Auteur Topic: MTB schoenen  (gelezen 38490 keer)

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Gepost op: 4 januari 2005 - 22:11 »
Ben van plan kortelings nieuwe MTB-schoenen te kopen.

Op dit moment twijfel ik tss de shimano's SH-M180 & de SH-M225.

Enige opmerkingen hierover of andere suggesties?

Rudy

• rarara....
  • 4Bikers Member
    • http://www.devroey.net
MTB schoenen
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2005 - 22:20 »
Ga eens kijken bij SIDI, ik heb sinds deze zomer een paar Dominators en ben er heel content van. Ze zitten heel goed, zijn heel stijf en stevig. Je kan er bovendien alle onderdelen los van verkrijgen. Het enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn.
26 maart 2006 - Toertocht Bierkarboys Overijse - 30/45/80km!

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2005 - 22:25 »
geen ervaring mee maar ik rij momenteel met de deze:

http://bike2build.nl/toonartikel.php?id=3502

en die vind ik heel goe ;) goede stijve zool waar je ook een eindje mee kan stappen en iets goedkoper.

Maar de modellen waar gij tussen twijfelt zullen ook wel goed zijn waarschijnlijk. ;)

den Tomme

• 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2005 - 11:52 »
Zelf rij ik met de schoenen van SCOTT , ik vind deze persoonlijk wel goed vooral om het profiel onderaan de schoen , geeft heel veel grip als je van de fiets moet en lelijk zijn ze ook al helemaal niet .
Hier mss eens even zien . Prijs is daar wel wa duur maar heb ze bij bike discount aan bijna de helft van de prijs gezien dacht ik .
http://www.bikesportive.com/
Slijklappe ? .............

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
MTB schoenen
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2005 - 13:23 »
Het belangrijkste in mijn ogen is dat je toch opteert voor de duurdere schoenen met een stijve carbon-zool. Die nylon-glasvezel zolen zijn in het begin wel bijna even goed als de carbonnen, maar die kwaliteit daalt snel (en zo zonder dat je het merkt). Voor je het weet zit je met overbelaste voetzoolspieren (die moeten compenseren voor die zachte zolen) en na enkele maanden heb je opeens voetkrampen en weet je NIET vanwaar het komt.
The Tiger became a Leopard...

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2005 - 19:36 »
Duur is relatief hé  :bitchin: en is dikwijls op langere termijn zelfs goedkoper.

'k Ga ze waarschijnlijk hier bestellen, is zelfs nog wat goedkoper dan bij VE, en dan kan ik nog enkele ultra-light binnenbanden van schwalbe mee laten afkomen (vind ik hier nie in de buurt)

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2005 - 23:23 »
Ik heb eerst 2 jaar met schoenen van SCOTT gereden, nu rij ik met schoenen van SIDI. Die waren niet goedkoop maar ik merk een groot verschil ts die twee en ben dus zeer tevreden over mijn overstap.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Jack77

• 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2005 - 17:52 »
[Enigzins off-topic.]

Iemand ervaring met Specialized Body Geometry schoenen?
Want het ziet er naar uit dat mijn "kloffies" dit jaar ook aan vervanging toe zijn.

[/Enigzins off-topic.]
.

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2005 - 18:14 »
Citaat van: Jack77
[Enigzins off-topic.]

Want het ziet er naar uit dat mijn "kloffies" dit jaar ook aan vervanging toe zijn.

[/Enigzins off-topic.]

Beste Jack77 en anderen,

Je post is niet off-topic aangezien de titel van dit item MTB-schoenen is.

We gaan namelijk proberen hier iets meer structuur in de zaak te brengen dan op BMS.

Dus, ipv voor iedere schoenkleur een nieuw topic te beginnen gaan we zoveel mogelijk onder "gelijkende" topic's proberen te posten. Dit teneinde een wildgroei van topics te vermijden.

Stivo

• 4Bikers Member
    • Rocky
MTB schoenen
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2005 - 22:02 »
Citaat van: JFK
Het belangrijkste in mijn ogen is dat je toch opteert voor de duurdere schoenen met een stijve carbon-zool. Die nylon-glasvezel zolen zijn in het begin wel bijna even goed als de carbonnen, maar die kwaliteit daalt snel (en zo zonder dat je het merkt). Voor je het weet zit je met overbelaste voetzoolspieren (die moeten compenseren voor die zachte zolen) en na enkele maanden heb je opeens voetkrampen en weet je NIET vanwaar het komt.

Bedoel je dan die blauwe met velcro...van enkele seizoenen geleden :-p

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2005 - 10:38 »
Citaat van: stivo
Bedoel je dan die blauwe met velcro...van enkele seizoenen geleden :-p

Heb deze (SH-M220 elektrisch blauw) ondertussen aan een heel mooi prijsje bij Filip gekocht. ;)
Nu de nieuwere modellen(SH-M221) zijn net als deze die Thorgal hierboven poste ook nog steeds de moeite. Alleen die sluiting is mijn ding niet.

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2005 - 18:33 »
Citaat van: JFK

Nu de nieuwere modellen(SH-M221) zijn net als deze die Thorgal hierboven poste ook nog steeds de moeite. Alleen die sluiting is mijn ding niet.

Ik vind die sluiting juist wel heel goed, nog geen probs mee gehad ;)

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
MTB schoenen
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2005 - 21:57 »
Ik hos met de volgende schoenen rond:
Vittoria Tribal zilver

Licht zomerschoentje. Lek gelijk een zeef, maar geeft zo goede verluchting bij warm weer. Redelijk smal aan de voet. De studs zijn standaard meegeleverd. 1 brede vercorstrip onderaan, 1 kliksysteem sluiting bovenaan. Ik weet niet in hoeverre dit kliksysteem overeen komt met dat van Shimano, maar met dit heb ik nog geen probs ondervonden.

