Auteur Topic: Jachtseizoen!  (gelezen 54264 keer)

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
Jachtseizoen!
« Gepost op: 24 november 2005 - 10:16 »
Kan er mij iemand meer vertellen over het jachtseizoen. :huh:

Vanaf wanneer tot wanneer loopt het exact?
Is het overal in België dezelfde periode of verschilt dat van provinicie tot provincie?
Zijn alle "jachtzones" aangeduid of moet je zelf op de hoogte hiervan zijn?
The Tiger became a Leopard...

tiles02

• 4Bikers Member
    • Frontbikers
Jachtseizoen!
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2005 - 11:22 »
Je hebt verschillende momenten in het jachtseizoen he, denk dat het ganse jachtseizoen loopt van septeber tot en met januari. Maar ik weet niet  wanneer men op wat mag jagen. Wel weet ik dat van 15november tot en met 15 december op mountainbikers gejaagd mag worden....  :P

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Jachtseizoen!
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2005 - 12:57 »
In het Vlaanderen heb je weinig last van de jacht denk ik, ze knallen wat rond maar vooral met kleinwild hagel.
In enkele grotere bossen (heverlee bos& meerdaalwoud bvb) is er bij overschot aan bepaalde soorten wild een korte periode met schot met de kogel.
Dit zijn eerder uitzonderingen, als je een bordje tegenkomt heb je pech, ik kijk het nooit na.

In de ardeense bossen moet je in het jachtseizoen zorgen dat je weet waar je gaat biken en waar en wanneer er gejaagd zal worden.
Een bos is daags voor en daags na de jacht eigenlijk ook nog verboden terein.
De meeste hotels, chaletparken,... hebben ook een kaart ophangen.
Op veel plaatsen zal je op de toeristische dienst een kaart krijgen met daarop de jachtzones en de lijst met de data.
Anders moet op het gemeentehuis de kaart gaan halen.
Mocht iemand een internetsite kennen met deze zones op????

Een goeie toeristische dienst gaat ook na wanneer welke wandel en fietsroutes toegankelijk zijn, hangt meestal op bij de startborden van de routes.

Als je in een jachtgebied terechtkomt hangt er steeds een geel bord met de voorziene jachtdata.
Als Daags voor de jacht worden rode verbodsborden opgehangen. In sommige gemeentes worden paden ook met baliseringslint afgesloten.

Rijstvlaaike

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2005 - 18:35 »
Hier zijn enkele sites waar je info vindt over de jacht: www.groteroutepaden.be/grlf/msg/jagers.htm deze site bevat bijna alle tel. nrs. van wallonie waar info kan bekomen worden. www.larochailes.be/sites/chasses/chasses.htm geeft de data van de jacht in La Roche en omgeving.
www.belwebeditbox.be/mettet/page30.html is van Mettet. Als je toch in een jachtgebied gaat biken, wordt er steeds wel via borden, aan het begin van een weg of een zone, aangegeven wanneer er gejaagd wordt.
eerst trappen, dan klappen !!!

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2005 - 08:53 »
Mijn ervaring is dat je best vooraf inlichtingen inwint bij de lokale toeristische dienst.  In het weekend van 11 november heb ik enkele dagen in Porcheresse verbleven.  Twee dagen was er geen jacht gepland maar zondag was zo goed als alles afgesloten voor de jacht.  Ik had me vooraf goed geïnformeerd om ongelukken te vermijden maar zag ter plaatse overal "affiches" hangen.  Je bent doen een eikel als je nog dit bos inrijdt, allé dat vind ik toch.   Er is trouwens een verschil tussen "chasse" en "battue", het precies verschil is me nog niet helemaal duidelijk maar ik heb de indruk dat een "chasse" tijdens de dag plaatsvindt en een "battue" ook 's nachts wordt uitgevoerd.

Voorbeeld van zo'n affiche http://ietsjaar2005.fotopic.net/p23002771.html

Rijstvlaaike

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2005 - 16:41 »
Hopelijk breng ik een beetje duidelijkheid in deze materie. De gele affiches, zoals op de foto van d@Mit te zien, zijn informatief en tonen de data en/of uren wanneer er gejaagd wordt. Er zijn ook nog gelijkaardige affiches, maar dan met een rode streep, deze verbieden de doorgang langs de weg waar deze hangen wegens aan de gang zijnde jacht !!!! Je hebt idd 2 verschillende manieren van jagen: 1°/ Chasse en battue: Hierbij wordt het wild opgejaagd door trackers met of zonder honden, en zitten de jagers te wachten aan de rand v/h bos om het opgejaagde wild neer te leggen wanneer het hen gepasseerd is. 2°/ Approche-Affut: Bij deze manier zit de jager op een vaste observatie stek te wachten tot er een dier toevallig passeerd, of verplaatst hij zich in de hoop op wild te stoten. Nog één ding: jagen bij nacht noemen ze volgens mij STROPEN.

