Auteur Topic: koersfiets vs MTB  (gelezen 30702 keer)

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
koersfiets vs MTB
« Gepost op: 26 april 2006 - 12:22 »
Ik weet niet hoe het bij ulle zit, maar ik train 4 op 5 trainingen met de koersfiets...
Dit nieuwe onderdeel lijkt me wel een leuke uitbreiding van het forum
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 20:06 door PhrAcE »

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2006 - 12:40 »
Ik train enkel met de koersfiets, maar dat is vooral omdat rond Roeselare niet te mtb´en valt!

Enkel de Zoenk ritten zit ik op de mtb en eens een mooie TT, eigenlijk wel triest... :cry:
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 20:09 door PhrAcE »
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2006 - 12:52 »
daar ben ik ook eerder voorstander voor.
Ik weet niet hoe het bij ulle zit, maar ik train 4 op 5 trainingen met de koersfiets dus...
vandaar dat ik er 1-tje ah zoeken ben, ik rij ook vrij veel gewoon op de baan, koersfiets is toch iets aangenamer dan, kan je ook je "grenzen" wat verleggen in afstand hé
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 20:11 door PhrAcE »

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2006 - 12:59 »
Met die noppenbanden op de baan is idd niet echt aangenaam.

Ik ga nu 3 maal per week 3 a 5u op de weg rijden met de koersfiets, in het begin vond ik dat echt oersaai!!!
Maar nu rij ik met Stubru in mijn oren of samen met forum leden.
Natuurlijk beleef ik veel meer plezier aan het mtb, dat is 1000 keer meer fun, maar ja, hier is alles geasfalteerd en heb je dus weinig keuze...

Ik zal dit jaar wel meer wegritten rijden ook, Omloop van Vlaanderen, Waalse Pijl, Tilf-Bastogne-Tilf... dat zijn wel mooie tochten.
Is wel telkens voor een Zoenk rit, resultaten lijden daar wel onder, zoals ook in Assesse, maar het doel ligt toch pas later op het jaar in de Dolomieten en het zwarte woud...
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 20:11 door PhrAcE »
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
SRAM road groep
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2006 - 13:17 »
ooi Bart Brentjens, na zijn olympische overwinning, op tv gehoord en zei ook dat 80% van zijn trainingen op de weg gebeurde!

baaaaaaaaaaaaaaaaaasis hé  ;)

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2006 - 13:27 »

idd, maar je mag je daar ook niet op blind staren.

MTB is meer interval, op de weg kan je zeg maar 3u non-stop dezelfde hoeveel watt trappen, op de mtb is da onmogelijk, de opeenvolging van klimmetjes, afdalingen, hindernissen, soms stukken te voet...

Daarom zijn interval trainingen op bv de rollen, spinning of een TT de ideale afwisseling.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 20:10 door PhrAcE »

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2006 - 14:00 »

idd, maar je mag je daar ook niet op blind staren.

zwijg me stil, tot nog toe véél te fel gefocust op LSD, daardoor ben ik nu een slak......maar een slak die héél lang kan doorgaan, je kent dat wel. Ik mis dus compleet explosiviteit. Doch, dit is ook mede veroorzaakt doordat ik pas op m'n 31e begonnen ben met biken en daarvoor nooit 1 klop aan sport gedaan heb in m'n leven!

Vanaf nu bezig met wat ext. duurtrainingen en wat intervallen (wat dan in feite neerkomt op gaan biken hé, is interval training op zich)
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 20:10 door PhrAcE »

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
koersfiets vs MTB
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2006 - 19:34 »
eejjjjj janetten!!!  :cool:

Neen ... ik doe een kleine 900 km per maand waarvan driekwart op de baan (woonpl. - werk).
Maar ik doe wel alles op de MTB (voorzien van slicks).
Vandaar dat ik ook twee bikes heb om niet meer constant van banden of wielen te moeten wisselen.
Maar geen koersfiets voor den dezen dus...
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 20:09 door PhrAcE »

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
koersfiets vs MTB
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2006 - 20:13 »
Ik train enkel met de koersfiets, maar dat is vooral omdat rond Roeselare niet te mtb´en valt!

