Auteur Topic: wat meenemen op een rit?  (gelezen 13917 keer)

Beethoven

• 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Gepost op: 26 maart 2005 - 17:31 »
Voor vele hangt de uitrusting af van het gewicht welke men mee moet sleuren. Persoonlijk kijk ik daar ook wel een beetje naar, als je maar het nodige bij hebt om je uit de slag te trekken volstaat het best wel.
Wel heb je voordeel als je zich in groep kan verplaatsen, kan je het nodige materiaal welke mee moet verdelen onder het aanwezige gezelschap.
Voor een dagelijkse excurtie volstaat zeker,
De helm, een bril, handschoenen al dan niet uv. bestendig, fietstrui, fietsbroek, kousen en (SPD) schoenen.
Verder kan je comfort aangevult worden met polsbandjes, haarlint of sjaal welke je onder de helm draagt.
Denk ook aan je gezondheid en neem zeker de nodige drank en voedsel bij, zij het in een bidon of waterzak.
Om ongemakken te vermijden voorzie je je van enkele thools en reservegrief bestaande uit een fietspomp, binnenband, lichters en plakgerief en een slot.
Wees zeker voorbedacht en zorg voor je veiligheid, een kistje EHBO zal zeker niets overwegen.  
Wie het compacter doet of eerder uitgebreider kan zijn ondervindingen hierbij plaatsen, maar bedenk dat ik dit neerschreef voor een gewoon ritje, en geen uitgebreidere trektocht.  

Alvast een goede start toegewenst.

Jo

• 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2005 - 18:33 »
EHBO kistje pak ik toch nie mee als ik ga bollen ( tja in den oto zit er wel ene ( moet nog eens zoeken waar juist ) .
als ik alleen bol , pak ik een gsm mee .

mosquito

• Gast
wat meenemen op een rit?
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2005 - 19:43 »
of ik nu alleen ga biken of met twee, ik neem toch steeds hetzelfde mee hoor welke is ; gsm, portomonee, camelback of bidon ( hangt van het weer en parcours af en de afstand ) binnenband(en), pomp, energiereep, bandenlichters ook natuurlijk, en ook een multitool.
voor de rest de helm natuurlijk, bril met aangepaste lenzen en handschoenen kort of lang ( naargelang het weer ), een EHBO kiste heb ik nooit bij eigenlijk en waarom ????? ik zou het nie weten eigenlijk.

Mosquito  8-)

Thomatchef

• 4Bikers Member
    • Thomas Online
wat meenemen op een rit?
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2005 - 20:13 »
Normaal gezien neem ik mee wat iedereen meeneemt, maar ook de volledig EHBO kist laat ik thuis. Wat ik normaal wel meeneem zijn een paar grote pleisters, een schaartje. Het is misschien niet nodig, maar vorige week had ik ze niet mee en heb ze serieus gemist. Tijdens een val heb ik mijn vingers gesneden aan mijn kettingblad (ben er nog niet uit hoe dit gebeurd is :doh: ). Ik had toen die pleister niet mee en heb met bloedende vingers verder moeten rijden. De schaar dient om de pleisters te versnijden als er ofwel zeer kleine wonden zijn of zeer grote. Die grote wonden (bv 15-20cm lange snijwond in uw kuit) moet je dan toehouden door de pleister in kleinere stukken te snijden en om bv 2cm een stukje pleister gebruiken om die wonde toe te trekken.
Als de wonde dan vuil is kuis ik die in eerste instantie uit met gewoon speeksel of water als ik dit bij heb.

Verder neem ik ook niet mijn volledig portemonnee mee, maar neem ik enkel mijn SIS kaart, identiteitskaart, mijn kaart van de WBV en 5¬ mee. Dit steek ik samen met mijn GSM en die pleister+schaartje in een diepvrieszakje die ik dan in het middelste zakje van mijn truitje steek. Verder komen er nog energierepen bij, een binnenband, multitool, mini-mini-pomp en bandenwippers.

mtb-fltn

• Nicolas Panniez
  • 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2005 - 22:46 »
Ik neem voor de zekerheid altijd mijn gsm mee, kan altijd handig zijn als je op een niet al te zachte manier van dichtbij kan kennismaken met de grond. Daarnaast heb ik in een zakje dat op mijn frame past een bandenherstelkit, pomp en fototoestel mee. Bij langere ritten of als het echt warm is neem ik altijd mijn camelbak mee.

Kwa kleding doe ik zoals iedereen, maar een helm doe ik ALTIJD aan!

Wat ik totnutoe niet meenam is mijn portefeuille. Misschien kan ik volgende keer wel beter overwegen om voor de zekerheid pas, siskaart en beetje geld mee te nemen.
Euh..................niks dus.........

