Auteur Topic: Overtraining  (gelezen 39307 keer)

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
Overtraining
« Gepost op: 2 februari 2005 - 16:56 »
Voor iedereen zijn eigen goed is heel belangrijk om overtraining te vermijden. Vroeg genoeg herkennen en vroeg genoeg ingrijpen kunnen je redden van de totale ondergang.

Een tijd terug was er sprake van een test die werd ontwikkeld aan de V.U.B. waarmee overtraining beter opspoorbaar zou worden.

Hier kun je het volledige artikel lezen.
(opgepast .pdf file!)
The Tiger became a Leopard...

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2005 - 20:08 »
Naar mijn gevoel een onderschat fenomeen!

Ik kan jullie meedelen dat ikzelf er het "slachtoffer" ben van geweest. Of, moet ik het eerder "uitputting-aan-het-einde-van-het-seizoen-vermoeidheid" noemen wat ik heb meegemaakt. Kortom, september 2004 was mijn batterij compleet af. Ik was op, leeg...

Know when to stop!
En andere waarschuwingen duiken er om de haverklap op als je de MTB-trainings bijbel doorleest!
En als ik her en der sommigen hun trainings-ambities hoor, slik, dan stel ik me soms toch vragen hoor. Nu ja, zoiets is zeker persoonsgebonden, dat weet ik ook. Maar, soms denk ik toch dat "less is more" ook wel eens van toepassing kan zijn. Of, om het nog eens met Joe Friel's woorden te zeggen "Do the least amount of the most effective training at the apropriate time!"

Neem alvast deze link ook eens door want hij bevat ook een interessante uiteenzetting ivm overtraining.

Sorrow

• 4Bikers Member
    • MTB blog
Overtraining
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2005 - 21:08 »
Of "It's better to be undertrained than overtrained" ;)

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2005 - 21:24 »
Als ik dat zo lees krijg ik al bijna terug schrik om morgen te gaan biken!Ik rij nl. elke dag!Niet elke dag intensief,de meeste dagen bestaan uit ritjes van 1u onder mijn 65% Hmax(100rpm).
Overtraining...ik ga er rekening mee moeten houden als ik dat zo lees!
One kilometer is better than no kilometer!

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overtraining
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2005 - 22:42 »
Niet overdrijven ook hé!!!

Trainen is belasten, en als je je belasting niet opdrijft dan ga je detrainen!

Der is niks mis met spierpijn als je plots je techniek wat bijschaaft of krachttraining gedaan hebt.

Een crashweek kan je soms eens echt wakkerschudden, o!

Een zeer goeie samenvatting over overtrainen staat hier:
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/training/theorie/overtraining.htm

Survival

• 4Bikers Member
    • mtb-trips
Overtraining
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2005 - 22:58 »
Interessante artikels..... 'k had daar eigenlijk nog niet over nagedacht maar goed om weten. Voor je 't zelf goed en wel beseft ben je overtraind.

Is het dan beter om dagen met sport voortdurend af te wisselen met dagen rust dus om de dag sporten (vrij intensief) en om de dag ofwel heel rustig sporten ofwel volledig rusten? Of hangt dat allemaal af van persoon tot persoon of van de leeftijd?

WappY

• David
  • 4Bikers Member
    • mijn plaatske voor webspullekes
Overtraining
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2005 - 23:25 »
Het belangrijkste in je training is

1) de opbouw -> niet forceren een max van 10% stijging per week of in afstand of in globale intensiteit.

2) de tijdsduur tussen de verschillende soorten traing rekening houdend met de suppercompensatie.

3) zal mss beroepsmisvorming zijn... maar meten = weten
registreer al je trainingen en resultaten om analyses op te kunnen doen.

4) iedereen weet het... eerst basis dan pas intensiteit...
(elke week 90 minuten afzien kan iedereen, maar 120 minuten genieten...)

5) stel je training af op wat (en waneer) je wil bereiken.
"Whether you think you can or think you can't, you're right."

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2005 - 08:49 »
@NI:  ;)
Citaat van: Thorgal
Neem alvast deze link ook eens door want hij bevat ook een interessante uiteenzetting ivm overtraining.

beter dubbel dan niet gepost hé :yeah:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overtraining
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2005 - 09:53 »
Sorry, daar had ik overgekeken :*>

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Overtraining
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2005 - 12:42 »
Citaat van: nothing 's impossible
Niet overdrijven ook hé!!!

Trainen is belasten, en als je je belasting niet opdrijft dan ga je detrainen!

Stilstand is achteruitgang? Je kan volgens mij ook overtraind raken door elke dag 3 uur en meer aan LSD of Extensieve duur tempo te fietsen.
Maw je gaat steeds moeten recupereren ( ook van LSD trainingen).

het is wel zo dat iemand die bvb elke dag aan hetzelfde tempo naar zijn werk fietst, na een tijdje stagneert kwa voortuitgang. Je moet om echt vooruitgang te boeken je lichaam regelmatig laten "schrikken" maar dat wisten we al wel  ;) .

