Auteur Topic: Fox, DT Swiss of Magura ?  (gelezen 11010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Skull

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 179
Fox, DT Swiss of Magura ?
« Gepost op: 9 april 2006 - 23:51 »
Hallo,

Ik zou graag wat informatie hebben over achterdempers, aangezien mijn volgende frame hoogstwaarschijnlijk een FS zal worden.
Maar ik ken persoonlijk niet veel (lees: niets) van achterdempers die vandaag de dag op de markt zijn.
Ik zou graag wat meer weten over:
    - Fox Float RP3

    - DT Swiss
      -
    DT SSD 210 L
    - DT HVR 200[/list]

    - Magura Odin Plus
    [/list]
    Wat is eigelijk het verschil tussen de 2 dempers van DT Swiss ?
    Die Magura demper was/is voor mij ook volledig onbekend (Ik wist niet eens dat Magura demper had :lipsrsealed: ).
    Zijn er mensen die ervaring hebben met een (of meerdere) van deze dempers.
    Welke demper(s) kunnen de specialisten me aan- of afraden ?
    Misschien kunnen de kenners ook de voor- en nadelen van de dempers eens opsommen.

    Alvast bedankt :flower:

    Grtz...
    S.
    « Laatst bewerkt op: 9 april 2006 - 23:53 door Skull »

    Peter

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 576
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #1 Gepost op: 10 april 2006 - 11:01 »
    Vraag is wat is de inbouwlengte van de demper, welke fiets en waar en hoe fiets je.
    De dt190 is nieuw en beter dan de andere twee dt's.
    De hvr deugt toch alleen maar in de volledig open stand.
    Fox is voor het moment niet echt betrouwbaar qua kwaliteit met de rp3.
    De magura had vroeger altijd last van teveel demping, er komt een nieuwe in juni.
    Op een fiets met een progressieve inveercurve zijn ze alle 3 overgedempt als je geen aanpassingen doet aan het oliecircuit.
    « Laatst bewerkt op: 10 april 2006 - 11:08 door Peter »

    Flip FSR

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 158
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #2 Gepost op: 10 april 2006 - 20:25 »
    Ik heb enkel ervaring met de SSD210L van DT. Is een (zeer) lichte en goed werkende demper  :flower:

    Scottie

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 56
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #3 Gepost op: 10 april 2006 - 21:32 »
    Ik heb de Fox RP3 op 165 mm. Prachtige demper - zeer progressief.  Pro Pedal in drie standen werkt perfect.
    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you ......"

    Skull

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 179
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #4 Gepost op: 11 april 2006 - 00:14 »
    Ik heb een heleboel informatie uit de "MTB Guid 2006" gehaald, maar zit nog met enkele vragen.

    DT Swiss
    Citaat van: MTB Guid 2006
    De Hydraulic Valve Regulation (HVR) van DT is een semi-automatisch antipompsysteem.
    De Zwitsers maken gebruik van een ventiel met een onregelmatige vorm, die een variabel steunvlak biedt aan de olie.
    Door deze speciale vorm werkt het systeem progressief: het gaat heel geledeilijk over van geblokkeerd naar open en weer terug.
    Via ee nstelwieltje kan men handmatig de kracht insteleln die nodig is om het ventiel te doen werken.
    Wanneer men een minimumdruk op het ventiel zet, kan men rekenen op een ideale werking in een afdaling.
    Wanneer men een maximumdruk op het ventiel zet, kan men rekenen op een bijna complete blokkering, wat handig is op asfalt.
    Een tussenstand zorgt ervoor dat je op een behoorlijke manier kan klimmen op lastig terrein, zonder dat de fiets daarbij gaat pompen.

    DT is ondertussen al aan de derde 'upgrade' van zijn HVR 200-demper toe.
    Die werd vorig jaar op de markt gebracht.
    Kan ik hieruit afleiden dat de demper een 3-tal standen heeft ?
    Moet je tijdens het rijden de demper afstellen aan het soort terrein met behulp van het stelwieltje ?

    Dit stelwieltje lijkt me nogal klein om het al rijdend te doen :toeme: .

    De DT SSD 210L-demper zou maar 2 standen hebben, namelijk Lockout en Open.
    Dus vering geblokkeerd of in werking.
    Een lockout is niet echt nodig op een FS, anders hou je je beter bij een HT.
    Ik ben meer voor die antipompsystemen te vinden en deze demper beschikt niet over dergelijk systeem.


