Auteur Topic: Trein en fiets  (gelezen 15442 keer)

Beethoven

• 4Bikers Member
Trein en fiets
« Gepost op: 24 maart 2006 - 00:23 »
Toen ik woensdag 22/3  morgen's de trein wilde nemen vanuit Gent naar A'pen Caal van 6.31u mocht ik van de wachter niet op de trein. Stond ik daar met het tiket in mijn handen, maar de discutie liep ver, hij zou zelfs de politie bij halen toen ik wel aanstalten maakte om te trein met de fiets binnen te wippen. Ik stond zelfs al op het plaform van de trein en daar ik al gehaast was riskeerde ik het me niet nog vertraging op te lopen en stapte toen terug uit.( Ik dacht het zal me nog meer vertraging doen oplopen, ook al was ik in orde. Tevens met het zelfde tiket nam ik de trein van 7.05u dan en zelfs die dag nam ik de trein terug in Berchem retour. Toen ik op de begane grond was vroeg ik nog zijn nr en antw" ik heb geen nr mh.

Heb jij een logische verklaring voor dit voorval of is de wachter met verkeerd been uit zijn bed gestapt die dag en zo van de mentaliteit ik ben baas op mijne trein en bepaal wat mag wat kan?
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2006 - 00:26 door Beethoven »

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Trein en fiets
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2006 - 04:24 »
Er zullen verschillende redenen zijn waarom je niet op de trein mocht.
Aan je uitleg kan ik het niet drirect opmaken.
Deze 2 redenen kan ik zo bv al geven.

Het vertrekuur was al aangebroken en de avg was gedraaid.
Hierbij staat de de treinbegeleider in de deur en kan de trein op elk moment vertrekken.
Bij deze is het verboden dat wij nog reizigers laten opstappen.

2de rede.
De trein is of kan op de loop van het traject overvol geraken (spitsuur) en dan is het verboden om een fiets mee tenemen op platform van de trein, dit mag dan alleen  nog op de voorzien plaatsen en dan misschien doordat hij ook al het vertrek gegeven heeft (zie hierboven) kan hij je de toegang tot de trein weigeren.

Maar zoals ik al zei aan je uitleg dat je hierboven maakt kan het er niet uit opmaken.

Als je toch zo zekerst ben van het onrecht dat die persoon je heeft aangedaan moet je maar een klacht indienen hé, bij de NMBS.

Groetjes Nico

(en nu gaank werken  ;) )

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Trein en fiets
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2006 - 09:26 »
Met de fiets op de trein is toch niet zo makkelijk.

Heb eens geïnformeerd om op 1/04 met de trein naar Brugge te sporen (voor Ronde Van Vlaanderen: ik geraak niet in Brugge, van Ninove naar huis is geen probleem).  De vroegste trein vanuit A'pen zou pas om 6h55 daar aankomen.  Dit is op zich al vrij laat...

Bovendien moet ik dan vanuit Westmalle nog eens naar het dichtstbijzijnde treinstation (= A'pen Berchen) bollen, wat dan ook weer zo'n dikke 25km is.  En tot slot: hoeveel kost mij dit dan?

Slotsom: waarom niet gewoon de auto nemen  :ninja:?

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Trein en fiets
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2006 - 11:39 »
Met de fiets op de trein is toch niet zo makkelijk.

Heb eens geïnformeerd om op 1/04 met de trein naar Brugge te sporen (voor Ronde Van Vlaanderen: ik geraak niet in Brugge, van Ninove naar huis is geen probleem).  De vroegste trein vanuit A'pen zou pas om 6h55 daar aankomen.  Dit is op zich al vrij laat...

Bovendien moet ik dan vanuit Westmalle nog eens naar het dichtstbijzijnde treinstation (= A'pen Berchen) bollen, wat dan ook weer zo'n dikke 25km is.  En tot slot: hoeveel kost mij dit dan?

Met de trein is altijd een beetje reizen.  :grin:

mosquito

• Gast
Trein en fiets
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2006 - 12:04 »
ik ben een week of twee geleden met de bike naar de ardennen geweest met de trein en eigenlijk geen enkel probleem gekend, op de lijn erembodegem - Br zuid was dat de fiets in de voorziene plaats maar om van de zuid naar marloie te sporen was iets anders.
op de dubbeldekker treinen is er namelijk geen echt voorziene plaats voor de fietsen maar wel een compartiment voor de rolstoelgebruikers en daar mocht ik me dan gaan zetten met de bike nevest mij dan.
de prijs van een ticket voor de fiets bedraagt een 4.20 € of kan enkele centiemen meer.

Gizmo  :cool:

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Trein en fiets
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2006 - 17:32 »

op de dubbeldekker treinen is er namelijk geen echt voorziene plaats voor de fietsen maar wel een compartiment voor de rolstoelgebruikers en daar mocht ik me dan gaan zetten met de bike nevest mij dan.
de prijs van een ticket voor de fiets bedraagt een 4.20 € of kan enkele centiemen meer.

Welke dubbeldek was dat?
Een grijze of een rode?

