Auteur Topic: koersfiets vs MTB  (gelezen 30704 keer)

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
koersfiets vs MTB
« Reactie #20 Gepost op: 27 april 2006 - 11:23 »
misschien omdat voor MTB-ers de fun te halen is in een hellingske en niet op het vlakke?
ik rij alvast vaak zo... alles geven bergop (en bergaf, lol) maar als't vlak is wat klappen en zot doen... (en wat recupereren natuurlijk)

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
koersfiets vs MTB
« Reactie #21 Gepost op: 27 april 2006 - 11:34 »
Op mijn koersfiets heb ik een triple met een cranklengte van 172.5 (tandwielen 50/40/30)
Op mijn mountainbike is mijn cranklengte 175 (44/32/22)

Ik vraag mij af wat het voor of nadeel zou zijn van de kortere cranklengte op mijn koersfiets

Peter G

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
koersfiets vs MTB
« Reactie #22 Gepost op: 27 april 2006 - 11:39 »
Ik train ook heel vaak met de MTB (den hardtail) op de baan ...  Ritjes van 5 a 6u zijn geen uitzondering, gemakkelijk 120-150km, met de slicks dan ... 'k heb niet den indruk dat ik met de MTB trager rij dan met de koersfiets, te meten aan de wielertoeristen die in mijn wiel plakken ... heum ... zaterdag rij ik de Davitamon classic, 't zal weer een mooi treintje zijn ...

Mijn schone Bianchi ... :-) hangt al een jaar of 7 aan de haak ... ga na den TransAlp wat koersen op de weg (bij de befaamde nevenbonden waar je met dagvergunning kan starten, mijn benen zijn nu toch glad geschoren, dus waarom niet ... :-)) om mij te helpen herinneren waar het verschil precies zit ...

Alleszins, zoals je hier vaak leest ben ik er ook van overtuigd dat (lange) wegtrainingen een ideale voorbereiding zijn op whatever ... het lukt gewoon beter om een gelijkmatig tempo te rijden ... en te trainen op 'snelheid', wat je daaronder ook mag verstaan.  Maar 'k ben er ook van overtuigd dat je regelmatig moet combineren met stevige MTB trainingen, off road dan ... of toertochten rijden aan hoge intensiteit en de verplaatsingen rustig met de fiets doen ... ook om de feeling met the field te behouden, techniciteit en gewoon om niet te vervallen in een easy-road-attitude ... :-)  Het is althans een methode die bij mij lijkt te werken, ttz, ik ben tevreden met de huidige form ...  we zullen nog eens klappen na de Roc dit jaar ...

Ge moet er natuurlijk wel de tijd voor hebben, vinden of maken ... maar dat is een ander issue ...

O ja, voor alle duidelijkheid, mijn passie is den MTB natuurlijk, de weg neem ik erbij omdat ik me er dus goed bijvoel en omdat het voor een 'hoger' doel is ...

TransAlp 2006 - Cape Epic 2007 - Transschwarzwald 2008 - Crocodile Trophy 2008 -  twitter.com/pgeldhof

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
koersfiets vs MTB
« Reactie #23 Gepost op: 27 april 2006 - 12:14 »
Op mijn koersfiets heb ik een triple met een cranklengte van 172.5 (tandwielen 50/40/30)

Ik vraag mij af wat het voor of nadeel zou zijn van de kortere cranklengte op mijn koersfiets

Ik had ne 175 mm steken op mijn koersflo ook nen triple (veloce) en met me laten uit te meten bij "Meetcentrum Bullen". Daar is het aan het licht gekomen dat ik beter met 172,5 mm zou rijden. 170mm zou nog beter zijn, maar de plotse overgang zou teveel zijn. Das toch maar 5mm zoude dan zeggen  :nerd:

Mja, en ik moet zeggen dat ge dat toch voelt zle.
Ik heb in de week mijn middenblad in tweeën geplooid  :toeme: (Wsl een vijzeke afgebroken en op ne klim KLAK, bijeen geplooid.) Thuis mijn reserve cranckstel gestoken, terug de 175mm. Ik voelde dat dus direct.

