Auteur Topic: Limburg: MTB Routenetwerk  (gelezen 10194 keer)

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Limburg: MTB Routenetwerk
« Gepost op: 27 april 2006 - 22:29 »
4Bikers kreeg volgend persbericht in z'n inbox en we willen het dan ook graag met jullie delen!

Citaat
Limburg is trots om zijn eerste mountainbikenetwerk voor te stellen. Na rijp beraad tussen de sportsector en de natuursector hebben de provincie Limburg samen met het Bloso en de gemeenten Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Genk en Heusden-Zolder een permanent, bewegwijzerd mountainbiketraject van 136 km uitgestippeld.
Het netwerk Midden-Limburg loopt door mooie bos- en heidegebieden en heeft verschillende startplaatsen in de vier betrokken gemeenten waar de nodige voorzieningen (parking, douche, afspuitinstallatie,…) en eventueel mountainbikeverhuur ter beschikking zijn.

De provincie Limburg en de gemeente Zonhoven namen het initiatief om een nieuwe mountainbikeroute, gelinkt met een aantal bestaande lussen, te ontwikkelen.
Vervolgens werd de samenwerking met het Bloso en de gemeenten Houthalen-Helchteren, Genk en Heusden-Zolder bekomen om een gestructureerde aanpak voor het allereerste Limburgse mountainbikenetwerk te realiseren.

In Zonhoven werd een nieuwe route gecreëerd, de ‘Heideroute’, die een verbinding kreeg met de bestaande permanente routes ‘De Hoge Kempen’ in Genk en de ‘Meylandtroute’ in Heusden-Zolder. Ook de gemeente Houthalen-Helchteren, vanuit het verblijfscentrum De Bosberg (Kelchterhoef), werd toegevoegd aan het traject.
Dit geheel van lussen en inrijroutes is permanent bewegwijzerd en van start- en connectieborden voorzien.

De Heideroute van Zonhoven en Houthalen-Helchteren bevat een grote (15,6 km) en een kleine (10,5 km) lus, en een aantal verbindingstukken; de totale lengte van deze route bedraagt ongeveer 36 km.
De Meylandtroute van Heusden-Zolder heeft een traject van om en bij de 43 km en de route De Hoge Kempen van Genk meet ongeveer 53 km.
Samen met de verschillende inrijtrajecten is er voor 136 km mountainbikepaden uitgestippeld.
De trajecten zijn bovendien zorgvuldig geselecteerd -rekening houdend met natuurwaarden- en lopen door verschillende bos- en heidegebieden. De lussen bestaan uit een gemiddelde van 65% off-road-paden en zijn ook beschikbaar in GPS-tracks.
Het hele netwerk is goedgekeurd door afdeling Natuur en afdeling Bos en Groen van AMINAL (nu: Agentschap voor Natuur en Bos).

Als gebruikers van deze routes worden voornamelijk recreanten van alle leeftijden beoogd. Gezien de lengte van het hele netwerk komen ook de actieve mountainbikebeoefenaars aan bod. Zij blijven echter voornamelijk een belangrijke doelgroep voor de organisaties van o.m. Fietspromo en VFT-WBV (semi-vaste parcours).

Voor de signalisatie (zie foto’s in persmap) werd afgesproken uniform te werken.
Voor de richtingspijlen werd gekozen voor dezelfde lay-out van de overige permanente routes, nl. een plaatje (10 x 10 cm) waarop een driehoek met 2 wielen wordt gedrukt. De kleur van de driehoek is afhankelijk van de routekleur.
De plaatjes zijn bevestigd op een paal die circa 1m boven het maaiveld uitsteekt.
Onder de pijlen werd bij een gemeentegrensovergang een bijkomend plaatje bevestigd om de mountainbiker te laten weten in welke gemeente hij/zij zich bevindt.

De verdere signalisatie bestaat uit startborden en connectieborden.
In totaal zijn er 5 startborden bij de nieuwe startplaatsen voorzien. In Zonhoven vind je de startplaatsen aan de Basvelden, de Evenementenhal, de sportvelden Halveweg en aan camping Holsteenbron. Ook Houthalen-Helchteren telt een startplaats aan Kelchterhoef ter hoogte van De Bosberg.
De bestaande startplaten in Genk en Heusden-Zolder zijn vervangen door een gloednieuwe startplaat.
Op de startborden vindt u een kaart met het hele netwerk, de afstanden per gemeente per lus inclusief de aanduiding van de moeilijkheidsgraad, gedragsregels, meldpunten en de contactgegevens voor de GPS-track.

De connectieborden zijn voorzien op de plaatsen waar een inrijroute eindigt en overgaat in een lus, en op de plaatsen waar twee lussen of routes samenkomen (‘knooppunten’).

Om de mountainbikers optimaal te voorzien van cartografisch materiaal, wordt er een vochtbestendige, geplastificeerde netwerkkaart te koop aangeboden met een gedetailleerde kaart en bijkomend een aantal informatieve gegevens zoals meldpunten voor klachten en opmerkingen, MTB-huurpunten, GPS-downloadgegevens en de basisgegevens m.b.t. de lussen (moeilijkheidsgraad, lengte, % verharding,...). Deze kaart is voor 2 euro verkrijgbaar bij sportdiensten en binnenkort ook in VVV-kantoren.

Op zoek naar een sportieve uitdaging op de mountainbike? Dan is het allereerste mountainbikenetwerk een aanrader!

voor meer info kan je de verantwoordelijke van de sportdienst contacteren:
An Van Caekenberghe

Provinciale Sportdienst Limburg
tel. 011 23 72 56
fax 011 23 72 10
avancaekenberghe@limburg.be

Jan B.

• Jan Bailleul
  • 4Bikers Member
    • Jan Bailleul's Mountainbiking-website!
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2006 - 18:11 »
Ik ben van plan om deze route morgen volledig uit te rijden.

Geïnteresseerden om met mij mee te rijden, post hier een bericht. Ik ben eveneens van plan dit traject elk weekend af te leggen wanneer ik geen andere tocht gepland heb dan, kwestie van mijn tijden te kunnen vergelijken.

Mijn startpunt voor morgen bevindt zich aan de Halveweg te Zonhoven (tussen Heusden-Zolder en Zonhoven), en ik start daar rond de middag.

Post hier je bericht!
http://www.janbailleul.be/mtb -- Mijn persoonlijke mtb-site, met nadruk op marathons, een logboek, bio, materieel, VERNIEUWDE tochtverslagenpagina, kalender, enz...

Jan B.

• Jan Bailleul
  • 4Bikers Member
    • Jan Bailleul's Mountainbiking-website!
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2006 - 20:13 »
Heb vandaag de route Zonhoven en Houthalen-Helchteren gereden, en stelde vast dat de een aantal pijljtjes van de paaltjes getrokken zijn door vandalen. Dit was in de route van Houthalen-Helchteren, ter hoogte van het golfterrein.

Daarjuist heb ik een emailtje verstuurd naar de sportdienst van de Houthalen-Helchteren.
http://www.janbailleul.be/mtb -- Mijn persoonlijke mtb-site, met nadruk op marathons, een logboek, bio, materieel, VERNIEUWDE tochtverslagenpagina, kalender, enz...