Enkel de Zoenk ritten zit ik op de mtb en eens een mooie TT, eigenlijk wel triest... :cry:
verlies je dan niet het gevoel?
ik heb vorig jaar een occasie-koersfietske gekocht om af en toe naar m'n werk te sjeezen (vorig jaar zo'n 900km ermee gereden, voor jullie een peuleschil waarschijnlijk, lol) en dit jaar al enkele malen eens voor de droge asfalt gekozen ipv de modder en telkens ik dan terug op de MTB kom moet ik ff wennen.
Ik kan me inbeelden dat dat nog veel erger is als je 4/5en op een koersfiets zit?

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2006 - 20:31 »
Ik fiets ook 3/4 op de baan maar telkens met mijn mtb met noppenbanden, ik heb een paar x met een koersfiets gereden maar das echt niks voor mij, ik voel me daar niet goed op.
En constant van wielen/banden wisselen zie ik ook niet zitten, ik kom nu al tijd te kort  :)
Ik rij dan met mij noppenbandjes mischien een pak trager maar daar ga ik niet van wakker liggen.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2006 - 20:35 »

verlies je dan niet het gevoel?
ik heb vorig jaar een occasie-koersfietske gekocht om af en toe naar m'n werk te sjeezen (vorig jaar zo'n 900km ermee gereden, voor jullie een peuleschil waarschijnlijk, lol) en dit jaar al enkele malen eens voor de droge asfalt gekozen ipv de modder en telkens ik dan terug op de MTB kom moet ik ff wennen.
Ik kan me inbeelden dat dat nog veel erger is als je 4/5en op een koersfiets zit?

Wel das eigenlijk heel vreemd.

In het begin moest ik de eerst 10 min weer wennen aan het gevoel van de andere bike.
Maar nu merk ik dat niet eens meer, ik neem die fiets en ben weg, denk dat het een gewoonte is geworden.

Wat wel héél belangrijk is en wat ik ook heb gedaan is mijn fietsen gelijk afgesteld op elkaar.
Ik bedoel hiermee dat ik met dezelfde pedalen en schoenen rij.
En dat ik de afstanden stuur - zadel en zadel - trapas gelijk heb gezet waardoor ik dezelfde houding heb op de fiets.
Een bijkomend voordeel van mij is dat het om een cyclocross fiets gaat.
Het voordeel hiervan is dat de traparmen evenlang zijn als van mijn mtb ( die van een wegfiets zijn normaal langer).

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
koersfiets vs MTB
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2006 - 20:41 »
Ik zit ook veel meer op mijne koersfiets dan op mijne MTB. Zo goed als al mijn trainingen doe ik met de koersfiets. Op de weg rij ik eingelijk liever met de koersfiets dan met de MTB. Koersfiets bolt veel beter en dat is gewoon plezanter. Maar diep van binnen blijf ik natuurlijk ne MTB'er.  :P

Zijn wel een paar kleine nadelen zoals Phrace al zei. Als ik echt lang niet meer met de MTB heb gereden is het wel degelijk terug wennen. Zo kon ik bij het begin van sezoen nog amper zonder handen rijden op mijne MTB. Nog iets wat ik de laatste tijd voor heb is dat als ik er effe niet meer met gereden heb en hem dan terug nodig heb dat er wel regelmatig iets aan scheelt. Normaal merk je dat op tijd op maar bij mij is het meestal al te laat en dan miserie voor de wedstrijd natuurlijk.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
koersfiets vs MTB
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2006 - 20:58 »
amai, kvind dat nog kras dat je dat niet meer voelt.. bij mij staat mijn zadel zo'n 2cm hoger op de koersfiets en dat ding is veel lichter.. in't begin dacht ik bij elke bobbel dat 't ging breken  :cool: 'k lig ook iets meer voorover denk ik...
beiden zelfde zetten lukt me niet:
-zadel verhogen op de mtb lukt niet omdat ik dan geen technische afdalingen meer kan doen
-zadel verlagen op koersfiets is ook niet goed want dan krijg ik kniepijn..
(wat ik ook al eens meegemaakt heb is dat ik niet direct m'n versnellingen vond op m'n koersfiets... lol)