Belangrijk is zoals reeds dikwijls keer gezegd de intensiteit en/of duur langzaam opbouwen, en regelmatig een recuperatie (niet noodzakelijk rust !) week inlassen, waarin je wel elke dag kan fietsen , maar slechts een uurtje of zo.
Ik werk nu meestal met 3 weken opbouwen/1 week afbouwen.

BVB: week 1 een 7-tal uur fietsen, week 2 een 9-tal uur fietsen, week 3 een 11-tal uur fietsen en  dan week 4 een uurtje of 5-6.

dan kan je de cyclus terug beginnen, eventueel overal een uurtje bij of hier en daar een intensere training.

Ik werk de laatste jaren zeer intuitief, maar dit patroon herken ik toch in mijn jaaroverzichten.

Kwa inspannings/rust dagen wissel ik ook regelmatig af. Soms train ik 3-4 dagen na elkaar, gevolgd door een dag rust, soms om de andere dag trainen/rusten en soms zelfs 7 dagen aan een stuk elke dag een (soms kleine) training, gevolgd door een rustdag of 2.

veel is intuitief , en de rustpols blijft een zeer belangrijke graadmeter.

Veel hangt af van de intensiteit, wat ik wel gemerkt heb is dat ik een intense dag beter laat volgen door een rustige training îpv door een rustdag.
Hoe ouder je wordt, hoe minder snel je recupereert, jammer genoeg. Dit kan je opvangen door minder intensief te gaan trainen, of door meer rustdagen in te lassen.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overtraining
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2005 - 15:20 »
Adri, mijn post was meer een reactie op de posts van joe en sorrow.

Overtraining is iets dat je in het achterhoofd moet houden, niet iets waar je schrik voor moet hebben!

Je moet inderdaad weten dat je jezelf niet ongestraft kan blijven forceren, maar het overgrote merendeel van de bikers blijft ruim binnen de limieten van zijn lichaam.  ;)

We beschermen onszelf immers, spierpijn, vermoeidheid,...
Allemaal factoren die zorgen dat je weinig zin hebt om de fiets te nemen.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Overtraining
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2005 - 18:18 »
Geen probleem, mijn post was meer een mijmering over het fenomeen overtraining, geen reaktie op iemand speciaal :-D
Ik heb jouw zinnetje als startpunt genomen, thats all :-p

Puur voor mezelf moet ik wel degelijk opletten voor overtraining (of misschien eerder overreaching) zeker nu in de winter.
Ik draai nu nog altijd weken van minimum 7 uur en maximum 16 uur.. ik ga de komende weken bewust offroad gas terugnemen, en me op de weg concentreren.

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
Overtraining
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2005 - 18:38 »
Ik denk dat hier ook wat licht over overtraining gegaan wordt. Ik denk dat zeer weinige hier op het forum ooit overtrained geweest zijn. Vermoeidheid en op zijn op het einde van het seizoen is een duidelijk teken dat je het seizoen moet beeindigen en veel rust nemen, maar dit betekent nog geen overtraining. Overtraining duurt weken zelfs enkele maanden om helemaal van te herstellen.
http://users.skynet.be/fa055571 Een nieuw jaar, een vers paar benen

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Overtraining
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2005 - 18:45 »
Natuurlijk,hoevelen gaan hier effectief kwantitief en intensief genoeg trainen om met overtraining te maken te krijgen?  Niet het zware type maar wel de gewone overtraining (sympatische in de tekst van Vlaanderen)

Mensen die 1 keer per week (tt zondags) op een mtb kruipen, dat noem ik geeneens training. Er is dan niet of nauwelijks een blijvend trainingseffect merkbaar.

Maar het kan, zeker als je enthousiast bent, en daarbij nog eens (te) weinig slaapt.
Ik lees net nog een artikel in de krant dat de moderne mens zowiezo met een chronisch slaaptekort kampt. En tijdens de (diepe) slaap wordt de hormonenhuishouding hersteld.

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
Overtraining
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2005 - 18:57 »
Citaat van: Adri
Maar het kan, zeker als je enthousiast bent, en daarbij nog eens (te) weinig slaapt.
Ik lees net nog een artikel in de krant dat de moderne mens zowiezo met een chronisch slaaptekort kampt. En tijdens de (diepe) slaap wordt de hormonenhuishouding hersteld.

Dan zit ik daar toch al goed, kslaap gemiddeld een 9,5 uur per dag.

