Auteur Topic: Overtraining  (gelezen 39462 keer)

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
Overtraining
« Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2005 - 21:20 »
Overtraining ? Wat hiervan gedacht ?
Firmin Desanghere (Oostkamp) heeft ts oktober 2003 en okt 2004 exact 65.152km gefietst.  In de zomer vertrok hij 's morgens al om 6u30 om minstens 200km te rijden. In de winter "beperkte" hij zich tot ritjes van 140km.

Hiermee heeft hij het Belgisch record van 48000km verpulverd.

Firmin is 60 jaar en gepensionneerd - toen hij nog werkte reed hij ook al 20.000km/jaar.

(bron : Fiets - januari 2005)
Life is too short to ride bad tracks ...

Adrenaline & endorphine !

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Overtraining
« Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2005 - 07:41 »
Klopt, en hij komt thuis en kruipt in zijn bedde..en het was LSD all the way
maar het blijft een straffe prestatie, daar niet van.

Superfan

• 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2005 - 07:55 »
Citaat van: Adri
Klopt, en hij komt thuis en kruipt in zijn bedde..en het was LSD all the way
maar het blijft een straffe prestatie, daar niet van.

Awel, Firmin is ťťn van onze Hertetrappers, niets van dat hij in zijn bedde kruipt hoor.

Als je zijn tuintje en zijn huisje zou zien, zou je wel anders piepen.
Perfect onderhouden en hij doet wel alles zelf hť.

Zijn leuze is, ik ben nog altijd maar 10 uur per dag van huis, 'k ben er dan nog altijd 14 thuis, en dat is meer dan genoeg om moeder de vrouw content te maken.

Wees maar gerust, hij weet echt wel perfect wat hij met zijn lichaam doet.

Hoed of petje af voor deze prestatie.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Overtraining
« Reactie #23 Gepost op: 4 februari 2005 - 08:02 »
Fietst hij nu nog altijd zoveel, of is hij ondertussen afgekickt?

Superfan

• 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #24 Gepost op: 4 februari 2005 - 08:18 »
Citaat van: Adri
Fietst hij nu nog altijd zoveel, of is hij ondertussen afgekickt?

Hij fietst nog veel maar niet meer zo fanatiek, zijn record is binnen, ik schat dat hij toch nog een goeie 40.000km zal hebben dit jaar. Hij doet trouwens mee aan de "Ronde van BelgiŽ" voor wielertoeristen.
't blijft wel ne  krak hoor op da vlak, hij zal nooit helemaal afgekickt raken als je 't mij vraagt. ;)

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Overtraining
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2005 - 12:56 »
Mensen die 1 keer per week (tt zondags) op een mtb kruipen, dat noem ik geeneens training. Er is dan niet of nauwelijks een blijvend trainingseffect merkbaar.
is dat echt zo?
persoonlijk ging ik de ganse winter maar 1 keer in de week rijden: de TT (telkens de grote toer) in't weekend... in't begin was ik stikdood na zo'n tocht... na een paar maanden merkte ik dat ik de afstanden beter kon verteren en begonnen we steeds verder te rijden en extremere ritten te nemen (meer klimmen, zwaardere ritten)... Ondertussen merkte ik dat m'n spieren toch almaar strakker werden en ik altijd maar rapper kon rijden met dezelfde inspanning... Ondertussen rijd ik alle Zoenkers zonder telkens total loss te zijn de dag erna...

dit is dan toch wel een duidelijk trainingseffect? of pleeg ik voor de moment roofbouw op m'n lichaam dan?

