Auteur Topic: Vlaams-Brabant: Holsbeek “De Pynnockroute”  (gelezen 5750 keer)

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
Vlaams-Brabant: Holsbeek “De Pynnockroute”
« Gepost op: 15 september 2006 - 08:39 »
Dit op de website van de gemeente Holsbeek gevonden:

Inhuldiging mountainbikeroute Holsbeek : “De Pynnockroute”:
---------------------------------------------------------------------
In Holsbeek is er voortaan een officieel en permanent Bloso-mountainbikeparcours.
Zondagvoormiddag 24 september om 9u30 rijdt het gemeentebestuur samen met onze Holsbeekse trots, Ilke Dejongh, Belgisch en Benelux kampioene mountainbike en onlangs in Nieuw-Zeeland nog bij de tien beste juniores dames van de wereld, de route plechtig in.
De “Pynnockroute” is in totaal 55 km lang en bestaat uit 4 lussen elk met een verschillende afstand en een andere kleur.
Starten gebeurt aan de Sportschuur in Holsbeek.
De Pynnockroute sluit aan op de “Demerlandroute”(Aarschot) en “De 4 Heuvels” mountainbikeroute van Rotselaar
De route kwam er op initiatief van de Sportdienst in samenwerking met Frank Nijs, inwoner van onze gemeente, die als “Peter” van de route zal fungeren.
U bent welkom om deze inhuldiging bij te wonen en de route als eerste te komen verkennen.
Tot dan !

Adres Sportschuur: Sint-Maurusstraat 2, 3220 Holsbeek

( http://urbanus.cevi.be/Holsbeek/site/324/default.aspx   )

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2006 - 10:18 »
Dit op de website van de gemeente Holsbeek gevonden:

Inhuldiging mountainbikeroute Holsbeek : “De Pynnockroute”:
---------------------------------------------------------------------
In Holsbeek is er voortaan een officieel en permanent Bloso-mountainbikeparcours.
Zondagvoormiddag 24 september om 9u30 rijdt het gemeentebestuur samen met onze Holsbeekse trots, Ilke Dejongh, Belgisch en Benelux kampioene mountainbike en onlangs in Nieuw-Zeeland nog bij de tien beste juniores dames van de wereld, de route plechtig in.
De “Pynnockroute” is in totaal 55 km lang en bestaat uit 4 lussen elk met een verschillende afstand en een andere kleur.
Starten gebeurt aan de Sportschuur in Holsbeek.
De Pynnockroute sluit aan op de “Demerlandroute”(Aarschot) en “De 4 Heuvels” mountainbikeroute van Rotselaar
De route kwam er op initiatief van de Sportdienst in samenwerking met Frank Nijs, inwoner van onze gemeente, die als “Peter” van de route zal fungeren.
U bent welkom om deze inhuldiging bij te wonen en de route als eerste te komen verkennen.
Tot dan !

Adres Sportschuur: Sint-Maurusstraat 2, 3220 Holsbeek

( http://urbanus.cevi.be/Holsbeek/site/324/default.aspx   )

ben al een paar stukjes tegengekomen van de route, en er zitten leuke dingetjes tussen.

ikzelf ben eigenlijk niet zo te vinden voor vaste routes, veel te belastend voor de weggetjes. Als er geen vaste route is, dan wordt de druk op de paadjes veel meer verspreid, en wordt er niet konstant op dezelfde paadjes gefietst. effect was goed zichtbaar op de aarschotste vaste route : de paadjes die er anders bijna altijd perfect bij lagen, liggen er nu meestal kapotgereden bij.  Wat de groene gasten dan kan doen zeggen : ziedewel dat bikes alles kapot rijden... Selffulfilling prophecy noemt dat.

