Auteur Topic: trial  (gelezen 29712 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nothing's Impossible

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1556
    • www.dzm.be
trial
« Reactie #60 Gepost op: 2 januari 2007 - 21:11 »
Wat NI bedoelt ;)

Met een kettingspanner steekt je het wiel gewoon tot op het einde in de uitvalpat, het wiel gaat niet scheef beginnen kruipen, het kan nergens heen.
Als je de ketting opspant door het verschuiven van de as dan riskeer je dat het wiel begint te kruipen.
Bij een gewone fiets is dit al regelmatig het geval, gewoon door de belasting van de ketting! Bij trial zijn de krachten zoveel hoger, dus???

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
trial
« Reactie #61 Gepost op: 2 januari 2007 - 21:42 »
NI: je hebt ook kettingspanners die je op de as monteert (genre 'een rondsel met een vijs aangelast en een plaatje achter de patten dat op de vijs zit' - kijk eens naar een good old sturmey-archer fiets bijvoorbeeld) en waarbij je de ketting opspant door de boutjes bij te stellen. Zelfde systeem zit ook op Thierry zijn Ducati trouwens (plaatjes aan de achtervork met een M6'je door). Werkt perfect  ;)

@ Phrace: mja, plannen efkes in de koelkast moeten steken voor 't moment  :$ Maar ik heb ondertussen wel een soortement van bouwschemaatje, moest het er alsnog van komen (wat ik hoop  ;))
Cal e Doss: cavalli celesti

Nothing's Impossible

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1556
    • www.dzm.be
trial
« Reactie #62 Gepost op: 2 januari 2007 - 22:03 »
Welke kettingspanner maakt niet uit, de achterder. is inderdaad nogal omslachtig en kwetsbaar, maar hij zit er toch op...
Zolang je maar niet teveel moet schuiven met het wiel.

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
trial
« Reactie #63 Gepost op: 2 januari 2007 - 22:53 »
alleen: een kettingspanner die je op de plaats van je derailleur zet zal niet verhinderen dat je achteras kan verschuiven (met als gevolg eventueel dat je wiel niet meer gecenterd zit, slepende remmen etecetera). die spanners die je op de as zet daarentegen staan aan allebei de zijden en verhinderen het nrichtingsverkeer voor een flink stuk (ttz in voorwaartse richting)


is een voorbeeld (BMX-style)

Surly Tuggnuts zijn vermoedelijk beter bekend bij single-speeders:


edit: plaatjes gepost...
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2007 - 23:07 door MudHungry »
Cal e Doss: cavalli celesti

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
trial
« Reactie #64 Gepost op: 11 januari 2007 - 01:03 »
Om terug te komen op trial, een kleine vraag: waarom hebben die dingen nooit een carbon starre vork? Ik bedoel, als het gaat over je voorwiel liften is elke gram welkom - zo zie vaak dat velgen worden geperforeerd. Waarom zie je nergens een (lichte) carbon vork? Of betrouwen die jongens echt zo weinig op de crash-bestendigheid daarvan? 't Is maar dat ik er zelf wl al aan gedacht had (met een eventueel bouwproject in 't achterhoofd), maar het moet wel een btje te rechtvaardigen zijn dat er een paar 100 euro meer wordt uitgegeven om er een Pace of zo in te steken... Dus waarom geen carbon vork?
Cal e Doss: cavalli celesti

Nothing's Impossible

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1556
    • www.dzm.be
trial
« Reactie #65 Gepost op: 11 januari 2007 - 09:42 »
Als een carbon vork ergens tegen slaat zit er een gat in en is ze voor de vuilbak ;)

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
trial
« Reactie #66 Gepost op: 11 januari 2007 - 23:04 »
wel, ik geloof daar dus niks van.
Cal e Doss: cavalli celesti

PhrAcE

  • Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1124
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
trial
« Reactie #67 Gepost op: 12 januari 2007 - 08:49 »
ge moet weten dat die gasten ook soms eens missen ee... en dan is het mogelijk dat hun bike gewoon naar  beneden dendert... bij de "bloopers" zie je die bikes toch soms wel eens ferm rondstuiteren... weet niet of carbon dan wel zo'n goeie keuze is...

bovendien is het voorwiel liften geen kwestie van gewicht optillen maar van de snelheid en kracht in de pedalkick. Volgens mij is het gewicht van de achterzijde van de bike vl belangrijker...