• 4Bikers Member
    • R.I.P.
Overtraining
« Reactie #26 Gepost op: 11 juli 2005 - 13:29 »
Mensen die 1 keer per week (tt zondags) op een mtb kruipen, dat noem ik geeneens training. Er is dan niet of nauwelijks een blijvend trainingseffect merkbaar.
is dat echt zo?
persoonlijk ging ik de ganse winter maar 1 keer in de week rijden: de TT (telkens de grote toer) in't weekend... in't begin was ik stikdood na zo'n tocht... na een paar maanden merkte ik dat ik de afstanden beter kon verteren en begonnen we steeds verder te rijden en extremere ritten te nemen (meer klimmen, zwaardere ritten)... Ondertussen merkte ik dat m'n spieren toch almaar strakker werden en ik altijd maar rapper kon rijden met dezelfde inspanning... Ondertussen rijd ik alle Zoenkers zonder telkens total loss te zijn de dag erna...

dit is dan toch wel een duidelijk trainingseffect? of pleeg ik voor de moment roofbouw op m'n lichaam dan?

Of zijde gewoon ne sterke kerel ;D...amai,denk er eens aan wat je kan rijden mits wat meer training dan 1xper week  :o
"Have you ever noticed.... Anybody going slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Overtraining
« Reactie #27 Gepost op: 11 juli 2005 - 18:11 »
eh... misschien... hehe...
deze vraag kwam in me op nadat ik dit topic en het topic over LSD nog eens nagelezen had...
vooral volgende deed me ff nadenken:
Om een gezond hart te krijgen is het wel belangrijk een zeer groot volume in de lange duur en extensieve duur te rijden, best bij het begin van het seizoen.
Een gezond hart heeft een groot slagvolume. Als je enkel intensieve duur en weerstand traint krijgt je hart niet de kans een een groot slagvolume te krijgen, het is vooral de hartspier die dikker wordt ipv de kamers. Je hartslag gaat weinig dalen door de trainingen, maar je krijgt een hogere bloedruk, je hartspier vraagt meer zuurstof,....
En op een dag krijg je een hartinfarct tijdens een beklimming, oorzaak: een sporthart.

moet je hiervoor vrezen als je slechts 1 keer de week gaat rijden maar tijdens die rit soms nogal zwaar durft doorgaan? of is dat echt pas als je elke dag van start tot finish gaat gaan vlammen zonder goeie basis?

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overtraining
« Reactie #28 Gepost op: 11 juli 2005 - 18:35 »
phrace,
Allereerst, 1 x per week op de mtb kruipen is zeker trainen, en je gaat er een trainingseffect mee bereiken.
Maar, op een bepaald ogenblik is 1 x per week te weinig (zoals voor Adri), je hebt te weinig belasting en ja gaat detrainen.

Als je de zoenkers meebolt zou een sporthart me verbazen, maar niks is onmogelijk. Een dokter kan u meer vertellen.

mosquito

• Gast
Overtraining
« Reactie #29 Gepost op: 7 oktober 2005 - 16:14 »
als ge nu toch over trainen bezig zijt dan heb ik een vraagje voor jullie,
sinds augustus na een ardennen rit begon ik daags nadien pijn te voelen in de benen, allez pijn kunt ge het niet noemen eigenlijk en nu al enkele weken voel ik dat uitstralen naar men knieŽn waarmee ik wil zeggen dat ike me met moeite kan knielen of dergelijke.
nu heb ik es geinformeerd bij een collega op het werk ( een competitie renner op de racebike ) en die zei me dat men beenspieren zouden overbelast zijn en nu is de vraag natuurlijk wat kan ik eraan doen eigenlijk en zeg a.u.b NIET rusten he.

( achter elke mtb rit doe ik een stretching van de benen zoals ik bij de spinning ook deed )

Mosquito  :cool:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Overtraining
« Reactie #30 Gepost op: 7 oktober 2005 - 18:44 »
Je geeft de oplossing zelf al aan Mosquito, dus ik ga het niet herhalen.
Geef het een week rust en als je dan nog pijn voelt, zit er stront aan de knikker (of beter gezegd een ontsteking op de pees).

