Auteur Topic: hardtail versus fully  (gelezen 116249 keer)

Iegienie

• 4Bikers Member
hardtail versus fully
« Reactie #280 Gepost op: 7 september 2007 - 21:17 »
Eventjes paar van mijn eigen ideekes neerpennen :

Een marathon met een massastart.
Als je na x aantal uren "jojo" rijdt met iemand, dan heb je een test-case waar de ene rijder gemiddeld (!!) EXACT even sterk is als de andere.
Nu, op het niveau waar ik rij (nu en dan toptien plaats in Ardense marathons) mag je er van uit gaan dat de fietsen beiden tiptop in orde zijn, en zo uitgerust dat ze de best presterende configuratie hebben voor het te verwachten parkoers. (mijn verwijtje dus aan die test in het boekje).

Maar, dan merk je al snel dat de ene sneller is op het ene soort parkoers, de andere sneller op het andere soort parkoers.
Buiten aanleg en training, komt het verschil vooral uit het verschil in fiets. Ik doe zo'n 15 à 20 dergelijke ritten op een jaar, dus beschik ik wel over wat "statitisch" relevante informatie.
En dan merk je op den duur wel een aantal tendenzen op...

Zoals daar zijn :
Hoe geaccidenteerder de afdaling is, hoe sneller de fully is tov de HT. Tiepisch zijn de snelle afdalingen met wortels en steenbrokken die het veersysteem van de fully (volledig) vlak kan strijken. Soms is het zo dat de HT rijder al een tijdje rechtop staat, terwijl ik op de 44*12 nog vollen doemp kan doordazen. Het parkoers van Vielsalm was hier heel tiepisch voor...
Op asfalt speelt dit voordeel dus bijvoorbeeld niet mee. Ook niet op gemakkelijke speedthrills, zoals bijvoorbeeld het grootste gedeelte van de afdaling van de Mandelon naar Evolène : tijdsverschil HT/fully heb ik daar via polarfiles eens opgesnord, en de HT was 10s sneller (analoge weerskondities !).

Edoch, als het te geaccidenteerd wordt, zodat de fully me niet genoeg meer helpt dat ik tegen mijn eigen techniekgrenzen aanbots, dan doet HT/fully er niet meer toe, maar WEL het mannetje op die fiets : als dat een pak meer techniek heeft dan ikke (wat dus geen uitzonderlijk gegeven is), dan is dat mannetje zowiezo rapper beneden...

Uit de bastognarde van zondag : naar het einde toe zat er een vreselijke single track in, steil en schuin op de helling naar beneden, diep spoor in de mulle ondergrond, vol met "blootworteltjes" (d.i. natte pas blootgelegde wortels) : in eerste instantie haalde ik een HT rijder in, maar uiteindelijk pakte die gast nog een dikke halve minuut op me tegen dat ik beneden gesukkeld was.

Elke asfalt, plat of hellend bergop, gemakkelijke snelle offroad bergopjes : de HT wint het altijd.
Opeens wordt het parkoers hellender en oneffender : bam, de fully schiet vooruit.

Dit heb ik al heel dikwijls gekonstateerd tijdens massastart chrono's, maar ook bijvoorbeeld in de C2C van vorig jaar. Tijdens vele asfaltcols kon ik me zjustekes handhaven in de groep, als we dan opeens overschakelden naar echte offroad, dan schoot ik zo weg van de bende, zonder dat ik eigenlijk hartslaggewijs versnelde.

Een klein anecdoteke uit de bastognarde van vorige zondag : de zork, die reed me op den asfalt, lichtjes bergop, zelfs tegenwind gewoon los uit het wiel, er was gewoon geen houden aan. Edoch, ik was wel vijf minutekes later vertrokken, en had hem dus met mijn fully eigenlijk al vijf minuten aan zijn been gesmeerd. Waar ? wel, op de snelle geaccidenteerde speedthrills, en de geaccidenteerde klimmen.

Supersteile zwaar geaccidenterede hellingen, of hellingen waar de banden te weinig grip leveren voor de kracht van de rijder : met de fully rij je naar boven, met een HT stap je naar boven. Al speelt de bandendruk/bandensoort hier wel een belangrijke rol, daarmee kan je de "grens wattage" van de HT gevoelig opdrijven. Maar het is een feit dat een fully het duidelijk wint van de HT. gewicht van de fiets speelt op deze ondergrond bijvoorbeeld zo goed als niet mee, maar wel de zitpositie en de grip grip grip.

