Auteur Topic: koersfiets vs MTB  (gelezen 31514 keer)

Stimpie

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #40 Gepost op: 3 mei 2006 - 22:06 »
Sinds november heb ik buiten Sart-Tilman uitsluitend op de koersfiets gereden  :ninja:. Meeste trainingen vinden plaats in de polders en daar staat dus altijd wind, véél wind. De beste trainingen zijn volgens mij diegene die je op je eentje doet.
Vanaf begin april probeer ik elke woensdagavond mee te rijden met een snel groepke hier uit de buurt, dit is een rondje van 60km dat aan een hoog tempo wordt afgevlamd. In het weekend dan meestal 2 lange tochten.
Heb mij een compact cranckstel gestoken (50-34) en dat is ideaal omdat ik graag soepel trap, zowel plat als bergop. Als 's woensdags tijdens de sprint de wind in de rug zit kom ik wel net iets te kort met mijne 50-11 maar dat is dan ook het enigste nadeel.

Hoewel ik véél tijd op de koersfiets doorbreng en me daar ook mee amuseer vind ik toch dat er niets gaat boven een chronoke in dardenne waar ge o eens volledig kunt late gaan. Dat geeft voor mij dus een voldoening waar ( tot hiertoe) nog niets dat ik met de koersfiets gereden heb nog maar amper in de buurt komt

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #41 Gepost op: 11 juli 2006 - 21:40 »
Zo, ongeveer 2 maanden in het bezit van een koersfiets, een paar bemerkingen:

• een welgekome afwisseling voor het trainen, fact is dat ik enkel nog op de chrono's op mijn bike gezeten heb  :ohmygod:
  • zoals al eerder gezegd, je kan eens wat "verder" geraken, héél wat verder zelfs, leuk!
  • lekker die snelheid, hier in de buurt op het race-circuit in Zolder kan je op di en do avond gaan rondtoeren met anderen (zowel toeristen als semi profs als profs komen daar), tegen 45/50km op de kop van zo'n peletonnetje gaan vlammen, ideale interval training hoor, en aan adrenaline géén gebrek.
  • het geeft volgens mij, alhoewel mss nog een beetje te vroeg om echt goed in te schatten, een meerwaarde op trainingsgebied
  • dat remt van geen kanten (als je een bike met discs hebt....)
  • op grote snelheid op fietspaden rijden is levensgevaarlijk
  • eerste keren switchen tss koersfiets en bike was niet te doen man, hilarisch, was net of ik nog nooit op die bike gezeten had!
  • belangrijke opmerking: eens je zelf een koersfiets hebt gebruik je de term janettenbak niet meer  ;)

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #42 Gepost op: 11 juli 2006 - 23:34 »
Behalve de chrono´s of eens een lange of mooie TT rij ik ook bijna altijd met de janettebak  ;)
Maar zoals ik ook al eerder zei ligt dat hier vooral aan de streek... :cry:

Ik heb dan geen disc´s op mijn bike, maar met die koersfiets heb ik ook helemaal geen remmen, ik vind dat ook het meest angstig aan heel dat ding.
Je zal er volgens mij ook zeker een "vollediger renner" door worden, andere manier van rijden, trainen heeft altijd een positieve invloed.
Ik ben vroeger idd ook nog rondjes gaan draaien in Zolder, behalve het feit dat ik dat parcours nogal kort vind is dat best wel leuk en de snelheid in die groepkes is idd wel hoog!
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
koersfiets vs MTB
« Reactie #43 Gepost op: 12 juli 2006 - 08:12 »
Ik heb dan geen disc´s op mijn bike, maar met die koersfiets heb ik ook helemaal geen remmen, ik vind dat ook het meest angstig aan heel dat ding.
raar hoor, met mijne occasie koersfiets moet ik soms opletten of ik begin te slippen als ik in de remmen ga... bandit sleept zelfs als met z'n mtb