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
trial
« Reactie #68 Gepost op: 16 januari 2007 - 16:02 »
Dat zou me dus een 150 euro schelen, in het totale plaatje  :)
Cal e Doss: cavalli celesti

PhrAcE

  • Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1124
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
trial
« Reactie #69 Gepost op: 4 september 2007 - 19:52 »
laatste tijd de mtb nogal vaak geruild voor de trialbike... af en toe komt Bandit mij eens vervoegen, capriolen van twee weken geleden kan je hier bezien. Er zit een pak rommel tussen maar das wel handig om te zien wat je fout doet... (d reden van filmen eigenlijk)

de betere moves tot nu toe (bandit en ikzelf):
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105330282986400786
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105331111915088930
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105335905098591362
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105336055422446738
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105332864261745730
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105337189293812898
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105339834993667282
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105343636039724370
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105328384610855890


ook best het vermelden waard is het totaal ander gevoel tussen Bandit z'n bike en de mijne.

Bandit's bike:
-veel zenuwachtiger (geen vorkvering en langere stuurpen)
-makkelijker te liften (langere stuurpen + lichter)
-V-brakes vormen geen probleem om regular moves te doen maar ben toch al eens doorgeslipt hiermee. Bandit heeft echter zelden dit probleem.
-z'n eerste setje goedkope, normale wielen bleken toch niet voldoende. Geregeld platte band en ook een achterwiel geplooid.

My bike:
-zwaarder maar bij het goed uitvoeren van een move bezorgt 't me geen last
-ik ben toch tevreden dat ik Schijf/Magura heb (mits gebruik van handschoenen toch nog steeds eelt en soms openliggende wijsvinger. V-brakes zouden voor mij niet voldoende zijn)
-bash-ring is een must!
-1x platte band achteraan tot nu toe. latex bandje is toch aan te raden. Heb er nu ook nog de overschot van Geax-busje ingespoten.
-dirt-banden tot nu toe geen prob qua grip maar zal ooit wel moeten switchen (vooral als ik de natuur intrek, bij streeten geen probleem)

bandit

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 417
trial
« Reactie #70 Gepost op: 5 september 2007 - 16:27 »
Nog iets toe voegen.!

Mijn bike heeft een zeer kleine 400 euro gekost denk zelfs rond de 350. Het frame heb ik zeer zeer goedkoop gekocht via e-bay 48euro :shocked:. De rest is nieuw (stuur, handvaten achterpion, stuurpen bashring) en had ook nog veel liggen zoals XT crank. XT achterderrailleur en vooraan heb je niks nodig van derrailleur. Remmen: avid V-brakes tweedehands gekocht 15 euro. Banden een fatalbert en een big jim die ik ook nog liggen had.

Om te beginnen is dit zeker meer dan voldoende. Het risico is wel dat er een kans bestaat dat ik mijn frame kraak. Het is een onbekend merk. Phrace daarintegen zal dit niet gauw tegenkomen.

Reden waarom ik V brakes heb is omdat ik schrik had dat ik mijn schijven ging plooien en dat het weer wat kostelijker werd. Ik heb voeldoende remkracht met de brakes. Vroeger deden ze het ook zo. Wat wel is, ik kan niet zo perfect dosseren. En sterke vingers helpen ook :P
« Laatst bewerkt op: 5 september 2007 - 17:16 door bandit »
i love snow biking.

Pieterr

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1
Re:trial
« Reactie #71 Gepost op: 22 januari 2011 - 10:55 »
Dag mannen ik ben 13jaar en ik zou heel graag gaan trial biken maar heb geen fiets enzoo... Maaar hoe doe je trial biken is het moeilijk? Kan je het uit Jezelf leren?
Alvast bedankt hee :)

LuckyIron

  • Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1544
    • Wim Hermans
Re:trial
« Reactie #72 Gepost op: 22 januari 2011 - 11:12 »
Tja, eerst en vooral een fiets aanschaffen...kijk eens op tweedehands websites...

Daarna lijkt het me vooral een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en nog is oefenen.

Doorzetting, pijn lijden....hoort er allemaal bij.


Maar toch ook vooral proberen te genieten!!

have fun!

 :cool:

ps: je hebt ook verschillende disciplines: grote 26" wielen, maar ook kleine wieltjes...

26" bike te koop (wel duur)

kleine wieltjes (niet zo duur)

 ;)