In die massastartchrono's uit zich dat in het feit dat ik regelmatig stukken oprij waar de HT rijders naar boven moeten stappen. Altijd kickie...

Een ander argument pro-fullie, dan den Bengo misschien wel zal interesseren : een zevental jaar geleden was ik zo mogelijk nog een hardere die-hard believer in HT, dan hij zelf... Maar door eens met een scalpel te rijden over een verschrikkelijk opgevroren parkoers, vol met hard opgevroren kapot getrapte stukken door koeien of paarden, is de twijfel binnen geslopen. En dan rij je nog eens op zo'n fiets, en dan nog eens, en op den duur rij je (bijna) enkel nog met een fully...

Nu, de aandachtige (!!!) lezer zal gemerkt hebben dat er imho ook soorten parkoersen zijn waar een HT voordeel geeft. Moet het nu passen dat het vlaamse XC gebeuren op dergelijke ondergrond zich afspeelt, net als het leeuwedeel van het Duitse marathon gebeuren.
Guess... Ik rij zo goed als geen vlaamse XC'kes, en ook zo goed als geen Duitse marathonnekes... Too boring...

(heb me wel juist ingeschreven in de lmtb, vat vol tegenstrijdigheden...)

en nu stop ik, kga naar williams - henin kijken. nah.
Team Green : www.team-green.be

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
hardtail versus fully
« Reactie #281 Gepost op: 7 september 2007 - 23:23 »
Ik moet zeggen, voor mij zijn zijn afdalingen die met de HT over the top zijn met de fully veelal nog net te doen! Zeker in het begin had ik een paar keer het gevoel: nu ga ik zeker op mijn bek, en wonder boven wonder, met de fully vlieg je er gewoon over ;)

Veel hangt natuurlijk van de geometrie van de fiets af, ik kan me bepaalde fietsen voor de geest :cry: Dan liever een stoofbuis dan een fully ;) :grin: ;)

Profi

• john hinderyckx
  • 4Bikers Member
hardtail versus fully
« Reactie #282 Gepost op: 8 september 2007 - 11:26 »
[]
Citaat
Domme vraag waarschijnlijk maar waar bevestig jij 3 drinkebushouders op je fiets, 2 zie ik zo voor me, maar die 3 de  :huh:  ?
(2 krijg ik er op mijn fully ook op hoor  ;))

P.S. net nog even over nagedacht, waarschijnlijk bevestig jij die 3 de drinkbushouder aan de voorkant van de schuine buis, niet ?
Citaat

Tot 2005 heb ik triathlons gedaan en onder men zadel had ik een systeem (toppeak) om een extra bus houder te bevestigen , niet echt ideaal op de MTB als je geregeld moet afstappen , maar tis een oplossing. ;)
zie eens op onze gastenkamer www.breadandbutter.be

Bengo4B

• 4Bikers Member
hardtail versus fully
« Reactie #283 Gepost op: 8 september 2007 - 19:02 »
Iegie, N.I en Pociloci en alle andere fullie-fanatici: heel erg bedankt voor jullie genuanceerde, geduldige en verhelderende pleidooien ProFully. '

'k Zal er wel eens moeten aan geloven, ooit. Maar eerst moeten elleboog en bakkes nog eens uit mekaar gehaald en weer in mekaar gezet worden. En mijn bikeske is ook al Perte Totale verklaard.  Een nieuwe start voor rijder en racepaard is nog niet meteen in zicht. Maar ooit komen we mekaar nog tegen, in het Hageland (met de HT toch nog altijd het beste me dunkt) of op ruwer terrein als ARdennen of Pyreneeën. Moge de beste bike het halen!