Optimo GmC

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #44 Gepost op: 12 juli 2006 - 12:39 »
Ik vind toch ook dat mijne janettenbak goed remt. Al is het natuurlijk de kunst om niet teveel te remmen. Mijn remblokken gaan ook heel lang mee. Bij mijn vorige racer heb ik nooit remblokken vervangen, ongeveer 15.000 km. Bij de fiets die ik nu een jaar heb en meer dan 5.000 km is er nog niets aan te zien, maar remmen doet dat ding wel.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #45 Gepost op: 12 juli 2006 - 12:50 »
Dan zal het bij mij aan slechte of goedkope remblokjes liggen zeker...

Zolang de mtb maar perfect doet wat ik vraag  ;)   :grin:
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Jack77

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #46 Gepost op: 12 juli 2006 - 13:44 »
raar hoor, met mijne occasie koersfiets moet ik soms opletten of ik begin te slippen als ik in de remmen ga... bandit sleept zelfs als met z'n mtb

Slippen is niet hetzelfde als goed remmen. Door de dunne koersbandjes heb je weinig wrijvingsoppervlak met de grond. Daardoor wordt de remkracht die je rem op je wiel uitoefent al snel groter dan de "remkracht" van je wiel op de grond. (Schiet me niet dood over foute termen.)

En iemand heeft me ooit gezegd dat een slippende/"glijdende" rubberband minder remkracht oplevert dan een net-niet-doorslippende band.

Los daarvan: mijn koersfiets "suckt" qua remvermogen dat het geen naam heeft [OOK al kan ik mijn wiel blokkeren.]

[ ... ]= toegevoegd
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2006 - 15:28 door Jack77 »
.

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
koersfiets vs MTB
« Reactie #47 Gepost op: 12 juli 2006 - 13:48 »
Citaat
En iemand heeft me ooit gezegd dat een slippende/"glijdende" rubberband minder remkracht oplevert dan een net-niet-doorslippende band.

Correct!....en toen vonden ze de ABS uit  ;)

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
koersfiets vs MTB
« Reactie #48 Gepost op: 12 juli 2006 - 14:14 »
ok, wat je zegt is juist Jack, maar kwou maar ff aantonen dat mijn remmen best goed werken... als je een wiel kan blokkeren kan je ook gedoseerd remmen dacht ik zo... en dan denk ik dat je per definitie over goeie remmen kan spreken...

enfin, een tikje of topic aant raken misschien...

mtb_er

• 4Bikers Member
  • Let's ROC !
    • Wacky Racers Knokke
koersfiets vs MTB
« Reactie #49 Gepost op: 12 juli 2006 - 14:42 »
Mijn bikebuddy en ik lachten vroeger ook steeds met de wegjeanetten, wielerterroristen, watjes, etc... tot mijn buddy op een dag zelf in zijn kop kreeg een racefiets aan te schaffen... reden daarvan, een beetje waardig MTB-parcours is voor ons vanuit Brugge al snel een uurtje rijden. (Oudenaarde, Kluisbergen...) qua training was het naar zijn mening beslist een stuk aangenamer... ikke hem maar gevolgd en ook maar een koersfietske aangeschaft (lees: gekregen van mijn vrouwke voor mijn 30ste verjaardag). Tot op heden nog geen spijt gehad. Marathons en tochten op de MTB, (vanavond gaan we gecombineerde Blosoroutes KLuisbergen-Ronse afhaspelen), blijven stukken machtiger, maar ik kan je garanderen dat ook op de weg voor een verhoogd adrenalinegehalte kan zorgen. Elke woensdagavond gaan we met een deel "asfaltvreters"  ca 70 km rijden, meestal met ong een  gemiddelde van om en bij de 30km/u... als we dan al wat klimmekes hebben daar wordt daar echt op gekoerst.. net alsof er punten voor de bolletjestrui liggen te wachten. Onlangs ook eens de Eddy Merckxroute gereden in KLuisbergen met een deel echte koerskiekens  :devil: en geloof me, die vliegen de berg op ! Kan daar maar een ding op zeggen "respect", ge moet trouwens maar eens de patersberg oprijden met een koersfiets....  :muur: , veel minder simpel dan met een mtb.  Heb enkele van die mannen eens uitgedaagd voor een MTB-ritje... eens zien wat dat dan geeft  :shocked:
http://www.wackyracers.be | Always on the wacky tracks!