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
wat meenemen op een rit?
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2005 - 22:18 »
Ik pak nu zo'n half jaar een mini EHBO setje mee, dat je in eender welke kampeerwinkel kunt kopen.  Dat is een etuitje met pleisters, schaartje, compressen, pincetje, naald,... daar heb ik zelf nog een minibusje ontsmettingsmiddel insteken, en een paar pijnstillers.  Het pakketje is ongeveer even groot als een digitaal fototoestel.  
  Gelukkig heb ik het nog nooit moeten gebruiken.  Maar als er iemand in de kant ligt te creperen dan kan ik die toch een beetje helpen.

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
wat meenemen op een rit?
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2005 - 09:28 »
Wat betreft EHBO heb ik volgende zaken mee: (passen in het bovenzakje van mijn Camelbak Rocket, naast GSM en identiteitskaart)
1. Ontsmettende doekjes (dun en compact in vergelijking met een flesje)
2. waterdichte pleisters die goed hechten aan de huid en de wonde goed afsluiten (zijn van die witte rechthoekige plakkers met een heel dun transparante rand die heel goed hecht aan de huid)
3. een paar latex handschoentjes die je ook kan gebruiken als je pech hebt met de fiets, als je niet te vuil wil zijn...
4. na wat ik hier gelezen heb zou ik nog toevoegen: pincet, want dat zit niet in mijn multitool...

Dit alles past in een envelop, dus waarom niet meenemen...

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
wat meenemen op een rit?
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2005 - 09:43 »
Vroeger nam ik ook altijd een redelijk compleet EHBO setje bij, maar als er iets ernstig gebeurd heb je toch nooit voldoende materiaal bij om te stelpen of te spalken en is het improviseren met kledij ed.

Een gewone schaafwond, snee of de gevolgen van een prikkedraadavontuur spoel ik gewoon effe af met water en verzorg ik thuis of aan de wagen.

Als ik specifieke klachten heb (darmen bvb) :-D  dan neem ik wel wat medicatie mee.
In de winter heb ik ook een thermisch dekentje bij, in de zomer meestal een tube sunblock.

Voorts steeds wat strapkes, een pomp en reserveband, een meterke ducktape, reserve powerlink en een multitool en drinken.

Verder hangt het af van de tocht, verlichting, extra kledij, eten,....

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
wat meenemen op een rit?
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2005 - 20:41 »
Ik heb ook een rubberen lapke in m'n zadeltaske, voor in het geval je buitenband is gescheurd, je met die lap de scheur voorlopig kan dichten (aan binnenkant BB steken).  Weegt niks, en neemt ook bijna geen plaats in beslag.

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
wat meenemen op een rit?
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2005 - 22:03 »
Nothing's impossible schreef:

Citaat
Vroeger nam ik ook altijd een redelijk compleet EHBO setje bij, maar als er iets ernstig gebeurd heb je toch nooit voldoende materiaal bij om te stelpen of te spalken en is het improviseren met kledij ed.

Een gewone schaafwond, snee of de gevolgen van een prikkedraadavontuur spoel ik gewoon effe af met water en verzorg ik thuis of aan de wagen.

Daar hebde gelijk in, maar ik heb toch plek op overschot in mijne camelback, dus laat ik heel de boel er zo maar in zitten.  Als ik die plakkertjes er uit zou halen, dan weet ik zowieso dat de wet van murphy weer van toepassing zal zijn.  Net dan zal ik iemand tegenkomen die om een plakkertje zit te bedelen.  

Heinz schreef:

Citaat
1. Ontsmettende doekjes (dun en compact in vergelijking met een flesje)

Dat flesje dat ik meeneem is ook heel compact.  
't is een busje speciaal hiervoor door de apotheker in elkaar geflanst.  Gewoon het kleinste verstuivertje gevuld met ontsmettingsmiddel.  
Citaat
4. na wat ik hier gelezen heb zou ik nog toevoegen: pincet, want dat zit niet in mijn multitool...

1 keer was ik wreed content dat ik een pincetje mee had, nl ik ging efkes pissen, en ... Wat zie ik plots op een gevoelig plekje?  
Een teek.   Ik vertrouw die beesten niet echt en dat moet er dan zo snel mogelijk van af.
Het vervolg kan je al raden.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
wat meenemen op een rit?
« Reactie #10 Gepost op: 5 april 2005 - 15:38 »
@ Piefke: je hebt gelijk dat je voor teken altijd voorzichtig moet zijn.  Ze kunnen op langere termijn de ziekte van Lymfe veroorzaken, en da's toch wel iets dat je liever niet wil...

Djambo

• 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2006 - 19:15 »
pulleke olie ?

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
wat meenemen op een rit?
« Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2006 - 19:54 »
natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten!
toegevoegd, thx Djambo!