Iegienie

• 4Bikers Member
hardtail versus fully
« Reactie #284 Gepost op: 8 september 2007 - 21:41 »
Iegie, N.I en Pociloci en alle andere fullie-fanatici: heel erg bedankt voor jullie genuanceerde, geduldige en verhelderende pleidooien ProFully. '

'k Zal er wel eens moeten aan geloven, ooit. Maar eerst moeten elleboog en bakkes nog eens uit mekaar gehaald en weer in mekaar gezet worden. En mijn bikeske is ook al Perte Totale verklaard.  Een nieuwe start voor rijder en racepaard is nog niet meteen in zicht. Maar ooit komen we mekaar nog tegen, in het Hageland (met de HT toch nog altijd het beste me dunkt) of op ruwer terrein als ARdennen of Pyreneeën. Moge de beste bike het halen!

tut, tut, den enigsten die het pad moet en zal halen, dat ben JIJ !!!
Iedereen supportert vollen bak, stel ons niet teleur !!!

Vandaag ferme verkenning gedaan voor de hagelandse chrono, met de HT. Nadeel van de fully vandaag was dat er nog een kilo vuiligheid aan ging, en dan zijn er geen zware theoriën voor nodig dat de HT toch net iets te preferen is. Twas zes maanden geleden dat ik nog op de HT gezeten had, en de eerste momenten was het echt aanpassen, ik vloog alle kanten uit. Op den duur wordt ge dat wel wat gewoon en dan ging het een pak beter.

Den tubeless stond veel te zacht (op1.3kg of zo), en dat hielp wel... trouwens, mooie oplossingskes gevonden voor de chrono (het probleem van de vaste routes ontwijken hier in Holsbeek), we moeten het nu nog door het stadsbestuur krijgen, maar dat zien we dan nog wel weer.

Iegienie

• 4Bikers Member
Re: hardtail versus fully
« Reactie #285 Gepost op: 13 oktober 2007 - 10:31 »
Uitslag gezien van de wedstrijd in Gieten ?
Sven Nijs met een Cyclocross fiets : geen achtervering, geen voorvering, amper bandenvering.

Er zijn dus wel degelijk mtb-wedstrijden waar je op deze manier snel bent...

El Camino Loco

• Koen Viaene
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #286 Gepost op: 13 oktober 2007 - 11:19 »
Uitslag gezien van de wedstrijd in Gieten ?
Sven Nijs met een Cyclocross fiets : geen achtervering, geen voorvering, amper bandenvering.

Er zijn dus wel degelijk mtb-wedstrijden waar je op deze manier snel bent...

Op één van onze tochten (niet de CTC) is er iemand een keer met zo'n fiets gerarriveerd: dat heeft geen hele etappe geduurd... tegen 3/4 van de eerste etappe had ie al zoveel platte banden gehad dat zijn stock banden én rustinnekes op waren.

De rest van de tocht heeft ie op de reservefiets doorgebracht, dat dunne-banden-fietske in de aanhangwagen.

Ik stel me dus grote vragen bij de keuze van sommige locaties voor een mountainbike wedstrijd, waar wel iets "bruter" gereden wordt dan op een toertocht... of hoe de commercie een sport kan verkrachten/verwateren. Dat op een wedstrijd als Gielen er gereden kan worden met een dunne-banden fiets is gewoonweg triest en een schande.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2007 - 11:21 door Pocoloco »

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #287 Gepost op: 13 oktober 2007 - 16:43 »
Ik stel me dus grote vragen bij de keuze van sommige locaties voor een mountainbike wedstrijd, waar wel iets "bruter" gereden wordt dan op een toertocht... of hoe de commercie een sport kan verkrachten/verwateren. Dat op een wedstrijd als Gielen er gereden kan worden met een dunne-banden fiets is gewoonweg triest en een schande.

akkoord. maar toch is het zo, de XC parkoerskes van den dag van vandaag in ons land stellen echt niet zo verschrikkelijk voor... Net als in mijn ogen het merendeel van de duitse marathonparkoersen ook niks voorstellen. Daarom ook dat je ziet dat zo ongeveer 90 à 95% van de fietsen op de vlaamse XC parkoerskes hard tails zijn...

"voor de verandering" doe ik dit jaar eens de LMTB mee. Ook daar moet je je niks voorstellen van de techniciteit van het parkoers, met enkel een goede bandenvering (brede zachte banne) heb je echt genoeg. Een fully is komplete overkill op die dingetjes. Ik dacht dat de elites vorige week gemiddeldes haalden van rondde 31km/h...

