Auteur Topic: trial  (gelezen 52222 keer)

bandit

• 4Bikers Member
trial
« Gepost op: 25 oktober 2006 - 20:15 »
Om onze techniek te verbeteren zijn terre en ikzelf wat trial beginnen doen. Dit zal ons zeker helpen om tijdens het gewone mountainbiken betere prestaties te kunnen neer zetten. Op terre zijn site kan je wat filmpjes bekijken. Het zijn de laatse die erop staan.

Door naar deze filmpjes te kijken kan je leren om bv over een hindernis te geraken het is de zelfde techniek. Eens we het kunnen met de trial bike kunnen we het overbrengen naar onze gewone mtb. Blijf de site volgen want er komen er zeker nog! We zitten nog maar in een begin stadium dus verwacht nog geen meters hoge jumpen  ;)  Ik hoop dat er later nog wat filmpjes bij komen van Phrace want ook hij is bezig met trialen.

http://www.mtb-terre.be/
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:15 door PhrAcE »
i love snow biking.

Terre

• 4Bikers Member
    • Terre's MTB site
trial
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2006 - 20:36 »
Voor de trial technieken kun je best bandit volgen, voor de valtechnieken mij :devil:
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:15 door PhrAcE »
Transsambrienne 2005:
Bandit gaat retesnel in een afdaling maar overschat zichzelf en mist zijn bocht, met als gevolg een spectaculaire crash...
Vraagt Heinz: "Is dat een zot?!"

Peter

• 4Bikers Member
trial
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2006 - 23:22 »
Voor de trial technieken kun je best bandit volgen, voor de valtechnieken mij :devil:
Raar mannen daar aan de zee : thuis met een muts, elders met nen helm. :)
En toch vallen ze thuis ook wel eens.  ;)
Maar alla gijle valt toch ook, en vooral thuis. Ikke ook.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:16 door PhrAcE »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
trialen
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2006 - 00:05 »
Vooral de north shore is origineel ;)

Enfin, ik ben er helemaal genen held in!

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
trial
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2006 - 10:45 »
Cool! Op die lucifers biken is precies niet zo gemakkelijk...
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:16 door PhrAcE »
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
trial
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2006 - 11:34 »
Dit lijkt me inderdaad wel fun om de techniek wat bij te schaven,
maar ik zou echt niet weten wat zo een trial fiets moet kosten of waar je die kan kopen.
Trouwens hoe leer je dergelijke zaken en techniek? :toeme:
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:17 door PhrAcE »

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
trial
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2006 - 13:15 »
Dit lijkt me inderdaad wel fun om de techniek wat bij te schaven,
maar ik zou echt niet weten wat zo een trial fiets moet kosten of waar je die kan kopen.
Trouwens hoe leer je dergelijke zaken en techniek? :toeme:
tja, 't is begonnen met een vaag idee van mij, en plots kreeg ik van Thierry een mailtje met een schone aanbieding. Na wat rondsnuffelen heb ik die bike gekocht (giant trial), toen heeft terre de zijne ook tweedehands gevonden. Bandit heeft alles apart gekocht...
ikzelf heb 650 betaald voor mijn complete bike (met nog een aantal extra dirt-onderdelen erbij)

bij barracuda verkopen ze dergelijke zaken ook btw

hoe leren? ik heb me de dvd van Ryan Leech erbij gekocht (ook 2e hands), maar ook op sites als trashzen ea vind je goeie tut's

't is btw wel een goed alternatief op gewoon mtb, sinds ik die trialbike heb trek ik er geregeld na het werk nog eens op uit. Met de gewone mtb slaag ik daar nooit in...
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:17 door PhrAcE »

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
trial
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2006 - 14:38 »
filmpje

succes mannen, 'k zou het ook graag leren en kunnen...en 't ziet er allemaal zo simpel uit

:cool:
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:18 door PhrAcE »

Terre

• 4Bikers Member
    • Terre's MTB site
trialen
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2006 - 19:23 »
Zalig filmpje :hail:
Transsambrienne 2005:
Bandit gaat retesnel in een afdaling maar overschat zichzelf en mist zijn bocht, met als gevolg een spectaculaire crash...

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
trial
« Reactie #9 Gepost op: 1 november 2006 - 11:44 »
deze site kennen jullie al zeker?

:cool:

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
trial
« Reactie #10 Gepost op: 1 november 2006 - 12:00 »
jep, die bekijk ik geregeld eens tijdens de lunchpauze op't werk, maar ik heb toch al 't meest van al geleerd van de dvd van Ryan Leech, de "ster" uit het vorige filmke dat je postte...

waar ik wel van verschoot, met je conditie als marathonrijder kom je nog niet te ver in het trialen! intensief al geen ander... zal wel deels liggen aan de nog niet verfijnde techniek maar mijn respect wordt met de dag groter voor trialers (en 't was al groot :) )

Thierry

• 4Bikers Member
trial
« Reactie #11 Gepost op: 2 november 2006 - 18:28 »
tja, 't is begonnen met een vaag idee van mij, en plots kreeg ik van Thierry een mailtje met een schone aanbieding. Na wat rondsnuffelen heb ik die bike gekocht (giant trial), toen heeft terre de zijne ook tweedehands gevonden. Bandit heeft alles apart gekocht...