De grijze  (M6) heeft dus wel degelijk een volledig rijtuig dat voorzien is voor fietsen. Op de ruiten (onderste verdieping) staan zelfs fietsen geschilderd.
Het rijtuig kan je makkelijk herkennen omdat het het enige rijtuig is dat een deur heeft die op gelijke hoogte is met het perron (meestal is het ook juist voor of achter het eerste klas rijtuig)  + op de beneden verdiepingen staan de bankskes tegen de buitenzijde en dus niet per twee achter elkaar. Deze zetels kan men omhoog klikken en er zijn gordels voorzien om de fiets stabiel te houden.

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Trein en fiets
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2006 - 17:42 »

Die trein doet er 1h 22min over om van Ant. Berchem naar Brugge te gaan, dus vertrek om 5h33.
Om deze trein te bedienen moet ik rond 3h30 opstaan.
Ik vind dat nog vrij vroeg zle, in holland rijden de treinen pas vanaf 6h...

Ticketje kost Heen/terug aan weekendtarief (50%) 13€

Doe maar  :grin: das minder volk op de trein en is mijn werk rapper gedaan  :angel:

Groetjes Nico

mosquito

• Gast
Trein en fiets
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2006 - 19:01 »
het was zo een grijze maar het vervelende was dan ook al dat daar gene conducteur te vinden was en de trein vertrekkensklaar was, tja ik ging er van uit dat de bikes in een aparte ruimte moesten omdat het ook de eerste keer was op dergelijke dubbeldekkers.
allez soit da weten we ook weer terug als we da nog eens gaan doen.

focus_wrc

• 4Bikers Member
Trein en fiets
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2006 - 19:10 »
wat ik nogal vervelend vind, is de trajecten die je kunt bekijken via de website, die vermelden niet dat je gewoon op de trein kunt blijven zitten. ik kwam woensdag aan in kortrijk en moest de trein nemen naar mechelen, fiets afgenomen van de trein, kijk op den TV, moet ik wel weer dezelfde trein op zeker  :cry:

mosquito

• Gast
Trein en fiets
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2006 - 19:46 »
op de site van de nmbs staat toch waar ge moet overstappen ???

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Trein en fiets
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2006 - 19:51 »
Nico, niet te persoonlijk nemen hé  ;) ;)
Ik was me dit gewoon hardop aan het afvragen.

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Trein en fiets
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2006 - 19:59 »
neejet gij...
Ik ben al wat gewoon op den trein zle  :ohmygod:

Ik antwoord maar.
En daarbij opstaan om 3 of 4h is bij dagdagelijkse kost zle  :P

Bij mij is opstaan om 7h uitslapen  :cool:

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Trein en fiets
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2006 - 20:06 »

Onder de tabel v/d dienstregeling staat "toon"

als ge daarop drukt geeft hij de reisweg in détail.

focus_wrc

• 4Bikers Member
Trein en fiets
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2006 - 09:06 »

maar het staat er niet bij, dat het dezelfde trein is die je moet nemen, die gewoon een ander nummer aanneemt

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
Trein en fiets
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2006 - 00:28 »
Interessant topic.

Ook ik heb al wat ervaring met trein + bike.

Wat ik raar blijf vinden, is het reglement en de algemene voorwaarden van de NMBS:
1) voor vervoer van personen koop je een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs. Correct ?
Ergo: als je je fiets op platform wilt plaatsen, maar de treinbegeleider peinst dat er later op het traject veel volk gaat opstappen, dan mag hij je toch niet weigeren, alleen omwille van zijn gedacht ?

2) Maar nu de clou. Waar ik me een beetje aan 'erger': naast een vervoersbewijs voor jezelf, moet je ook voor je bike een kaartje kopen (vervoer begeleide fiets, enkel: 4.2 EU) of een dagvrijkaart (H&T op dezelfde dag: 7.2 EU ?). En je moet bovendien je fiets afgeven aan de goederenwagon of hoe heet dat ding. Daardoor kan je als sporende fietser altijd als laatste een plaatsje zoeken, maar dit terzijde. Ook van het feit dat de treinbegeleider in de helf vd gevallen vd andere kant vd trein moet komen, maak ik geen punt.

3) Nu komt de echte clou: ik merk dat andere reizigers met bagage buiten proportie (zoals reiskoffers, een buggy of kinderwagen, zelfs een instrumentenkist van contrabas, ...) gèèn extra kaartje voor hun bagage moeten kopen. En soms blokkeren ze evengoed de vrije doorgang op het platform, of verbruiken meer zitplaatsen dan waar ze met hun vervoers/plaatsbewijs recht op hebben (?), of creeren andere onveilige situaties. :huh:

Nou vraag ik je, vanwaar deze discriminatie ??
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Trein en fiets
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2006 - 09:40 »
dat zijn vragen voor de NMBS ombudsman, gewoon mailtje sturen..

:cool:

Beethoven

• 4Bikers Member
Trein en fiets
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2006 - 01:46 »
Voor de honden categorie hanteert men ook 2 tarieven naargelang de grote van het dier.
(En op terug te komen bij die grote instrumenten ne piano kan men ook moeilijk meepakken hoewel ne keybord ook dezelfde ruimte nodig heeft).

