Auteur Topic: Specialized FSR - Septune demper vervangen door ?  (gelezen 14274 keer)

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
Specialized FSR - Septune demper vervangen door ?
« Gepost op: 6 september 2006 - 16:32 »
Situatie : over het rijgedrag en comfort van de FSR ben ik zeer tevreden. Ik ben echter niet tevreden over het rendement van de Septune-demper : bergop zakt hij in en deint hij teveel.  En ja, hij is goed afgesteld.
Dus wil ik die demper vervangen door een andere en daar had ik graag advies over gehad. Is er er iemand die effectief  de Septune kan vergelijken met bv een Fox Triad of andere PPD-demper ? Iemand die met een FSR rijdt en de overstap al gemaakt heeft naar een andere demper ?

Volgens Bike is de FSR 2007 met de nieuwe Brain-demper een heel andere fiets geworden door het verbeterde rendement. Heeft er al iemand mee gereden en kan die dat bevestigen ? Kunnen die Brain's gemonteerd worden op een FSR 2005 met 12cm veerweg ? Enig idee van de kost ?
Life is too short to ride bad tracks ...

Adrenaline & endorphine !

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2006 - 17:43 »
Een mailtje naar den dezenfietsencycloon@skynet.been je vragen worden gegarandeerd beantwoord .
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2006 - 20:13 »
Een mailtje naar den dezenfietsencycloon@skynet.been je vragen worden gegarandeerd beantwoord .

Is dat Cycloon in Kaprijke ?

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2006 - 20:21 »
Yep!
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2006 - 19:11 »
De nieuwe brain voor fsr is niet deftig monteerbaar op je oude frame.
Het kan maar dan moet je iemand vinden die een opname op de staande vork wel monteren en frazen voor je frame.
Als ge mijn gedacht wil koop u op ebay nen manitou  3way spv(gaan nieuw vaak weg voor 120 EUR).
Enige probleem zonde pompadaptor kunt ge die niet deftig instellen en dan nog duurde het lang  voor ik die demper zijn werking echt op punt had.
Maar het wegzakken  bergop zal blijven omdat de wentelaar degressief is over een deel vande inveringscurve en nen grote steen uwen demper zelfs bij spv doet inveren.
Ge kunt ook nen 4 way spv (ideaal nen metel met stalen veer)steken die nog beter af te stellen is, maar voor dit forum zal het gewicht een beke te hoog zjin vrees ik.

heuveltje

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2006 - 21:48 »
binnen enkele weken  dagje testbike uitproberen met de nieuwe  fsr 2007.stumpjumper.
zal nog iets laten weten.

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2006 - 21:38 »
Ik heb tijdens de GRG met iemand van Sabma gesproken. Volgens hem zou de nieuwe RP23 de oplossing zijn maar als ik zie hoeveel instelringskes en hendelkes dienen demper heeft  :$ tegen dat ik daar wat wijs uit geraak zijn we weeral een marathon-seizoen verder.
Dat moet ik dus zeker niet hebben.

Een tof voorstel was wel dat ik met de fiets mocht langsgaan, een demper selecteren en dat ik er dan een ritje mocht mee doen. Als hij bevalt  -> kopen. Indien niet  -> teruggeven.

Ik ga mij eerst nog eens wat verder informeren op de internationale MTB-fora. Ik hou jullie op de hoogte als ik iets interessant vind.

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2006 - 22:52 »
Ik heb ook een Stump Fsr, een 2005, 100 mm dus met triad-demper, (andere geometry) en blijkbaar veel gemakkelijker afstelbaar dan de septune, maar als ik de gegevens van Specialized voor de Triad moet volgen : biker 80kg -> 145-155 psi in de luchtkamer !
(zie http://www.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/05_SJ_FSRxc_Shock_Pressure_Guide.pdf) Zo is het volgens de regels afgesteld en ik heb de indruk dat ik op een kauwgom rij. Verschrikkelijk. Slap !
Het best voor mijn gewicht is 220-230 psi en het gaat perfekt... en het blijft goed werken. Maar een geval is de andere niet.
Toch veel geluk in je zoektocht!
Allways look on the bright side of life !