Jack77

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #50 Gepost op: 12 juli 2006 - 15:27 »
ok, wat je zegt is juist Jack, maar kwou maar ff aantonen dat mijn remmen best goed werken... als je een wiel kan blokkeren kan je ook gedoseerd remmen dacht ik zo... en dan denk ik dat je per definitie over goeie remmen kan spreken...

enfin, een tikje of topic aant raken misschien...

We zijn idd off-topic aan het raken. Ik heb voor alle duidelijkheid nog even mijn laatste zin aangepast (kleine toevoeging). Nu maar terug on-topic, zeker?
.

focus_wrc

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #51 Gepost op: 12 augustus 2006 - 23:52 »
amai, als je een eind met de koersfiets gereden hebt, en je stapt over op de mtb  :huh: het verschil van hoever je voeten uit elkaar staan op de fiets, op de racefiets ok maar op de mtb  >( een barende vrouw heeft er niets aan. Is dat nu omdat mijn koersfiets een gewone bracket heeft en mijn mtb een externe bracket? de pedalen mss is dit dan de x factor?
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2006 - 23:54 door focus_wrc »

Jack77

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #52 Gepost op: 13 augustus 2006 - 09:10 »
het verschil van hoever je voeten uit elkaar staan op de fiets, op de racefiets ok maar op de mtb  >( een barende vrouw heeft er niets aan. Is dat nu omdat mijn koersfiets een gewone bracket heeft en mijn mtb een externe bracket? de pedalen mss is dit dan de x factor?

http://www.bikeboosting.nl/index.php?perfq
.

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
koersfiets vs MTB
« Reactie #53 Gepost op: 23 augustus 2006 - 22:02 »

Ook op een koersfiets heb je goeie en slechte remmen en remblokken. En ook de velgen kunnen een verschil maken : bij mijn vorige had ik Shimano 105 remmen en Rolf Vector-wielkes en dat remde gelijk ne schijfrem die proper gemaakt was met bruin zeep.
Nu heb ik Dura-Ace remmen en remblokken en DT Swiss 1.1 velgen en dat is een heel pak beter.

Ik train ook 2 keer per week op de weg met de koersvelo maar dat is pure training waarbij ik liefst wat companie heb om de tijd vol te tateren. Anders is het met StuBru in de oren of ik hou het geen uur uit.

In het begin reed ik 3 à 4 keer off road per week maar op de duur begon mijne rug te protesteren. En mijne portemonnee ook want MTB is veel sletiger  :cry:
Life is too short to ride bad tracks ...

Adrenaline & endorphine !

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #54 Gepost op: 26 augustus 2006 - 14:11 »

Ook op een koersfiets heb je goeie en slechte remmen en remblokken. En ook de velgen kunnen een verschil maken : bij mijn vorige had ik Shimano 105 remmen en Rolf Vector-wielkes en dat remde gelijk ne schijfrem die proper gemaakt was met bruin zeep.
Nu heb ik Dura-Ace remmen en remblokken en DT Swiss 1.1 velgen en dat is een heel pak beter.

Ik train ook 2 keer per week op de weg met de koersvelo maar dat is pure training waarbij ik liefst wat companie heb om de tijd vol te tateren. Anders is het met StuBru in de oren of ik hou het geen uur uit.

In het begin reed ik 3 à 4 keer off road per week maar op de duur begon mijne rug te protesteren. En mijne portemonnee ook want MTB is veel sletiger  :cry:

Idd, dat klopt helemaal.

