ik al zei ben ik nu aan de cortizone pillen, en dat helpt zeker, maar blijft dit duren?
Ook ga ik nu naar de rugschool om mijn positie te verbeteren. de dokter waar ik nu bij ga (2 weken nu) werkt met naalden, geen acupentuur maar wel naalden van 10 à 15 cm, hij steekt deze naalden diep in u lichaam om zo de spieren terug activeren, en ik moet zeggen het helpt wel, maar niet genoeg vind ik. Ik zit nu al 2 maanden thuis en ik wil gewoon terug gaan werken en natuurlijk biken. Moest dit ook niet helpen, willen ze mij een spuit geven met cortizone, maar dan recht in de ruggegraat.Ook ben zou ik mijn houding op mijn bike willen veranderen, rechter zitten.

Bedankt voor de respons.

Greettzz..

Serge, 1 gouden raad... Vergeet aub die spuit cortisone!! Da's echt puur vergif! Cortisone neemt lokaal wel de ontsteking weg maar niet de oorzaak!!! Cortisone-inspuitingen hebben daarenboven een schitterend korte-termijn resultaat dwz ze helpen onmiddellijk waardoor je de neiging te denken dat alles opgelost is maar te vlug herbeginnen is dan helemaal nefast! Ga je toch voor een cortisone-inspuiting, wat ik je ten zeerste afraadt, las dan een ruime rustpauze in en herbegin niet te vroeg!!!

Veel succes en een voorspoedig herstel!!!!

Serge

• 4Bikers Member
Rugpijn
« Reactie #19 Gepost op: 7 november 2005 - 23:21 »
hallo,

Ook ga ik nu naar de rugschool om mijn positie te verbeteren. de dokter waar ik nu bij ga (2 weken nu) werkt met naalden, geen acupentuur maar wel naalden van 10 à 15 cm, hij steekt deze naalden diep in u lichaam om zo de spieren terug activeren, en ik moet zeggen het helpt wel, maar niet genoeg vind ik. Ik zit nu al 2 maanden thuis en ik wil gewoon terug gaan werken en natuurlijk biken. Moest dit ook niet helpen, willen ze mij een spuit geven met cortizone, maar dan recht in de ruggegraat.Ook ben zou ik mijn houding op mijn bike willen veranderen, rechter zitten.

Bedankt voor de respons.

Greettzz..

Serge, 1 gouden raad... Vergeet aub die spuit cortisone!! Da's echt puur vergif! Cortisone neemt lokaal wel de ontsteking weg maar niet de oorzaak!!! Cortisone-inspuitingen hebben daarenboven een schitterend korte-termijn resultaat dwz ze helpen onmiddellijk waardoor je de neiging te denken dat alles opgelost is maar te vlug herbeginnen is dan helemaal nefast! Ga je toch voor een cortisone-inspuiting, wat ik je ten zeerste afraadt, las dan een ruime rustpauze in en herbegin niet te vroeg!!!

Veel succes en een voorspoedig herstel!!!!

Ik weet het, ik ben ook niet voor die cortizone spuit te vinden, maar ik wil wel genezen.
We zullen wel zien wat het nu word met die pillen die ik neem, ik hoop dat het hier met opgelost geraakt.
Het is in idd geval kl*te, als je een snee of een breuk hebt, zie je dat te minste, je rust daar mee en je geneest.
Nu zie je niets en heel soms voelt ook alles goed aan, tot de dag later, dan is die pijn er terug.
Ik word er serieus depri van.

Groetjes........