In dezelfde vitesse en hr rijdt ik nu ineens 6à7 T/min minder snel. En dat had hij ook voorspeld (Bullen), ik zou met de 172,5mm 1 tandje zwaarder kunnen rijden aan dezelfde trapfrequentie en hr.

Bij een MTB is dat iets minder van belang. Daar rij je meestal op muur kracht en op de koersfiets (ik toch) op souplesse...

Grtz Nico

Thomatchef

• 4Bikers Member
    • Thomas Online
koersfiets vs MTB
« Reactie #24 Gepost op: 27 april 2006 - 12:29 »
Dat is iets wat je vaakt hoort, maar wat is daar de verklaring voor? Ik train (nu nog) altijd met MTB, ook heel veel gewoon op de weg. Je zou dus toch kunnen zeggen dat ik meer "kracht"-gebruik tijdens die ritten?

Hoe het zou komen? Geen idee eigenlijk. Ik ben wel bijna vanaf dag 1 met de koersfiets in groep gaan rijden. En in het begin had ik toch wat moeite om te volgen. En hier kun je in tegenstelling tot de mtb, je krachten beter verdelen denk ik. Bij de mtb geef je alles om de berg op te raken terwijl je bij de koersfiets (op het vlakke nederlandse terrein dan toch) je krachten over de hele rit verdeelt en je zo een zwaarder verzet draait. Als ik alleen rijd met de koersfiets haal ik amper een 27-28 gem, maar ik groep gaan we steeds boven de 30. Je kan je wel laten mee"zuigen" door de groep, maar uiteindelijk moet je nog altijd trappen ook.

Op die winterse TT's zie je dat ook vaak, wielertoeristen (min of meer te herkennen aan outfit dan), als die een stuk vlak/asfalt zien, razen ze opeens aan een verschrikkelijk tempo, zien ze een hellingske.........daaag!  ;)

Dat tracht ik te vermijden door dus iedere weekend toch mijn mtb van stal te halen en net te gaan trainen op al onze hellingen in de buurt (kemmel, zwarte en rode berg enz..). Maar idd als ik helemaal kapot zit na een training lukt het me nog altijd om een deftige snelheid op de weg te onderhouden terwijl me dat vroeger niet lukt en ik een koffiemolenverzet moeste draaien.

De wielertoeristen kun je ook vaak herkennen aan hun mountainbikes, vaak zijn deze goedkoper, oud, met vaste stalen voorvork, spatborden enz. Maar die vergelijking gaat dan wel ook op voor ons, want zij kunnen ons denk ik herkennen aan een goedkopere koersfiets, en vuile schoenen (als ge met dezeflde paar rijdt natuurlijk).

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #25 Gepost op: 27 april 2006 - 14:40 »
Ah!, hier zitten de "4koersjanetten".  :P
Ik doe ook redelijk veel asfaltritten, maar altijd op mtb. Never een krom stuurke ! Slicks op 4 bar, I love the sound van die rolling thunder op de weg (zie ze kijken!). Er is trouwens niks dat beter bolt op een asfaltbaan, al de rest (vragen zoals "rijdt da niet zwaar?") zit tss uw oren.
4 jaar geleden zo een ganse zomer wegritten afgewerkt, incluis een paar 150+ (km) ritten uit het Oost-Vlaams klimbrevet. Soeplesse rijden, dat is de sleutel om knie-problemen te vermijden.
Op een helling moet ge idd niet in het wiel van een koersfietser zitten: aan de voet zetten ze zich recht, zetten hun versnellingsbak in 1ste :huh: en beginnen quasi te surplacen.
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
koersfiets vs MTB
« Reactie #26 Gepost op: 27 april 2006 - 16:47 »

Ik had ne 175 mm steken op mijn koersflo ook nen triple (veloce) en met me laten uit te meten bij "Meetcentrum Bullen". Daar is het aan het licht gekomen dat ik beter met 172,5 mm zou rijden. 170mm zou nog beter zijn, maar de plotse overgang zou teveel zijn. Das toch maar 5mm zoude dan zeggen  :nerd:

Mja, en ik moet zeggen dat ge dat toch voelt zle.
Ik heb in de week mijn middenblad in tweeën geplooid  :toeme: (Wsl een vijzeke afgebroken en op ne klim KLAK, bijeen geplooid.) Thuis mijn reserve cranckstel gestoken, terug de 175mm. Ik voelde dat dus direct.

