Auteur Topic: Veringstechniek en -technologie  (gelezen 14260 keer)

Bengo4B

• 4Bikers Member
Veringstechniek en -technologie
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2006 - 11:23 »
by mod: naar aanleiding van de crash van NI in Bouillon schreef Bengo4B volgende:

Als biker met een afkeer voor techniek en moderne snufjes, rij ik nog steeds rond met een starre vork. Daarmee heb ik in juni zonder één enkele valpartij de Ardennes Trophy en de Raid des Hautes Fagnes (langste afstand) afgewerkt. Telkens reed ik daar ruim binnen de 100 eersten, zodat ik mag zeggen dat ik toch een behoorlijk niveau haal.
OP geen van beide ARdennenmarathons ben ik met mijn starre vork ten val gekomen; op de Ardennes Trophy ben ik zelfs niet 1 keer van de fiets gemoeten (tenzij voor de bevoorradingen), in de Raid des Hautes Fagnes ben ik wel van de fiets gemoeten bij heel steile stukken bergop en bergaf, maar dat deden alle bikers in mijn omgeving (en dus van mijn niveau). Ik voelde achteraf ook nauwelijks iets in mijn polsen of armen of schouders, in elk geval véél minder dan in mijn benen!
En nu merk ik dat NI zijn ernstige valpartij voor een groot stuk te 'danken' heeft aan het tot 2 x toe 'duiken' van zijn verende vork, nochtans een dure FOX vork die overal zo geprezen wordt voor zijn kwaliteiten.
Als ik het goed interpreteer dan had NI dus geen last gehad van 'duiken' van zijn starre vork (als hij die had gebruikt) en zou hij dus ook veel makkelijker over die hindernis zijn geraakt....
Shoot me als ik het verkeerd heb, maar dan wel graag met goede argumenten.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2006 - 19:18 door PhrAcE »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #21 Gepost op: 19 september 2006 - 12:21 »
Bengo, ik was zeer tevreden toen ik het voorstel van die terralogic kreeg! Ik had er net 2500 km opzitten met een starre vork, en de GRG met een vaste vork zag ik niet zitten!

Als ik met een starre vork offroad naar beneden dender dan kan ik niet eens op een veilige manier remmen, laat staan springen!
Een verende vork maakt volgens MTB volgens mij veel veiliger, ik heb alleszins veel meer controle over de fiets sedert ik een verende vork gebruik!

Dat je een vork ook moet leren kennen ga ik ondertussen niet meer betwisten! Ik veronderstel dat je het na verloop van tijd wel weet wanneer de vork gaat doorschieten,met mijn reba weet ik toch perfect wat ie gaat doen ;)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2006 - 12:53 door Nothing's Impossible »

Bengo4B

• 4Bikers Member
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2006 - 13:07 »
NI,
Okee ik aanvaard uiteraard je uitleg.
Maar toch nog graag 2 nuanceringen:
1) Je gaat niet in op mijn concreet punt van kritiek (punt dat jij zelf aanhaalde in je verslag van je valpartij): nl. dat je verende vork 'duikt' terwijl je dat niet verwacht had en dat je daardoor eerst al moeite had om die hindernis te nemen, en dat je na met je voorwiel over de hindernis te zijn geraakt nogmaals last keeg van je 'duikende' vork, met je valpartij als gevolg.  Dit (onverwacht/ongewenst) 'duiken' doet toch enkel een verende voorvork en niet een starre voorvork: juist omdat die star is reageert die volstrekt voorspelbaar(nl. niet!).

2) in je commentaar op mij heb je het over het 'doorschieten' van de vork. Is dit hetzelfde als 'duiken'? En als dat zo is, is dat dan niet juist de essentie van een verende vork: dat zij duikt/doorschiet als er druk wordt op uitgeoefend?