Op minstens één plaats kan je ook Holsbeekske anti-mountainbike fenomeen bewonderen : een groot blauw bord met een wandelaar, een traktor, een fietser en moto op. Met een grote dikke streep door de fietser, de moto, en soms (heel soms) ook door de tractor : je mag er dus niet meer passeren op je fiets. Het begint hier echt fantastisch te wemelen van deze dingen. Voorlopig gangen er nog geen kamera's aan die borden, maar als het zo verder gaat dan komen die er wel.

Toen ik thuis vertelde aan de kids waar ze allemaal niet meer met hun fiets mochten passeren, dan werden er een paar heel woest... Tis ver gekomen hoor, hier. De wandelaars die bier komen zuipen op Horst, de bussen die de wandelaars aanvoeren, de nachtelijke organisaties op Horst, alles mag hier. Maar de kinderen mogen met hun fiets de tracks niet meer op. Goe bezig...

En dan hebben we het nog niet over de natuurgebieden gehad, waar je ook niet meer in mag. En ik zie op de verkiezingspamfletten "dat er nog plaats is in Holsbeek voor een nog groter natuurgebied"...

Gisteren ook gekeken naar "Alles uit de kast" ? Er was daar iemand die vertelde hoe hij een melkkar omgebouwd had tot een woonwagen. Er stonden vier wielen op, dus was dat ok. En weet je waar die woonwagen ging geplaatst worden ???? IN EEN NATUURGEBIED !!!

Ikke zal er zondag niet bij zijn, ben dan halverwege de Coast to Coast, ergens somewhere in de Pyreneeen.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2006 - 10:41 door Iegienie »
Team Green : www.team-green.be

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2006 - 21:53 »
Was me ook al opgevallen dat er hier en daar wat gekleurde pijltjes waren verschenen in Schubbeek...
Ga binnenkort gewoon eens vertrekken langs een van de rode pijltjes en zo wat volgen..
3 maanden stilgelegen door bouw en 2e zoon, maar nu volledig terug de smaak te pakken, en dan is een nieuw parcoureken altijd interesting..
LED there be light..

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2006 - 16:58 »

Op minstens één plaats kan je ook Holsbeekske anti-mountainbike fenomeen bewonderen : een groot blauw bord met een wandelaar, een traktor, een fietser en moto op. Met een grote dikke streep door de fietser, de moto, en soms (heel soms) ook door de tractor : je mag er dus niet meer passeren op je fiets. Het begint hier echt fantastisch te wemelen van deze dingen. Voorlopig gangen er nog geen kamera's aan die borden, maar als het zo verder gaat dan komen die er wel.

Ben ook al eens gepaseerd op delen van de Pynnock-route. Wat die bordjes betreft is het op bepaalde plaatsen zelfs zo (op dit moment toch) dat je op de BLOSO een paadje ingestuurd wordt dat duidelijk staat aangegeven als 'niet fiets-weg' met de blauwe bordjes. Er is blijkbaar flink overleg geweest tussen beide bordjesplaatsende instanties.

Overall eerste indruk: best leuke routes (herkenbaar wel voor hend ie de streek een beetje kennen), alleen gaat er op de rode route flink geploeterd kunnen worden als het wat slechter weer wordt: het zijn veelal veldwegen (wel mooie zichten), maar ongeveer een kilometer na de spltising met de blauwe sta je pal in de velden, en daar zijn ze momenteel flink bagger aan het maken met de maïsoogst. 't is maar dat je weet als je er binnenkort naartoe trekt en een hekel hebt aan moos of fietsen kuisen.
Caàl e Doss: cavalli celesti

Nazgul

• PHT
  • 4Bikers Member
    • nazgul
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2006 - 19:05 »
Vandaag als alternatief op wilsele deze gereden.

