Auteur Topic: Veringstechniek en -technologie  (gelezen 14259 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Gepost op: 13 januari 2005 - 23:09 »
Omdat je geen botsbal bent… veringen.

De vering vormt een belangrijk onderdeel van je fiets (tenzij je zonder rijdt, natuurlijk). Alhoewel vering je bike zwaarder maakt, biedt ze enkele stevige voordelen. Een goeie vering zorgt immers voor extra controle over je bike en een zeker comfort.

In dit topic is het de bedoeling om uit te wijden over veringtechniek en –technologie, en niet zozeer over specifieke producten. M.a.w., lullen over hoe voor- en achterveringen werken, hoe je ze instelt en eventueel verder tuned, waar je best op let, en welke technologische snufjes achter die aardige marketingtermen schuilen. Let wel, de gebruikte concepten gebruikt voor de achtervering vormen op zich zo veel voer voor discussie, dat je daarvoor in een apart, gespecialiseerd topic terecht kan.

Bij wijze van een kick-off, even wat basistermen toelichten:

* Veer-element: bvb. een staalveer (spiraalveer), al dan niet in combinatie met elastomeren of lucht onder druk; soms is de vering puur gebaseerd op lucht.

* De voorspanning van het veer-element (pre-load): dient in hoofdzaak om de veer aan het gewicht en de voorkeur van de rijder aan te passen. Kan gebeuren door middel van stelschroeven voor de staalveer of met behulp van luchtdruk. De SAG geeft hier doorgaans een indicatie van.

* SAG: Inzakking van de vering onder het gewicht van de rijder. De veerweg die je ogenschijnlijk “verliest” door deze SAG, gebruikt je vork of demper om bij putten te “verlengen”. Zodoende probeert je vering het wiel tegen de grond gedrukt te houden, zodat je controle kan houden over je bike.

* Ingaande demping: de ingaande beweging (samendrukking/compressie) van het veerelement is niet willekeurig, maar wordt gecontroleerd om een gewenste dempingskarakteristiek te verkrijgen. Bij sommige vorken kan je dit instellen (cfr. Fox RLC modellen, bepaalde Magura vorken)

* Uitgaande demping (rebound control): Controle van de uitgaande beweging van het veerelement (vaak d.m.v. oliecircuits, kan ook m.b.t. lucht zoals bij Englund Total Air Cartridges) om de negatieve effecten daarvan tegen te gaan. Die ongewenste effecten hebben in hoofdzaak te maken met springerigheid/opspringen van het wiel en dus oncontroleerbaarheid van de bike. Er zijn echter ook grenzen aan die vertraging: indien je rebound te traag gaat, zal je vork/demper de gebruikte veerweg na een schok niet kunnen recupereren waardoor volgende schokken de resterende veerweg in meer of mindere mate "weg-eten". In extremis leidt dat tot het doorslaan van je vering. Luchtveringen hebben in dat opzicht echter het grote voordeel dat ze normaal een erg progressief karakter hebben: ze zullen m.a.w. naar het einde van de veerweg toe veel strakker worden, waardoor de vering eigenlijk zichzelf wat beschermt. Al kan je natuurlijk wel je dichtingen beschadigen. (NOOT: Veringen die doorheen de ganse veerweg hetzelfde reageren, zoals de meeste veringen op basis van staalveren, hebben een lineair karakter.)

* Negatieve veer: dient om de gevoeligheid op kleine schokken te regelen. Kan effectief een staalveertje zijn, maar evengoed een elastomeer (cfr. DT Swiss dempers) of met luchtdruk werken (cfr. de RS SID dempers).



Omdat niemand de wijsheid in pacht heeft, enkele nuttige links:

* Meer uitgebreide uitleg over basistermen en instellingstips, door Peter De Baerdemaeker: http://www.lexasoft.com/rood/FAQ/8_8_Vering.htm
* Site gericht op voorvorken, instelling en tuning: www.angryasian.com


Heb je ook een goeie link? Posten!

Commentaar is ook erg welkom. Van bijleren is - bij mijn weten - nog niemand gestorven.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2008 - 09:23 door Jack77 »
.

