Auteur Topic: met de bike op het vliegtuig  (gelezen 22477 keer)

Thierry

• 4Bikers Member
met de bike op het vliegtuig
« Gepost op: 3 december 2006 - 10:01 »
quanta costa eigenlijk om een bike op de vlieger te mogen meenemen? welke zaken moet je daarvoor regelen?

Ik heb mijn vliegtickets geboekt via www.jetairfly.com en daar betaal je in totaal (heen- en terugreis samen) 20 euro extra voor je fiets. Je geeft bij je ticket-boeking aan dat je een fiets wil meenemen (staat ergens vermeld onder "sportmateriaal" of zoiets).

Ik heb mijn fietske vervoerd in een gewone kartonnen doos (van het merk Trek) :
- voorwiel gedemonteerd en tegen het frame vastgemaakt
- remschijf van het voorwiel gehaald, idem voor quickrelease
- pedalen van de fiets halen (ik kreeg ze niet los, en heb dus maar meteen de volledige cranks eraf gehaald  :ohmygod:)
- banden platzetten, en voorvork en demper aflaten (dit is hoogstwaarschijnlijk niet nodig, maar 't is slechts een kleine moeite)
- zadelpen (en zadel) demonteren
- stuur demonteren en naast het balhoofd langs één van de vorkbenen vastmaken
- stuurpen naar achter richten
- achterderailleur gedemonteerd (kabel laat je vastzitten, gewoon de derailleur losmaken van de achterpat) en ketting afgehaald
- steek een spacer in je voorste remklauw (schijfrem), en steek ook een spacer tussen de vorkbenen onderaan (vraag hiernaar bij de fietsenwinkel waar je de doos gaat halen, dit zit normaal gezien bij elke fiets wanneer die geleverd wordt)
- fietske inpakken in chauffage-isolatiebuis of bubble-wrap, losse onderdelen steek je bij mekaar in een doosje, en stop alles in de grote kartonnen fietsdoos. Ik heb er nog een camelbak bijgepropt en wat kledij. De fietsdoos werd in mijn geval niet verrekend in het totale gewicht van m'n bagage (ik mocht slechts 20kg meenemen, maar ze wegen dus alleen je koffer). Stop die doos met losse onderdelen onder de schuine buis van je fiets : als je zorgt dat deze net de breedte heeft van de fietsdoos kan deze je frame beschermen tegen eventueel doordrukken (wanneer men valiezen bovenop je doos zou stapelen).
- plaats 2 spanriemen rond de doos. Span deze niet te los aan, maar ook niet te vast zodat de bagage-verwerkers er makkelijk hun vingers onder krijgen, zo is die doos veel makkelijker hanteerbaar. Om de fietskoffer makkelijker te dragen kan je een "schouderband" tussen beide riemen spannen. Deze verwijder je wanneer je je fietsdoos "inlevert" (stop die riem gewoon in je handbagage).

Voilà, als je dit allemaal op je gemakske doet, ben je ongeveer een uurtje bezig ... Een doos is natuurlijk wat fragieler dan een echte fietskoffer : toen mijn fietske in Alicante toekwam was er niks te merken aan de doos, maar in Zaventem zaten er wel een paar gaatjes in, waarschijnlijk doordat ze valiezen bovenop m'n fietsdoos hadden gestapeld en die hadden met hun harde hoeken enkele gaatjes gemaakt in de doos ...

Voor mij was het de eerste keer dat ik met de fiets op het vliegtuig stapte (nog maar mijn 2e keer dat ik met het vliegtuig op reis ging :shocked:) en 't is heel goed meegevallen. Voor ongeveer 200 euro (incl all-in verzekering en fietstransport, maar zonder eten op de vlucht) vloog ik op iets meer dan 2 uurtjes van Brussel naar Alicante (en nadien ook terug). Met de wagen kost dit ongeveer 3 à 4 keer zoveel, schat ik, het duurt veeeeeeel langer, en je bent doodop wanneer je ter bestemming toekomt.

Het nadeel van een vliegtuigreis : je moet ter plekke vervoer zien te vinden. Maar ik veronderstel dat er voldoende hotels en villa-verhuur-firma's zijn die een shuttle-dienst voorzien tussen Alicante en Benidorm / Calpe (ongeveer 45 à 60 minuutjes met de wagen). Ik had echter de sjans een zeer goede gastheer ter plekke te hebben, die voor het vervoer heeft gezorgd :applaus:
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2006 - 10:11 »
Andere mogelijkheden zijn :

- Ik vloog met Jetairfly vanaf Brussel, maar ze vertrekken ook vanaf Oostende, Charleroi en Luik
- naar Valencia met www.vueling.com -> hier vind je soms heel goedkope tickets, maar Valencia ligt wel een eind verder van Calpe / Benidorm
- naar Alicante via www.transavia.com -> vertrek vanaf Eindhoven, kan misschien interessant zijn voor de limburgers onder ons ?