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2006 - 16:39 »
Met doorslaan bedoel ik de demper die stopt met blokkeren enkel nog de uitkomende slag dempt (eventueel opnieuw de volgende inverende slag)
Ofwel het doorslaan van de treshold, ofwel het intelligent platform dat de boel opent. komt overeen met het afzetten van de lock-out

Duiken is teveel en/of te lang inveren van de vork, meestal te weinig positieve druk in de vork (of een te slappe positieve veer).
Een vork moet wat inveren, anders heeft ze geen effect. maar als de veer te slap is duikt en deint ze te veel. Dat een vork de volledige veerweg gebruikt is geen probleem, maar ze moet tijdig terugkomen om je evenwicht van de fiets niet te compromiteren.

Je heb ook een negatieve veer die ervoor zorgt dat je ook uitgaande slag hebt, dat de vork minder harde initiële belasting nodig heeft om in te veren en om de veerkarakteristiek aan te passen. Die kan je ook instellen (ofwel via de rebound, ofwel via een negatieve luchtkamer.
Tegen deinen kan een goeie demper helpen.

Dit afstellen is steeds wat zoeken.

Bij de fox is de standaard instelling: zeer lage druk, maar een snelle rebound (de negatieve veer) en een gemiddelde doorslag van de demping.

Ik heb ook getest met een 20 psi hogere druk, maar dan veert de vork amper nog (ongeacht de rebound) en heb je amper nog sag wat toch niet de bedoeling kan zijn.
Na wat prutsen had ik het beste resultaat met 5 psi extra (bovenop de standaard) iets snellere rebound en een wat zachtere treshold van de demper. Dit reed zeer comfortabel, maar nu en dan sloeg de vork onverwacht open, de sag stoorde in het klimmen, en de vork duikt dus veel te veel.

Hoe ik dit zou moeten oplossen, beat me, geen idee! Ik ben niet  van plan om nog met een terralogic te rijden.

De rebound knop (bovenaan) heb je trouwens tijdens het rijden niet nodig, het enige dat je kan doen is de vork te springerig maken of de vork zodanig zacht maken dat ze niet meer tijdig terug is. Tegen duiken helpt de rebound helemaal niets.
De treshold heb je wel on the fly nodig, je wil op asfalt voorkomen dat de demper doorslaatzelfs bij een putje, en je wil soms dat ze bij de kleinste trilling doorslaat (lange kasseistroken,lange licht geaccidenteerde stroken,...)
Helaas staat dat klopje onderaan en kan je er niet aan tijdens het rijden :toeme:

Bij de reba heb je allereerst een dual air systeem, waardoor je de negatieve en positieve kamer veel polivalenter kan instellen. De standaard instelling heeft een veel grotere positieve druk maar door de even grote negatieve druk heb je een soepele vork die toch minder duikt.

Met een iets hogere negatieve druk bekom ik een veerkarakteristiek die aanvoelt als zeer lineair. De vork krijgt dus steeds meer weerstand als de vork verder ingedrukt wordt. De vork is hierdoor soepel voor kleine bumps, en enkel voor de grote joekels ga je toch tot bijna bottoming out. Door de zeer grote tegendruk komt de vork echter direkt terug, hoewel de vork ook volledig toeslaat voelt dit niet aan als duiken, alvorens je massa kan reageren is de vork al terug op een aanvaardbare hoogte, ongeacht de reboundinstelling.
De rebound (een instelbare demper) komt pas voelbaar tussen naarmate je de saghoogte nadert.
Je hebt iets meer sag en dus ook minder positieve veerweg, maar de vork voelt zeer soepel aan en blijft toch niet beneden.

De eigenlijke demping gebeurt door motion control, je kan zowel de mate van demping instellen (bijna volledige lockout of een gedeeltelijke demping) als de treshold (de grootte van de slag waarop de demper toch gaat doorslaan).

Dus, bij mijn vork heb ik geen last van duiken, deels door de betere veringsintellingen, deels doordat je zelf makkelijker kan instellen wanneer de vork al dan niet lockt. Fox gebruikers, feel free om uit te leggen hoe je het duiken tegengaat zonder de boel te hard te laten aanvoelen?