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2006 - 23:29 »
Ik heb ook een Stump Fsr, een 2005, 100 mm dus met triad-demper, (andere geometry) en blijkbaar veel gemakkelijker afstelbaar dan de septune, maar als ik de gegevens van Specialized voor de Triad moet volgen : biker 80kg -> 145-155 psi in de luchtkamer !
(zie http://www.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/05_SJ_FSRxc_Shock_Pressure_Guide.pdf) Zo is het volgens de regels afgesteld en ik heb de indruk dat ik op een kauwgom rij. Verschrikkelijk. Slap !
Het best voor mijn gewicht is 220-230 psi en het gaat perfekt... en het blijft goed werken. Maar een geval is de andere niet.

hoeveel % sag geeft dat eigenlijk ?
Team Green : www.team-green.be

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2006 - 14:08 »

hoeveel % sag geeft dat eigenlijk ?

Normaal tussen 8 en 10 mm, denk ik en rebound op 3 clicks van de fastest positie. Zo rij ik graag en dan in afdaling demper open.
Nu, na 2500 km zonder onderhoud, moet mijn demper dringend naar sabma. Ik heb bijna geen propedal meer en met 220 psi
heb ik een sag van +/- 20mm. De demper is slap geworden. Luchtkamer is twee week geleden gechecked en ik verlies geen luchtdruk maar da de vering zelf, olie enz...  die moet nagekeken worden. Volgende week naar de fietswinkel voor een grote onderhoudbeurt.
Dan toen zal ik de sag nog eens meten. Ik laat je weten.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2006 - 14:30 »
Normaal tussen 8 en 10 mm, denk ik en rebound op 3 clicks van de fastest positie. Zo rij ik graag en dan in afdaling demper open.
Nu, na 2500 km zonder onderhoud, moet mijn demper dringend naar sabma. Ik heb bijna geen propedal meer en met 220 psi
heb ik een sag van +/- 20mm. De demper is slap geworden. Luchtkamer is twee week geleden gechecked en ik verlies geen luchtdruk maar da de vering zelf, olie enz...  die moet nagekeken worden. Volgende week naar de fietswinkel voor een grote onderhoudbeurt.
Ik heb hetzelfde voorgehad, het is gewoon een verkleefde/haperende dichting tussen de luchtkamers. Ge kunt hetzelf oplossen de volgende keer als uw fietsenmaker het eens voortoont. Meet ge uw sag aan de demper of aan de afstand achteras zadel?

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2006 - 16:38 »
Ik heb hetzelfde voorgehad, het is gewoon een verkleefde/haperende dichting tussen de luchtkamers. Ge kunt hetzelf oplossen de volgende keer als uw fietsenmaker het eens voortoont. Meet ge uw sag aan de demper of aan de afstand achteras zadel?

altijd aan de demper. Moet het niet zo ?   :oops:
Voor de luchtkamer, het zou best kunnen omdat na het laten checken, had ik wat lucht-verlies (de demper hé , ik niet  :toeme:) dan heb ik wat lucht terug in gepompt en het was ok, maar toch wat slaper, maar het is toch niet zo erg dan, maar ik ben een beetje maniacaal dus... :$
Voor de slape demper, ik ga mss vrijdag of zaterdag naar expo velo, ik zal eventjes aan de mannen van sabma de vraag stellen.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2006 - 20:19 door Black Phantom »

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2006 - 14:46 »
Je hebt groot gelijk Peter.  :applaus:
Het was een probleem van dichting van de luchtkamer.
In feit, de joint en de ringen van de zuiger waren versleten, en er kwam lucht in de negatieve kamer, die daaruit niet meer of moielijk kon wegraken.
Hoe meer ik de demper oppompte, hoe meer lucht aan de verkerde kant van de zuiger ging en hoe minder de demper kon werken. Daarom de sag van meer dan 20mm en een demper die als een kauwgom reageerd, zonder “propedal” effekt.

