Auteur Topic: Stuurhouders GPS  (gelezen 21873 keer)

montenbaiker

• 4Bikers Member
Re:Stuurhouders GPS
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2008 - 13:09 »
een touratech kost toch ongeveer 78 EUR en dit hier de helft of heb ik te vlug gekeken??  Ik sta namelijk op punt om een touratech met stuurpenhouder te kopen.  Touratech ziet er idd nogal spacy uit, en ik heb me al afgevraagd of die aluminium niet gevaarlijk is bij een val??

Heb je de Bikertech via die website besteld? en ging dat een beetje vlot?

grtz

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2008 - 14:30 »
een touratech kost toch ongeveer 78 EUR en dit hier de helft of heb ik te vlug gekeken??  Ik sta namelijk op punt om een touratech met stuurpenhouder te kopen.  Touratech ziet er idd nogal spacy uit, en ik heb me al afgevraagd of die aluminium niet gevaarlijk is bij een val??

Heb je de Bikertech via die website besteld? en ging dat een beetje vlot?

grtz

Ik vind het aankooptickethier niet direct maar het verschil is niet zo heel groot: van Bikertech moet je (in mijn geval) de "schelp" kopen waar de Etrex (Legend hcx) in past. Op hun website is dat de GA-ETX-C, voor 29,-

En dan de stuur- of stuurpenklem. Die prijzen variëren van 4,- Euro voor een miniklemmetje met twee vijzen en zonder demping tot 39,- Euro voor de smalle, versterkte stuurpenhouder met 4 dempers. In mijn geval was dat de VSO (34,-). Dan zit je al niet ver van de prijs van een Touratech af.

Hier heb je een mooi overzicht, de prijzen komen wel niet 100% overeen met de prijslijst elders op de site...
http://www.bikertech.de/html/schellen.html

Een bijkomend argument (voor mij persoonlijk) ten voordele van Bikertech is dat de klemmen in een soort onbreekbaar maar redelijk buigzaam plastiek zijn gemaakt. Bij de Touratech is dat een metalen klem met wat plastiek tussen.
Wij stellen de gps'sen en de bijhorende klemmen ter beschikking van deelnemers aan onze reizen, en 't is niet de bedoeling dat er een fiets beschadigd wordt.
Ik kan me inbeelden dat er met de metalen klem van Touratech toch meer kans daarvoor bestaat: er is niet altijd een draaimoment sleutel beschikbaar, sommigen zouden zich daar toch niks van aan trekken bij het monteren, als de plastieken bescherming er niet goed tussenzit of na verloop van tijd doorslijt zit je metaal op metaal...
Allemaal niet zo erg als dat je persoonlijk materiaal is en je daar de nodige aandacht aan besteed. Maar in ons geval is hoe minder kans op beschadigingen door onoplettendheid, hoe beter. Daarom ook geen RAM bevestigingen, als daar iemand onachtzaam mee omspringt "pits" je een dun stuur zo kapot. Met Murphy's law is dat slechts een kwestie van tijd.
Met een plastieken klem is dat allemaal veel minder agressief en dus minder delicaat.

Ik heb die houder bij http://www.gpsmertens.be/ gekocht, die heeft zowel Touratech als Bikertech in stock (niet alles, maar toch redelijk wat). Héél goeie service daar moet ik zeggen.
Waarschijnlijk gaat het erop uit draaien dat we bij Bikertech iets aangepast laten maken of ons alleszins serieus gaan laten adviseren: het moet gemakkelijk en niet agressief te monteren zijn op verschillende soorten diameters en het moet jaren meegaan zonder kweddelen  ;)

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2008 - 14:55 »
kweddelen  ;)

Das nu nog eens een echt vlaams woord  ;)

Wat de houders betreft, ik heb een Touratech voor de Map 60 van Garmin en ben daar tevreden over maar ik demonteer hem weinig en heb op mijn fietsen de zelfde stuurpen staan . De stuurpenklem is steviger dan de stuurklem.De klemmen worden aangespannen met moertjes in kunststof, die vervang je beter door metalen vleugelschroefjes.
Voor intensief gebruik door verschillende personen op verschillende fietsen in zware omstandigheden is dit niet de beste GPShouder denk ik.
Indien je er eentje wil testen, ik heb er 2 en kan dus wel 1 missen voor een tijdje
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2008 - 14:57 door Solo »

montenbaiker

• 4Bikers Member
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2008 - 21:09 »
thx voor de deskundige uitleg.  Het zal een touratech worden met stuurbuishouder. Denk dat dit ideaal is om regelmatig te wisselen tussen MTB en koerseend.