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2005 - 12:58 »
Nog enkele basistermen:

* Lock-out: snufje om je vork te blokkeren. Soms heb je meer nadeel dan baat bij een vering (vork of achterdemper) omdat door de reactie van de vering op de trapbeweging energie verloren gaat (bvb. pompen van een voorkvork tijdens een sprint op de baan). Vandaar dat steeds meer voorvorken en dempers voorzien zijn van zo'n lock-out. Die kan soms ook vanaf het stuur worden bediend ("remote control"). Door de band genomen kan zo'n LO ingrijpen op de compressie of op de rebound (cfr. Marzocchi-vorken). Je zet een LO best enkel op wanneer je vering geen al te grote hoeft te verwerken.

Grijpt de LO in op de compressie van een vork of demper, dan loop je bij een grote schok immers het risico o.a. de dichtingen/pakkingen te beschadigen. Zeker indien de vering van lucht als veringselement gebruikt maakt. Op een aantal veringen is daarom een "blow-off" voorzien (zie verder).

Blokkeert de LO de rebound van een vering (cfr. Marzocchi-vorken met ETA of ECC), dan heb je dat risico volgens mij (!) niet. Daar staat tegenover dat deze veringen eens de LO op staat wel kunnen inveren, maar niet of nauwelijks kunnen uitveren. Krijgt de vering in ingezakte toestand een erg grote schok te verwerken, dan bestaat volgens mij (!) het risico dat ze doorslaat. Dat is vooral relevant bij veringen met een heel lineair karakter (bvb. louter op staalveren gebaseerd). Bij progressieve veringen die gebruik maken van dit LO-principe, kan je je dan misschien de vraag stellen of je vering zowieso niet te zacht is ingesteld voor je gewicht, het gebruik en het terrein waarop je rijdt.

Interessant om nog even te vermelden, is de evolutie naar zogenaamde intelligente systemen. Fox was op dit vlak met de brain-demper van de Specialized Epic en de Terra Logic vork de pionier. Andere fabrikanten zijn gevolgd met eigen systemen die eenzelfde resultaat beoogen (cfr. Manitou's SPV systeem). Om het eenvoudig uit te leggen, zorgen deze systemen er voor dat de vering enkel reageert op schokken veroorzaakt door de oneffenheden van het terrein en niet op de trapbewegingen. Het loont mss de moeite om hier verderop wat dieper op in te gaan. (Als iemand zich geroepen voelt: graag, ga je gang!)

* Blow-off: doorslagventiel op veringen. Zorgt er voor dat wanneer een vering in LO staat en een té grote schok te verwerken krijgt, de LO ge-by-passed wordt om de vering niet te beschadigen. De drempel ("threshhold") waarop het ventiel open gaat - en dus de vork tijdelijk "vrij" geeft -, kan op sommige veringen ingesteld worden (cfr. Fox RLT modellen en de high-end Brain-dempers).


P.S.: Vragen? Opmerkingen? Vuur maar af! Een mens weet zeker niet alles en kan enkel maar bijleren.
.

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2005 - 17:58 »
* losbreekmoment: minimale belasting waaronder de vering actief wordt. Hoe lager dit (aansprekings)punt, hoe gevoeliger je vering zal zijn voor heel kleine oneffenheden en hoe meer comfort je dus zal ervaren.

Je kan een hoog losbreekmoment proberen weg te werken door je vering te zacht in te stellen. Dit is geen ideale oplossing. Bij grotere schokken zal je vering immers sneller door de beschikbare veerweg heen gaan en mogelijk zelfs (dreigen) doorslaan. Een klassiek gebouwde voorvork die te zacht is ingesteld zal daarnaast sneller (en hevig) beginnen pompen en erg gevoelig zijn voor duiken tijdens het remmen.
.

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2005 - 18:30 »
Om eens met enkele specifieke termen te beginnen, wat klassieke Marzocchi mode-woordjes:

* ETA: Extension Travel Adjustment. Blokkeert de rebound van de vork. Zorgt er ook voor dat de vork inzakt, waardoor de fiets vooraan "verlaagd" wordt. Bij klims zorgt dit voor meer druk op het voorwiel (en dus minder steiger-gedrag). In tegenstelling tot ECC, wordt de vork niet helemaal geblokkeerd, maar blijft er in theorie nog een 3-tal centimeter veerweg over. Let wel, dit zouden erg harde centimeters veerweg zijn...

* ECC: Extension Control Cartridge. Blokkeert de rebound van de vork, waardoor ze onder belasting inzakt, maar niet meer terug uitveert. Hierdoor verandert de geometrie van de bike: de fiets ligt vooraan lager, wat handig is tijdens klims.