    Fox
    Citaat van: MTB Guid 2006
    De ProPedal is een automatisch antipompsysteem, dat vaak in de 'af fabriek' staat ingesteld (niet instelbaar).
    Het RP3-model wijkt daar enigszins van af en beidt twee verschillende instelmogelijkheden van de antipompwerking: harder of zachter.
    In de derde stand wordt de antipompfunctie uitgeschakeld.
    Op erg moeilijke afdalingen kan het systeem dus worden uitgeschakeld.
    De zachte ProPedalstand kan worden ingesteld op mindere lastige afdalingen op bij erg technische beklimmingen.
    De stugste ProPedal is dan weer geschikt voor vlakke ondergrond, vals plat en licte hellingen.
    Hier wordt gesproken over een automatisch antipompsysteem, bij de DT Swiss (HVR) was het (maar) een semi-automatisch antipompsysteem.
    Hier is de Fox dan beter in (volgens mij !?).
    Het is ook duidelijk dat de Fox Float RP3 3 verschillende standen heeft.
    Deze lijken mij zeer goed uitgebalanceerde standen, bij de DT Swiss moet je zelf de druk/standen regelen ?!?


    Magura
    Citaat van: MTB Guid 2006
    Magura ?¿?
    In de MTB Guid 2006 is dus niet te vinden van Magura dempers :toeme: .
    Iemand enig idee hoe dit zou komen ?
    Is er iemand die zelf ervaring heeft met deze demper of personen kennen die deze demper (gehad) hebben ?

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    @ Peter

    Vraag is wat is de inbouwlengte van de demper, welke fiets en waar en hoe fiets je.
    Het gaat hier over een XC en marathon-gerichte FS met als inbouwlengte 165mm, welk frame het zal worden staat nog niet helemaal vast.
    De kans dat het deze wordt zit er wel in, maareuh :lipsrsealed: .

    De hvr deugt toch alleen maar in de volledig open stand.
    Ik veronderstel dat je uitspraak basseert op eigen ervaring of ... ?

    Fox is voor het moment niet echt betrouwbaar qua kwaliteit met de rp3.
    Zelfde vraag: eigen ervaring of ... ?

    De magura had vroeger altijd last van teveel demping
    Weeral zelfde vraag: eigen ervaring of ... ?

    Ik zie dat je veel van de veringen kent, maar ik vind het ook belangrijk dat de menigen onderbouwd zijn.
    Dus geen aanstoot aan nemen dat ik steeds dezelfde vraag stel, ik probeer gewoon na te gaan hoe betrouwbaar de informatie is ;) .

    Op een fiets met een progressieve inveercurve zijn ze alle 3 overgedempt als je geen aanpassingen doet aan het oliecircuit.
    Wat bedoel je hier juist mee, hier snap ik niet veel van ?
    (Het ligt waarschijnlijk wel aan mij :lipsrsealed: )

    Alvast bedankt voor je reactie ;) !!!

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    @ Flip

    Ik heb enkel ervaring met de SSD210L van DT. Is een (zeer) lichte en goed werkende demper  :flower:
    Je gaat me niet horen zeggen dat dit geen goede demper is, maar mijn mening erover:
    Citaat van: Skull
    De DT SSD 210L-demper zou maar 2 standen hebben, namelijk Lockout en Open.
    Dus vering geblokkeerd of in werking.
    Een lockout is niet echt nodig op een FS, anders hou je je beter bij een HT.
    Ik ben meer voor die antipompsystemen te vinden en deze demper beschikt niet over dergelijk systeem.

    Ook bedankt voor je reactie ;) !!!

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Fox RP3, ik ben volledig te vinden voor het systeem en de 'instelling' van de 3 standen.
    Ook Scottie blijkt hier ook heel tevreden over te zijn:
    Ik heb de Fox RP3 op 165 mm. Prachtige demper - zeer progressief.  Pro Pedal in drie standen werkt perfect.

    Alle commentaar, informatie en ervaringen zijn nog steeds welkom ;)

    Grtz...
    S.
    « Laatst bewerkt op: 11 april 2006 - 00:21 door Skull »

    Terre

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 163
      • Terre's MTB site
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #5 Gepost op: 11 april 2006 - 09:14 »
    Ik heb ook een Fox RP3 en zeer tevreden over!!!
    Transsambrienne 2005:
    Bandit gaat retesnel in een afdaling maar overschat zichzelf en mist zijn bocht, met als gevolg een spectaculaire crash...
    Vraagt Heinz: "Is dat een zot?!"

