Auteur Topic: Luik: Malmédy  (gelezen 5653 keer)

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Luik: Malmédy
« Gepost op: 17 april 2006 - 22:24 »
Tijdens het tweede gedeelte van de paasvakantie zat ik voor een wandelweek in Xhoffraix (Malmédy).
Uiteraard behoorde mijn bike tot de bagage, want er valt daar heel wat af te bollen.
Enkele jaren geleden schafte ik mij de bikebox van Eastbelgium aan.
680 km bikeplezier valt daarop te vinden.
Nadeel is dat deze routes niet afgepijld zijn.
Ik kocht mij op de toeristische dienst in Malmédy dan ook de mountainbike kaart met 480 km bewegwijzerde routes.
Aan de kathedraal vertrekken 3 routes:
1) groen 10 km hoge moeilijkheidsgraad
2) blauw 20 km matige moeilijkheidsgraad
3) rood 32 km hoge moeilijkheidsgraad
Op de kaart hebben de routes dus een eigen kleur, maar onderweg zijn ze allen blauw afgepijld met het klassieke symbool, vergezeld van het routenummer.
Ook de verbindingsstroken zijn afgepijld (zonder nummertje dan).

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2006 - 22:25 »
Enkel lussen 2 en 3 passeren door Xhoffraix dus die heb ik beiden gereden.
Onderstaande beschrijvingen en hoogteprofielen vertrekken dus niet aan het officiële startpunt, maar in Xhoffraix.
De eerste route (2) bolde ik samen met een niet-sportieve bikeleek. Dat werd dus eerder een wandelingetje.
De aanloop gaat over licht stijgend asfalt. De eerste negatieve hoogtemeters worden gemaakt over een brede schotterweg om zo voor het eerst in bos uit te komen.
Het pad hier ligt bezaaid met omgezaagde bomen en is niet berijdbaar. Als alternatief is het parallel laveren tussen de bomen. De ver uitstekende en gladde wortels maken er een technische bedoening van.
Het blijft licht bergaf gaan tot in  Bernister, we rijden nu al effe terug over asfalt.
Eens de dorpskern gepasseerd, krijgen we een échte klim te verwerken, de "Tier de Liège".
Zeer goed te doen, maar in vergelijk met de reeds gereden kilometers, toch best wel een kloeke inspanning.
Je komt nu uit aan de bovenkant van een crossterrein. Ik kan het niet laten en begeef me op dit stukje privéterrein ('t is toch niet afgespannen). Er liggen veel losgereden stenen op de roodbruine ondergrond dus toch wel spannend tegen volle snelheid.
Hierna dalen we met een rotvaart richting Malmédy-centrum via de Warchebrug.
Je passeert voorlangs de kathedraal, het eigenlijke startpunt van de route.
Direct erna linksaf, richting bunker in de (van kruisweg voorziene) calvarieberg.
Opnieuw een kort pittig klimmetje nu om achter het kerkhof uit te komen.
We moeten nu een stuk de N68 volgen, tegelijk het saaiste gedeelte van de gehele route. Een eind verder schuin rechtsaf richting camping "Moulin" om daar op de oever van de Warche aan te sluiten.
Die Warche stroomt door een immens diep V-dal hetgeen prachtige beelden oplevert. Het pad volgt de rivier stroomopwaarts en er vallen geen opvallende hoogteverschillen te noteren.
We passeren een nog in werking zijnde steengroeve, de diepe wonde in de bergwand levert een hallucinant zicht.
De Warche draait rechtsaf, maar wij rijden rechtdoor de Rau. De Pouhon en steken haar op een gegeven moment zelfs over via een wed.
Nog een klein stukje stijgen om op het asfalt uit te komen. We draaien linksaf om enkele ogenblikken later de dorpskern van Xhoffraix te bereiken, tevens het eindpunt van onze rit.

Deze route 2 is niet echt zwaar, en op enkele stukjes na vallen er geen techniciteiten te noteren. De omgeving die je doorkruist is echter prachtig met als lange uitschieter het Warchedal

Hoogteprofiel
« Laatst bewerkt op: 17 april 2006 - 22:30 door Black Phantom »