Let op : ik heb geen enkele ervaring met deze andere firma's ... Ik weet dus niet hoe zij te werk gaan ivm fietsvervoer e.d..

Edit : hier vind je nog een aantal andere low-cost maatschappijen die naar Spanje vliegen.
« Laatst bewerkt op: 3 december 2006 - 10:17 door Thierry »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2006 - 11:59 »
Citaat
Ik heb mijn fietske vervoerd in een gewone kartonnen doos
M'n broer, die regelmatig met fiets in de vlieger stapt, heeft zo in Z-Amerika z'n fietsdoos een meter of 5 naar beneden uit het vliegtuig zien vallen  :$ :muur:

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2006 - 12:50 »
Citaat
Ik heb mijn fietske vervoerd in een gewone kartonnen doos
M'n broer, die regelmatig met fiets in de vlieger stapt, heeft zo in Z-Amerika z'n fietsdoos een meter of 5 naar beneden uit het vliegtuig zien vallen  :$ :muur:

Voor iemand die zelden z'n fietsje meeneemt op het vliegtuig vind ik een kartonnen doos een prima oplossing. Maar loempigheden zoals daar in Zuid-Amerika kan je natuurlijk nooit vermijden, daarom neem je best een goede verzekering ... Wanneer je echter regelmatig met het vliegtuig op reis gaat (zoals jouw broer blijkbaar), is het aangeraden een fietskoffer te huren of kopen. Je hebt er al vanaf ongeveer 160 euro (zie www.bike-discount.de) maar je kan er ook tot 5x zoveel geld aan uitgeven als je dat wil. En als je wat rondzoekt vind je d'er ook die nog wat goedkoper zijn dan die 160 euro ...
Voor mij was het dus de allereerste keer dat ik 'm fiets meenam (en dan nog naar een "beschaafd" land  :grin:) dus heb ik geopteerd voor zo'n kartonnen dozeke. Indien ik in de toekomst echter meer en meer met het vliegtuig op reis zou gaan (en die kans zit erin), dan ga ik toch ook eens uitkijken naar een fietskoffer.
« Laatst bewerkt op: 3 december 2006 - 13:29 door PhrAcE »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2006 - 14:52 »
In Santiago de vlieger genomen naar Brussel (iberia), je bent er verplicht een doos van iberia te kopen (€5), en die dozen zijn best wel stevig!

Naar Ijsland met icelandair was het €50 voor de fiets (heen) en gratis terug, en daar mocht de fiets gelijk hoe ingepakt zijn.

Je belt best eens naar de luchtvaartmaatschappij, die laten je wel weten wat het kost.

Een verzekering voor de fiets nemen is trouwens niet echt evident, bij aankoop valt dat te regelen, maar anders valt het onder bagageverzekering.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2006 - 14:56 »
Nen extra tip vernis uw doos. Waarom : als ze op het vliegveld lang  in de gietende regen laten staan wordt dat karton pap.
Ooit meegemaakt in delhi. :muur: :muur: :muur:
Sindsdien koffer van bij rose. Is al eens van de transportkar gedonderd waardoor één van de wielekes der aan was.
Altijd extra wielekes bestellen.
Ook een stickerke met "this side up "en "fragile" pictogram helpen bij latere discussies.
Zet uw schijfremhandles vast met elastiek, dan kan het geen kwaad als ze uwen fiets onderste boven leggen en demonteer de schijven.
Ik vul de koffer met kleren.

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2006 - 16:09 »
Nen extra tip vernis uw doos. Waarom : als ze op het vliegveld lang  in de gietende regen laten staan wordt dat karton pap.
Ooit meegemaakt in delhi. :muur: :muur: :muur:
Sindsdien koffer van bij rose. Is al eens van de transportkar gedonderd waardoor één van de wielekes der aan was.
Altijd extra wielekes bestellen.
Ook een stickerke met "this side up "en "fragile" pictogram helpen bij latere discussies.
Zet uw schijfremhandles vast met elastiek, dan kan het geen kwaad als ze uwen fiets onderste boven leggen en demonteer de schijven.
Ik vul de koffer met kleren.

ik versteving de plooien en de hoeken met "Ducktape" ... tape in de doos om ter plaatse herstellingen aan de box te doen ...
let op als je een doos bij de bikeboer vraagt dat je een iets groter model neemt in geval een fully.... of alleszins een doos waar de fiets in kan...
leg onderaan thv je grootste tandwiel een houten blokje met een circelzaag insnede zodat je tandblad er niet aan is als ze de doos laten vallen....