enfin, voor mij niet echt een probleem, ik rij waarschijnlijk vier keer zoveel met de MTB dan met de koersfiets dusja... maar kvroeg het me gewoon af..

Thomatchef

• 4Bikers Member
    • Thomas Online
koersfiets vs MTB
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2006 - 21:11 »
Sinds kort heb ik nu ook koersfiets, en doordat ik tijdens de week op kot zit staat die daar. Zo kan ik tijdens de week trainen met de koersfiets, en in het weekend gebruik ik dan de mountainbike die thuis staat. Ik train ongeveer 2 tot 3 keer per week met de koersfiets, en 2 keer met de mountainbike (sinds kort nog maar, daarvoor was het enkel 2 maal mtb).

Ik heb niet echt gekeken of de positie op beide fietsen identiek is, maar heb wel op beide fietsen hetzelfde zadel gezet. Verder heb ik gewoon de hoogte van het zadel gelijk gezet en dat is al. Aanpassingsverschijnselen heb ik eigenlijk geen last van, helemaal in het begin moest ik wat wennen aan de stuureig van mijn koersfiets, maar nu ik er al wat km's mee heb gemaakt heb ik er al geen last meer van.

Wat ik wel ondervind is dat ik door met de koersfiets te rijden langer een groter verzet kan draaien met mijn mountainbike. Vroeger gebruikte ik amper het buitenblad, en het is nu toch al een paar weken dat ik kan rondrijden op het buitenblad, en pas tijdens een klim naar het midden moet. En sommige klims lukken zelfs op het buiten.

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
koersfiets vs MTB
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2006 - 23:30 »
Hét nadeel is (voor mij persoonlijk) het totaal ontbreken van remkracht op een koersfiets ten opzichte van de MTB (schijfkes). Ik rij 25% van de tijd met de koersfiets (LSD'en), ik doe m'n woon-werk met de MTB met slicks (wendbaar, iets meer rechtop zittend, betere remmen), en ik mij amuseer mij met de MTB met noppen  ;)
Caàl e Doss: cavalli celesti

Djambo

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2006 - 08:12 »
Het is welbekend dat ik wel eens meer op een koersfiets zit dan op een MTB...niet uit voorkeur maar gewoon omdat ik meer mensen in mijn directe omgeving ken dit op de koersfiets rijden, én de streek waar ik woon nu niet echt MTB is....

Het rijden van een toffe cyclosportieve zoals de ronde of de van petegem, of luik-b-luik, heeft best wel sfeer, én je totaal leegrijden op een grote afstand geeft met toch een kick....

Als ik dan terug de MTB uithaal, zijn er in het begin toch wat 'evenwichtsproblemen'.... :cry: :cry: (maar daar heb ik altijd last van  :grin: :grin:).
Het zwaartepunt ligt anders en er moet meer 'gewerkt' worden met het bovenlichaam....

Om dezelfde redenen als Phrace krijg ik de twee fietsen niet hetzelfde afgesteld....

Met de koersfiets kweek je toch de basis om een goede constante snelheid aan te houden, ik stel iedere keer vast dat een MTB'er die een cyclysportieve rijdt, altijd een beetje 'stilvalt' boven op een helling of na een bocht, terwijl je met de koersfiets dan weer vlotter leert opschakelen naar je gemiddelde snelheid....