De nieuwe versie van ECC (ECC5) biedt, je raadt het nooit, 4, euh... nee, 5 reboundstanden, gaande van erg snel tot complete LO. De laatste zorgt er voor dat de vork niet meer uitveert, net zoals bij de klassieke ECC.

Nu, wanneer welke stand gebruiken? Zoals Marzocchi het zelf stelt: "Use the fast rebound position for downhilling, the 3 middle positions for race start sprints and rough climbing and the fully closed ECC position for steep dirt switchback climbs or Marathon style road climbs."
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2007 - 11:33 door Jack77 »
.

PhrAcE

  • Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1133
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2005 - 19:08 »
héél interessant!
in tien minuten vind ik hier dingen waar ik ginderachter 3 avonden over gedaan heb!

toch nog een vraagje die hier in mij opborrelt:
is't juist als ik stel dat je bij snellere rebound meer controle hebt maar minder comfort en omgekeerd?
heb ook een rebound op m'n duke maar heb daar nog nooit mee getest eigenlijk, vandaar deze vraag...

Hier vind je btw de techniek achter de Fox TerraLogic, het intelligente systeem van fox waar Jack77 over sprak:

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2005 - 23:40 »
Leuk schemaatje van die Terra Logic.

En een verduiveld goeie vraag.

Nu, ik ben zeker geen veringspecialist. Wat ik hier tot nu toe neerpootte, was eigenlijk gebaseerd op wat ik tot nu toe weet door zelf info zoeken en lezen, gesprekken met anderen, wat met andere vorken rijden en zelf prutsen aan mijn vork(en) en demper. Ik ben er ook nog niet zo heel lang wat meer mee bezig.

Maar zo'n topic leek me wel erg interessant voor veel medebikers. Proberen alle info eens deftig en snel toegankelijk bij elkaar te krijgen én er over te discussiëren - al loopt dat laatste nog niet echt los. Zal (hopelijk) wel komen... Zou wreed interessant kunnen worden.

Enfin, over naar je vraag.

Volgens mij heb je technisch gezien "controle" als je vork de juiste instelling heeft voor je gewicht, het terrein én je rijstijl (waarbij snelheid erg belangrijk is). In termen van rebound wil dat zeggen dat 'ie net snel genoeg moet zijn om je vork "klaar" te maken voor volgende obstakels én traag genoeg, zodat je vork bij het uitveren niet opspringt. Zoals je op basis van logisch denken en uit de beschrijving van ECC5 kan opmaken, moet je rebound sneller ingesteld staan als je snel rijdt. Dit aangezien schokken elkaar sneller opvolgen. Bij trage ritten vice versa.

In principe zou de rebound los moeten staan van de compressie van de vork, maar ik vraag me m.b.t. mijn Marzocchi af of er toch geen verband is. (Eén van Marzocchi's nieuwste "vindingen" (TST?) combineert officieel zowel de instelling van de rebound als van de compressie.)

Nu, wat dat comfort betreft. Om eerlijk te zijn, daar ben ik nog niet uit. Bij mijn achtervering is er wel degelijk een verband met de rebound. Een te snelle rebound zorgt voor een zweverig, deinend gevoel ("ge-bob"). Waarschijnlijk door te hevig uitveren, wat opnieuw inveren door mijn gewicht veroorzaakt. Waarna de zaak weer gaat uitveren enz.. Gevolg: deining. Een heel trage rebound zorgt voor een heel strakke vering en werkt bijna zoals een LO (cfr. die ECC). Als ik het goed begrepen heb, zou er op de Sid demper met LO trouwens geen rebound knop zijn, en zou je die m.b.t. de LO-knop moeten instellen.

Om even terug te komen bij die voorvork: daar rust doorgaans natuurlijk niet zo veel gewicht op als op een achterdemper. De zaak zal door een te snel uitveren dus niet gaan deinen, maar net door de lagere belasting zal de het voorwiel eerder springerig worden. (NOOT: De achterzijde van een FS kan ook "opwippen" bij een extreem snelle rebound.)

Misschien dat je net door het harde/bruuske uitveren of in extremis die springerigheid (en het verlies aan "controle" dat er mee gepaard gaat) minder comfort ervaart??? Het is maar een hypothese...

Wie weet meer?
.

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2005 - 10:56 »
Kort antwoord van Ivan - een van mijn gewaardeerde discussiepartners op dit vlak - op de vraag of er een verband is tussen de rebound en het comfort:

"Verbetert in combinatie met de SAG de souplesse van de vork, geef meer comfort, en werkt het pompen tegen."

