Auteur Topic: Limburg:Lommel (Luyksgestel)  (gelezen 14939 keer)

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Limburg:Lommel (Luyksgestel)
« Gepost op: 21 maart 2005 - 22:56 »
Vandaag samen met bmweke de vaste route van Luyksgestel+Eersel gereden.De routes liggen eigenlijk in Holland maar we zijn vertrokken in Lommel aan "de vossemeren" en ze zijn te mooi om niet te vermelden.
Als je van single track houd moet je deze routes zeker eens rijden maar smeer uw poep maar in want het is een gebotter en gedraai tot en met,bmweke heeft meer rechtgestaan dan dat'em op zijn zadel gezeten heeft.
 :applaus:
ik ga geen pagina's lang verslag schrijven maar ben je geinteresserd kijk dan een op DEZE site.

wij hadden 76 km op onze teller staan, je kan er nog 2 routes bij doen, dan kom je op 126 km.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2006 - 20:34 door PhrAcE »

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2005 - 01:33 »
Inderdaad dat zijn zeer mooie routes.  
Ik heb een tijdje in Eersel gewerkt en dan stak de bike vaak in de koffer om na het werk nog eventjes die route te gaan rijden.  

Praktisch geen asfalt, bijna altijd in het bos, en zeeeeer hoog singletrackgehalte.  In de zomer is het er wel stof vreten.  Als ik moet kiezen tussen Herentals en deze routes dan kies ik toch voor deze.  

De andere routes (Reusel, Bladel) daar in de buurt zijn wel wat minder leuk om te rijden.  Daar zit je toch al wat meer over landbouwwegen te rijden en een lager bosgehalte .
Spijtig dat holland zo plat is.  

Wat wel gevaarlijk was vorige zomer: een aantal pubers (14-15j) heeft er een pistool kunnen vastkrijgen en dat zaten ze soms te testen in dat bos, meestal in de buurt van camping ter spegelt.  Hopelijk zijn die pippos hun speelgoedje nu beu.  Ik ben ze toen 2x tegengekomen op de 5keer dat ik er toen gereden heb.  In het jachtseizoen loopt het er ook vol met jagers, dat zijn ook niet mijn beste vrienden.

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Re: Limburg:Lommel (Luyksgestel)
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2005 - 17:19 »
Citaat van: Speci

Als je van single track houd moet je deze routes zeker eens rijden maar smeer uw poep maar in want het is een gebotter en gedraai tot en met,bmweke heeft meer rechtgestaan dan dat'em op zijn zadel gezeten heeft.

Ge moogt gerust zijn, éne keer is zonder mijn ASSOS -crémeke vertrokken en ik had prijs. Na een half uur begon het al zle, ik heb dus echt veel al rechtstaand gebiked omdat ik het niet uithield. Benen waren perfect, op het einde nog 40per uur kunnen lekker kunnen ronddraaien en het eindsprintje naar den oto ook nog op mijne naam geschreven  :hail:

thunderbike

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2005 - 14:35 »
Misschien voor de liefhebbers,
als je in vossemeren bent aan de brug kan je beter nog eerst een mooi
stukje single track doen langs het kanaal en zo op de route aansluiten.  :-)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2005 - 16:24 »
Citaat van: thunderbike
Misschien voor de liefhebbers,
als je in vossemeren bent aan de brug kan je beter nog eerst een mooi
stukje single track doen langs het kanaal en zo op de route aansluiten.  :-)

Das heel juist,maar ge moet dat wel weten want dat is nergens aangegeven.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2005 - 16:24 »
is ook een ideale route om met de kids te doen. niet te veel klimmen (sic) maar lekker draaien en keren in de bos...
Team Green : www.team-green.be

mtb-fltn

• Nicolas Panniez
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2005 - 23:33 »
1 woord: single track paradise!!

Machtig gewoon. En zo stil......
Euh..................niks dus.........

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2005 - 14:23 »
Vorig jaar heb ik ook de route gefietst in Luycksgestel.  Hetgeen hier net boven geschreven werd, is inderdaad zo stil...  Buiten een boer die zijn land aan het ploegen was, heb ik geen levende ziel mogen bekennen.  Ik vond dat niet zo erg.  Toen ik de route reed, was men hier en daar wel bomen aan het kappen, dit is blijkbaar niet meer het geval?

Thriller

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2005 - 14:27 »
Is de bepijling daar een beetje in orde?  En kan je de auto gewoon aan de Vossemeren zetten en dan gemakkelijk de route oprijden?  Aan de commentaar hier te horen lijkt het me een interessante route voor een beginner zoals ik.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2005 - 14:43 »
Is de bepijling daar een beetje in orde?  En kan je de auto gewoon aan de Vossemeren zetten en dan gemakkelijk de route oprijden?  Aan de commentaar hier te horen lijkt het me een interessante route voor een beginner zoals ik.

Vanaf dat de de brug in Lommel over bent kun je daar eigenlijk overal je auto parkeren.Je moet niet naar Vossemeren afdraaien.Vanaf de brug is het nog een kleine km en dan ben je aan het vertrekpunt juist over de grens aan uw linkerzijde.
De bepijling is daar meer dan een beetje in orde.