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2006 - 22:26 »
Enkele dagen later is route nummer 3 aan de beurt.
Ditmaal rij ik alleen, het zal dus wat vlotter vooruit gaan.
Na de asfaltaanloop ga ik rechtsaf en daal richting Rau. de Pouhon. Dit stuk wordt op route 2 ook aangedaan, maar dan in omgekeerde richting.
Ik kruis het riviertje door hetzelfde wed. Nu draai ik wat verder echter wél mee met de Warche, linksaf over een bruggetje.
Vlak erna moet het kleinste voorblad aangesproken worden want een fameuze klim dient zich aan. Pokkesteil en van menig steen voorzien.
Deze zware inspanning wordt wat later beloond met een prachtig zicht op de hoogst gelegen burcht van België: Reinhardstein. De moeite waard om er even bij stil te staan.
Ik rij achter het kasteel achterdoor en daal wat af. Helemaal aan de andere kant gekomen krijg je de burcht opnieuw in het vizier. Ik wijk wat af van de route over een doodlopend pad, om dit prachtig bouwwerk voor een laatste maal te kunnen bewonderen.
Terug op de route gaat het snel bergaf en krijgen we een mooi zicht op de stuwdam van RobertVille. Je valt hier letterlijk van de ene verbazing in de andere. Ook hier wijk ik effe af en rij tot in het midden van de dam.
Over de rand gaapt een duizelingwekkende diepte. Effe genieten van het uitzicht en dan is het tijd voor het vervolg van de bepijlde rit.
Ik rij rond een noordelijke uitloper van het stuwmeer en laat dan het water achter me. De steven wordt richting Outrewarche gewend en ik rij nu een tijdje tussen de met meidoorn afgezoomde weilanden met de wind pal op kop.
De aanzet van het stuwmeer wordt via een brug overgestoken, het vervolg bolt nog steeds tussen de uitgestrekte weilanden.
Na een kort bosstukje bereik ik Walk. Hier moet ik volgens de kaart een heel stuk de grote baan naar Malmedy volgen, maar gelukkig leiden de pijltjes mij via een half verharde parallelweg.
De N681 moet enkel overgestoken worden richting een steengroeve. Moeilijke paden bezaaid met stenen brengen we tot aan een spoorweg. Die volg ik min of meer parallel en steek hem een paar keer brugsgewijs over.
Ook het riviertje "Warchenne" moet gekruist worden. Er is een wed, maar de stroming is sterk en de stenen te groot. Ik kies dus wijselijk voor de brug.
Ik duikel nu pijlsnel de diepte in richting de stadskern van Malmédy. Ik infiltreer niet tot aan de kathedraal maar rij linksom via de stadsrand.
Er daagt een verdomd steile asfalthelling op. Een scherpe bocht en een stukje vals plat doen je verhopen dat je er bent, maar niks is minder waar echter want het klimmen wordt tegen een nog hoger stijgingspercentage voortgezet.
Naast een huis gaat het steilste stuk zelfs effe offroad met grote stenen wat me bijna tot stilstand noopt. Met zwaar gehijg en een superhoge hartslag breng ik het er echter rijdend vanaf. Een hele prestatie mijn gedacht.
Ik passeer een park met driehoekige bungalows: "Chodes". Effe uitblazen over asfalt om wat verder linksaf terug de velden in te duikelen. Het pad duikt haaks op de hoogtelijnen naar beneden, richting camping "Moulin". Billen dichtknijpen want ik zweef (bijna) onverantwoord snel over de stenen en watergeulen.
Route 2 gaat hier richting de Warche maar ik moet rechtdoor een nieuwe uitdagende beklimming aangaan. Aan een steenweg die ik moet kruisen hou ik effe halt om met bewondering te staren naar een passerende sliert Donkervoorts.
De klim vervolgt zich naar "Mont", een dorpje dat z'n naam niet gestolen heeft want eer je er bent heb je toch weeral tientallen hoogtemeters overwonnen.
Het is ondertussen ook beginnen regenen, maar het einde komt in zicht. Rest mij nu nog wat lichtjes dalend asfalt om zo de lus te sluiten in Xhoffraix.

Deze route 3 is al een pak zwaarder. Er zitten wat klims in die niet in je kouwe kleren kruipen, en er vallen ook wat supersnelle afdalingen te noteren.
De zichten op Reihardstein en de stuwdam van Robertville zijn memorabel.

Hoogteprofiel
« Laatst bewerkt op: 17 april 2006 - 22:28 door Black Phantom »

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2006 - 07:59 »
Mooie verslagjes,daar ik in juli ook in Malmedy zit komt dit van pas.Thx :hail:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Transalp

• 4Bikers Member
    • MTB Trips
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2006 - 09:48 »
Wij (Survival & ikzelf) zijn dit weekend ook in de streek van Malmedy geweest.  We logeerden in Longfaye, dit ligt een 9-tal kilometer buiten Malmedy.  We hebben daar een leuke Bed&Breakfast gevonden (http://www.petitbonheur.be/).

Er zijn 2 grote lussen in de buurt van Malmedy te vinden.  Telkens goed voor een 60-tal km.  Een eerste gaat richting Bütgenbach, een tweede richting StVith.  Er is er nog een derde, en die gaat van StVith naar Ouren en terug, maar daarvoor zou je eerst naar StVith moeten rijden met auto of fiets.

Zaterdag zijn we vertrokken voor de tocht richting Bütgenbach.  Daar deze route in Longfaye passeerde konden we direct inpikken.  We reden eerst tot in Malmedy.  Van Malmedy volgden we het traject tot in Bütgenbach.  De route is uitgepijld met de standaard blauwe pijltes met een gele bol extra op het bordje.  In Bütgenbach hebben we route 1 gereden en daarna terug naar Longfaye.  De tocht was goed voor 90km/1775hm.  Op een 2-tal onberijdbare stroken door de extreme modder na, was het volledige parkoer perfect berijdbaar.