@Pocoloco:  Vorige najaar zijn wij (vrouw, kindjes en ik) naar de Spaanse Pyreneeën geweest.  Ik heb er enkele keren gefietst in de streek van Graus waar we logeerden.  Is het mogelijk mij ongeveer te vertellen waar jullie in de C2C zo allemaal doorrijden.  Ik veronderstel dat jullie meer tegen de grens en in het hooggebergte blijven?  In hoeveel dagen rijden jullie van C2C?

zork

• Pieter Geens
  • 4Bikers Member
    • www.traptisten.be
« Reactie #24 Gepost op: 4 april 2008 - 17:49 »
  :005:
Modderslikken en mestboeffen can be real fun!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #25 Gepost op: 4 april 2008 - 20:24 »
De GPS zal in elk geval niet onder trillingen uitvallen  :007:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #26 Gepost op: 15 mei 2008 - 19:24 »
Dit WE tijdens de Ardennes Trophy een Garmin 60CSx op de grond zien liggen.  Tijdens een snelle rotsige afdaling, dus te riskant om effe te stoppen en mee te nemen.
Een bewijs dat een deftige stuurhouder wel degelijk nodig is.  En dat het gespendeerde geld eraan de moeite kan lonen.

Enfin, ikzelf heb, na 2 standaard plastik Garmin houders om zeep te hebben geholpen, een TouraTech houder.  Al enkele keren tegen de aardkloot gegaan, en dat ding geeft geen krimp.  Dit WE nog zwaar gevallen, de houder was 1 van de weinige onderdelen die niks mankeerde (helaas).  Op het eerste zicht lijkt zo'n houder wegens zijn lomp uitzicht en "zware uitvoering" levensgevaarlijk voor het kindergeld.  Echter nog niks mee voorgehad.  Tot nu toe uiteraard ...

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2008 - 15:14 »
Na de gekende mogelijkheden te hebben overlopen (Garmin: sterk genoeg? RAM: demping? Touratech aka de raketlanceerinstallatie aka de kindergeldvernieler ;) ) een tip gekregen van Cannoncraze: de Softplate. Wat zitten rondkijken en dan maar besteld.
Via http://www.softplate.nl -> producten meer dan genoeg uitleg over het hoe en wat
Via http://mtb-noordwest9.nl/?module=Weblog&actie=permalink&subactie=84 een blijkbaar tevreden gebruiker.
Morgen eerste echte tocht ermee en dan eens zien wat het geeft. Indien het voldoet bestel ik er misschien nog een voor op de koersfiets: door het absoluut gebrek aan vering/demping en de staat van de wegen/fietspaden hier denk ik dat de gps daar uiteindelijk meer afziet dan op de mtb; de demping door de kleine rubber stukjes zal niet overbodig zijn

bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hé

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #28 Gepost op: 24 september 2008 - 12:04 »
Wat heb ik gedaan nadat de garmin houder brak : er 6 gaten in gemaakt, 3 mm+2mm colsons erdoor, stuk buisisolatie rond de stuurpen en colsons aantrekken.
Dit is gewoon perfect : de gps kanbewegen doordat pu schuim samendrukbaar is en de colsons niet te vast zitten.
Ge kunt u niet kwetsen aan de houder en bij overkop gaan is alles zeer goed beschermd.
Bij zware impact breken de colsons en niet de gps. Enige nadeel de looks, maar dat zal mij worst zijn.
Degelijkheid werd uitgebreid getest in den belgique en mijn meest heavy alpenmeerdaagse ooit.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 6 februari 2009 - 19:47 »
Na de gekende mogelijkheden te hebben overlopen (Garmin: sterk genoeg? RAM: demping? Touratech aka de raketlanceerinstallatie aka de kindergeldvernieler ;) ) een tip gekregen van Cannoncraze: de Softplate. Wat zitten rondkijken en dan maar besteld.
Via http://www.softplate.nl -> producten meer dan genoeg uitleg over het hoe en wat
Via http://mtb-noordwest9.nl/?module=Weblog&actie=permalink&subactie=84 een blijkbaar tevreden gebruiker.
Morgen eerste echte tocht ermee en dan eens zien wat het geeft. Indien het voldoet bestel ik er misschien nog een voor op de koersfiets: door het absoluut gebrek aan vering/demping en de staat van de wegen/fietspaden hier denk ik dat de gps daar uiteindelijk meer afziet dan op de mtb; de demping door de kleine rubber stukjes zal niet overbodig zijn

heb ram-mount gehad, die kniegewrichten geven je immens veel mogelijkheden
maar heb die softplate nu gepakt, 1 maal vast is de zaak niet zomaar te demonteren, waar dat wel met RAM mogelijk is, maar ik heb maar ene mtb dus ...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #30 Gepost op: 6 februari 2009 - 20:34 »
Touratech is ook direct verwisseld van bike.  Doe ik wekelijks meermaals.  Gebruik wel andere moeren met metalen binnendraad.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #31 Gepost op: 6 februari 2009 - 20:43 »
heeft dat ook van die rubberen ophanging die schokken kunnen dempen ?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #32 Gepost op: 6 februari 2009 - 21:56 »
heeft dat ook van die rubberen ophanging die schokken kunnen dempen ?