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2005 - 17:29 »
Hopelijk breng ik een beetje duidelijkheid in deze materie. De gele affiches, zoals op de foto van d@Mit te zien, zijn informatief en tonen de data en/of uren wanneer er gejaagd wordt. Er zijn ook nog gelijkaardige affiches, maar dan met een rode streep, deze verbieden de doorgang langs de weg waar deze hangen wegens aan de gang zijnde jacht !!!! Je hebt idd 2 verschillende manieren van jagen: 1°/ Chasse en battue: Hierbij wordt het wild opgejaagd door trackers met of zonder honden, en zitten de jagers te wachten aan de rand v/h bos om het opgejaagde wild neer te leggen wanneer het hen gepasseerd is. 2°/ Approche-Affut: Bij deze manier zit de jager op een vaste observatie stek te wachten tot er een dier toevallig passeerd, of verplaatst hij zich in de hoop op wild te stoten. Nog één ding: jagen bij nacht noemen ze volgens mij STROPEN.
Ahhhh... In Paliseul en omstreken werd er echter een gele of oranje affiche gebruikt met daarop de benaming chasse en battue of approche-affute, geen met strepen of dergelijke.  Op één van de affiches las ik ook dat het verboden was de bossen te betreden tssn zonsondergang en zonsopgang vandaar dat ik dacht dat er 's nachts ook gejaagd werd.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Jachtseizoen!
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2005 - 18:24 »
... Er is trouwens een verschil tussen "chasse" en "battue", het precies verschil is me nog niet helemaal duidelijk maar ik heb de indruk dat een "chasse" tijdens de dag plaatsvindt en een "battue" ook 's nachts wordt uitgevoerd...
Schiet me niet dood als het verkeerd is  :ohmygod:
maar volgens mij is chasse gewoon jacht, en battue een klopjacht, en schiet men dan op alles wat beweegt (met bewijze van spreke).

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Jachtseizoen!
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2005 - 18:57 »
En battue is een drijfjacht ;)

Helpers jagen met veel kabaal alles wat beweegt voor zich uit (richting jagers) die schieten dan op alles wat beweegt (en dat ze kunnen raken).

approche-affute is het jagen zoals we dat in Vlaanderen kennen.

Daags voordien is de toegang tot een bos verboden om de beestjes wat rust te gunnen, daags nadien riskeer je gewonde (agressieve) everzwijntjes tegen te komen :oops:

Rijstvlaaike

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2005 - 22:23 »
OK ik wil het ook nog eens simpel uitleggen: ALS GE EEN BORD, PLAKAAT, OF AFFICHE MET EEN RODE BAND,BOORD OF STREEP tegenkomt, draai terug !!! :muur:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Jachtseizoen!
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2005 - 23:20 »
OK ik wil het ook nog eens simpel uitleggen: ALS GE EEN BORD, PLAKAAT, OF AFFICHE MET EEN RODE BAND,BOORD OF STREEP tegenkomt, draai terug !!! :muur:

Of riskeer een hoop boze jagers achter uw gat te krijgen ;)

Rijstvlaaike

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2005 - 11:25 »
Heb een jaar of 3 geleden eens onderdoor een rood-wit lint gekropen, ik kan je verzekeren dat er een serieuze vlam uit zo een jachtgeweer komt en veel lawaai maakt het ook al !!! :oops: Dan maar direct naar een café gezocht om te zien of we geen lekken hadden :grin: Sindsdien ben ik toch wel wat voorzichtiger geworden.

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2005 - 15:35 »
Heb een jaar of 3 geleden eens onderdoor een rood-wit lint gekropen, ik kan je verzekeren dat er een serieuze vlam uit zo een jachtgeweer komt en veel lawaai maakt het ook al !!! :oops: Dan maar direct naar een café gezocht om te zien of we geen lekken hadden :grin: Sindsdien ben ik toch wel wat voorzichtiger geworden.
Dat kan ik bevestigen, zondags hebben we een ritje op de weg gemaakt en ik kon me al "iets" (waarschijnlijk een peulschil) inbeelden van hoe het was tijdens de slag om de Ardennen.  Het weer was druilerig, veel mist en dan constant van die geweerschoten ... een speciaal sfeertje.