Ik heb dus ook 105 remmen, maar die kan je dus niet eens remmen noemen...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
koersfiets vs MTB
« Reactie #55 Gepost op: 27 augustus 2006 - 21:09 »
Vandaag met een "halve MTB" (MTB met 28" wielen en dunne trekkingbandjes) le Fleche de l'est gereden: 210 km en 3650 hm.  Anderhalve week geleden de omloop van de stuwmeren.  Eind juli de bike away van 275 km.

Staan oa nog op het palmares: 2 x 300 km op een dag, by bike in 5 landen op 1 dag, 4 x Ronde van Vlaanderen grote afstand, en nog vele andere ritjes van + 200 km.

Geen onoverkomelijke zaak dus, zolang je je op de fiets maar goed voelt!  Vooral in de Ardennen ben ik er echt mee in m'n sas: kleinere versnelling en betere remmen zijn een belangrijk voordeel.

dirttracker

• Dave Raes
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #56 Gepost op: 28 augustus 2006 - 21:22 »
Onlangs de Sean Kelly gereden met mijn koersfiets en met als kleinste verzet 39-29. Wat blijkte dat ik niet zo soepel kon rijden
als met mijn mtb. Op iets mindere steile stukken (8%) kan ik heel soepel rijden maar vanaf 15% moet ik serieus stoepen
en kan ik mijn 90-95 omwentelingen/min. niet meer draaien. Ofwel doe je zoals Magura deze ritten met een omgebouwde mtb of koop ik mij
een compactcrakstel.

@ Magura

Chapeau dat zijn al serieuze ritten :applaus:
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2006 - 21:24 door dirttracker »

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
koersfiets vs MTB
« Reactie #57 Gepost op: 29 augustus 2006 - 07:24 »
of koop ik mij
een compactcrakstel

of ne triple. Laat het stoempen maar aan de wielerstoeristen langs de dender... Ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik die keuze gemaakt heb.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
koersfiets vs MTB
« Reactie #58 Gepost op: 29 augustus 2006 - 08:50 »
of koop ik mij
een compactcrakstel

of ne triple. Laat het stoempen maar aan de wielerstoeristen langs de dender... Ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik die keuze gemaakt heb.

Een 39/29 is nu toch al wel een vrij kleine versnelling,maar ik heb ook een triple steken en dan heb ik op het middenblad als kleinste versnelling een 39/23.Dan zou je toch op veel steile klimmen hier in België moeten opgeraken.Die 90 à 95 omwentelingen is op dat moment voor mij niet meer zo belangrijk. Klein blad gebruik ik dan ook enkel als de form wat minder is of als ik wat meer ontspannen wil rijden.
Trouwens mijne grote "plateau" heeft maar 50 T.Belachelijk klein als er dan ene met nen 53 T naast u staat.
Daar kunt ge uiteraard gene sprint mee winnen of het werelduurrecord verbreken,maar wel veel wielertoeristen het nakijken geven.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Terre

• 4Bikers Member
    • Terre's MTB site
koersfiets vs MTB
« Reactie #59 Gepost op: 29 augustus 2006 - 10:29 »
Ik rijd met een compact (50-34T), en achteraan een 11-25 (of 27, zou eens moeten checken...).
Vind dat perfect, hier aan de kust blijft de ketting steeds op de 50 liggen, behalve bij storm tegen ;)
En den 34T is handig voor het klimmen, heb er mee in Heuvelland de gekende 'bergen' opgereden en verleden maand LBL, ideaal!
Zoals Supernaut zegt, met dien 50T kun je iets tekort komen in een sprint of afdaling. Tot 65kmph vind ik het nog doenbaar, daarboven trap je al bijna zot :grin:
Transsambrienne 2005:
Bandit gaat retesnel in een afdaling maar overschat zichzelf en mist zijn bocht, met als gevolg een spectaculaire crash...
Vraagt Heinz: "Is dat een zot?!"