Hopelijk plant hij hier binnenkort een langer relaas.
.

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2005 - 12:03 »
Vragen bij dat Terra Logic systeem van Fox:

Het is me duidelijk hoe de vering actief wordt bij "bobbels" op het terrein.
Maar hoe zit het bij putten? Dan zal die BrassMass door de traagheid niet naar onderen bewegen, maar eerder naar boven geduwd worden. En wordt het compressiecircuit dus niet vrijgegeven. Is er een systeem waarbij het compressie-circuit toch wordt ontgrendeld als de SAG-veerweg(*) wordt aangesproken? Of maken ze simpelweg gebruik van het blow-off ventiel om de LO te negeren?

(*) In verband met die SAG op een Terra Logic: ik ga er van uit dat je de SAG pas kan meten nadat je een (kleine) hindernis hebt genomen. Dan kan je het verschil meten tussen de vorkpostie in rust (na de hindernis) en die wanneer de fiets onbelast is. Klopt dat?

Wie weet meer?
.

Thorgal

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 666
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2005 - 09:32 »

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2005 - 11:50 »
Omdat die Reba toch zo'n schoon vork lijkt: enkele nieuwe RockShox marketing termen:

* Poploc:: remote LO hendel met druktoets om de vork te deblokkeren. De LO is traploos instelbaar. Dat betekent dat je de vering meer of minder kan blokkeren. Blokkeren gebeurt door de compressie (hardheid vande vering bij de ingaande beweging) op te drijven.

* Motion Control:: wijst op de instelbaarheid van zowel de compressie als de rebound. De compressie is met een Poplock Adjust ook regelbaar vanaf het stuur. De mate waarin je de compressie opdrijft, bepaalt (ook) in hoeverre de LO hendel terugkomt wanneer je de vering "deblokkeert". (NOOT: Die Poploc Adjust is voor de rest identiek aan de gewone Poploc.)

* Floodgate: regelbaar blow-off ventiel voor de LO (zie hoger voor meer info). Extern regelbaar via een draaiknop of "intern" regelbaar m.b.v. een imbussleutel van buitenaf.

* U-turn: Mogelijkheid om de hoeveelheid beschikbare veerweg in te stellen. (cfr. het Infinite Travel of het Rapid Travel Wind Down-systeem bij Manitou, het Talas-systeem bij Fox en TAS bij Marzocchi) De instelling bij RS gebeurt door middel van een draaiknop die verschillende keren moet verdraaid worden om veel verschil te merken. Het is daardoor niet evident om 'on-the-fly' tijdens het rijden zelf de beschikbare veerweg (en dus ook de vorkhoogte) te wijzigen.

Enkele schema's die tonen hoe de "air" versie van het systeem werkt:






Aangezien veel termen van de verschillende fabrikanten grosso modo hetzelfde inhouden, is het mss niet slecht om op termijn een overzichtstabel te voorzien.
.

Flip FSR

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 163
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2005 - 12:43 »
ivm Jack zijn vraag over hoe een Terra-logic werkt kan ik het volgende zeggen:

Bij deze vorken is er wel degelijk een systeem dat ervoor zorgt dat er
een soort van "blow-off" voorzien is, hoewel dit waarschijnlijk niet zo
genoemd wordt. Ik heb me nog niet kunnen (willen?) verdiepen in de
juiste werking van dit systeem maar de ervaring heeft mij volgende geleerd:

SAG heeft zulke vork wel degelijk, elke vering trouwens, ook de brain
achterdemper v/d Epic. Dit is ook nodig opdat je wielen zo veel mogelijk
kontakt met de grond kunnen houden (lees: controle), zie ook hierboven.

Wat gebeurt er nu bij een terra-logic als je ermee op een obstakel rijdt?
Wel, het antwoord is eigenlijk logisch, de vork
veert in, net zoals elke normale voorvork. Met het verschil dat je echt
voelt dat er iets gebeurt binnenin. Je voelt als het ware in je stuur dat
er een soort ventiel wordt open gedrukt door de opwaartse kracht.
Dit is dus idd een soort van  blow-off die ervoor zorgt dat je vork
gevrijwaard blijft van evt schade zoals met bvb een SID of zo met ingeschakelde
LO veel te hard op een obstakel knallen. En dat is nu juist wat ik persoonlijk
zo aantrekkelijk vind aan deze technologische snufjes, je moet NIKS doen,
gewoon rijden en rijden en rijden... De vork doet zijn werk zonder dat je
je moet afvragen of je de LO zou opzetten of toch maar niet... maar dat
is een ander verhaal...