MAAR. Of ik me amuzeer op die koerskes van 1uur ? Ge mag het zeker zijn, dikke fun ! Dat draaien en keren door het zand, bochten zo snel mogelijk pakken, zoeken van de juiste lijnen, waar doseren/waar vollen tuub, waar de mensen voorbij steken, waar niet, het is verdorie een ferme bezigheid. Is dit nog mtb ? kweet het niet, en eigenlijk interesseert me het niet. fun is het wel.

Al zou ik dat niet een gans jaar aan een stuk kunnen doen, maar als bezigheid voor de herfst ? dikke fun !

El Camino Loco

• Koen Viaene
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #288 Gepost op: 13 oktober 2007 - 22:37 »

MAAR. Of ik me amuzeer op die koerskes van 1uur ? Ge mag het zeker zijn, dikke fun ! Dat draaien en keren door het zand, bochten zo snel mogelijk pakken, zoeken van de juiste lijnen, waar doseren/waar vollen tuub, waar de mensen voorbij steken, waar niet, het is verdorie een ferme bezigheid. Is dit nog mtb ? kweet het niet, en eigenlijk interesseert me het niet. fun is het wel.
!

Beken ! Er zit een verdoken cyclocrosser in u  ;) !

Ik kan er gewoon niet tegen dat ze sporten mengelen, wat blijkbaar eigen is aan het XC wereldje. Ergens anders zouden ze dat niet moeten proberen: een bmx parcours wordt "d'office" zo getekend dat je daar met een mountainbike niks kan beginnen, een cyclocross parcours wordt zo getekend dat je daar op een trialfiets niets te zoeken hebt. Met een squashraquet ben je verloren op een tenniscourt...

Wat is er mis mee te eisen om een mountainbikerace op zo'n locatie te tekenen dat dat inherent voor mountainbikes is ?
In Vlaanderen kan dat nog net met wat zoeken, in de Ardennen geen probleem. Ik ken NL niet goed genoeg om me daar met zekerheid over uit te spreken, maar op het eerste gezicht kan je daar gewoon geen echt mtb wedstrijdparcours uitzetten (iets dat op dunne banden niet snel te rijden is dus). Maar ja, de commerce wil ook wat hé...

Maar andere sporttakken/sporters zouden dat niet pikken, waarom kan dat bij mtb dan wél ?!?

Ter verduidelijking: niks tegen Sven Nijs, integendeel. Als dat reglementair mag zou hij als topsporter wel idioot zijn om er zijn voordeel niet mee te doen.
De gelegenheid schept de dief. Geen gelegenheid geven dus.

Soit, ik weet niet of we nog on topic zitten  :oops:

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #289 Gepost op: 14 oktober 2007 - 21:22 »
ik beken.
Maar steek me nu niet in dat "hokje", ik ga er prat op dat ik graag van alle "hokjes" die er zijn in de wielersport proef.
Ik wacht bijvoorbeeld nog altijd op dag dat ge durft meekomen op mijn toereke van 50km en 1800hm in aywaille...

offtopic, en toch niet...
het viel me op de XC van langdorp nu eenmaal op dat zo ongeveer 98% van de deelnemers op een HT reden, ipv de ongeveer 50% (??) tijdens de ritten die ikzelf meestal rij. Ongeveer 80% van die fietskes wegen ook iets minder dan 10kg. En vrij veel hebben nog v-brakes. Het aantal vaste (carbon) vorken is echt fenomenaal te noemen.

Waar de XC vroeger een voortrekkersrol speelde, had/heb ik nu de indruk van in een museum terecht gekomen te zijn.

Maar, als ge dan merkt hoe de parkoerekes meestal opgebouwd zijn, tja, dan valt dat wel beter te begrijpen. Zelfs van die v-brakes : dat zand van de lmtb eet gewoonweg remblokken op, en zo'n krachtige remmen heb je er eigenlijk toch niet nodig...

De discussie HT/fully is dus eigenlijk geen discussie. Je moet gewoon kijken wat je het liefst/meest doet, en de fiets kopen die daar het best bij past. "DE" fiets, bestaat eigenlijk niet. Maar ik vrees dat ik in herhaling val...