Ja.  Het toestel is ontworpen voor gebruik op enduro/moto, dus is zeker geschikt voor MTB.  Ik heb het destijds gekozen omdat er geen enkel plastik onderdeel is, behalve de moeren (die ik dus heb vervangen door exemplaren met metalen binnendraad), en omdat m'n vorige houders met plastik onderdelen steevast na verloop van tijd afbraken/speling vertoonden/verduurden/whatever.  Na een kleine 2 jaar intensief gebruik, ca 750 uur MTB per jaar (GPS zelf zo'n 1.000 uur per jaar incl wandelingen, sporadisch koersfiets en sporadisch gebruik id wagen) heeft dat ding nog geen krimp gegeven.  Nochtans al heel wat mee uitgevreten, overkop gegaan en gevallen.  Afbraak-proof dus.  Nadeel: niet goedkoop.  Ter info: voor bevestiging op stuurpen betaal extra.  En het zal ook geen schoonheidsprijs winnen; so what.

Een vergelijking tussen Softplate en Touratech: geen idee.

Zo'n rubbere vering/ophanging/whatever helpt, in tegenstelling wat sommigen denken, geen zak tegen uitvallen van GPS door trilling (meestal op koersfiets).  De oorzaak hiervan ligt bij het toestel zelf en wordt onder garantie verholpen door de contacten door te solderen.  Mijn inziens de grootste fout van Garmin door dit niet standaard bij nieuwe toestellen te doen, hoewel het probleem al jaren gekend is.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2009 - 22:07 door Magura »

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #33 Gepost op: 7 februari 2009 - 02:01 »
Ondertussen zijn we een jaar en vele duizenden kms mtb reisplezier later, dus we kunnen onze "eigenbouw" houders nu wel evalueren. Resultaat: bijna een perfecte score. De houders blijken stevig, gemakkelijk in gebruik, betrouwbaar en ontzien de toestellen:

- stevig: ik denk dat we geen enkele breuk hebben gehad (misschien één enkele, maar zelfs daar ben ik niet zeker van)

- gebruiksgemak: met de oude Garmin stuurklemmen en houders waren we wel even zoet om een hele groep daarmee uit te rusten. Nu is het wat uitkijken met gewone of oversized sturen, maar na een minuut of 10 heeft een groep van 20 man wel zijn/haar stuurhouder gemonteerd gekregen.
Eenmaal afgesteld en de klem gewoon duurt het 5 seconden om de houder te monteren/demonteren.

- betrouwbaar: hier en daar springt er eentje onaangekondigd van het stuur, maar dat wordt altijd opgevangen door het lintje van het toestel rond het stuur en was altijd éénmalig en altijd te wijten aan een te overmatig aanspannen. Dan verplooit de stuurklem zonder te breken en schiet het over de nok. Wat losser en ze blijven zitten. Bij een valpartij schieten ze zonder schade los.

- goed voor het toestel: ik vrees dat ik Magura toch moet tegenspreken, maar (onze) schokdemping werkt wel degelijk. Twee van de toestellen werden door omstandigheden met de standaard Garmin stuurklemmen gedurende een paar maanden door twee van onze gidsen gebruikt. Die twee toestellen begonnen uit te vallen, totdat ze onbruikbaar waren op het terrein op de Garmin houders.
In onze houders (met silentblock) werken ze zonder enige reparatie nog perfect, en blijven ze werken. Ik denk dat het te maken heeft met de scherpte van de schokken. Op onze houders zie je de toestellen op een ruwe en snelle afdaling zodanig heen en weer waggelen dat je het scherm nog moeilijk kan aflezen (alsof dat dan je grootste bekommernis is  :)). Maar blijkbaar is daarmee wel het venijn uit de schokken, want zoals gezegd, zelfs "gevoelige" toestellen werken dan weer terug.
Ik kan me voorstellen dat een stuggere silentblock(s) zo geen effect geven, misschien omdat die meer op het filteren van fijne trillingen (motor) gericht zijn ?
Wij hebben wat moeten experimenteren eer we de juiste dikte hadden, we zijn van (te) dun gradueel naar dikker overgegaan totdat het nog soepel was maar toch stevig (er is geen enkele doorgescheurd).

We hebben maar één toestel ('t zijn allemaal Venture HC's) echt stuk gehad en dat toestel vond zijn satellieten niet meer bij opstart. Waaraan dat ligt weet ik niet (heb het nog niet terug).

- kostprijs: bijna vergeten  :), geen 20 Euro/stuk...