In dezelfde vitesse en hr rijdt ik nu ineens 6à7 T/min minder snel. En dat had hij ook voorspeld (Bullen), ik zou met de 172,5mm 1 tandje zwaarder kunnen rijden aan dezelfde trapfrequentie en hr.

Bij een MTB is dat iets minder van belang. Daar rij je meestal op muur kracht en op de koersfiets (ik toch) op souplesse...

Grtz Nico

Ja maar wat is dan precies het voor of nadeel van kortere cranks?

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
koersfiets vs MTB
« Reactie #27 Gepost op: 27 april 2006 - 17:20 »
Tandje groter kunnen rijden aan dezelfde souplesse (= meer snelheid)

Deze crancks (172,5mm) pasten beter bij mijn benen  :ohmygod:

Bij MTB is 175 de standaard omdat daar op puur macht wordt getrapt...

Tom

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #28 Gepost op: 27 april 2006 - 17:25 »

Grtz Nico

Jij gebruikt je racebak waarschijnlijk alleen maar om los te rijden/ rustige trainingen in te lassen ?

Algemeen geweten dat je op een koersfiets meer op kracht rijdt en op de mtb op souplesse. Ik heb zelf een koersfiets gekocht om wat meer op snelheid te trainen en merk toch duidelijk dat daar meer kracht bij komt kijken dat wanneer ik op de mtb zit.
Vroeger heel wat vooroordelen gehad over die wielertoeristen (à la ze komen in mijn wiel en ik rij ze er af), maar vergeet dit maar als je te maken krijgt met iemand die iets of wat getraind is.
Wel is het zo dat die mannen blijkbaar niet gewend zijn om te klimmen, maar eens op het vlakke laat ik de kop toch liever over aan anderen hoor  :grin:.

Tip > voor diegenen die rond Dendermonde wonen, misschien op dinsdagavond eens meerijden in Appels (op de dijk langs het kanaal)  :devil: ??

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
koersfiets vs MTB
« Reactie #29 Gepost op: 27 april 2006 - 17:40 »
Mij eerste koersfietske (okkasie van een junior indertijd)was een 50/39 met 170mm cranks.Altijd heel soepele tred gehad en nooit problemen.
Dan een triple 52/42/30 met 175mm cranks gekocht.Na enkele weken voelde ik een knagende pijn opkomen in mijn linkerdij na een 30km.
Omgekeerde wereld dan en heb me  laten opmeten bij Bullen en die adviseerde mij ook 172.5mm cranks framemaat en de rest was goed.Koppig blijven volhouden met die triple (kon thuis toch moeilijk vertellen dat ik eigenlijk verkeerd gekocht had :oops:) en zo nog 2 jaar blijven verder kloten tot ik er dit jaar genoeg van kreeg.Zeer been en een triple die ik op mijn trainingsritten in het hageland niet nodig heb het moest ophouden.
Een bestellingske bij den duits geplaatst waaronder een ulterga crank 52/39  172.5mm.En ge kunt het al raden,geen pijn meer in mijn been  :hail:
Terug die soepel tred van weleer en zoals Nico ook zegt zelfs met een tandje meer.De klimmetjes terug vlot naar omhoog zonder op dat koffiemolenverzetje te moeten terug vallen.
Het zou dus toeval kunnen zijn,maar voor mij is het voordeel van een kortere crank snel duidelijk.En btw,we zijn geen Tom Boonen's hé. :P
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
koersfiets vs MTB
« Reactie #30 Gepost op: 27 april 2006 - 17:52 »
Citaat
Vroeger heel wat vooroordelen gehad over die wielertoeristen (à la ze komen in mijn wiel en ik rij ze er af), maar vergeet dit maar als je te maken krijgt met iemand die iets of wat getraind is.

Een wielertoerist rij je er zeker niet af op vlakke stukken.Zelfs niet die oudere knarren(respect)met hun versnellingshendels op de schuine buis.No way op de grote plateau en ju ze geven niet af.