Tis altijd moeilijk om objectief naar jezelf te kijken of je je aant overtrainen bent. Voor mij ist constant een compromis zoeken tss veel en weinig trainen. De eene moment vraag ik me af of ik niet aant overtrainen ben en de andere moment vraag ik me dan weer af of ik wel hard genoeg train.

Dit heeft wss ook te maken dat ik nog maar een jaar echt aan (duur)sport doe en dat ik mijn lichaam op dat gebied nog niet voldoende ken.

Maar de meeste die gemotiveerd zijn zo hard trainen zijn ook meestal wel goed op de hoogte van de trainingsleer en hebben wss ook wel genoeg ervaring om hun lichaam te kennen.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

WappY

• David
  • 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2005 - 19:08 »
:google: gepikt op wieleradvies.com

Supercompensatie houdt in dat elke training maar een effect kan hebben als er na de training voldoende tijd wordt genomen voor herstel. Dit wil zeggen dat er na een duurtraining van 4 uur een dag moet gerecupereerd worden, na een zeer intensieve intervaltraining zelfs twee volle dagen. Er zou dan alleen maar hersteltraining mogen worden uitgevoerd. Het principe lijkt heel logisch en moet ook min of meer gerespecteerd worden, maar het is in de praktijk onhaalbaar. Dit zou willen zeggen dat er na elke wedstrijd twee dagen gerecupereerd moet worden. De beste manier om aan supercompensatie te doen is gewoon luisteren naar wat je lichaam zegt. In theorie is het principe heel eenvoudig. Hier zit ook het probleem van trainers die een grote theoretische bagage hebben meegekregen, maar die nooit op een fiets hebben gezeten. Zij hechten soms teveel belang aan de recuperatie. Het is logisch dat je na een wedstrijd gaat losrijden als je geen andere wedstrijd hoeft te rijden. Het is logisch dat je de dag of twee dagen voor een wedstrijd geen zware training meer doorvoert. Maar je moet ook meerdaagse wedstrijden rijden. Je gaat wel eens een paar dagen naar de Ardennen en je maakt dan 3 dagen na elkaar een doorgedreven training. Je moet je lichaam ook leren om meer trainingsdagen na elkaar te laten afwerken. Het is wel zo dat je een jonge renner moet beschermen. Zijn lichaam en weerstand is nog niet zo sterk ontwikkeld als dat van zijn oudere ploegmakker of tegenstrever, maar hij is wel op zijn minst even gemotiveerd. Doe wat je lichaam zegt! Sta je 's morgens op met een abnormaal hoge hartslag, dan is dat een teken dat je niet genoeg gerecupereerd bent van de training van de dag voordien en dan moet je het ook rustig aan doen. Vertrek je op training en het vlot echt niet, dan rijd je wat los.

WappY

• David
  • 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2005 - 19:10 »
Van dezelfde site...

Overtraining

Overtraining is een vorm van chronische vermoeidheid bij sporters door het te weinig inlassen van recuperatieperiodes tussen de trainingen en wedstrijden.
Overtraining mag niet verward worden met vermoeidheid. Wanneer je vermoeid bent, moet je het één of twee dagen rustig aandoen en kan je er daarna terug tegenaan gaan. Overtraining kan dan ook gezien worden als het gedurende een lange tijd negeren van vermoeidheidsverschijnselen. Overtraining zal niet opgelost worden door het inlassen van een korte recuperatieperiode van een tweetal dagen. Overtraining heeft een kettingreactie ontwikkeld in het lichaam waarbij spieren en bloedwaarden dermate ontregeld werden dat ze op enkele dagen niet kunnen hersteld worden.

Overtraining kan veroorzaakt worden door:

een te snelle toename van de trainingsduur net voor de aanvang van het wielerseizoen
te vroeg te starten met de intensieve trainingen
te weinig aandacht te besteden aan de recuperatie
te hard te rijden bij recuperatietrainingen
te lange blokken in te lassen bij intervaltrainingen
teveel wedstrijden achter elkaar te rijden, te snel de trainingen en wedstrijden te hernemen na een ziekte of blessure
Overtraining kan ook worden veroorzaakt wanneer de renner onder een te grote druk staat of wanneer de renner met andere vormen van stress wordt geconfronteerd zoals bijvoorbeeld examens, een overlijden, vrouw die zwanger is, relatieproblemen, … .
Ook ontstekingen zoals tandpijn kunnen lijden tot een proces van overtraining wanneer er te laat een behandeling gestart wordt.