Hier wat foto's van onze set-up, mijn excuses voor de sluikreclame  ;). Schelp en zakje vijsjes van Ram, stuurklem van Lumicycle, wat inox vijsjes en rondellen, een silentblock op maat laten snijden. Proper en compact. Als je ze permanent op een gewoon stuur wil monteren kan je de stuurklem ook bestellen zonder de extra scharnier. Maar die kan je eenvoudig verwijderen door de asjes eruit te duwen en nadien zonder tweede scharnier terug te monteren.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #34 Gepost op: 7 februari 2009 - 09:07 »
Bovenstaande is dus een "zelfbouw" houder, gemaakt met bestaande standaard onderdelen die voor de gewone particulier verkrijgbaar zijn?

Knap !!

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #35 Gepost op: 7 februari 2009 - 09:43 »
Knap !!
Joat,knap gefixt. Ik zou deze ook wel willen maar op de stuurpen. Iemand een idee/oplossing?? De cradle voor de gps heb ik al.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #36 Gepost op: 7 februari 2009 - 11:09 »
Ja, het enige "zelfbouw" aan heel de constructie is de is de silentblock - de rest is over the counter.

Ik ben naar een bedrijf gegaan dat allerhande rubbertoepassingen verkoopt en daar een paar overschotjes gaan halen in verschillende diktes. Die handmatig uitgeknipt en gaatjes geboord en op één van onze kennismakingsweekends aan een paar Chinese vrijwilligers meegegeven  :)
's Avonds had ik mijn antwoord (rubber van 1 cm dik is ideaal)  en heb dan bij hetzelfde bedrijf (Peleman aan de vaart in Leuven) zo'n stuk of 70 silentblocks op maat laten snijden (kostte een paar Euro's voor het computersjabloon, dat ze bijhouden voor latere bestellingen). Ik zou het moeten nakijken maar die blocks hebben me denk ik maar 50 cent het stuk gekost.

Hier kan je de stuurklem online bestellen, het model zonder extra scharnier voor niet-oversized staat ook ergens op en is iets goedkoper (maar deze werkt dus voor de twee): http://www.lumicycle.com/product/154/qr_lrg/qr-large-camlock-bracket.html
Als er iemand geïnteresseerd is, dit topic doet er me aan denken dat ik nog wata reserve klemmen moet bestellen. Als er kandidaten zijn bestel ik die direct mee ? Stuur me dan een mailtje naar koenATmtb.be

In die klem moet je een langer boutje steken om de silentblock erop te kunnen bevestigen, door het middenste gat met een grote rondel en een borgmoertje aan de andere kant - ik heb een rondel gekozen die net in de uitsparing van de RAM houder past (zie foto's).

De Ram houder bevestig je dan met de bijgeleverde vijzen en moeren op de uiterste punten van de silentblock. Verlies de bijgeleverde Ram bouten en borgmoeren absoluut niet ! Ze zijn net lang genoeg en zijn van met een niet-metrische schroefdraad waardoor de borgmoer net in de uitsparingen van de houder passen. Metrische borgmoeren zijn ofwel te klein en draaien erin rond, ofwel te groot.

Het enige dat niet op de foto staat qua onderdelen zijn twee rondelletjes die tussen de boutkoppen en de silentblock gaan (vergeten op de foto te leggen, sorry).
Twee minuten schroefwerk en voila.

Als je de middenste bout net genoeg aandraait om de scherpe kanten van de houder er wat in te laten verzinken, kan je de houder nog op de klem draaien met de hand maar verdraait ie niet tijdens het rijden. dat kan handig zijn als je die op verschillende sturen monteert en toch de goede oriëntatie wil behouden. Of hem op een (dunne) stuurpen wil monteren. De oversize klem past ook net rond de dunnere soort stuurpennen. Tot 33 mm diameter volgens Lumicycle en dat zal aardig kloppen.

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #37 Gepost op: 7 februari 2009 - 13:15 »
...

Hier kan je de stuurklem online bestellen, het model zonder extra scharnier voor niet-oversized staat ook ergens op en is iets goedkoper (maar deze werkt dus voor de twee): http://www.lumicycle.com/product/154/qr_lrg/qr-large-camlock-bracket.html

@Pocoloco, je hebt een mailtje gekregen :003:

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 7 februari 2009 - 13:28 »
@Pocoloco, je hebt een mailtje gekregen :003:
Van mij ook,alst goed is... :p
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #39 Gepost op: 6 mei 2009 - 18:12 »
Even mijn ervaring over een bikertech voor een map 60 .

Ik was tot vorige week content van deze houder , maar afgelopen weekend is de clip die als bevestiging dient op de onderkant afgebroken .
Gelukkig was de draagkoord rond het stuur en de extra veiligheidsrek was ook bevestigd .

Heb nu met wat kunst en vliegwerk zelf uit plooibaar plastiek een nieuwe clip gemaakt .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .