Auteur Topic: Pedalen: to click or not to click.....  (gelezen 15630 keer)

lakke

• Lars Vanleke-Nierynck
  • 4Bikers Member
    • Miniracing
Pedalen: to click or not to click.....
« Gepost op: 20 april 2006 - 15:12 »
Ik had even een vraagske aan de gevorderden onder jullie.

Met op zoek te gaan naar een niewe MTB rijst de vraag steeds of ik er klik-pedalen op wil of niet?!

Nu hoor ik verschillende pro's maar ook contra's, zoals dat het best gevaarlijk kan worden op een afdaling en je natuurlijk niet direct uit je pedalen geklikt raakt.
Vele downhillers (waaghalzen) die ik ken zweren bij een goede stevige sportschoen maar geen klikker.... omdat ze veel sneller kunnen ageren op onverwachtte bewegingen van hun MTB en  reageren op hindernissen.
Wat hun springvermogen betreft blijft dit hetzelfde...zij beweren dat het een techniek is en het niets heeft te maken met klikpedalen al dan niet....

Wat denken jullie?
« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2020 - 23:43 door PhrAcE »
Try to keep up !!!!

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
To click or not to click.....
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2006 - 15:23 »
klikpedalen... zonder twijfel !
na een paar weken wil je zelfs niet meer zonder.
En er niet uitgeraken... zet ze in het begin voldoende los, dan raak je d'er altijd uit...naarmate je wat meer vertrouwd raakt met het systeem kunnen ze vaster...
dat van die springtechniek kan best... maar ik vind dat je met klikpedalen je fiets beter onder controle hebt... persoonlijke mening.
IK BEN VOOR !
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2006 - 15:26 »
je kan en mag geen downhillers vergelijken met iemand dieg "gewoon" mountainbike rijdt. Downhillers hebben dat inderdaad niet nodig (al zijn er wel die er wel hebben).

Voor gewoon mtb-gebruik: AANRADER!!

Je hebt veel meer controle over je bike, zeker in afdalingen, uiteraard zal je in 't begin een paar keer vallen door het vergeten uit te klikken, maar na enkele ritjes is dit een gewoonte.

Bij een val of bijna val ben je razendsnel uit je klikpedalen...

zeker doen, je zal het verschil wel voelen

:cool:

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2006 - 16:46 »
Om mij bij de rest aan te sluiten:CLICK!!!In het begin is dat natuurlijk onwennig en zal je wel eens vergeten uit te klikken,maar eens je het gewoon bent wil je niet meer zonder.Probeer eens van die pedalen met aan één zijde plateau en andere zijde waar je kan inklikken.Dacht dat shimano er had waar je later dat plateautje kan afdoen en je gewone klikpedalen overhoud.Dacht ik hé..
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2006 - 17:36 »
Om mij bij de rest aan te sluiten:CLICK!!!In het begin is dat natuurlijk onwennig en zal je wel eens vergeten uit te klikken,maar eens je het gewoon bent wil je niet meer zonder.Probeer eens van die pedalen met aan één zijde plateau en andere zijde waar je kan inklikken.Dacht dat shimano er had waar je later dat plateautje kan afdoen en je gewone klikpedalen overhoud.Dacht ik hé..

Bij mijn 540's zat idd zo'n plaat en bij mijn pa's 520's ook.

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2006 - 17:55 »
Vele downhillers (waaghalzen) die ik ken zweren bij een goede stevige sportschoen maar geen klikker....
dan zijn het geen échte downhillers (waaghalzen)... In een technische afdaling met keien/rotsen van 20 a 30cm diameter bvb (Ehrenbachtrail KitzAlp, niet voor kids...) wil je er niet afgeworpen worden als op een wilde rodeo-stier, maar juist rotsvast aan je bike blijven plakken.
omdat ze veel sneller kunnen ageren op onverwachtte bewegingen van hun MTB en  reageren op hindernissen.
ze bedoelen dat ze veel rapper een voetje uit kunnen steken? Indien nee, maar ze toch continu contact blijven houden met de pedalen, wat blijft dan nog over van het vermeende voordeel voor die vermeende downhillers (waaghalzen) ??
Daag ze ne keer uit van een redelijke lange trap af te dalen (stationsgebouw bvb). Diegene die dat in losse riempjes durft te doen, is idd een waaghals (en niet goed wijs).  :P

Clicks voor je eigen veiligheid !!! (maar in de beginfase gaat ge gegarandeerd pardoes slagzij maken  >( )

Over die 2-slachtige pedalen (hmmm, welke kant zou ik vandaag gebruiken? mijn clicks of mijn niet-clicks?...), die zou ik vermijden! Da's gelijk de hypermodernste DVD-recorder met HDD van zoveel GB, maar nog altijd een lelijk gat voor een VHS-casette in... :cry:
« Laatst bewerkt op: 20 april 2006 - 17:59 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

teamspirit

• Herlie
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2006 - 18:16 »
Click!!!! voor mij 100% zeker... de eerste 2-3 tochten gevloekt omdat ik me zo onzeker als wat voelde omdat ik schrik had dat ik ging vallen omdat ik niet tijdig uit de pedalen zou raken  ...maar eens gewoon niet te missen... let wel: bij Shimano heb je de sp 50, 51,52,53,54 en 55.
Persoonlijk zou ik de gulden middenweg nemen... de sp 53 (ik geloof dat die er standaard bijgeleverd worden)... sp 50 vind ik té vast, de sp 55 vliegt te makkelijk los...
MTB=fun ; Marathon = Dying / Fortunately I like dying!!!

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2006 - 18:26 »
int begin ook oppassen als ge ne wheely doet  :shocked:

Ik lag de eerste keer op mijne rug, kgeraakte niet uit mijn pedallekes  :ohmygod:

Ik daal HEEEEEL graag af, hoe technischer en steiler hoe liever, maar ik voel mij niet veilig als ik niet vast geklickt ben...

Just Klick it  :P

Trevorken

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2006 - 20:03 »
Ik kan dit enkel bijtreden, als ik naar beneden vlam ben ik tenminste zeker dat ik op mijn fiets blijf  :P

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2006 - 20:11 »
Ik herinner me nog héél goed de eerste keer dat ik met klikpedalen reed, amaai, van een aha-erlebnis gesproken! Dit geeft dus weldegelijk een  aanzienlijk extra rendement hoor!

Ivm veiligheid, dat ben je snel gewoon hoor, na verloop van tijd is dat een echt ingebakken automatisme! Je moet gewoon de eerste keren er goed op letten dat je met klikpedalen rijdt. Zo heb ik het gedaan de eerste keren--> als ik een zéér technische klim reed, dan zei ik in mezelf steeds het volgende: 'klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-......."  en dat hielp! Stom hé  :P

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2006 - 20:19 »
Ik herinner me nog héél goed de eerste keer dat ik met klikpedalen reed, amaai, van een aha-erlebnis gesproken! Dit geeft dus weldegelijk een  aanzienlijk extra rendement hoor!

Ivm veiligheid, dat ben je snel gewoon hoor, na verloop van tijd is dat een echt ingebakken automatisme! Je moet gewoon de eerste keren er goed op letten dat je met klikpedalen rijdt. Zo heb ik het gedaan de eerste keren--> als ik een zéér technische klim reed, dan zei ik in mezelf steeds het volgende: 'klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-klikpedalen-......."  en dat hielp! Stom hé  :P

Das precies hetgeen ik gedaan heb. Alhoewel bij mij was't meer van Sh*t die stomme pedalen, k*t jong sh*t sh*t sh*t. Ma da hielp ook dus ja.
kben nog nooit gevallen door m'n pedalen

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2006 - 21:52 »
Allez, ik zal er nog eentje bijdoen: klikpedalen kiezen .. no doubt!!
Ja je gaat er minstens één keer mee op je bek, maar dat is dan meestal vanuit (bijna) stilstand dus hard vallen zal je niet doen.
En àls je op je bek gaat, is dat garantie een belachelijk zicht en het gebeurt dan ook meestal op een plaats waar veel volk is die je van het nodige commentaar zal voorzien (zoals bij mij bij aankomst aan een overvolle bevoorrading  :toeme:)

Uitklikken is een reflex die je op den duur doet zonder erbij na te denken.
Als ik nu al eens op een gewone stadsfiets kruip, en ik moet ergens stoppen, dan draai ik mijn voet om hem van het pedaal te halen :shocked:

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2006 - 22:03 »
Citaat
Uitklikken is een reflex die je op den duur doet zonder erbij na te denken.

héhé lol, doet niks ter zake maar je moet:

- Eens van shimano overschakelen naar Sram gripshift  "ze hebben mijne shifter gestolen, ahnee... het is draaien"
- Eens een weekendje met je camelbag rijden en in het ijle grijpen naar je drinkfles...euh staan die drinkbushoudeboutjes nog wel vast  :ninja:

Het verhoogde rendement is wel opmerkelijk, onbewust trek je toch aan die pedalen. De stand van de plaatjes is voor sommige wel belangrijk en wat zoeken in het begin.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2006 - 22:19 »
Als ik nu al eens op een gewone stadsfiets kruip, en ik moet ergens stoppen, dan draai ik mijn voet om hem van het pedaal te halen :shocked:
Ik doe nog beter.. onlangs effe gewone pedalen op bike gemonteerd voor de Scoutdoor Challenge... ik had me verwacht aan diverse hindernissen onderweg en een eventuele river-crossing... niet echt ideaal voor MTB-schoenen dus