Iegienie

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2006 - 10:00 »
afgesplitst uit het La Roche-topic:

voor de moment ligt alles er wel grandioos bij in dardennen. gisteren toereke aywaille gedaan, en het was fenotastisch.
voor Aywaille/Remouchamps kan je de jachtkalender vinden op de site : www.aywaille.be
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 20:14 door PhrAcE »
Team Green : www.team-green.be

Iegienie

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #14 Gepost op: 1 november 2006 - 13:27 »
Hier voor de jachtdata te Luxemburg
http://www.arteluxembourg.be/index_fichiers/chasse2.htm

In Aywaille is het wel zo dat er soms al eens een extra jachtje is... Ook zijn er een aantal bossen die 's morgens vroeg en 's avonds afgesloten worden, maar waar het overdag geen probleem is (van 1/8 tot 31/12)
« Laatst bewerkt op: 2 november 2006 - 20:13 door PhrAcE »
Team Green : www.team-green.be

Peter

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #15 Gepost op: 1 november 2006 - 22:03 »
Ik kan maar een goede raad geven : zoek het zelf op en vertrouw er niet op dat er aan elke ingang van het bos waarscdhuwingsbordjes staan.
Ben zo dit weekend  midden in een "tir a bal" terechtgekomen zonder dat er een bordje stond.
Toen ik jachthoorns geroep en geknal hoorde ben ik gaan liggen en op mijn fluitje beginnen blazen tot ze me opmerkten.
En ik kan jullie verzekeren dat dat niet plezant is.
De jachtleider was razend (net als mij)maar moest uiteindelijk toegeven dat er geen bordje stond aan  het begin van dat pad(we zijn samen gaan kijken).Uiteindelijk babbelke gedaan en die mannen betalen 300 EUR per dag per man.(+ extra voor afschot+schade enz) Nu begrijp ik al beter waarom die gemeenten de jacht boven alle andere toeristen stellen.
Een advies rij een bos waarvan ge niet weet of er jacht is in oktober/november /december alleen langs tweesporenpaden binnen( daar staan bijna zeker bordjes) niet langs singletracks, zeker niet als ze niet op de kaart staan.
Vraagje aan solo : hoe vind jij toch al die websites ivm de jacht? Google?
« Laatst bewerkt op: 1 november 2006 - 22:40 door Peter »

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
Jachtseizoen!
« Reactie #16 Gepost op: 2 november 2006 - 07:17 »
Inderdaad,

Je voert de woorden " chasses et battues"  in gevolgd door de gemeente  , dat geeft de beste resultaten.
De site in de post hierboven geldt trouwens voor gans de provincie Luxemburg

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Jachtseizoen!
« Reactie #17 Gepost op: 3 november 2006 - 21:30 »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Jachtseizoen!
« Reactie #18 Gepost op: 6 november 2006 - 20:11 »
Met dank aan Solo: hier de jachtinfo van La Roche en omstreken:
http://www.arteluxembourg.be/index_fichiers/chasse2.htm

Een bezoekje aan de VVV vorig weekend bevestigde bovenstaande data.  De vaste routes rond La Roche zijn dus meestal wel jachtvrij  :hail:.

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
Jachtseizoen!
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2006 - 13:30 »
Even ter verduidelijking.
Als een jager boos is op een MTB'er omdat hij een jachtgebied is ingereden, is dat louter om het feit dat uiterst gevaarlijk is.
Geen enkele jager zit er op te wachten om iemand neer te schieten hoor..

Als je dan toch twijfelt, doe felle kleuren aan, dan loop je geen gevaar, tenzij van de woedende jagers..
Ik sta zelf af en toe aan de andere kant, en je krijgt de schrik van je leven als je ineens iemand zit opduiken in je schietlijn, die daar niet eens mag zijn...Als je net op dat moment overhaalt...brrrr...

Een jager die een bewegend doel volgt, ziet quasi alleen in het verlengde van het karabijn. Als je dus met een hoge snelheid daardoor komt gereden, ziet die man, met de beste wil van de wereld, jou niet aankomen.
Zeker bij een jager alleen is dit het geval, bij meerdere jagers zal er wel gewaarschuwd worden.

Om af te sluiten, MTB'ers zijn nog een stuk minder gevaarlijk dan ruiters, die gasten trekken zich nergens iets van aan..
LED there be light..