Thriller

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2005 - 14:47 »
Aha, heel goed, thx supernaut.  Seffes misschien eens naartoe rijden.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2006 - 12:02 »
Een update van deze route leek me wel eens gepast.

Ik heb daarom deze route samen met Nielskie ondernomen om jullie een beter beeld te geven van deze toch wel prachtige streek.
Startplaats het Ecocentrum de Goren,maar dit ligt recht tegenover het vakantiepark centerparks in Mol-Rauw.Voor vakantiegangers ideaal om deze streek eens wat uitgebreider te verkennen.Door hier te vertrekken kom je met de aanloopstrook en terug uit op +/- 65km.

Volg vanuit het park het fietspad richting Postel tot aan de Baileybrug.Je hebt nu het Maas-Scheldekanaal bereikt en dit is de leidraad naar Lommel en Luyksgestel.
Steek de baileybrug over en draai direct erna een dreef in.Parallel aan het kanaal.Volg deze tot je ofwel het onverharde jaagpad opkan of een singletrack op kan rijden.Uiteraard kies je voor de singletrack en meteen kan de fun beginnen.Je blijft kilometers op dit pad met steeds het kanaal aan je rechterzijde tot je in Russendorp aan de splitsing met het kanaal naar Beverlo komt.Je steekt de brug terug over en draait achter een bunker links naar beneden het verharde jaagpad op.Je blijft steeds het Maas-Scheldekanaal volgen en passeert er de industrie langs Maatheide tot het verharde jaagpad ophoud en je via een zandpad een heuvelrug kunt oprijden.Fun deel 2.De singletracks lopen hier kriskras door elkaar en gaat rakelings naast de bomen.Je passeert nog de voetgangersbrug om dan uiteindelijk aan de brug uit te komen aan taverne de Lossing.Je steekt deze brug over en bent nu op de N746 ofwel de Gestelsedijk richting Luyksgestel-Nederland.Vakantiegangers van de Vossemeren in Lommel zullen dit herkennen en kunnen hierop ook inpikken.
Na een kleine kilometer vind je dan aan uw linkerzijde de startplaats van het vaste parcours Kempenland aangegeven met de gekende rode driehoekjes.
Hetgeen nu volgt is 39km absoluut  singletrackplezier.Opvallend is de perfect onderhouden route,in de uiteraard prachtige omgeving.Als je van al dat gekeer en gedraai op adem moet komen kan dit op bredere zandwegen en een aantal veldwegen,maar deze liggen niet dik bezaaid.Asfalt nog geen kilometer.
Na goed 37km zit de route erop en dan is het even opletten.Je bevind je op een brede zandweg en dan krijg je een splitsing links rood en rechtdoor rood Lommel.Nu moet je de pijl Lommel volgen en kom je terug uit aan de startplaats.Voilà de route zit er nu op,maar daarom nog niet het einde van de tocht.
Je rijdt terug naar de brug en nu heb je de keuze.Ofwel blijf je voor de brug en neemt de snelste route terug naar Mol via het jaagpad ofwel brei je er nog een stuk bij aan via de Lommelse Sahara.Een schitterend stuk natuur wat absoluut is aan te raden.
Je steekt de brug dus over en na een 500m kun je rechts inslaan richting manege en sportcomplex in Lommel.Het is wel even zoeken,maar je  moet rechts het bos in en hou in het achterhoofd dat je de richting Maas-Scheldekanaal moet volgen.Als je de Sahara bereikt hebt rij je rond het meer en kom je op een rood fietspad uit van het fietsroutenetwerk.Volg dit fietspad en je bereikt terug het verharde jaagpad.
Vervolg tot de brug aan de splitsing van het kanaal.Blijf je links het jaagpad volgen dan kom je terug uit aan de baileybrug,steek je de brug over kan je een laatste keer de singletrack volgen die je ook gedaan hebt in de aanloopstrook.Zeker doen want in tegengestelde richting geeft dit toch weer wat anders.
Je komt dus nu ook weer uit aan de baileybrug en kan zo terug rijden naar centerparks of het ecocentrum.

Aangezien het ecocentrum gelegen is aan de ingang van camping Zilvermeer  is er misschien wel de mogelijkheid om er tegen betaling een douche te nemen.Een drankje kan je er zeker nuttigen.

Veel bikeplezier ermee.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2006 - 14:02 door Supernaut »

bergfietser

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2007 - 13:42 »
Je hebt het over "Maas-Scheldekanaal ", is dit het Kempisch Kanaal ?

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2007 - 14:31 »
Je hebt het over "Maas-Scheldekanaal ", is dit het Kempisch Kanaal ?

Dat is inderdaad hetzelfde kanaal.
Van Herentals naar Bocholt

Big

• 4Bikers Member
    • MTB-Freak.be
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2007 - 20:01 »
Gisteren de route in Luyksgestel eens gaan rijden.
Zoals de meeste bikers al gezegd hebben vind ik dit ook een toffe route om eens te doen.

Een snelle route, met veel single tracks en bospaden. Omdat het de voorbije dagen droog is geweest lag het parcours er echt goed bij.

Vele foto's en een ruim verslag staan op http://www.mtb-freak.be
toertochten, foto's, ...
http://www.mtb-freak.be