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Trein en fiets
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2006 - 15:59 »
Interessant topic.

Ook ik heb al wat ervaring met trein + bike.

Wat ik raar blijf vinden, is het reglement en de algemene voorwaarden van de NMBS:
1) voor vervoer van personen koop je een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs. Correct ?
Idd, u hebt een vervoersbewijs geen zitplaats.
Ergo: als je je fiets op platform wilt plaatsen, maar de treinbegeleider peinst dat er later op het traject veel volk gaat opstappen, dan mag hij je toch niet weigeren, alleen omwille van zijn gedacht ?
Yep, wij mogen de fiets weigeren, maar alleen tijdens de spits of als hem te vuil is.

2) Maar nu de clou. Waar ik me een beetje aan 'erger': naast een vervoersbewijs voor jezelf, moet je ook voor je bike een kaartje kopen (vervoer begeleide fiets, enkel: 4.2 EU) of een dagvrijkaart (H&T op dezelfde dag: 7.2 EU ?).
En je moet bovendien je fiets afgeven aan de goederenwagon of hoe heet dat ding.
 Pakwagen
Daardoor kan je als sporende fietser altijd als laatste een plaatsje zoeken, maar dit terzijde.
Ook van het feit dat de treinbegeleider in de helf vd gevallen vd andere kant vd trein moet komen, maak ik geen punt.
Hij moet maar zo slim zijn om op tijd terug te zijn (de treinbegeleider hé)

3) Nu komt de echte clou: ik merk dat andere reizigers met bagage buiten proportie (zoals reiskoffers, een buggy of kinderwagen, zelfs een instrumentenkist van contrabas, ...) gèèn extra kaartje voor hun bagage moeten kopen. En soms blokkeren ze evengoed de vrije doorgang op het platform, of verbruiken meer zitplaatsen dan waar ze met hun vervoers/plaatsbewijs recht op hebben (?), of creeren andere onveilige situaties. :huh:
Ze mogen max.30kg meenemen, maar als ze vanalles blokeren of gewoon op de zetels leggen kunnen ze dokken zle.
Bij mij toch in elk geval ;-) , alé als het redelijk druk is en ze het niet willen verleggen hé

Nou vraag ik je, vanwaar deze discriminatie ??
Discriminatie? :grin:

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Trein en fiets
« Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2006 - 16:03 »
Voor de honden categorie hanteert men ook 2 tarieven naargelang de grote van het dier.
2 tarieven? Niks van waar  :nerd:

Ne kleine hond diene in een sjacos of een mandeke zit is gratis en bij mij een Frans Bulldogske ook  :shocked: :ninja:
Weet de prijzen ni direct van buiten maar das min 1,60€ en 1,90€, meer dan 2€ ZEKERST ni...
De prijs varieert naargelang de afstand van de rit.
1ste of 2de klas doet niets terzake...
Als ik vind dat ze gevaarlijk zijn of kunnen zijn, kan ik hem weigeren of hij moet een spuitje, kbedoel gemuilkorfd worden  :ohmygod:

Alé nog ne goeiendag en een prettige reis verder  :P

Jan B.

• Jan Bailleul
  • 4Bikers Member
    • Jan Bailleul's Mountainbiking-website!
Trein en fiets
« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2006 - 16:18 »
Ikzelf heb ook al een keer of tien met de trein korte (2-3 stations), of langere (van de Hasselt naar Poperinge, 220 km.) verplaatsingen gedaan, en ik heb nog geen zware problemen meegemaakt. Wat Beethoven daar zei, dat de fiets geweigerd werd voor de trein, daar kan ik aan toevoegen dat het kan helpen dat je je ticket voor de fiets enkele dagen VOOR dat je met je bike op de trein reist, koopt in het station van je keuze. Want zo heeft de 'treinbegeleider' de tijd om om van de verkoper aan het loket te horen dat er iemand met fiets meereist.

Dat staat ook op het rechterluik van je ticket dacht ik, anders staat het ook op de site van de nmbs.

Ook moet je aan de begeleider zeggen dat je zal afstappen in dat of dat station, zodat hij op tijd daar in de buurt van je bike kan staan (alhoewel, bij mijn laatste tocht, de Chrono van Waregem, stond de begeleider wat te keuvelen met de treinmachinist, en mocht ik staan zwaaien tot hij doorhad dat ik mijn fiets nog van de trein moest hebben).

Momenteel heb ik deze maand nog twee verplaatsingen met de bike op de trein te doen, dus ik kom al uit op rond de tien keren.

En als je het mij vraagt: geef mij maar een auto! Noch stress van treinen die te laat zijn noch lange verplaatsingen maken tussen dichtsbijzijnde station en plaats van vertrek ! Met een auto meer vrijheid...
http://www.janbailleul.be/mtb -- Mijn persoonlijke mtb-site, met nadruk op marathons, een logboek, bio, materieel, VERNIEUWDE tochtverslagenpagina, kalender, enz...