Edoch, wel deze inkleuring : voor de meesten van ons (ook voor mij!!) begint mountainbike echter pas daar waar je met een fully voordeel haalt, dus...

zork

• Pieter Geens
  • 4Bikers Member
    • www.traptisten.be
« Reactie #290 Gepost op: 14 oktober 2007 - 22:17 »

Een klein anecdoteke uit de bastognarde van vorige zondag : de zork, die reed me op den asfalt, lichtjes bergop, zelfs tegenwind gewoon los uit het wiel, er was gewoon geen houden aan. Edoch, ik was wel vijf minutekes later vertrokken, en had hem dus met mijn fully eigenlijk al vijf minuten aan zijn been gesmeerd. Waar ? wel, op de snelle geaccidenteerde speedthrills, en de geaccidenteerde klimmen.

hehe, dat was dus echt mijn bedoeling niet van u uit het wiel te rijden, ik dacht; ik zal wat overnemen, hij zit goed uit de wind dus mag het een tandje hoger.  :)
Ik denk dat er ook wel een groot deel ervaring meespeelt, uw 12 jaar zijn peanuts tov mijn jaarke en half.
Dat is ook mijn reden om met de ht te rijden, ik had ook een fully maar ging daarmee zoveel overkop omdat ik het snelle afdalen niet aankon, maar wel probeerde.
Nu met nen HT heb ik perfecte contact met het terrein en kan ik techniek bijleren.

Nog een voordeel van de fully is dat het materiaalspaarzaam is, er breekt minder.
Heb vandaag de zadelpen van mijn ht gebroken, die was 4 maand oud. Met ne fully hebt ge zoiets niet voor.

Ik wacht bijvoorbeeld nog altijd op dag dat ge durft meekomen op mijn toereke van 50km en 1800hm in aywaille...

daar wil ik ook graag bij zijn  :p
Misschien kunnen we daar de proef op de som doen?
Modderslikken en mestboeffen can be real fun!

El Camino Loco

• Koen Viaene
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #291 Gepost op: 14 oktober 2007 - 22:26 »

daar wil ik ook graag bij zijn  :p
Misschien kunnen we daar de proef op de som doen?

Ik ga ook mee, voor de afdalingen ! Maar ik vrees wel dat er een paar een lange baard gaan hebben als ze op mij wachten boven aan de klimmen... :oops:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #292 Gepost op: 19 januari 2008 - 10:06 »
- Voor marathonbiking hoor ik alsmaar dat een fully een serieuze meerwaarde is/kan zijn.  Dit betwist ik niet, wegens geen ervaring.  MAAR: wat ik dan wel merk is dat ik met m'n HT tijdens marathons wel over 3 drinkebushouders beschik.  Bij een fully heb ik dat nog maar zelden gezien.  En aangezien drinken heilig is voor mij, en ik regelmatig tochtjes doe waar niet zoveel bevoorrading is (understatement, lol), ben ik dan met m'n HT op het einde van de rit sneller wegens niet uitgedroogd  :P.  En begin niet te zagen over camelbaks, want in m'n Platypus steekt al 3 liter in.
Domme vraag waarschijnlijk maar waar bevestig jij 3 drinkebushouders op je fiets, 2 zie ik zo voor me, maar die 3 de  :huh:  ?
(2 krijg ik er op mijn fully ook op hoor  ;))

P.S. net nog even over nagedacht, waarschijnlijk bevestig jij die 3 de drinkbushouder aan de voorkant van de schuine buis, niet ?
Helemaal geen domme vraag.
Het is inderdaad de onderkant van de schuine buis, iets hoger dan de bracket.
Daar komt wel een hele hoop smutz und dreck van de voorband, daarom dat ik daar meestal een materiaalbus steek.  Maar bij échte grote tochten dus een extra drinkebus.

Andere bevestigingsplaatsen die mogelijk zijn: aan de onderkant van de horizontale buis (afhankelijk v/d kabeldoorloop) en aan de achterkant v/d zadelpen (dus wederom smutz und dreck; er bestaan ook varianten met 2 drinkebussen op die plaats).  Theoretisch zijn dus 5/6 drinkebussen mogelijk.

Ziehier:

(Foto van m'n broer Dominik, ergens op de "marginale oerwoudweg" in Zuid-Amerika: een poging om de Amazonerivier te volgen)