Kan je eens wat meer vertellen over die fietskes ? Merk, model, en eventueel ook een korte opsomming van de belangrijkste onderdelen (vork, remmen, wielen) ?

Filmpkes zijn in elk geval leuk om zien  :grin:
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:23 door PhrAcE »
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
trial
« Reactie #12 Gepost op: 2 november 2006 - 18:49 »
Ja ik heb daar ook wel interesse in  ;)
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:19 door PhrAcE »

Terre

• 4Bikers Member
    • Terre's MTB site
trial
« Reactie #13 Gepost op: 2 november 2006 - 19:10 »
De mijne is een Kona Stuff, maar dat is eigenlijk een dirt/street fietsje...
Weegt meer dan 15kg en dus nogal zwaar om trial te doen :muur:
Heeft 2 plateaus + bashring, waar een trialfiets slechts eentje heeft (bvb. 22t) al dan niet met bashring.

Meestal heb je vooraan een schijfrem en achteraan een HS33.
Velgen zijn breed en dus sterk. Heel breed stuur, meestal vaste vork, lange stuurpen, pedalen met scherpe pinnen voor optimale grip,...
Achteraan vette band, vooraan iets smaller.
Kader moet echt klein zijn (liefst 13" of minder). Je hebt dan nog keuze met of zonder zadel.
De meeste hebben kleine cassette achteraan en gebruiken derailleur enkel als kettingspanner.
Singlespeed is volgens mij interessanter...
Er zijn in feite 2 types trial fietsen: de 26" en 20".
26" neigt natuurlijk meer naar MTB.

Het goedkoopste is een klein kadertje van onbekend merk op eBay kopen (~80euro). Als je geluk hebt met bieden nog minder.
En dan opbouwen met 2de hands stukken...
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:19 door PhrAcE »
Transsambrienne 2005:

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
trial
« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2006 - 19:15 »
Kan je eens wat meer vertellen over die fietskes ? Merk, model, en eventueel ook een korte opsomming van de belangrijkste onderdelen (vork, remmen, wielen) ?

de config die ik gekocht heb:
Giant Trials-frame met Marzocchi 65mm MX-comp, Kore stem, Roox assault Bar(orginele breedte), Shimano DX pedalen
Truvativ Hussfelt cranks + 22t blad + trials bashguard
XTR korte kooi derailleur + XTR shifter, weg-cassette (12 tot 21t)
Magura HS-33 achterrem + Deore hydraulische schijf voor (160mm)
Mavic D521 velgen, Hope XC disc voor- en achternaaf

opmerkingen:
-Die XTR-toestanden zijn eigenlijk voor niks nodig. Dat stond er enkel op om't gewicht te beperken veronderstel ik

-SUPER-breed stuur. Als ik terug op mijn Zaskar kruip lijkt het alsof ik geen stuur meer over heb, nochthans is dat ook al een redelijk breed XC-stuur

-ben héél erg te spreken van de HS33. De schijfremleiding bevat wat lucht denk ik, na veelvuldig remmen komt ie niet meer volledig naar z'n beginpositie. Bandit doet het met V-brakes maar voor mij (niet zoveel kracht in vingers) zou dat waarschijnlijk niet voldoende zijn. Ik heb ook de positie van m'n remhendels al ferm gewijzigd. Ze zijn nu nog meer naar beneden gericht. Reden? Voor trial is dit ergonomisch een pak beter heb ik ondervonden.

-Ik denk dat Bandit z'n bike lichter is dan de mijne, deels door z'n opzet (V-brakes, vaste vork), deels door een nog kleiner kader

-velgen/wielen: lijken mij dik ok. Al enkele malen onzacht op een richeltje terechtgekomen en nog niks van gemerkt.

-mijn vork staat ook extreem zacht voor de moment. 't Geeft je soms wel wat voordeel tov een hardere/starre vork. In de toekomst zal ik die echter wel wat harder moeten zetten

-bandendruk reeds wat verhoogt (eerst een pak laten zakken, nu ik begin te oefenen op richeltjes en trapjes terug wat verhoogd om de velgen niet te beschadigen. Eens de techniek op punt staat laat ik deze waarschijnlijk terug wat zakken om meer grip te hebben)

ivm 20 vs 26...
persoonlijk vind ik die 20" wel superkool qua look maar heb toch 26" gekozen om de link met het gewone mtb'en te behouden
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 19:21 door PhrAcE »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
trial
« Reactie #15 Gepost op: 6 november 2006 - 20:16 »
ivm 20 vs 26...
persoonlijk vind ik die 20" wel superkool qua look maar heb toch 26" gekozen om de link met het gewone mtb'en te behouden
Makkelijker om onderdelen te vinden (binnen- + buitenbanden).

bandit

• 4Bikers Member
trial
« Reactie #16 Gepost op: 6 november 2006 - 21:57 »
configuratie bike

ik heb een dark horsa trial kader van een e-bay winkel gekocht voor 70 euro :shocked:  ik weet niet of het een super sterk kader is maar het voldoet voorlopig perfect.