Wat dat rijden in een put betreft:
De Terra-logic heeft dus niet eerst een opwaartse beweging nodig om
het inertia ventiel te openen (in theorie) want in de praktijk krijg hij deze
beweging zowieso omdat de SAG ervoor zorgt dat de vorkbenen naar onder
"vallen" en zo het ventiel openen (het ventiel "zweeft in olie en zal daardoor even later dalen dan de vorkbenen)
 en de vering in werking stelt...  ;)

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2005 - 13:08 »
Citaat van: Flip FSR
Wat dat rijden in een put betreft:
De Terra-logic heeft dus niet eerst een opwaartse beweging nodig om
het inertia ventiel te openen (in theorie) want in de praktijk krijg hij deze
beweging zowieso omdat de SAG ervoor zorgt dat de vorkbenen naar onder
"vallen" en zo het ventiel openen (het ventiel "zweeft in olie en zal daardoor even later dalen dan de vorkbenen)
 en de vering in werking stelt...  ;)


Thx!

Op het schema dat Phrace postte, leek het alsof die Brassmass niet door de traagheid naar boven kon bewegen t.o.v. de vork. Er leek een soort stop of buffer te zitten. Vandaar mijn vraag. Maar als ik het goed begrepen heb kan de centrale "rod" met het ventiel (en de oliekanalen) los bewegen van die stootbuffer?
.

Flip FSR

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 163
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2005 - 17:52 »
Inderdaad, je ziet op de doorsnede trouwens ook dat die dichtingen niet helemaal
tegen de wand zitten waardoor er steeds "oilflow" mogelijk is wanner de vork
in- of uitveert. Dit verklaart dan ook meteen de minieme "speling" op de
terra-logics...
Maar die schets is eigenlijk een redelijk eenvoudige afbeelding, ik zag
dit systeem laatst bij een onderhoudsbeurt volledig open, en ik moet zeggen,
dat zag er toch wel ingewikkelder uit dan op deze schets, maar het geeft
een goede indicatie...  :-)

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2005 - 21:57 »
PM's met een mede-forumlid over de Suntour Axon brachten interessante info aan het licht m.b.t. veringtechnologie in het algemeen:

* "pseudo-blow-off" (eigen term):

Citaat van: Suntour
The right leg has a oil cartridge - this cartridge performs the lockout function. When the lockout is in the open position; the oil passes through a port with very little restriction (but enough that this helps with the rebound control). When the lockout is in the closed position; the oil is not able to pass through the port and provides resistance to compression, 85-95% lockout. If a large bump is encountered-the pressure will force some oil through the port; this helps to provide a "safety valve" effect. (The oil cylinder seals will also last longer from not having 100% lockout.) The 85 to 95% lock-out design provides enough resistance to help reduce and/or eliminate "bobbing" when climbing or pedaling hard on the flats. (And yet still allow a small amount of compression if a large obstacle is encountered.)


Door de oliecircuits in de LO-stand niet volledig af te sluiten, heeft de Axon een interne veiligheid tegen beschadigingen door grote schokken.  Aangezien er dus geen echt veiligheidsventiel is, en de olie bij een grote schok onder hoge druk door het normale circuit wordt geforceerd, is dit systeem volgens mij niet zo'n duurzame oplossing als een echte blow-off. Het vraagt volgens mij om iets meer voorzichtigheid in het gebruik. Maar enige vorm van bescherming is beter als geen bescherming natuurlijk!


* LO d.m.v. blokkage van de compressie- én de reboundcircuits:

Citaat van: Suntour
One other side benefit used for climbing:
You can compress the fork down by shifting your body weight over the bars, and then engage the lockout. The fork will stay compressed and "locked out" at the lower position; which is great for improving the body position and geometry of the bike for climbing.


Bovenstaand citaat toont aan dat niet enkel de compressie, maar ook de rebound wordt geblokkeerd als je de Axon in LO-stand zet! Anders zou de vork in LO-stand kunnen uitveren. Door de vork in ingeveerde toestand te locken, krijg je bovendien (wss tijdelijk) een soort ECC-functie (zie hoger), een overwacht extraatje.
.