Als mijn fietshandelaar de demper open maakte,  liet hij eerst de lucht weggaan, naam de valve eruit om zeker te zijn dat heel de lucht weg was en, knal !, ging de luchtkamer de lucht in, bijna tot aan het plafond  :shocked:. Niet normal. Er was duidelijk nog lucht in die bazar.

Een set nieuwe joints en ringen heeft alles opgelost, de demper werkt perfekt, volledig zoals vroeger. Ik heb toch, zaterdag, alles uitgelegd aan de mensen van Sabma, in Brussel en die hebben mijn demper gekeken en bevestigt wat er gebeurde. Ik heb gisteren de 100 km van BBC gereden, zonder probleem, mijn stump reageerde alweer zoals nieuw(druk 210psi, sag +-10mm).  :grin:

Ik heb ook de vraag gesteld wat ze aanraden voor iemand die een triad of een septune wil of moet vervangen. Zelfde antwoord : de nieuwe RP23. Hij heeft mijn ook alles laten zien, blauwe knop, 3 posities, de ring met 3 posities, enz… maar voor de ervaring is het nog te vroeg. Dus…wait en see    :(

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2006 - 14:29 »
DT Swiss. Stukken betrouwbaarder, geen problemen meer met bushings...
Ik ben, wegens nieuwe fiets, aan mijn 2e dtswiss SSD210L toe, en zonder enig probleem.
D'rvoor in een FSR, nu in de poison.
LED there be light..

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
« Reactie #14 Gepost op: 5 december 2006 - 20:36 »
Vorige week heb ik mijn Septune naar www.TFTunedShox.com gestuurd die hem intussen reeds ge-PUSH-ed hebben. Normaal gezien moet ik hem deze week terug ontvangen.

Ik heb uiteraard ruim de tijd genomen om op de Amerikaanse en Engelse fora info te zoeken over Tim Flooks en over http://www.pushindustries.com/. De meeste klanten waren heel enthousiast.

Voor Push-tuning en grondig onderhoud rekent TF 120£  (180€ dus). Tel daar nog een 25€ verzendkost bij en dan vind ik dat nog meevallen want een gewoon onderhoud is ook niet gratis. En dat was ook al eens nodig want de demper is intussen bijna 2 jaar oud en heeft nog geen onderhoud gehad.

Als Push, of liever TFTuning, het FSR-probleem (inzakken op steile hellingen) oplost, dan ben ik veel goedkoper af dan met radicale oplossingen zoals bijvoorbeeld een andere demper.
Hier vind je een overzicht van hun trukkendoos http://www.tftunedshox.com/push/pushfoxshox.htm#rp3

Ik ben benieuwd ...

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2006 - 20:58 »
Vorige week donderdag verstuurd, vandaag (woensdag) al terug from England ! Dat is dus wel echt heel rap.

Er zat een gedetailleerde beschrijving bij van het gedane werk en voor alle vervangen onderdelen werd een motivatie gegeven. Bovendien werden de vervangen stukken mee gestuurd. Zelfs de verwijderde stickers van Fox zaten netjes in de doos - nu hangen er stickers op van Push en van TF Tuned Shox.

Op de achterkant van de factuur (totale kost 132,5£) worden nog een aantal puntjes opgesomd waar je moet rekening mee houden bij het afstellen van de demper en ook dat hij anders zal reageren. En ook dat wordt nog eens technisch verklaard.

En nu ben ik pas echt benieuwd om te zien hoe hij gaat reageren. Als het resultaat even professioneel is als hun snelheid van werken en volledigheid van informatie, dan zal het rendement van mijn fsr'ke eindelijk op het niveau van een marathonbike zijn.