Bengo4B

• 4Bikers Member
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2006 - 18:41 »
Fantastisch genuanceerde uitleg NI! Beter en completer dan ik ooit elders (magazines, internet etc) heb gezien.
En toch straf dat jij zo negatief (maar wel 'met redenen omkleed') bent over de Fox-vork, een zeer duur item dat toch alom gerespecteerd, en door de betere bikers veel gebruikt wordt. Jammer dat Iegienie momenteel zeer offroad door de Pyreneen tuft, want hij komt ook altijd genuanceerd en beslagen (in zijn geval met een Fox-vork) op het ijs.
We riskeren hier wel offtopic te raken, zoals jij door je val uit koers bent geslagen (en je rug uit de haak werd geslagen), maar de discussie zelf is razend interessant, zij het voor mij wat te technisch.
Ik wil hier nog een laatste steentje in de kikkerpoel gooien door te zeggen dat Jan Verstraeten de nr. 2 van de RAid des Hautes Fagnes (juni, Malmedy) naar verluidt met een Vaste Vork heeft gereden. Mogelijk was hij met een goede verende vork nr. 1 geweest of had hij minder achterstand gehad dan de 15 minuten die hij op Bas Peeters moest toegeven, maar in elk geval geeft het aan dat het best wel te doen is om met een vaste vork snel te rijden op een zwaar en technisch parcours als dat van Malmedy.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2006 - 19:14 »
Bedankt, er is nog veel te nuanceren hoor!
Begrijp me niet verkeerd, de fox werkt goed, maar hij duikt :( bovendien beslis liever zelf wat de vork moet doen, een fox RLT zou beter bij me passen. Maar, het duiken zal er ook nog inzitten).

Let op, met de RS duke had ik het duiken ook wat hoor, en bij de RS recon en andere solo air vorken moet je ook een compromis zoeken tussen gevoeligheid, sag, duiken....

Even kort samenvatten
Voordelen geveerde vork:
Een geveerde vork heeft off-road veel meer contact met de bodem, dus meer rem- en stuurvermogen.
Je hebt minder trillingen en piekbelastingen, je kan dus sneller gaan zonder de kontrole over je stuur te verliezen (letterlijk)
Heeft off-road een beter rendement doordat je minder met je gewicht moet spelen en minder kracht in de armen verspild, zeker met een lock-out bij het klimmen.

Nadelen:
Vork kost meer, weegt meer, moet onderhouden worden, kan kapot gaan, in diepe blubber, op zand of asfalt heb je weinig voordeel en enkel de weight penalty.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #26 Gepost op: 19 september 2006 - 23:17 »
Ach ik heb al een jaar geleden gezegd dat mijnen marzo  met stalen veren veel beter en evenwichtiger marcheert dan mijnen fox float rlc.
Zo'n rlc werkt dan nog eens pakken beter dan de fx. De treshold is veel fijner instelbaar en zelfs de lage snelheids ingaande demping is beinvloedbaar. De vork is wel een comfortwonder. Maarre meer dan 9 cm heb ik er nog nooit uitgehaald. Steil bergaf al remmend is het ook een duikwonder(niet positief bedoeld he). Doorslaan doet ze bij mij nooit(olieniveau aanpassen).
Dat duiken is vooral ambetant omdat er zo 3/4 van je veerweg verdwijnt een de stuurhoek veel steiler wordt(terwijl je bergaf juist rechuitstabiliteit wil).Een onder invloed van de rem uitverende achterdemper kan dat nog verergeren.
Als je dan ook nog nen 10kg rugzak meehebt wordt het overstuur van dien aard dat het levensgevaarlijk wordt.
Nen marzo dat kan een kind demonteren en tunen, nen fox niet.
De dichtingen van fox zijn ook maar brol en de prijs van een groot onderhoud daarvoor heb je een halve marzo.
Hoe noemen ze dat olie op het vuur?
« Laatst bewerkt op: 19 september 2006 - 23:48 door Peter »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2006 - 15:02 »
Helaas weegt zo'n stalen veer een stuk meer dan een luchtkamer :$
En het moet dan nog de juiste veer zijn, want met de preload kan je eigenlijk weinig spelen!

2 luchtkamers zijn wat moeilijker te tunen, maar je kan er echt alle kanten mee uit!