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2005 - 19:06 »
[Enkel voor mierenn**kers]

Wist je dat een langere stuurpen niet "gewoon" meer gewicht naar de voorkant van de bike verplaatst waardoor de voorvork meer "belast" wordt, zowel statisch als bij schokken, maar dat dit effect versterkt wordt aangezien de stuurpen als hefboom werkt?

[/Enkel voor mierenn**kers]
.

Iegienie

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1476
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2005 - 21:38 »
langere stuurpen geeft vooral een minder direct stuurgedrag, als ze echt te lang wordt dan wordt echt wel wringen om door de bocht te raken. mijn gedacht he.
Team Green : www.team-green.be

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2005 - 23:59 »
Citaat van: Iegienie
langere stuurpen geeft vooral een minder direct stuurgedrag, als ze echt te lang wordt dan wordt echt wel wringen om door de bocht te raken. mijn gedacht he.


Tuurlijk datte, maar je hebt een (licht) neveneffect op de vering. Wou het gewoon maar effe kwijt. Kan bvb. mss interessant zijn voor mensen met staalveervorken die qua gewicht op de grens zitten tussen twee staalveren.
.

Ivan

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 217
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #17 Gepost op: 6 maart 2005 - 23:22 »
Na alles eens overlezen te hebben heb ik het vermoeden dat in alle technische opsommingen over de aspecten van de vering toch een belangrijk onderdeel vergeten word. Nl de verschillende soorten banden, en hun respectievelijke bandendruk.
De band kan practisch als een onderdeel van de vering gezien worden, en is op een hardtail naast het zadel het enige veerelement achteraan.
Mgg...Ivan
"The Peetfather"

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2005 - 18:58 »
Op het risico af enigszins af te wijken:

* Linkje voor mensen die zich in de werking en afstelling van de Marzocchi Marathon S (2003) willen verdiepen. Met dank aan Dzjo.

* Nog even wat info m.b.t. de smering van de Suntour Axon (D/E/S) vorken: de vork zou gemaakt zijn voor een open oliebad. Wegens een patent van Marzocchi kan SR Suntour dit niet toepassen, maar je kan het wel zelf aanleggen. I.p.v. om de x rij-uren wat olie langs de wipers binnen te spuiten, kan je volgens de technische dienst van het bedrijf gewoon 25 ml vorkolie langs onder in elk been gieten.
.

gamutter

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 22
    • gamutter.be
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #19 Gepost op: 26 december 2005 - 19:11 »
Bij deze vorken is er wel degelijk een systeem dat ervoor zorgt dat er
een soort van "blow-off" voorzien is, hoewel dit waarschijnlijk niet zo
genoemd wordt. Ik heb me nog niet kunnen (willen?) verdiepen in de
juiste werking van dit systeem maar de ervaring heeft mij volgende geleerd:

Wat gebeurt er nu bij een terra-logic als je ermee op een obstakel rijdt?
Wel, het antwoord is eigenlijk logisch, de vork
veert in, net zoals elke normale voorvork. Met het verschil dat je echt
voelt dat er iets gebeurt binnenin. Je voelt als het ware in je stuur dat
er een soort ventiel wordt open gedrukt door de opwaartse kracht.
Dit is dus idd een soort van  blow-off die ervoor zorgt dat je vork
gevrijwaard blijft van evt schade zoals met bvb een SID of zo met ingeschakelde
LO veel te hard op een obstakel knallen. En dat is nu juist wat ik persoonlijk
zo aantrekkelijk vind aan deze technologische snufjes, je moet NIKS doen,
gewoon rijden en rijden en rijden... De vork doet zijn werk zonder dat je
je moet afvragen of je de LO zou opzetten of toch maar niet... maar dat
is een ander verhaal...


Filip, ikzelf ben ook supertevreden van mijn Terralogic op een Stumpjumper pro. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat de 'blow off" een raar gevoel geeft, maar ikzelf ervaar dit niet als negatief, eerder als het gevoel dat het systeem werkt.
Ik dacht dat je een Epic had met Terralogic.
Tot vorig jaar verkocht Specialized het topmodel van de Epic/S-works met een Terralogic vork en de brain achteraan. Vanaf 2006 levert men alleen deze modellen nog met een RLT-vork. Men zegt bij Specialized dat de brain en Terralogic niet samen gaan. Ik overweeg een Epic marathon maar wou de RLT vervangen door een Terralogic. Het gedoe met LO on of off zag ik niet zo goed zitten.
Wat ervaar jij dan met deze combinatie.
mijn lang leven: Fietsen en muziek  - Bezoek mijn hobbysite