Zondagmorgen was het aan het gieten, dus konden we niet vertrekken op het voorziene uur, maar na de middag werd het droog en zijn we dan toch gestart voor het parkoer richting StVith.  Hiervoor moesten we eerst tot in Malmedy en daar de route aanvatten richting StVith.  We hebben het parkoer gevolgd tot in StVith en vervolgens terug gekeerd over de weg.  Deze tocht was goed voor 70km/1300hm. 

We gaan zeker nog eens terug naar die streek, het is er prachtig! 

Binnenkort plaats ik nog enkele foto's online.

JefB

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2006 - 18:56 »
Wij zijn vorig WE ook naar de buurt van Malmédy getrokken voor een weekendje baaiken.

We overnachtten in Baugnez in B&B L'Horizon wat een absolute aanrader is. Onze vuile kleren werden zelfs gewassen op vrijdagavond...  :applaus:

Vrijdag hebben we de route 3 vanuit Ondenval gedaan die grotendeeels door Wolfsbush loopt. Deze staat garant voor constant op en af met bij momenten veel wortels, stenen en steile stroken die ov het kletsnatte weer niet op te raken waren. Vooral de stroken rond de Amblève waren bijzonder heftig. Overal perfecte bepijling en weinig asfalt. We hebben dan nog een stukje groene route er aan geplakt vanuit Ondenval, iets wat we beter niet hadden gedaan. Met z'n drieën lek, en een van ons haalde zeven doornen uit de voorband: men was blijkbaar hagen aan het scheren. Dan maar 3 km te voet naar B&B gewandeld en 's avonds fritje gegeten :).

Volgende dag hebben we de Grote Doortocht van de Oostkantons richting St Vith gedaan; de weg naar daar was maar saai met veel asfalt maar ook perfecte bepijling. Vanaf St Vith was het veel sjieker met grote stukken van de rode route die we gisteren hadden gedaan. Op het einde zijn we dan verder gegaan op die rode ipv de gele pijlen van de doortocht te volgen. De stukken langs de Amblève waren te mooi... Droog weer liet het wel toe de bergjes ook op te raken :)

Zondag hebben we dan de TT van Hockai gedaan in veel moos... en weer lekke banden... maar de TT was wel zaaalig, heowel owv het mindere weer en materiaalpech slechts de 30 gedaan hebben. Aan de laatste bevoorrading Iegienie en m'n fietsenmaker net zien wegrijden....

drongengoedbiker

• Kristof
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2006 - 05:23 »
Tip v mensen die de vaste routes rond Malmedy,Eupen en streken(hertogenwald vlakbij) willen doen:
De jeugdherberg v Eupen,prachtig gelegen aan de bovenstad met uitzicht op mooie vallei.
Voor nog geen 15 euro ongeveer heb je er een kamer met ontbijt en warme douche.
Kwas daar in juni v de raid des hautes fagnes en had de herberg bijna voor my alleen.
Leeftijd speelt geen rol.Een aanrader.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2006 - 19:28 »
Tip v mensen die de vaste routes rond Malmedy,Eupen en streken(hertogenwald vlakbij) willen doen:
De jeugdherberg v Eupen,prachtig gelegen aan de bovenstad met uitzicht op mooie vallei.
Voor nog geen 15 euro ongeveer heb je er een kamer met ontbijt en warme douche.
Kwas daar in juni v de raid des hautes fagnes en had de herberg bijna voor my alleen.
Leeftijd speelt geen rol.Een aanrader.
Malmédy heeft ook een jeugdherberg, iets buiten het stadje in Bevercé.  Is al wel enige tijd geleden dat ik daar overnachtte, maar van andere mensen hoorde ik dat het daar nog goed in orde is.

In St. Vith is in het centrum ook een jeugdherberg gelegen (aangesloten bij de Vlaamse jeugdherbergen).  2 jaar geleden ginder nog een paar dagen verbleven.  Gezellige bedoening ginder tegen een democratische prijs!

Meer informatie over jeugdherbergen: klik.

Big

• 4Bikers Member
    • MTB-Freak.be
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2007 - 19:02 »
Vandaag ook rode route 3 gaan rijden in Malmedy. Ik vond het echt super mooie rit.
IN het begin veel asfalt, maar dit wordt na één derde ruimschoots goed gemaakt.
Mooie beklimmingen en heerlijke afdalingen.
Onderweg enkele riviertjes tegengekomen die ook gerkuist moeten worden, al dan niet over een brug.

Hier kom ik zeker nog eens terug.

Een ruim verslag met vele foto's staan op onze website
http://www.mtb-freak.be
toertochten, foto's, ...
http://www.mtb-freak.be