Wel is het zo dat die mannen blijkbaar niet gewend zijn om te klimmen,

Voilà daar hebt ge het dan.Over 2 weken de Hageland classic nog gereden.Ik steek mij dan rustig weg in een groepke en die mannen maar stoempen dat schommelt dan tussen de 30 à 35km/u.Een keer dat ge dan iets tegenkomt dat langer is dan een brug zijn ze mekaar al aan't bang maken van" jong nè krijge we nen berg".Ze volharden in hun boosheid en blijven op hunnen grote plateau stoempen.Dan haalt ge de mountainbikers er inderdaad uit.Uit het groepke komen en op een licht verzetje hoge trapfrequentie huphup en alle man ter plaatse. :grin:Eenmaal dan boven houd ge u beter efkes rechts van de weg want dan is den TGV weer daar en pik ik rustig terug in(de profiteur dat ik ben ;)

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #31 Gepost op: 27 april 2006 - 18:01 »
Citaat
Wel is het zo dat die mannen blijkbaar niet gewend zijn om te klimmen,
Ze volharden in hun boosheid en blijven op hunnen grote plateau stoempen.Dan haalt ge de mountainbikers er inderdaad uit.Uit het groepke komen en op een licht verzetje hoge trapfrequentie huphup en alle man ter plaatse. :grin: Eenmaal dan boven houd ge u beter efkes rechts van de weg want dan is den TGV weer daar en pik ik rustig terug in(de profiteur dat ik ben ;)
U bedoelt waarschijnlijk: eenmaal boven, op soepele tred blijven doorgaan, en naar het volgend groepje (proberen) rijden ? No way dat diene TGV u inhaalt (zeker niet direct), want ze hebben zelf tijd nodig om zich te hergroeperen. En tis nochtans niet bij de boerinnebond dat ik rij...  :cool:

"jong nè we krijge nen berg".
:) :flower:
« Laatst bewerkt op: 27 april 2006 - 18:05 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
koersfiets vs MTB
« Reactie #32 Gepost op: 27 april 2006 - 18:20 »

Grtz Nico

Jij gebruikt je racebak waarschijnlijk alleen maar om los te rijden/ rustige trainingen in te lassen ?

Ik heb sinds November schema's die ik volg en daar zijn geen trainingen bij die voor de mtb zijn, buiten TT als ID training.
Alle andere trainingen, kracht, blok, interval, extensieve, LSD en recup is allemaal op de koersfiets.

Maar bij mij is souplesse het belangrijkste, op snelheid train ik eigenlijk niet. Op mijn polar komen alleen maar de gegevens hr, cadance en time...
Ik moet wel zeggen dat als ik op het vlakke constant boven de +- 33 rijdt dat ik dat niet lang volhoud zonder kort bij het rood te komen.  :$
Maarja voor mij is dat niet belangrijk...

Djambo

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #33 Gepost op: 27 april 2006 - 18:23 »
allez Peter G : toch geen verjaardagsfeestje gepland op vrijdag ???  :toeme: :toeme: :toeme:

(kon het niet laten  :grin: :grin: :grin: :grin:)

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #34 Gepost op: 27 april 2006 - 20:14 »
Koppig blijven volhouden met die triple (kon thuis toch moeilijk vertellen dat ik eigenlijk verkeerd gekocht had :oops:)
'k ken da gevoel, ooit een carbonnen zadelpen gekocht, 2 weken daarna me laten opmeten, bleek dat die compleet niet geschikt was en dat ik 1 zonder setback nodig had......... leg dat maar eens uit hé  :P

Een bestellingske bij den duits geplaatst waaronder een ulterga crank 52/39  172.5mm.En ge kunt het al raden,geen pijn meer in mijn been  :hail:
hmmm, kortere crancks betekent toch meer kracht zetten? Is toch hefboomprincipe hé? Of niet ?