Het probleem van overtraining is dat het zo snel mogelijk herkend moet worden, maar dat het meestal te laat is voor de renner of trainer gaat beseffen dat er sprake is van overtraining. Er zijn echter een aantal symptomen waaruit men overtraining kan afleiden: dikke benen, hartslag in rust is veel hoger dan normaal, scherpe daling van lichaamsgewicht, niet goed kunnen eten, slecht slapen, gevoel dat je snel vermoeid bent ook buiten de training, gevoel dat je grieperig bent, herstel na trainingen verloopt abnormaal traag, je hartslag loopt zeer snel op tijdens de training maar je kan je maximale hartslag verre van bereiken, geen zin om te trainen.
Vermits overtraining vaak enkel te bepalen is of bepaald wordt wanneer het vaak te laat is, is het zaak om te anticiperen op vermoeidheid. Dit kan door na een etappewedstrijd zeker een drietal dagen enkel recuperatietrainingen in te lassen, na alle drie weken van training één week relatieve rust in te lassen door enkel extensieve trainingen te doen en ook de duur te verminderen, duidelijk aandacht te besteden aan de hartslag, bij infecties of blessures verplichte rust in acht te nemen, door voor een uitgebalanceerde voeding te zorgen zodat je alle vitaminen en aminozuren opneemt, door voldoende koolhydraten te gebruiken tijdens en na zware inspanningen, door regelmatig je bloed te laten onderzoeken.
Aan een bloedonderzoek kan een dokter perfect afleiden of een renner de neiging heeft tot overtraindheid of dat hij zijn trainingen gewoon kan verderzetten. Een verlaagde hematocrietwaarde en hemoglobinewaarde tezamen met een verhoging van de cortisolspiegel en een verlaging van de testosteronspiegel zijn vaak een aanwijzing dat de renner overtraind is. Ook andere waarden zoals de CPK (spierafbraak) kunnen een duidelijke aanwijzing zijn. Ook een te laag ijzer- en/of B12-gehalte kunnen een teken zijn dat het lichaam op weg is zich te overtrainen. Een slecht bloedonderzoek is bij 90% van de gevallen een aanwijzing dat de renner oververmoeid of overtraind is, maar aan de andere kant wil een goede bloeduitslag ook helemaal niet zeggen dat er niets aan de hand is.

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2005 - 19:47 »
Citaat van: Mr. Wallace
Ik denk dat zeer weinige hier op het forum ooit overtrained geweest zijn.

mja, ben je daar zo zeker van?

Aldus gezondsporten:
Citaat
Welke factoren dragen bij tot overtraining ?

Een combinatie van stress uitgaande van de training, omgeving, beroep, privé-leven kan de individuele aanpassingscapaciteiten overschrijden. Zowel fysiologische (inspanning) als psychologische factoren kunnen hierbij een rol spelen.

Ik kan u verzekeren dat ik een periode van ENORME stress en gefragmenteerde nachtrust achter de rug heb (als ge ooit een gezin & kinderen hebt en, een baas en ......, dan zal je wel weten wat ik bedoel ;) ) en noem het overtraining of oververmoeidheid (trouwens, beide termen worden gebruikt op gezondsporten), als't kind maar ne naam heeft.

Ik heb toch alvast 1,5 à 2mnd nodig gehad om terug op m'n "stekken" te komen. En ik denk dat het vaker voorkomt bij amateurkes zoals ik, dan bij de profs!

En nu gaan ik trainen  ;)

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
Overtraining
« Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2005 - 20:32 »
Ik zeg weinige, dat wil toch niet zeggen dat jij niet overtraint kan zijn ... Nee, maar waar ik naartoe wil is dat men het woord overtraining te rap gebruikt om andere fenomenen te benoemen.

Wat ik niet snap :
Citaat
Supercompensatie houdt in dat elke training maar een effect kan hebben als er na de training voldoende tijd wordt genomen voor herstel. Dit wil zeggen dat er na een duurtraining van 4 uur een dag moet gerecupereerd worden, na een zeer intensieve intervaltraining zelfs twee volle dagen.

Hoe komt het dan dat crashtraining efficienter kan zijn? Ik bedoel met efficienter dat je een grotere conditietoename zal hebben op een korte periode.
http://users.skynet.be/fa055571 Een nieuw jaar, een vers paar benen

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overtraining
« Reactie #19 Gepost op: 3 februari 2005 - 20:53 »
In een crashweek blijf je stress opbouwen, je stelt de supercompensatie gedeeltelijk uit.

In die ene week heb je een zeer grote belasting, en als je voldoende rust neemt krijg je een ook een zeer grote supercompensatie.

In zo'n stressweek kan je veel trainingsarbeid verzetten, soms tot 3 of 4 keer meer dan in een normale week, je gaat in zo'n week (en een week relatieve rust) veel meer vooruit dan anders in 3 of 4 weken.

Je lichaam gaat ook sneller leren recupereren, gewoon omdat de trainingsprikkels mekaar sneller opvolgen. Een voordeel als je een druk wedstrijdschema verwacht, een must als je meerdaagses in gedachten hebt.

In zo'n crashweek moet je extra opletten voor ziekte en blessures!!!