Goed afgepijld, wel nogal veel modder maar dat hoort erbij.
Op aanraden van een paar medebikers die iets vroeger vertrokken waren de groene overgeslagen, was blijkbaar een bootje voor nodig  :huh:

voor de rest goed geamuseerd en een lekkere warme douche (1€25) achteraf :applaus:

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2007 - 09:03 »
Maandag ben ik ook eens in Holsbeek gaan rijden. Ik ben aan de sportschuur vertrokken voor de groene, heb nadien opgepikt op de blauwe en in Nieuwrode er ook de rode lus_2 bijgedaan. Samen goed voor 45 km. De signalisatie is perfect maar met een nieuwe bloso is dit maar normaal. Ik ben benieuwd hoe het er binnen een jaar of 2 gaat bijliggen.
De groene vond ik de meest interessante met in het St-Gertrudisbos enkele mooie klimmetjes. Op de blauwe heb je dan weer een paar mooie holle wegen, de rode is maar aan de platte kant had ik de indruk. Eenmaal je terug op de blauwe in Nieuwrode komt is het een paar keer daar de helling op en af rijden en dan verder plat beneden aan de bergflank terug richting Holsbeek.
Af en toe wel verhard maar dit kan hier niet vermeden worden.
Toch is deze bloso niet te onderschatten, ik had op 45 km toch +/- 470 hm wat gezien de streek toch kan tellen.

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
Re: Vlaams-Brabant: Holsbeek “De Pynnockroute”
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2008 - 13:06 »
Aangezien het al lang geleden was dat er hier nog eens iets over gezegd is: ik ben er vandaag nog eens naartoe geweest - er al vol op rekenend dat het er, met het weer van de laatste dagen, wel eens plezant kon bijliggen  :cool:. Ik ben vertrokken op de uitloop van de groene die hier (thuis) vlakbij passeert, dan op de blauwe over de rode lussen verder en terug aanpikken op groen tot terug thuis.
En eigenlijk viel het redelijk goed mee, op een paar zones na. Het is momenteel wel erg gesteld met de afdaling aan de Chartreuse, een holle weg met een paar diepe sporen en flink wat brik-brak stenen en takken. Eénmaal in een spoor is er geen uitkomen meer aan door de vettige ondergrond (ik heb het geprobeerd en ben op mijn sjokkedijzen gegaan dus  :D). Ook het stuk na de afdaling aan "het bed van Napoleon" lag er als vanouds geblutst en gebuild bij - maar er was door te komen. Waar vroeger de rode lussen ook last hadden van modder door tractorsporen is er daar verbetering te merken - er zijn nog grote plassen maar je kan er langs. Het tweede deel van de blauwe loopt deels parallel met de Horstroute voor toeristen, en is dus redelijk veel verhard. Bij de aanzet van de groene route, vlak nadat je aan het voetbalveld links richting bos draait is er direct een paar 100 meter een ongelooflijk vettig stuk, waar ik absoluut niet wegkwam zonder een paar keer poot aan de grond - en het was ongeveer tot aan de enkels in de prut  :D. Daar zijn modderbanden een must (ik was onderweg op Michelin XCR A/T's). De groene heb ik niet helemaal afgemaakt omdat ik er hier en daar flink van ben afgeweken omdat het fijn spelen is op de Kesselse bergen  :p. Na 55 kilometer en ongeveer 570 hoogtemeters ben ik thuis de tuin ingedraaid en heb m'n ros op het terras gekeild, waar hij nu staat te wachten op een wasbeurt. Ik heb er al spijt van dat ik hem gisteren nog heb gekuist  :D.
Caàl e Doss: cavalli celesti

Big

• 4Bikers Member
    • MTB-Freak.be
Re:Vlaams-Brabant: Holsbeek “De Pynnockroute”
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2010 - 21:27 »
Vandaag in Holsbeek gaan rijden.
Het was serieus slalommen tussen de takken vandaag na het noodweer van gisteren.
Wel een mooie route die in het begin een aantal mooie beklimmingen heeft.

Jammer van de geul die de route plots onderbreekt.
Hier was een omleiding wel op zijn plaats.

Een ruim verslag met foto's staat online op:
http://www.mtb-freak.be
toertochten, foto's, ...
http://www.mtb-freak.be