En dan de biker nog op marathon-niveau krigen ... daar zal een zwaarder operatieke voor nodig zijn :shocked:
« Laatst bewerkt op: 8 december 2006 - 13:17 door Jerommeken »

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
« Reactie #16 Gepost op: 9 december 2006 - 17:55 »
Vanmidddag de eerste kilometerkes met de Push-demper gereden en wat ik gezien heb heeft mij blij gemaakt : als ik op een niet te hoog toerental trap bougeert de achterkant niet meer. Ook op een 15% hellingske op een zwaar verzet is er geen wippen vast te stellen.
Op een hoog traptoerental wipt hij wel nog, of het evenveel is als vroeger durf ik niet zeggen.
Waarschijnlijk moet ik dat er wel uitkrijgen want ik heb nog niet gespeeld met de rebound. Bovendien had ik de luchtdruk lager ingesteld dan Tim Flooks mij had aangeraden : op 145 (1cm sag)  ipv 170.
Biij 170 had ik maar een halve centimeter sag en dat vond ik wat weinig omdat ik vandaag wat paadjes in de buurt wou verkennen en ik volop van het comfort wou genieten.
Als ik de PPD volledig openzet valt op dat de demper sneller reageert en meer veerweg laat gebruiken maar er is toch meer dan vroeger een drempel die moet overschreden worden vooraleer de demper echt werkt. Een beetje een Epic-achtig gevoel.

Samengevat : ik ben content met het resultaat maar ga nog wat moeten experimenteren om tot een optimale afstemming te komen.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2006 - 21:43 »
Tja dat pompen stoort mij niet, wel het wegzakken bergop, maar daar zal tunig van de demping zonder tegelijk het gevoelig inveren  op kleine bobbels te verkloten niet veel aan kunnen verhelpen vrees ik.
Maar ge weet nooit he, dus wat doet hij nu in steile bergop?

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2006 - 23:27 »
De "zwaarste" helling die ik hier in de buurt kan vinden is 15%. Met een comfortabele trapfrequentie wipt hij dan niet meer. Ik ben zeer benieuwd om eens een zwaardere helling op de granny ring te doen maar ik vrees dat het nog enkele weken zal duren voor ik daar kan aan denken.
Het is inderdaad wat je zegt : op de kleinste bobbels reageert de PUSH'ed Septune niet meer maar dat vindt ik niet erg. Rij je over een steen of door een putje, dan wordt er wel meteen veerweg gebruikt. Schakel ik de PPD uit, dan zit ik wel in ne plushen zetel en zelfs nog meer dan vroeger omdat hij nu meer veerweg laat gebruiken.

Voor een eerste test was dit positief maar ik heb mij eigenlijk maar een kwartierke bezig gehouden met het bestuderen van de nieuwe eigenschappen van de demper. De rest van de 3 uur heb ik mij geamuseerd met het vinden van tracks where no biker has gone before (final frontiers of the open space in Erpe-Mere & Haaltert) :cool:

eskimo1973

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2006 - 10:41 »
Citaat van: Berthold
Je hebt groot gelijk Peter.  :applaus:
Het was een probleem van dichting van de luchtkamer.
In feit, de joint en de ringen van de zuiger waren versleten, en er kwam lucht in de negatieve kamer, die daaruit niet meer of moielijk kon wegraken.
Hoe meer ik de demper oppompte, hoe meer lucht aan de verkerde kant van de zuiger ging en hoe minder de demper kon werken. Daarom de sag van meer dan 20mm en een demper die als een kauwgom reageerd, zonder “propedal” effekt.

Hoi, ik heb vorig jaar , een kleine maand na aankoop van mijn FSR hetzelfde voorgehad. Slechte dichting waardoor de sag onmenselijk werd, hoe hard ik de demper ook bijpompte. Na een belleke van mijn LBS naar Sabma wisten we het probleem en werd het euvel kosteloos opgelost.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2006 - 10:53 door PhrAcE »