Auteur Topic: Bonden en nevenbonden, Wedstrijden,...  (gelezen 17131 keer)

Thomatchef

• 4Bikers Member
    • Thomas Online
Bonden en nevenbonden, Wedstrijden,...
« Gepost op: 13 september 2006 - 22:40 »
Hoe zit het eigenlijk met wedstrijden op de weg?? Bij welke bonden kun je hiervoor terrecht, en welke bonden zijn beter.
Ik zou graag als afsluiter van mijn eerste mtb seizoen nog graag enkele wegkoersen rijden (die competitiedrang toch  :muur:) en dan volgend jaar ook wegkoersen rijden als voorbereiding.

Ik weet echter niet waar te beginnen, en vooral niet bij welke bond ik moet beginnen zoeken. Ik dacht dat er voor de weg toch meerdere nevenbonden waren?  En kan ik met mijn Fun A vergunning van de WBV ook starten in die wegkoersen? Wordt er dan ook per leeftijd gewerkt, of smijten ze zoals bij de Fun ook al op een hoop?
Heb je ploeg nodig, of mag je starten als individu?

Zitten er ook limieten op de kettingbladen en kransjes achteraan? Voor de gewichtslimiet moet ik allesinds niet bang zijn :ohmygod:, maar waar moet ik nog opletten als ik mijn wegfiets in de competitie (mis)bruik.

Welke wedstrijden (die nu nog komen) zijn echt aanraders? Ik weet eigenlijk niet welke wedstrijden ik aan zou kunnen, maar thoeft zeker niet te zwaar te zijn. Een paar keer rond het blokske zal al meer dan voldoende zijn.

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2006 - 09:55 »
Ik weet niet vanwaar je juist bent maar in oostvlaanderen (en beetje antwerpen) zijn er velen die met de WAOD meerijden.
Hier wordt vrij hard gereden in vergelijking met andere bonden (heb ik mij laten wijsmaken  :hail: ).

Kan je gewoon ook met daglicentie rijden (10euro)

www.woad.be

idd typfoutje www.waod.be
« Laatst bewerkt op: 14 september 2006 - 12:10 door Der Gertus »
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

Thomatchef

• 4Bikers Member
    • Thomas Online
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2006 - 11:36 »
Bedankt voor de hint, heb wat moeten zoeken maar ben uiteindelijk bij de WAOD (de link is www.waod.be ). Die koersen zijn jammer genoeg wat ver van mijn deur (Ieper , West-Vlaanderen). Het is de bedoeling om enkele wedstrijden dicht bij mijn deur te rijden en niet gelijk voor een mtbwedstrijd een halve dag in de auto te zitten.

Ik heb op de site van de WBV ook de kalender gevonden
http://www.wielerbondvlaanderen.be/startwbv/wedstrijdkalender.aspx
Maar ze hebben het weer nodeloos ingewikkeld gemaak bij de bond vrees ik, en op de website vind ik anders geen antwoord. Ik ben dus momenteel 18j, maar kom over enkele dagen 19. Ik vermoed dus dat ik al bij de U23 moet koersen?? 
Ewel als ik dan U23 op die kalender wil kiezen kan ik kiezen tussen 1.13 U23 en 2.13 U23. Wat is in godsnaam nu het verschil, en kan ik daar als enkeling aan deelnemen?

Zijn er nog andere nevenbonden eignelijk? Misschien in West-Vlaanderen??

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2006 - 12:17 »
Op deze vindt je de verschillende bonden terug.
Meer ervaring heb ik hier ook niet bij  :flower:

http://www.sportpagina.net/wielrennen/

Thomatchef

• 4Bikers Member
    • Thomas Online
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2006 - 12:48 »
Ik denk dat er aan het uit raken ben.
Heb op de site van WBWV volgende tabelleke gevonden ...
http://www.wielerbondwestvlaanderen.be/weg-piste-veld/reglementen.htm
Dus ik vermoed dat ik mag starten als individuele renner in de 1.12 en de 1.13 wedstrijden.

Wat is dan nog het verschil tussen open omloop en gesloten omloop? Is dat dan of het parcours volledig is afgezet met hekken of niet?

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2006 - 13:06 »
geen idee

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2006 - 13:23 »
Hier ga je ook veel antwoord vinden op je vragen

steand

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2006 - 14:29 »
In west vlaanderen zijn de meeste wedstrijden van de OVWF.
op deze site kan je hun kalender zien http://members.chello.be/sf16499/OVWF.htm
Met een dagvergunning start je altijd in cat A.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2006 - 14:33 door steand »

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2006 - 20:06 »
Vandaag mijn eerste wegrace gereden bij de vrije liefhebbers. Bij een kleine nevenbond, gentlemens club vooral actief in zuid limburg en daarrond (http://www.gentlemen-club.be/).

Met de nodige stress en schrik toch aan de start, hoeveel toeren ga ik kunnen aanklampen? Parcour was 5.5km lang met een stuk van 2km "vals plat". Ik vermoedde dat ze vooral daar de forcing gingen doorvoeren.