    Peter

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 576
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #6 Gepost op: 11 april 2006 - 10:21 »
    Ik heb veel ervaring met fox dempers(sins 98) op al mijn 4bar linkage fietsen en de nieuwe  gecompliceerdere met 3 standen, zijn minder betrouwbaar dan de oude waar dat niet op zat. Er scheelt veel sneller iets met de dichtingen en het olie/luchtcircuit. Al twee keer problemen gehad  met de triad op mijn specilized en dan is het te hopen dat enkel de dichtingen vervangen helpt. Als je eens rondluistert bij veelfietsers en velomakers zullen ze dat ook bevestigen.
    De eenvoudiger met ppd verliezen te veel aan gevoeligheid en zijn bergaf+op kleinere oneffenheden een ramp, ik verkies dan de gewone oude die zeer betrouwbaar werkten en waar alleen de luchtrkamer wat te klein was(daardoor wippen ze wat bij mensen boven de 80kg). Die luchtkamer op de rp3 is ook wat te klein. ivm de triad(die mist zelfs wat progressiviteit).
    In feite is de  foxvanilla r met  juiste stalen veer de beste demper waar ik ooit mee reed en dat op alle fietsen.
    Met een juist afgestelde dt hvr heb ik testgereden in 2 fietsen en de knopkes doen niet wat ze beloven(voor meer fietsen had ik niet de juiste passtukjes).  Bij alle dempers betekent drie standen knopje draaien onderweg.
    De dt210 met de open  is zeer robuust en onderhoudsvriendelijk maar ook standaard afgesteld  met een iets te kleine luchtkamer redelijk progerssief(waardoor je er niet alle veerweg uithaalt). Ik heb een tweedehandse die redelijk goed werkt.
    Ik zou de nieuwe dt 190 nemen die een iets grotere luchtkamer zou hebben(hearsay).
    Een blocage die je niet vanaf het stuur kan regelen is levensgevaarlijk(hier scoort dt opnieuw), omdat het hendeltje meestal zeer slecht te bereiken is al rijden(behalve op de rocky), al lopen alle handeltjes op het stuur voor achterveringblocage nogal stroef.
    Waar ik ook zeer tevreden van een is een xfusion  rc demper. Zeer betrouwbaar en goede werking.
    Progressief is gewoon hoe verder de demper inveert hoe meer kracht je moet uitoefenen om de demper een mm verder te doen inveren.
    De meeste luchtdemeprs en vorken verliezen daardoor zeker 10 % van de bruikbare veerweg en veren in het begin te ver in.
    Aan dat vlakke verloop in het beging is er bij de meeste merken gewerkt.
    Nog iets lockout is een kostelijk grapje want de passtukjes slijten dan als zot, niet goed voor de demper en het frame.
    Jaren geleden heb ik met de eertse magura demper met afremming van de lage snelheids ingaande demping,  gereden en al wat men hem toen verweet is nu gemarketingde hype bij andere merken. Voorloper dus. Ikzelf hield er niet van. De constructie was wel voor de eeuwigheid.
    Over de huidige die in juni uitkomt kan ik niiks zeggen.
    Ik zou niet afgaan op die mtb guide want die nemen gewoon de marketing termen van de merken over.
    De mc pherson strut van de kraftwerk werkt redelijk goed voor korte veerwegen(tot maximaal 9cm)en cc inzet,  geen allrounder.
    Niet alleen de demper kan progressief zijn, ook de inveringscurve van de fiets kan progressief zijn(veel 4bl) door het plaatsen en de vorm van de hefboom/wentelaars. Als je dat hebt heb je geen anti pomp demper nodig. Vb ghost, cube, rose npl, radon, rocky element enz.
    Neem je er toch één dan werkt de fiets niet bij kleine slagen en zal bijna elke demper last hebben van te veel demping.

    Skull

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 179
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #7 Gepost op: 11 april 2006 - 10:32 »
    @Peter,

    Dank u voor de schat aan informatie :hail: .
    Deze tekst is goed onderbouwd en staan veel bruikbare stukken in.

    Nu ben ik nog benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers...

    Grtz...
    S.

    Supernaut

    • Luc Jennen
    • 4Bikers Member
    • Berichten: 1585
      • super
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #8 Gepost op: 11 april 2006 - 11:58 »
    @Skull,

    Het verwonderd mij een beetje waarom de RS MC3. versie niet in uw verlanglijstje staat.
    Of het moet zijn dat je een aversie hebt van RS.

