Auteur Topic: 29/07/06 Lommel  (gelezen 1910 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
29/07/06 Lommel
« Gepost op: 25 juli 2006 - 12:46 »
Aangezien ik zondag belet ben, zal het fietsen voor zaterdag worden.  Een blik op de MTB-kalender bracht weinig enthousiasme.  Tot m'n oog op deze janettentocht viel.
Site.

Afstanden: 40, 90, 120, 160, 200 en 275 kilometer. Een uniek tijdmetingsysteem is gegarandeerd voor de voorinschrijvers.
De grootsten afstand zal ik dus afhaspelen met m'n trekking-hybridefiets.
Parcours ziet er wel 'uitdagend' uit (rekening houdend met de streek): van Lommel langs de Hallembaye naar abdij van Val Dieu (kaartjes en hoogteprofielen van de afstanden: zie site).

We zullen wel zien wat het wordt zeker...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
29/07/06 Lommel
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2006 - 20:34 »
[Negatieve modus]
OK, vandaag dus om 3h15 uit mijne nest om de 275 km te bollen (opstaan ging toch moeilijk, gisteren nog op bezoek geweest bij m'n zus in Holland).  Ik kom daar mooi om 5 uur aan, het tijdstip dat de deuren worden geopend.  En... al wel collega-janetten, maar nog gesloten deuren.  Pas een half uur later arriveerde de organisatie  :huh:.

Dan de inschrijving.  Ik had me vooringeschreven, geen probleem dus zou je denken.  Maar aangezien het hun eerste keer was dat ze dit organiseerden, "kenden ze het softwareprogramma nog niet".  Weer gesukkel.  Wel positief was de manier van tijdopname: je moest een barcodesticker aan het frame plakken, die ze nadien scanden.  Heb ik nog niet dikwijls gezien.

Vervolgens de start: na 500 m (!) geen pijlen.  Ik dus de geschilderde pijltjes op de weg aan het volgen, maar had na een paar kilometer door dat niemand volgde.  Teruggedraaid, en naar het vertrek gereden.  "Ah, da's waar: aan het eerste kruispunt hangt nog geen pijl, algoed dat meneer daar ons op wijst  :huh: :huh:".  Wat verder weer even verkeerd gereden, maar dat lag aan mezelf.
[/Negatieve modus]

[Vanaf nu: positieve modus]
De rest (?!) was allemaal dik in orde.  Het parcours was mooi en gevarieerd.  Er werd gereden over de kleinste Limburgse wegels, ook baantjes die autovrij waren.  Een mooi parcours is tenslotte toch het belangrijkste.  Kenmerkend was het vele bochtenwerk.  De bepijling was verder ook zeer goed, het mag gezegd worden.  De bevoorradingen waren in orde.  Wel weinig keuze (sportdrank, water, bananen of een droog opgefrommeld cakeske), maar van alles voldoende hoeveelheid.  Er waren 5 stops op de grote afstand.  Die waren echter niet goed verdeeld: na 70 km waren er al 2 gepasseerd, de volgdende was pas op 150 km.  Bij elke stop moest de stempelkaart worden voorzien van een gekleurd bolleke, genaamd controle.
Verder was er weinig volk op de lange afstand.  Een geluk dat ik in een goed groepje zat  :).  Wel 1 x plat gereden (snakebite, hoewel ik de maximaal toegestane druk in de banden had). 

En dan het einde: na 9h47min terug met de barcode 'uitgechipt'.  Nadien bleek goed voor een 8ste stek.  Nou: wel leuk, want ik had met m'n "28 duimmountainbike  :ohmygod:) wel een lekker tempo aangehouden, maar zeker niet gekoerst.  Nadien met de controlekaart naar de inschrijftafel waar volgende conversatie ontstond:
"wat moet ik hier mee doen"? 
"Ah, dat mag je boven je bed hangen". 
"Huh?  En dat verassingspakket dan?" 
"Ah, dat was die douchegel die je vanmorgend hebt gekregen" 
"Ahzooo"
Ik me dus maar gewassen en met gemengde gevoelens naar huis getuft.

Conclusie:
- Het tochtje zelf was zeker de moeite waard (= het belangrijkste): goed parcours over kleine wegen, en bevoorradingen die in orde waren
- Je merkte echter wel dat het de eerste keer was dat de organisatie dit deed.  Ik merkte wel veel goede wil, maar dat bleek op sommige vlakken niet voldoende te zijn.  Hopelijk leren ze bij, dan wordt het nog een fijne boel ginder.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
29/07/06 Lommel
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2007 - 21:25 »
Deze week rolde volgend bericht de mailbox binnen:

Citaat van: Bike Away
Beste Wielertoerist,

Dit jaar gaat Bike Away door in het voorjaar op 5 en 6 mei. Er worden wielertochten van 60, 90, 120, 160, 200 en 275 kilometer verreden. De To The Limit-route van 275 kilometer heeft de langste afstand van alle Vlaamse wielertochten en is terecht uitgeroepen tot Klassieker van Wielerbond Vlaanderen. Een uniek tijdmetingsysteem is gegarandeerd voor de voorinschrijvers. Op zaterdag is er een groepsstart voorzien.

De deelnemers worden op regelmatige afstanden met gezonde sportvoeding en sportdranken van Performance bevoorraad.
Het is de enige recreatieve wielertoertocht in Vlaanderen waar de sporters onderweg worden gefilmd. De beelden worden getoond in de Aankomstzone, waar de renners nog een ereronde over de wielerpiste kunnen afleggen. Na afloop krijgen de deelnemers nog frieten aangeboden door Farm Frites.
De beste atleten van de verschillende afstanden worden 's avonds gehuldigd.

Vriendelijke Groeten

De Organisatie
Dit jaar dus in het voorjaar, niet in de zomer.  Spijtig van die datum, want op zondag is het de Aischdallbike in Hobscheid.

Wat ik er in 2006 dus van vond:
- Parcours = dik in orde, over mooie, kleine weggetjes!  Schoon.
- Organisatorisch = pijnpunt, misschien omdat het toen voor de eerste keer was voor hun.  Tijdmeting bleek toen ook voor geen botten te kloppen.  Onderweg geen controles (wel kaartje afstempelen bij bevoorrading, maar dit werd niet gecontroleerd bij aankomst).  Dan is het niet verwonderlijk dat er sommigen zijn die een gemiddelde hebben van 41 per uur over zo'n afstand  :toeme:

Meer informatie, zie site.