Eens gestart, met een 60 a 80 man, was het de eerste 2 ronden vrij nerveus. Daarna viel het tempo bij momenten een beetje terug. Het was dus wel een echte afvalrace, hoe langer we reden, hoe minden er nog aanhingen. Het stuk vals plat was, ipv het stuk waar ze gingen snokken, eerder het recup stuk geworden, vreemd? Maar eens bovengekomen aan dat vals plat, doken we een 200m naar beneden, om dan een scherpe bocht naar rechts te maken en een korte, maar stevige klim in te vliegen. Daar werden dus alle register opengetrokken en moets ik ook steeds harken om bij te blijven. Bovengekomen op dat klimmetje werd er ook ferm doorgetrokken naar beneden toe.

Na 1h wedstrijd (ongeveer halfweg) reden we met een serieus uitgedund peloton, tijd om leergeld te betalen dus  ;) . Ik hang ergens achteraan en maak een schakelfout. Ik zat vooraan nog op m'n 53 terwijl ik achteraan te klein ging. Gevolg, ketting springt op klein blad vooraan en ik sta bijna te freewheelen. Eer ik terug men ding op het juiste verzet had was er een gat van 20meter en..... game over. Terug inpikken lukte me niet. Ondertussen was het ook beginnen regenen en, vermits ik met slicks reed, ben ik maar gestopt (dit had ik me op voorhand al voorgenomen, regen = stoppen vanwege slicks), dus was die misser niet echt een ramp. Ik had wel het gevoel dat ik nog een paar toerkes kon meerijden, uitrijden weet ik niet. Het is dus echt een afvalrace en, hoemeer er afvallen, hoe minder je je wagonnetje kan aanhangen hé!

Al bij al, plezante boel, ga ik volgend seizoen nog meer doen. Target is zo'n koers bij de vrije liefhebbers kunnen uitrijden. Absoluut goede trainingen lijken me dat, zo'n wedstrijdjes.

Het moet ook gezegd worden, ik heb vandaag meer onbeschoftheid, vloeken en geroep gehoord dan in 3J chrono rijden tesamen :ohmygod:. En, blijbaar als men daar LINKS roept, is dat NIET de kant waar ze voorbij willen komen, maar waar jij naartoe moet???? Gevolg was dus dat ik daar ene ne kwak naar rechts hetb verkocht, gevolgd met het nodige ge- :devil:

Djambo

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2006 - 09:32 »
Welke snelheden werden er gereden ?? En was er veel golfbeweging in het peleton (van de zijkant naar voor, invoegen, waardoor diegene die vanvoor zit plots naar achteren vliegt) ??

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2006 - 18:24 »
Welke snelheden werden er gereden ?? En was er veel golfbeweging in het peleton (van de zijkant naar voor, invoegen, waardoor diegene die vanvoor zit plots naar achteren vliegt) ??
Ik had over dat uur wedstrijd een AVS van 40,1. Nu, dat lijkt misschien niet zo fenomenaal, maar op sommige rechte stukken was dat dus aan 52 a 53 km/h rijden. Voor mij was dat harken op m'n 53/12, en dan rijden der daar rond je die met een trapfreq van 40tr/min je nog voorbij sjeezen alsof het niks is.

De eerste 2 ronden ging het er nogal nerveus aan toe, en héél snel. Veel geslinger van links naar rechts, continu demarages. En het is een gevriemel van jewelste in zo'n peloton. Ik heb me meestal aan de zijkanten gehouden, kwestie van een uitweg te hebben  :ohmygod: En moest me constant her-positioneren want hing voortdurend in de staart!

En, de mythe dat die gasten niet bergop kunnen rijden, forget it! Er zat een korte helling in dat parcourtje, en ze vlamden me, puur op macht, voorbij!

Djambo

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2006 - 19:12 »
klinkt leuk !! en chapeau !! een gemiddelde van 40 is niet te onderschatten en niet voor velen weggelegd  :hail: :hail:

ik zou mijne compact 50/34 er al moeten afsmijten om mee te kunnen ::))

greetz

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2006 - 20:42 »
klinkt leuk !!
Dat is het ook  :ohmygod: ik zou zo volgende zondag terug willen starten. Het is 1 langerekte adrenaline injectie. Je moet daar zoooo geconcentreerd zijn hé, en op je tanden bijten, en niet afgeven,...

tiles02

• 4Bikers Member
    • Frontbikers
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2006 - 22:10 »
Inderdaad,

ik ben veleden week zaterdag aan de start gekomen van OVWF wedstrijd in Tiegem.....

Jezus man, eerste 3 ronden reden die mannen (in A categorie) constant ronde de 48/49km/uur
Ik ben er dan ook redelijk rap uitgereden geweest....
Na 4 ronden zat de koers erop voor den dezen, maar naar het schijnt is dat redelijk normaal voor een eerste wedstrijd.
We gaan dus nog mee doen en hopelijk kan ik tegen helft van volgend jaar keer koersje uitrijden bij OVWF.
Nu zaterdag staat Amateurwedstrijd in Rekkem op mijn kalender, eens kijken hoe men daar rijdt....

Greetz Tiles02