    Zelf heb ik onlangs de MC3.1 gemonteerd.De simpelste versie omdat ik niet zo van die lock-out toestanden voorstander ben.
    Wat mij meteen opviel bij het instellen van de demper is de erg lage druk in de pos. kamer.De neg. veer is elastomeer.
    Dit kan volgens mij alleen maar positieve gevolgen hebben op de levensduur van deze demper.
    De weinige ritten die ik ondertussen gedaan heb stelde mij zeker tevreden.
    Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

    Skull

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 179
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #9 Gepost op: 11 april 2006 - 12:39 »
    @Skull,
    Het verwonderd mij een beetje waarom de RS MC3. versie niet in uw verlanglijstje staat.
    Of het moet zijn dat je een aversie hebt van RS.
    Ik heb geen aversie van RS hoor, maar deze dempers zitten in de frame's waarin ik ben geïnteresseerd.
    Dus had ik graag wat informatie en ervaringen gehoord over deze dempers.
    Volgens mij is Fox en DT Swiss ook de meest gebruikte dempers ?!

    Maar als ik niet tevreden ben van de demper, zal ik die RS zeker eens overwegen ;)

    Grtz...
    S.

    Serge

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 167
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #10 Gepost op: 11 april 2006 - 18:29 »
    Dit mijn eertse Fully, dus ik kan niet echt vergelijken.
    Wel kan ik vergelijken met mijne maat zijne fully, die rijd ook met een Xesco fully maar geen Lite, hij heeft de gewoone demper met lockout.
    Als hij klimt of op de baan rijd zet hij altijd de lockout op.
    Aan mijn demper is er een draai knop en daar mee kan je de sterkte regelen.
    Het is een beetje moeilijk uit te leggen maar het komt hier op neer, als je de knop dicht heb staan, staat de demper ideaal om te klimmen en op de baan te rijden, half op is ideaal om cross country te rijden, staat de knop helemaal open, dat is dan om freeride te doen, dus dit gebruik je niet, zo staat het in het boekje.
    Als ik hier bij ons in het Antwerpse ga rijden, op de baan dan draai ik de knop dicht, in het veld  zet ik de knop gewoon in de helft van de instelling, de vering werkt naar mijn gevoel dan perfekt, geen pomp bewegingen en toch vering.
    In de Ardennen gebruik ik de zelfde instelling, de knop in de helft, zelfs bij het klimmen geeft dit geen problemen, geen pompen geen krachtverlies.
    De demper reageert dan sneller op een obstakel en ook het pompen is zowat als onbestaan, je ziet de demper dan wel iets meer bewegen, maar dit is echt te verwaarlozen en kracht verlies word ik ook niet echt gewaar.
    Ik ben nog wel wat aan het spelen om de ideale instelling te vinden i.v.m. de luchtdruk, maar ja dat is iets persoonlijk hé.
    Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

    Skull

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 179
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #11 Gepost op: 11 april 2006 - 19:42 »
    Als hij klimt of op de baan rijd zet hij altijd de lockout op.
    Ik dacht net dat een Fully (met demper open) meer grip zou bieden op een (al dan niet technische) klim ?

    Over welke demper hebben we het eigelijk ?

    Grtz....
    S.
    « Laatst bewerkt op: 11 april 2006 - 20:27 door NicO »

    NicO

    • Nico Prinsen
    • 4Bikers Member
    • Berichten: 475
      • mtbnico
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #12 Gepost op: 11 april 2006 - 20:28 »
    Als hij klimt of op de baan rijd zet hij altijd de lockout op.
    Ik dacht net dat een Fully (met demper open) meer grip zou bieden op een (al dan niet technische) klim ?

    Over welke demper hebben we het eigelijk ?

    Grtz....
    S.

    Ik heb dat overtlaatst is getest en ik heb een beter gevoel in het klimmen als de demper toe staat.

    Serge

    • 4Bikers Member
    • Berichten: 167
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #13 Gepost op: 11 april 2006 - 22:29 »
    Als hij klimt of op de baan rijd zet hij altijd de lockout op.
    Ik dacht net dat een Fully (met demper open) meer grip zou bieden op een (al dan niet technische) klim ?

    Over welke demper hebben we het eigelijk ?

    Grtz....
    S.

    Den deze,  DT SSD 210 L

    MudHungry

    • Peter
    • 4Bikers Member
    • Berichten: 220
      • i cavalli! i cavalli!
    Demper: Fox, DT Swiss of Magura ?
    « Reactie #14 Gepost op: 15 april 2006 - 20:03 »
    Vraag is wat is de inbouwlengte van de demper, welke fiets en waar en hoe fiets je.
    Peter mag ik de vraag uitbreiden met 'en welke vork er gemonteerd staat'? Hoe vaak is het niet dat een demper en een vork afzonderlijk OK klinken (en/of werken), maar in combinatie niet blijken te werken.
    Caàl e Doss: cavalli celesti