ondertussen reis ik niet meer met kartonnendoos maar met een degelijke fietszak uit cordura die zeer dik gevoerd is ... onderaan is een houten plank voorzien waarop een frame zit... de fiets wordt dmv quickrelaeses op het frame bevestigd. wielen in aparte zakken in de fietszak
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2007 - 14:54 door Chris »
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 3 december 2006 - 17:18 »
ook een beetje oppassen met de schijven van je wielen.
op mijn Spiderke zit een ferme deuk van een schijfremschijf die ertegen geschuurd heeft.
Team Green : www.team-green.be

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2007 - 17:50 »
Een vraagje die min of meer in de lijn ligt:

Kan ik me binnenkort (Cape Epic) aan problemen verwachten, bij de bagagecontrole, als er in mijn valies een "paar" dozen zitten met onschuldige energiepoeders en wat recovery-brouwsels. Er zal ook nog een potje creatine meegaan en andere medicijnen. Volgens mij zal ik daar, met wat pech, het 1 en ander mogen uitleggen...?

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2007 - 21:12 »
Ter plekke aankopen? Je zal toch een fietsenmaker moeten zoeken voor bommekes ed. :nerd:

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2007 - 21:46 »
Een vraagje die min of meer in de lijn ligt:

Kan ik me binnenkort (Cape Epic) aan problemen verwachten, bij de bagagecontrole, als er in mijn valies een "paar" dozen zitten met onschuldige energiepoeders en wat recovery-brouwsels. Er zal ook nog een potje creatine meegaan en andere medicijnen. Volgens mij zal ik daar, met wat pech, het 1 en ander mogen uitleggen...?

wij hebben daar geen problemen mee gehad ... alles zat wel in de sportzak ... hoe de zaken er nu voor staan weet ik niet .... fietsenmakers ter plaatse hebben idd ook brouwsels maar niet degene die wij gewoon zijn (performance) ... ernergierepen hebben we ter plaatse bijgekocht ... veel keuze in de bikeshop op de hoofdweg (vlakbij jullie B&B (Aestas?)...

chris
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2007 - 13:48 »
Iemand een paar adressen/contacten om een fietskoffer te huren? Liefst in VL Brabant.  :hail:
- Goeman Scott Cycling -

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #12 Gepost op: 5 maart 2007 - 15:08 »
Interbikes in Tienen verhuurt een Thule koffer,ik geloof aan 35 € per week

info@interbikes.be

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #13 Gepost op: 5 maart 2007 - 15:14 »
Fietsen De Pauw uit Duisburg (Tervuren) verhuurt een Elite fietskoffer

http://www.fietsendepauw.be/

:cool:

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 6 maart 2007 - 12:09 »
Filip Sport in Hoeilaart ...http://www.filipsport.com/dutch/info.php

2 fast 2 follow

• 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 6 maart 2007 - 17:18 »
Even kijken op www.moozes.com fietskoffer.

TC1 Bicycle Case     TC1 Bicycle Case

- Luxe beschermingskoffer voor fietsen tot frame 62
- rolleronderbouw 360° wendbaar
- cijfer+sleutelslot

189.00 EURO

Greetz 2f2f
No brain, No Pain

Peter G

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2007 - 17:39 »
Momenteel te koop bij Bike Discount :

http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1505286382

Voor 59,90 Euro gaan we niet sukkelen ...

Ook belangrijk is het gewicht.  naar de Cape Epic vliegen we met BA en van die maatschappij hebben we toelating om een extra stuk bagage (onze fiets), kosteloos mee te nemen tot 20kg.  Met een fietskoffer zit je daar dus meteen boven want zo'n ding weegt makkelijk +10kg.

TransAlp 2006 - Cape Epic 2007 - Transschwarzwald 2008 - Crocodile Trophy 2008 -  twitter.com/pgeldhof

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #17 Gepost op: 6 maart 2007 - 18:15 »
Momenteel te koop bij Bike Discount :

http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1505286382

Voor 59,90 Euro gaan we niet sukkelen ...

ik vermoed dat je deze fietstas bedoelt?

;)

Peter G

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #18 Gepost op: 6 maart 2007 - 18:29 »

ik vermoed dat je deze fietstas bedoelt?

;)

Inderdaad.  (Dat overkomt me nu iedere keer weer hee bij doorsturen van site info van Bike Discount ... )

Thx Lucky.

TransAlp 2006 - Cape Epic 2007 - Transschwarzwald 2008 - Crocodile Trophy 2008 -  twitter.com/pgeldhof

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 6 maart 2007 - 22:24 »
Peter;

Aan te raden is toch om een doos nog hierin te verwerken.
Vraag maar ff aan Qube hoe wij onze fietsen naar lanza gedaan hebben.
Picobello, superlicht en sterk
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)