Ik ben ondertussen zo gewoon aan die klikpedalen, dat ik op gegeven moment een jumpke forceer... maar deze keer bleef mijne vlo niet aan mijn voeten hangen en was het enkel bibi die de lucht in ging (bike ging ondertussen gewoon rechtdoor)
Onnodig te zeggen dat dit een near-crash-situatie was, waar idd weer nét veel volk op stond te loeren... AFGANG !!!
Om maar te zeggen dat ge al snel niet meer zonder "kunt"

Wat idd zeer belangrijk is (héél juist Cube !) is de stand van de plaatjes... dat is in't begin wat zoeken en bijregelen.
Slecht afgeregelde plaatsjes kunnen de oorzaak zijn van knieproblemen... als ze goed staan, is er echter géén enkel probleem
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Dominicus

• 4Bikers Member
Re:To click or not to click.....
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2009 - 16:45 »
Het is nu zo'n goede 2 weken geleden toen ik m'n MTB heb gekocht! Op de dag zelf toch maar beslist om gewone pedalen te nemen! Nu ik dit lees ben ik er toch wel van overtuigd dat klikpedalen een stuk beter zijn!
Enige info hierover?

Zijn er verschillende merken? Zijn er hiervoor speciale MTB schoenen of doen we het gewoon met Coursschoenen? Is er een connectie Klikpedalen/schoenen?

En is dit beter om te kopen in de zaak waar de MTB is gekocht of kan dit gewoon ook in een Decathlon/sportline zeg maar? En kan dit makkelijk zelf gemonteerd worden?

Groeten
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009 - 16:56 door Dominicus »

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2009 - 18:11 »
Het is nu zo'n goede 2 weken geleden toen ik m'n MTB heb gekocht! Op de dag zelf toch maar beslist om gewone pedalen te nemen! Nu ik dit lees ben ik er toch wel van overtuigd dat klikpedalen een stuk beter zijn!
Enige info hierover?

Zijn er verschillende merken? Zijn er hiervoor speciale MTB schoenen of doen we het gewoon met Coursschoenen? Is er een connectie Klikpedalen/schoenen?

En is dit beter om te kopen in de zaak waar de MTB is gekocht of kan dit gewoon ook in een Decathlon/sportline zeg maar? En kan dit makkelijk zelf gemonteerd worden?

Groeten

uiteraard heb je speciale MTB schoenen en speciale Race schoenen.

Het meest gekende en verspreide type is het Shimano SPD systeem.

dit zijn de simpelste pedalen, Shimano PDM520, te vinden voor zo'n 30-35€

hoe hoger het model, hoe duurder uiteraard, Shimano XTR pedalen zijn de duurste.

Er bestaan ook pedalen met aan 1 kant een kliksysteem en met aan de andere kant een gewoon platform. Ik raad ze alleszins niet aan op de mountainbike.

Shimano PDM 324 bijvoorbeeld

Naast Shimano vind je nog Time en Crankbrothers als voornaamste concurrenten, maar er zijn nog merken (Look, Ritchey,...).
Time, Shimano en Crankbrothers zijn NIET compatibel met elkaar, ze hebben elk een eigen systeem, dus je hebt andere pedalen en schoenplaatjes nodig.

Pedalen monteren is zeer makkelijk, alleen opletten dat je linkse en rechtse pedaal juist plaats.

Schoenen vind je in alle maten en merken en hoeven niet persé van Shimano te zijn.  De meeste schoenen zijn SPD-ready, dus hierop kunnen makkelijk spd-plaatsjes gemonteerd worden.

Meest gekende merken zijn wel Shimano, Sidi, Northwave, Specialized, Pearl Izumi, Adidas, ...

Prijzen: laat ons zeggen van 40 tot 300€

Hopelijk ben je hier al iets mee.

Dominicus

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2009 - 18:25 »
Misschien een domme vraag maar zijn die plaatsjes dan bij de schoen zelf of moeten deze nog eens appart aangekocht worden?
Groeten

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2009 - 18:35 »
Misschien een domme vraag maar zijn die plaatsjes dan bij de schoen zelf of moeten deze nog eens appart aangekocht worden?
Groeten
Die komen meestal bij de klikpedalen die je aanschaft.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2009 - 20:25 »
Groeten
Die komen meestal bij de klikpedalen die je aanschaft.
En plaatjes zijn ook makkelijk apart te koop voor wanneer je meerdere paren schoenen hebt (zoals ik).
Neuroke of 10 per paar.
Bij SPD opletten: je hebt de unidirectionele en multidirectionele plaatjes.
Die tweede zijn af te raden voor MTB. Daarmee schiet je op alle mogelijke en (meestel) onmogelijke momenten uit je pedalen.
Neem de unidirectionele!
Deze lossen enkel wanneer je je hiel naar buiten draait.

Dominicus

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2009 - 16:19 »
Hi!
Vandaag de klikpedalen Shimano PDM520 en Adidas schoenen aangekocht! Een eerste test geeft aan dat het inklikken niet zo moeilijk is zoals ik eerst dachte! :d

Thanks voor de tips!