Decathlon Rockrider 8

Goeie degelijke schoen met 4 verlcrostrips. Degelijk dus maar zwaar. Gebruik ik vooral in de winter en bij slechtere weersomstandigheden

Kurry

• 4Bikers Member
    • http://www.zoenk.be/marathon
MTB schoenen
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2005 - 17:39 »
Citaat van: Jack77

yip, eerst reed ik met Shimano's, 2 jaar geleden de BG-schoenen gekocht en was onmiddellijk verkocht: licht, sterk, stevig, perfecte pasvorm, en die zooltjes ... mmm zalig!
One life, live it!

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2005 - 21:08 »
Citaat van: Kurry
2 jaar geleden de BG-schoenen gekocht en was onmiddellijk verkocht: licht, sterk, stevig, perfecte pasvorm, en die zooltjes ... mmm zalig!

Ik moet zeggen dat, in m'n zoektocht, ik ook op die Specialized-BG schoenen gestoten ben.

En dan wel de deze:

Die via deze duitse online-shop nog wel in promotie te koop zijn aan 109€, en met een gewicht van 580gr/paar.
MAAR toen kwam de ontnuchtering, het is een ROAD schoen :dead hobo: !

Waarom post ik dit dan toch, om jullie gedacht eens te horen over volgende bedenkingen:

a. Wat is het belang van het gewicht van een paar schoenen? Is dat even belangrijk dan pakweg het gewicht van je klikpedalen? Kan ik redeneren, door het feit dat die schoenen vastzitten in m'n klikpedaal, dat die eigenlijk evenveel deel van m'n bike zijn als niet?

b. Indien je voor het gewicht gaat, is het dan aan te raden van bv. naar zo'n road-schoen te grijpen of zeg je, no way, der is weldegelijk een fundamenteel verschil tss een mtb-schoen en een road-schoen. (of anders gezegd, zo'n road schoen is binnen de kortste keren naar de knoppen)

Voor de goede orde:
Dit is de MTB-tegenhanger van de road-shoe, met een gewicht van 679gram (bij maat 42), nl. de "05 Comp Carbon MTB Shoe"

Het gewicht vd. Shimano SH-M 225 is 740gram bij maat 40

XVM

• Xavier Van Moen
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2005 - 22:08 »
Citaat van: Thorgal

... der is weldegelijk een fundamenteel verschil tss een mtb-schoen en een road-schoen. (of anders gezegd, zo'n road schoen is binnen de kortste keren naar de knoppen)

Een van de belangrijkste verschillen lijkt mij de noppen onderaan de schoen  (of bij de road-schoen het gebrek eraan) te zijn.  Als je met die road-schoen een stukje te voet zou moeten gaan, dan zal het toch niet te modderig mogen zijn...

Jack77

• 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2005 - 22:26 »
Let ook even op:

* de rubberen bescherming van de carbon zool
* de hoogte van de zool (mede door het profiel)
* de beschermrubber vooraan (ook aan de achterzijde?)
.

Kurry

• 4Bikers Member
    • http://www.zoenk.be/marathon
MTB schoenen
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2005 - 09:10 »
Citaat van: Thorgal

a. Wat is het belang van het gewicht van een paar schoenen? Is dat even belangrijk dan pakweg het gewicht van je klikpedalen? Kan ik redeneren, door het feit dat die schoenen vastzitten in m'n klikpedaal, dat die eigenlijk evenveel deel van m'n bike zijn als niet?

b. Indien je voor het gewicht gaat, is het dan aan te raden van bv. naar zo'n road-schoen te grijpen of zeg je, no way, der is weldegelijk een fundamenteel verschil tss een mtb-schoen en een road-schoen. (of anders gezegd, zo'n road schoen is binnen de kortste keren naar de knoppen)

... mein teil, ja das ist mein teil, ja!  ;)
Kies maar voor de mtb-schoen, de verstevigingen zijn er waar dat ze moeten zijn (top, zool met "noppen", enz ...) terwijl een road-schoen binnen de korste keren, vrees ik, naar de knoppen zal zijn zunne.  Wat het gewicht betreft, bof, de verschillen zijn nauwelijks merkbaar of "voelbaar" denk ik.  Het belangrijkste is dat ze goed zitten en aanvoelen volgens mij.
One life, live it!

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2005 - 11:04 »
Het gewicht van de schoen is eveneens draaiende massa dus is in feite veel belangrijker dan bv. het gewicht van je kader.

Kurry heeft echter zeker gelijk als'm zegt dat Road-schoenen NIET bruikbaar zijn bij MTB. Die gaan idd binnen de korste keren naar de knoppen zijn. Je moet immers bij MTB altijd wel eens van de fiets (al is het maar om te stoppen bij de bevoorrading).

Trouwens echte MTB-schoenen zijn als je die echt intensief gebruikt ook maar anderhalfjaar tot twee jaar ofzo bruikbaar zenne. MTB is niet voor woessies (ook niet als je een schoen bent).

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
MTB schoenen
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2005 - 19:48 »
Heb sinds vorig jaar Specialized comp schoenen, bangelijk goe! Zitten perfect rond de voet. Ze zijn met zo'n kous binnenin,dan hoef je de 3 plakkers niet eens vast aan te trekken. Goede ventilatie en enorm sterk.