Ik heb een vast vork om mijn bike zo stijf mogelijk te maken van het merk surly.

avid jucy5 V-brakes die voldoende remkracht leveren maar schijven zijn gemakkellijker omdat je minder kracht moet geven maar lastiger als je blijft haperen aan je schijf.

een XT hollowtech II crank met een 22t blad en voorlopig geen bashring.
een koerspion achteraan en geen voor derrailleur.

achterderailleur is een xt

Pedalen zijn van Alien II Lu en zijn mega kwa grip het zijn dan ook vlijmscherpe tanden die er op staan. Zo scherp dat terre er niet aan kon weerstaan :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

zadelpen van een oude mtb genomen en niks speciaals net als het zadel die ik bijde enkel gebruik om ergens naartoe te rijden.

een stuurpen van truvatif 130mm als ook mijn stuur die een oversized DH bar is. hoe langer je stuurpen hoe gemak het is voor de trick's.

banden vooraan een Big Jim en achteraan een Fat Albert.

wielen lx naven met mavic XM velgen. het zijn geen super brede velgen maar voorlopig heb ik dat nog niet van doen. ik heb wel een brede velg klaar liggen voor achteraan die ik nog moet spaken. Maar deze zeer brede velg heb ik van een oude mtb. Die oude velgen zijn super sterk en die die ik heb gevonden is abnormaal vet breed.

Mijn fiets heb ik nog niet gewogen maar hij is licht denk ongeveer 10kg of minder
« Laatst bewerkt op: 7 november 2006 - 19:43 door bandit »
i love snow biking.

bandit

• 4Bikers Member
trial
« Reactie #17 Gepost op: 6 november 2006 - 22:06 »
Het is van mij al lang een hobby om te vallen en te stunten en wou al van mijn 13 jaar een trial fiets maar toen Phrace er 1 had gekocht en ik wat begon te zoeken op het net ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet zo veel hoeft te kosten.

Mijn bike heb ik opgebouwd uit stukken die ik liggen had en sommige stukken nieuw te kopen.  Wat ik wel nog zou willen is een body waar je bijna geen dood moment hebt omdat je dan direct kracht kan geven wat je met een gewone niet kan. Je moet altijd eerst wat terug stampen en dan pas de voorwaartse kracht geven.

koop wel scheenbeschermers die zijn nodig met de pinnen op je pedalen.

Ik zou het zeker aanraden om zo'n fiets te kopen of samen te stellen het helpt echt in de techniek die je gebruikt bij het dagelijks biken ook al is de geometrie anders.

Ik leer vooral door naar filmpjes te kijken en naar tut's op het net.

Indien er nog zijn die zo'n fiets gaan kopen kunnen we altijd eens een dagje technieken uitwisselen en wat streeten.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2006 - 22:12 door bandit »
i love snow biking.

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
trial
« Reactie #18 Gepost op: 7 november 2006 - 00:43 »
Ik heb ook wel interesse in meer info over de afmontage van (vooral) de Giant - wat ik trouwens raar vind is die verende voorvork...

Het is weer bijna winter en ik zoek me een nieuw bouwprojectje  :cool:

editje: ik had beter eerst de tijd genomen om alle posts te lezen, ik kan al een stuk verder  ;)
« Laatst bewerkt op: 7 november 2006 - 14:39 door MudHungry »
Caàl e Doss: cavalli celesti

bandit

• 4Bikers Member
trial
« Reactie #19 Gepost op: 7 november 2006 - 15:57 »
Ik heb ook wel interesse in meer info over de afmontage van (vooral) de Giant - wat ik trouwens raar vind is die verende voorvork...

Het is weer bijna winter en ik zoek me een nieuw bouwprojectje  :cool:

editje: ik had beter eerst de tijd genomen om alle posts te lezen, ik kan al een stuk verder  ;)

Er zijn nog trialers die met een verende vork rijden dat is eigenlijk een variant op het trialen en heet streeten. Zelfs Hans Rey waar ik natuurlijk fan van ben daar ik al heel men leven met GT rij heeft een verende vork vooraan en die kerel kan serieus trialen  ;)

http://www.hansrey.com/

Het voordeel van een verende vork is dat het veel minder belastend is en je meer fouten kan veroorloven. nadeel is je verliest wel wat kracht en directheid. Ook je fiets is zwaarder en minder stijf. Het is een keuze dat je moet maken. Ik zou liefst van elk 1 hebben, een trial bike met en zonder vering. ;)

Denk dat terre bv een verende vork heeft genomen omdat het ook de bedoeling was om wat dual te doen en wat dirt biken. Maar terre heeft het voordeel van de stijve vork ingezien en gaat op ze'n nieuwe bike ook een vaste vork zetten.
i love snow biking.