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overtraining
« Reactie #31 Gepost op: 3 november 2005 - 20:11 »
En er is meer en meer een wetenschappelijke tendens om niet meer te stretchen, doet meestal meer kwaad dan goed, gewoon een goeie opwarming en cooling down. ;)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overtraining
« Reactie #32 Gepost op: 4 november 2005 - 00:59 »
Citaat
En er is meer en meer een wetenschappelijke tendens om niet meer te stretchen, doet meestal meer kwaad dan goed,

Het eeuwige twistpunt...  :grin: ;). Mij hebben ze het nog nooit afgeraden, integendeel. Veel kwaad schuilt er natuurlijk ook in het niet opwarmen en afkoelen na een (zware) rit.

mosquito

• Gast
Overtraining
« Reactie #33 Gepost op: 4 november 2005 - 15:18 »
wat mag men eigenlijk verstaan onder een zware rit, bedoelt men dan marathons of gewoon zoals tt's met redelijk wat hoogtemeters ??.
ik ben eigenlijk nen diesel en kom pas goed op gang na een km of 5 allez de laatste tijd start ik nogal sneller en kan het ook aanhouden ( soms )

Mosquito  :cool:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Overtraining
« Reactie #34 Gepost op: 4 november 2005 - 15:27 »
zwaar wordt bepaald door:

aantal km (hoe meer doe zwaarder)
aantal hm (idem)
staat ondergrond (modder en zand zwaarder dan grint)
techniciteit (singletrack, rotsen, wortels maken het zwaarder)
weersomstandigheden (warmte, kou)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overtraining
« Reactie #35 Gepost op: 4 november 2005 - 16:11 »
Jefke zal ons misschien eens wat meer vertellen over het huidige ideeŽngoed over stretchen :grin:

Om te weten of een rit zwaar was of niet kan je ook even naar de verbruikte calorieŽn  kijken op je polar ;)

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #36 Gepost op: 4 november 2005 - 16:21 »
wat mag men eigenlijk verstaan onder een zware rit, bedoelt men dan marathons of gewoon zoals tt's met redelijk wat hoogtemeters ??.
ik ben eigenlijk nen diesel en kom pas goed op gang na een km of 5 allez de laatste tijd start ik nogal sneller en kan het ook aanhouden ( soms )

Mosquito† :cool:

5km? dan ben ik nog lang niet opgewarmd. Meestal 30min voor ik een beetje op temp. kom.
Heb zelfs al ritte, gereden waar ik er pas na 2u doorkwam.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker gťťn marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
Overtraining
« Reactie #37 Gepost op: 4 november 2005 - 16:25 »
Bij mij is dat ook zo,ik kom er ook maar door na een goed half uur ongeveer.En als ik dan eens begin te vlammen vanaf het begin dan heb ik het na een uurke zweten aan mijn onderrug en kan ik de rest van de rit uitrijden aan een slakkegangetje.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
Overtraining
« Reactie #38 Gepost op: 4 november 2005 - 17:23 »
Jefke zal ons misschien eens wat meer vertellen over het huidige ideeŽngoed over stretchen :grin:

Om te weten of een rit zwaar was of niet kan je ook even naar de verbruikte calorieŽn  kijken op je polar ;)

Is 1300 kcal op 59 minuten zwaar ?  :shocked: :shocked:  Gehaald tijdens het lmtb-koersje te zolder. Gem hr was 186, max 200 terwijl normaal gezien mijn omslag op 183 ligt, en mijn maximum op 201.

Maar dit is geen zware training geweest want maar 1300 kcal verbruikt, en op een lsd-ritje van 2 uurekes verbruik ik dat ook maar.  :muur:

Weliswaar lichtjes off-topic : maar kan dat dat mijn overslag dan op 183 ligt, of zou die toch hoger liggen ?
http://users.skynet.be/fa055571 Een nieuw jaar, een vers paar benen

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Overtraining
« Reactie #39 Gepost op: 4 november 2005 - 17:31 »

Weliswaar lichtjes off-topic : maar kan dat dat mijn overslag dan op 183 ligt, of zou die toch hoger liggen ?

Snap het niet...
Ge zegt dat uw overslag 183 is. Dat kunde alleen maar weten als ge u hebt laten testen.
En dan vraagde of dat dat kan dat die op 183 ligt.

Kan het ff ni volgen.

Overslag kan lichtjes hoger of lager gaan naargelang ge beter slechter traint...