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2006 - 10:07 »
Ik fiets ook 3/4 op de baan maar telkens met mijn mtb met noppenbanden, ik heb een paar x met een koersfiets gereden maar das echt niks voor mij, ik voel me daar niet goed op.
En constant van wielen/banden wisselen zie ik ook niet zitten, ik kom nu al tijd te kort  :)
Ik rij dan met mij noppenbandjes mischien een pak trager maar daar ga ik niet van wakker liggen.

Toen ik nog in de buurt van Maastricht woonde had ik ook helemaal niet de behoefte om op de weg te gaan rijden. Als je in een streek woont waar te mtb´en valt zal je als biker natuurlijk minder snel naar de wegfiets grijpen.

Maar in bepaalde streken heb je geen keuze, en dan is het veel aangenamer om met een wegfiets rond te bollen dan met die zware noppenbanden.
En ik ben dit ook gaan doen om het materiaal op de mtb meer te sparen, aan een goedkopere wegfiets heb je veel minder kosten en onderhoud dan aan een duurdere mtb.
En die skinny jimmy´s smelten als sneeuw voor de zon als je daarmee ritten op de weg gaat maken.

Als k dan de zondag tijdens een Zoenk rit eindelijk weer op de mtb zit, dan kan ik mijn vreugde niet bedwingen en ga er als een speer vandoor  :P
« Laatst bewerkt op: 27 april 2006 - 11:01 door mtbhurricane »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
koersfiets vs MTB
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2006 - 10:14 »
Ik zal me ook maar outen,ik ben ook een halve asfaltjanet.
3/4 van mijn trainingen zijn ook met de koersfiets.Ik kan dan beter op m'n hartslag rijden en controleren.
Langere duurtrainingen zijn makkelijker uit te stippelen en door de hogere snelheid is het trainingsomgeving toch veel groter.

Elk jaar rij ik ook een wegrit of 5.Plezant,maar meer moeten er dat ook niet zijn.Deze ritten gaan dan ook meestal richting hageland of haspengouw en zijn prima als training.

Mijne favoriet blijft echter toch de mountainbike.
Raar eigenlijk,mountainbiken is heel individueel,maar toch heerst er altijd een aangename groepssfeer.
Wielertoeristen zijn altijd samen op pad,maar ze eten hunnen boterham altijd alleen op.
(das mijn interpretatie)

@phrace,mijn zadelpositie op koers en mountainbike is identiek,stuurpositie daar zit verschil op.

En nu terug mountainbiken  :)
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2006 - 10:29 »
Ik heb maar eene fiets,ne mtb natuurlijk.Wel heb ik een tweede setje wielen met slicks op,waar ik dan eens op den asfalt ga "trainen".
Maar het gebeurt ook wel eens dat ik met die slicks het niet kan laten om hier en daar toch een offroad pad te nemen.Maar zoals sommigen hier zeggen denk ik ook wel dat een koersfiets wel beter bolt als je van plan bent om een langere rit op de baan te doen.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2006 - 11:07 »
Wat ik wel ondervind is dat ik door met de koersfiets te rijden langer een groter verzet kan draaien met mijn mountainbike. Vroeger gebruikte ik amper het buitenblad, en het is nu toch al een paar weken dat ik kan rondrijden op het buitenblad, en pas tijdens een klim naar het midden moet. En sommige klims lukken zelfs op het buiten.
Dat is iets wat je vaakt hoort, maar wat is daar de verklaring voor? Ik train (nu nog) altijd met MTB, ook heel veel gewoon op de weg. Je zou dus toch kunnen zeggen dat ik meer "kracht"-gebruik tijdens die ritten?

Op die winterse TT's zie je dat ook vaak, wielertoeristen (min of meer te herkennen aan outfit dan), als die een stuk vlak/asfalt zien, razen ze opeens aan een verschrikkelijk tempo, zien ze een hellingske.........daaag!  ;)