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2006 - 19:59 »
Boutjes voor de tandwielen vast te zetten ;) (remember Clervaux) Vanaf nu zitten er enkele in de kameelzak.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
wat meenemen op een rit?
« Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2006 - 21:42 »
Boutjes voor de tandwielen vast te zetten ;) (remember Clervaux) Vanaf nu zitten er enkele in de kameelzak.

Op de langen duur hebt ge nen hele reservefiets in de camelbak steken ;)

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2006 - 13:05 »

Of een grote kar aan uw fiets hangen, één die drijft :grin: :grin: :grin:
- Goeman Scott Cycling -

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2006 - 13:37 »
Da nu ook weer nie,maar toch enkele reserve boutjes en dergelijke mogen er toch in bij mij.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
wat meenemen op een rit?
« Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2006 - 14:33 »
Het hangt er een beetje van af waar je zit, maar ik beperk me op TT's en dagtochten toch meer en maar tot eten, drinken en echt basis reparatiemateriaal:

Een reserveband, snelplakkertjes, lucht en multitool met kettingpons, eventueel powerlink, Pad en zo'n 50 cm ducktape en een GSM!

Als je je fiets op voorhand even nakijkt ga je het tijdig merken dat er paar bouten missen! Je verliest geen 3 bouten op 1 tocht als je die dingen vastzet, en met 2 bouten kan je voort.

Je kan er trouwens de donder op zeggen dat je bij problemen toch het verkeerde meezeult.

Op trekking moet je gewoon kijken waar je naartoe trekt. Naar Santiago had ik behalve een laetherman en smeerolie weinig meer mee! (Zelfs geen pad) Je kan er de fiets lang genoeg bollende mee houden tot een fietsenmaker.

Als je echt meerdere dagen in het hol van pluto zit kan je al eens aan wat reservespaken, remblokken, kabels, buitenband, colsonbandjes en boutjes denken. + eventueel een combinaitie demperpomp/demper!

Peter

• 4Bikers Member
wat meenemen op een rit?
« Reactie #18 Gepost op: 4 oktober 2006 - 22:34 »
Ik sleur toch altijd bijna nen kg reserve-, reparatiemateriaal en tools mee. Zelfs als ik een rondje in mijnen hof doe. Ik heb geen zin om voor elke rit der dingen uit te halen of weer bij te steken. Enkel voor het 100%  goed ontluchten van schijfremmen ben ik niet voorzien, maar heb wel spuit+olie bij.
Waarom? Ervaring leer en liever dat dan regelmatig stappen.
Alleen bij meerdaagsen neem ik twee binnenbanden ipv één mee en soms nen buitenband.(ge moet in de gietende regen/sneeuw nen keer nen binenband proberen plakken).
Van de zomer kwam ik op mijn meer dan 800km toerken welgeteld enen velomaker tegen(3km van parcours) en enen winkel waar ge wel nen binnenband kon kopen maar niet veel meer. Had 3 dagen met genen meter verhard en geen enkel dorp of huis. Alleen een berghut.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
wat meenemen op een rit?
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2006 - 00:26 »
Ik heb ook een tijd een halve bikeshop en apotheek meegesleurd, en af en toe kon ik wel eens een plakkerke of een tool gebruiken, maar nu heb ik enkel nog het minimum bij, en ik ga er even zeker mee thuisgeraken (En voor mij is te voet gaan geen optie ;))

Natuurlijk, wat extra gewicht is een mooie training! (Dit doet me even denken aan het topic over de zak patatten :devil:)
Het is niet steeds een race of chrono, en als ik denk dat ik iets nodig zal hebben, olie, medicatie voor de darmen :toeme:, dan heb ik het ook bij!

Bij meerdaagses offroad stelt zicht nog een ander probleem, waar blijf je met al het gewicht?
Een kilo meer is weer zoveel meer kans op breuk en beperkt je bikemogelijkheden en de fun factor!

Als kleine annekdote, in Ijsland was, toen wij er waren naar het schijnt maar 1 fietsenmaker.
Als je brokken had stuurden ze de onderdelen vanuit reykjavik (bekend van de quiz op Q ;)) met de bus naar het dorp waar je geraakt was.
Met wat pech moesten ze eerst nog in Europa of de states besteld worden.
Buitenband hing met ducktape en garen aan mekaar, achterwiel miste op het einde 3 spaken (ik had geen cassettesleutel mee, de spaken had ik dus ook beter thuisgelaten). De ketting miste een 5-tal rollen. Ik had een reserveketting mee, maar die zou op mijn fiets op 3/4 van de versnellingen doorgeschoten zijn.
Ik had een hoop dingen bij, maar mijn fiets hing vanaf het vertrek met moeite aan mekaar.

Op weg naar Spanje had ik amper iets van reparatiemateriaal bij, maar ik wist dat mijn materiaal voldoende duurzaam was.