Enfin, geen tripple meer, da's al ok want, alleen een mietje rijdt met een drietje hé;)

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2006 - 20:57 »
Ik, als MTB'er, heb de afgelopen weken moeten "toegeven" dat training op de weg echt wel z'n vruchten afwerpt in voorbereiding om mijn marathonseizoen.  Ik fiets helemaal niet graag op asfalt, de 50km woon-werkverkeer is echt wel meer dan voldoende.  Meestal heb ik alles gezien behalve waar ik rij, in den bos kan dat niet want dan plak je met uwen smoel op nen boom. 
Dit seizoen heb ik echter onder impuls van enkele nieuwe bikemakkers enkele cyclosportieve afgehaspeld, nl den E3-Prijs en de Scheldeprijs.  Telkens heb ik deze tochten gereden met m'n MTB met noppenbanden.  Verklaar me misschien voor gek omdat ik geen slicks legde maar ja elke gek zijn gebrek.  Ik voelde achteraf telkens wel een serieuze groei in mijn conditie, vooral qua kracht.  Dergelijke ritten staan dus de komende weken nog op het programma.  Volgende winter zal ik dus iets meer op de weg te vinden zijn, dan wel met slicks.

Ik heb me trouwens laten wijsmaken dat je een mtb-band (zoals RR of NN) tot 30 à 35 km/u eigenlijk weinig of geen negatief effect geven  bij ritten op de weg.  De rolweerstand zou maar pas echt een negatieve invloed uitoefenen bij hogere snelheden.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2006 - 21:28 door d@Mit »

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #36 Gepost op: 27 april 2006 - 21:23 »
Ik heb me trouwens laten wijsmaken dat je een mtb-band (zoals RR of NN) tot 30 à 35 km/u eigenlijk weinig of geen negatief effect geven  bij ritten op de weg.  De rolweerstand zou maar pas echt een negatieve invloed uitoefenen bij hogere snelheden.
Daar is ook iets van. Ik ben gisteren nog met m'n NN's een groepje van 8 wielertoeristen voorbijgereden (tja, er stond een karakter-training op de planning hé  :P ). 2h15m op den asfalt gebold met een gemiddelde van 27,5km/h.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
koersfiets vs MTB
« Reactie #37 Gepost op: 27 april 2006 - 21:38 »
Citaat
tja, er stond een karakter-training op de planning hé

Das een goei :applaus:,staat die al in den dikke Van Dale.

Citaat
hmmm, kortere crancks betekent toch meer kracht zetten? Is toch hefboomprincipe hé? Of niet ?

Neen ik denk het niet ,eerder een vliegwiel.Hoe langer de crank hoe meer kracht je moet zetten om die rond te krijgen

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
koersfiets vs MTB
« Reactie #38 Gepost op: 27 april 2006 - 21:46 »
Langere crank = kracht
Kortere crank = souplesse

Een moer krijg je ook makkelijker los met ne lange sleutel dan met een ne korte. Door de lange sleutel te gebruiken kan je er gewoon meer kracht op zetten.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #39 Gepost op: 27 april 2006 - 23:25 »
Langere crank = kracht
Kortere crank = souplesse

Een moer krijg je ook makkelijker los met ne lange sleutel dan met een ne korte. Door de lange sleutel te gebruiken kan je er gewoon meer kracht op zetten.
"Souplesse" ? lol, da's niet echt een aanvaarde term in de fysica (maar we zitten hier niet op een conventie van fysicussen, maar een mtb-forum, dus soit)
Toch ff kort de correcte achtergrond, formules hier, of in de wiki

Hoe korter de lastarm (=crank), des te groter hoeksnelheid (t/min) moet zijn om toch zelfde draaimoment/torque (Nm) te bekomen (= zogezegd souplesse). Je moet meer weg afleggen met dezelfde kracht.
Verondersteld dat je steeds met zelfde kracht op de pedalen duwt (F), moet je met langere lastarm/crank niet zo vlug ronddraaien (= zogezegd 'kracht', maar ge moet dus niet meer kracht duwen, enkel met kleinere hoeksnelheid, trager dus).
Doordat je echter meer in de lage toerentallen zit, heb je de indruk dat je meer kracht moet gebruiken, maar wat er eigenlijk gebeurt is dat je continu bezig de traagheid van je aandrijving aan het overwinnen bent... (hetgeen je niet merkt bij hogere toerentallen, maar evengoed het geval is...)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2006 - 23:42 door cannoncraze »