Auteur Topic: koersfiets vs MTB  (gelezen 30703 keer)

dirttracker

• Dave Raes
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #60 Gepost op: 29 augustus 2006 - 18:00 »
Hier in de vlaanders heb ik geen probleem met mijn 53-39 en rij graag zelfs op mijne 53 om wat aan krachttraning te doen.
Mijn probleem is dat ik mijn rijstijl van soepel rijden moet veranderen in de Ardennen tegen mijn Mtb. Het is niet dat ik niet boven geraak
maar ik zet me niet graag recht op men trappers ;)

s3t

• Peter Verstraete
  • 4Bikers Member
    • http://users.pandora.be/wendy.peter
koersfiets vs MTB
« Reactie #61 Gepost op: 29 augustus 2006 - 19:27 »
Ik heb bijna een jaar in de Ardennen rondgetoerd met mijne janettenbak. Reed daar met een 39-53 en achteraan 12-27. Cassette vanachter is ideaal. Ik had als ik een helling opreed steeds enkele tandjes over, behalve 1 keer = klim vanaf stuwmeer Esch sur sûre. Vind de 53 van voor te geweldig. Ik rij nu enkele maanden met de 52 en dit ligt mij veel beter. De verschillen tussen de versnellingen zijn nu niet te groot. Ideaal voor te trainen. Vind de 52 wel een minimum, toch zeker als je regelmatig op Zolder gaat trainen. Gaat daar soms behoorlijk hard.

NeWgUy

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #62 Gepost op: 30 augustus 2006 - 18:09 »
Ik ben nog maar pas in het vak maar van die 50 enz  :$  :$  snap ik toch nog
niet zo veel kan iemand mij THE BASICS leren a.u.b :angel: :angel:

GrEeTz

NeWgUy

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #63 Gepost op: 30 augustus 2006 - 19:02 »
Ik ben nog maar pas in het vak maar van die 50 enz  :$  :$  snap ik toch nog
aantal tanden op de tandwielen, lees mijn post in dit topic eens door: http://www.4bikers.be/index.php?option=com_smf&Itemid=16&topic=7355.0

NeWgUy

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #64 Gepost op: 30 augustus 2006 - 19:35 »
Kheb wel ma 24vitessen geen 27 :-(  :cry:  :cry:
is da ni gemakkelijker om gewoon t zegge
"ik zet mij in 1(vooraan) en (5 achteraan) om Vlierbeekberg* om te klimmen"
Maar dat is zeker niet gedetaileerd genoeg

*waar ik woon

GrEeTz

NeWGuY

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #65 Gepost op: 30 augustus 2006 - 20:14 »
Hehe, dat is een vraag die ik me vroeger ook stelde, maar helaas werkt dat niet.

Die getallen staan voor het aantal tandjes op 1 tandwiel. Hoe meer, hoe groter je tandwiel dus.

Er zijn heel veel combinatie s van tandwielen mogelijk. De meeste mtb´s hebben achteraan 11-32 of 11-34 en dat is al een eerste verschil.
Bovendien zijn er veel mensen die in vlakkere streken zoals hier aan de kust met een 11-28 rijden achteraan of nog minder.

Ook vooraan kan je gaan spelen met o.a. je groot blad, een 42, 44 of zelfs 46.

Je zal dus wel begrijpen dat 1 vooraan en 5 achteraan, gewoon niet werkt.

En bovendien heb je dan nog versnellingen die omgekeerd schakelen, waardoorwe elkaar helemaal niet meer zouden begrijpen...
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

NeWgUy

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #66 Gepost op: 2 september 2006 - 13:47 »
Is da vooraan altijd 44-32-22????

Gewoon iets dat ik me afvroeg.
Kga strx eens mijn tandjes achteraan tellen kheb ne 8-speed...

Dan zal ik eens posten met welke tandjes ik de NeroRoute gisteren heb gereden.

