Auteur Topic: Reba: instelling en onderhoud  (gelezen 10184 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CubVik

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 3
Reba: instelling en onderhoud
« Gepost op: 26 april 2006 - 06:31 »
Hallo,

Graag had wa meer info over de instellingen van Reba vorken.

Ik ben biker van +/- 80 kg, graag had ik een idee van de drukwaarden

voor positieve en negatieve luchtkamer ? Moeten die gelijk zijn ?

En zijn vooropgestelde waarden door RS  bruikbaar (nuttig) ?

En ook hoe stel ik best die interne Blow Off in ? (Reba SL model)

Graag ervaringen\tips van Reba rijders !

Alvast bedankt

Nothing's Impossible

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1556
    • www.dzm.be
Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2006 - 08:44 »
Hier is er al het n en het ander over geschreven: www.4bikers.be/index.php?option=com_smf&Itemid=16&topic=2162.0

Ik denk dat je best ergens rond de 8,5 a 9 bar start, in beide kamers, dan kan je de luchtdruk nog wat bijtunen.

Liever een iets sportievere vork dan verhoog je de druk bovenaan (positieve kamer), als je liever de kleine bumps wat weter wegfiltert moet je de negatieve kamer wat bijpompen (onderaan).

Ik rijd met een beetje meer druk in de negatieve kamer, als de vork teveel duikt gebruik ik de motion control.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 17:36 door Nothing's Impossible »

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2006 - 10:08 »
Ik ben begonnen met de waardes die worden opgegeven door Rock Shox. Als je daarvan vertrekt heb je een goede basis om verder fijn te stellen lijkt me - ik heb regelmatig hetzelfde parcours gedaan, met telkens iets andere waardes ingesteld. Dat betekent pompje mee en schrijfgerei. Op basis van het aanvoelen van de verschillende instellingen en steeds verder verfijnen ben ik dan gekomen tot een eigen eind-instelling.

Tips:
- als je het spoor bijster bent vertrek je best altijd weer van de settings die worden opgegeven door de fabrikant: http://www.sram.com/nl/service/rockshox/air_inflation.php
- wijzig per keer slechts 1 parameter om te beginnen, maak de stappen niet te klein zodat het verschil duidelijk is: ga eens van 9 bar naar 7 bar, en vergelijk die twee. Op basis daarvan weet je of je korter bij de 9 bar wil zitten (8,5 bar word dan je volgende setting) of bij de 7 bar (dan stel je de volgende keer 7,5 bar). Op die manier kan je steeds verfijnen door een volgende instelling te kiezen tussen de 2 die je het best liggen.

Mij lijkt het een goed idee om te beginnen met alle twee de kamers op 9 bar.

Wat de blow-off betreft: die staat bij mij gewoon op de instelling die de fabrikant opgeeft.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006 - 10:11 door MudHungry »
Cal e Doss: cavalli celesti

Qube

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 714
    • teamNomaDesk.com
Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2006 - 07:21 »
Mijn Reba staat "af-fbriek" ingesteld op 100mm :$. Ik zou die graag terug naar 85mm brengen als de inbouwhoogte mee daalt daardoor.



- Daalt de inbouwhoogte door die terug te brengen naar 85mm?

Ja, volgens dit document wel...

- Is dit makkelijk zelf te doen, ergens een handleiding te vinden?

Hier heb ik al een exploded view gevonden...
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2006 - 07:47 door Qube »

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2006 - 11:17 »
In de manual van de Reba's staat dat je dat best laat doen door je fietsenboer...
Cal e Doss: cavalli celesti

Barny

  • Bart Verschueren
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 103
Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2006 - 17:17 »
Mijn Reba staat "af-fbriek" ingesteld op 100mm :$. Ik zou die graag terug naar 85mm brengen als de inbouwhoogte mee daalt daardoor.



- Daalt de inbouwhoogte door die terug te brengen naar 85mm?

Ja, volgens dit document wel...

- Is dit makkelijk zelf te doen, ergens een handleiding te vinden?

Hier heb ik al een exploded view gevonden...

Een volledige handleiding vindt je hier:
http://www.sram.com/_media/techdocs/95-410-762-000%202006%20Pike%20Reba%20RVL%20Dual%20Air%20Service%20Guide.pdf
En het is te doen als je alles stap voor stap volgt.
Een momentsleutel is wel aangeraden.
De rest van de story:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?p=269082&highlight=#269082
btw: ik heb dus een spacer teveel
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2006 - 17:29 door Barny »

Qube

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 714
    • teamNomaDesk.com
Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2006 - 18:51 »
Ok, ik ga die dus ook zelf ombouwen...enkele vraagjes:

- Isopropyl alcohol is....remreiniger ok?
- 5 / 10wt olie waar nog vlot verkrijgbaar, waarschijnlijk bij een motozaak?
- @ mods msichien verhuizen naar een topic...Reba: instelling en onderhoud  :$ al...k'wil mij niet moeien h  :flower:
- @ Barny check PM... ;)

Barny

  • Bart Verschueren
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 103
Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2006 - 20:06 »

- Isopropyl alcohol is....remreiniger ok?
Als het maar onschadelijk is voor de O-ringen, maar isopropyl is bij de betere drogist vlot te krijgen (niet in carrefour of Brico)

-- 5 / 10wt olie waar nog vlot verkrijgbaar, waarschijnlijk bij een motozaak?
Yes de motoshop, in literflessen, maar preventief onderhoud kan je voortaan zelf en die olie komt dus wel van pas dan.

Christ D.

  • Depestel Christ
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1409
Re: Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2008 - 18:20 »
- 5 / 10wt olie waar nog vlot verkrijgbaar, waarschijnlijk bij een motozaak?
Die olie van Motorex, met een crossmoto op, is die gepast voor de verende vork van een MTB(Reba)?Of moet dat specifiek voor MTB vorken zijn?Thx.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Christ D.

  • Depestel Christ
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1409
Re: Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2008 - 09:36 »
- 5 / 10wt olie waar nog vlot verkrijgbaar, waarschijnlijk bij een motozaak?
Die olie van Motorex, met een crossmoto op, is die gepast voor de verende vork van een MTB(Reba)?Of moet dat specifiek voor MTB vorken zijn?Thx.
Ik ga mij die ROCK SHOX POPLOC REMOTE LOCKOUT steken. Iemand tips om dit te doen?
 
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Christ D.

  • Depestel Christ
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1409
Re: Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2008 - 16:12 »
Ik ga mij die ROCK SHOX POPLOC REMOTE LOCKOUT steken. Iemand tips om dit te doen?
Allez jongens,niemand? :dft002:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Supernaut

  • Luc Jennen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1634
    • super
Re: Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2008 - 16:26 »
Ik ga mij die ROCK SHOX POPLOC REMOTE LOCKOUT steken. Iemand tips om dit te doen?
Allez jongens,niemand? :dft002:

Daar zijn toch geen tips voor nodig .
Hendeltje op't stuur monteren en kabel aan de switch op de rechtervorkpoot bevestigen .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

LuckyIron

  • Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1552
    • Wim Hermans
Re: Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2008 - 16:38 »

Christ D.

  • Depestel Christ
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1409
Re: Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #13 Gepost op: 8 april 2008 - 16:50 »
Daar zijn toch geen tips voor nodig .
Hendeltje op't stuur monteren en kabel aan de switch op de rechtervorkpoot bevestigen .
Ja maar ik moet toch in de vorkpoot ook iets steken? Da rood stuk.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Christ D.

  • Depestel Christ
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1409
Re: Reba: instelling en onderhoud
« Reactie #14 Gepost op: 8 april 2008 - 16:50 »
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.