GrEeTz

NeWgUy

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
koersfiets vs MTB
« Reactie #67 Gepost op: 2 september 2006 - 14:53 »
Is da vooraan altijd 44-32-22????

neen , standaard in 9-speed wel ,een 8-speed beschikt meestal over een 42 als groot blad.
Je hebt ook nog een 46 en een 48

Gewoon iets dat ik me afvroeg.
Kga strx eens mijn tandjes achteraan tellen kheb ne 8-speed...

Dat zal wel een 11-28 , 11-30 of 11-32 zijn afhankelijk van de groep.

Dan zal ik eens posten met welke tandjes ik de NeroRoute gisteren heb gereden.

GrEeTz

NeWgUy
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
koersfiets vs MTB
« Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2007 - 09:56 »
Gisteren ook mijn eerste echte toerke gedaan met de koersfiets.  Is toch wel een groot verschil dan met de mountainbike. Ik had al enkele mtb-toerkes in de benen van ongeveer 3u30, maar als je dat met de koersfiets doet, kom je toch al gauw aan zo'n 90km en dat voelen de beentjes toch wel.  Ik zoek dan ook onze Waalse buren op om een beetje rond te gaan rijden achter Waver met enkele leuke plekjes en dito hellingen (Bonlez, Longueville, Pecrot, Nethen,...). Op die hellingskes probeer ik toch steeds wat door te trekken, kwestie van toch wat explosiviteit te kweken.

zijn dit nu goeie trainingen of toch beter 3u30 of meer gaan mountainbiken??

s3t

• Peter Verstraete
  • 4Bikers Member
    • http://users.pandora.be/wendy.peter
koersfiets vs MTB
« Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2007 - 11:09 »
In de winter lange trainingen met koersfiet, toch zo'n 2 blokken van 3 weken om basis te kweken. Ik ga normaal tot maximum 5 hr langeduurtrainingen.
Ik weet niet hoe ver je staat met je training maar misschien is het nog juist iets te vroeg om al door te trekken op hellingen. Ik probeer in deze fase zeker onder overslagpols te blijven. Een goede lsd-training heeft maar max 24 Hr herstel nodig.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
koersfiets vs MTB
« Reactie #70 Gepost op: 19 februari 2007 - 11:25 »
1) ik rij niet met een trainingsschema

2) ik rij zonder hartslagmeter, 't is nu ook ni da'k mij kapotrij op die hellingen, gewoon beetje doortrekken, ook ni à bloc naar boven spurten (in de Walen zijn de hellingskes daar soms ook iets te lang voor)

:)

DdT

• David Vroman
  • 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #71 Gepost op: 20 februari 2007 - 18:14 »
"Wij" rijden s'winters voonamelijk met de 'zjanettenvélo'. Vooral veel aangenamer bij langere duurtraingen. Zoals iemand hier schreef is je actieradius veel groter. Je neemt ook wegen die je nog nooit bereden hebt. Toch is het wel belangrijk (vind ik) dat je tussendoor regelmatig eens een "offroad" toerke meepikt om het niet te "verleren". De 26inch wielen met de dikke banden voelen toch heel anders aan dan de lekker lopende wegbandjes.
Het heeft alletwee zijn charmes. Kan mij ook voorstellen dat zomerse doordeweekse traingen veel aangenamer zijn met de wegfiets. (en is ook eens minder belastend voor de knieen en beentjes :P)

montenbaiker

• 4Bikers Member
koersfiets vs MTB
« Reactie #72 Gepost op: 20 februari 2007 - 21:46 »
Vroeger: in de winter materiaal verslijten met de mtb in de Vlaamse modder TT's  :muur:
Nu (en slimmer): in de winter baanjanet uithangen en veel duurtraining om rest van 't jaar heerlijk te kunnen mtbiken.

Zondag eerste rit mtb dit jaar in Wissant (het voelt toch al aan als lente  :P)