Auteur Topic: aantal km's per jaar?  (gelezen 15564 keer)

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
aantal km's per jaar?
« Gepost op: 4 januari 2007 - 12:38 »
Was ff op Christoph Sauzer zijn site en daar las ik dit:

"Following is a intresting statistical review of my 2006 season:

38 races (16 XC, 12 Marathon, 8 Short Track, 2 Road Races)
Only XC and Marathon counting together: 13 Wins, 6x second, I finished every race top 10 except Marathon Worlds (mechanical) and Swisspower Bern (mental problem ;-) )

I rode 18,000km on the mountain and road bike together, that means 690hrs saddle time. 65% of it must be mt-biking time.
For other sports -running, gym, snowshoe walking etc.- 110hrs.
All in all I was sporty active on average 2.10hrs per day, during the whole year.

210 full days away from home. Almost 60% of the year.
41 flights. 17 of them were long haul ones, that means around 10hrs flights
20 time zones where I spent more than a day in it.

Around 100 massages. (Many thanks to our team soigneur Clair, so as Bruno who looks after my legs at home, and François my south african soigneur.

This year I got 4 Mountain Bikes, 4 Road Bikes (Tarmac for training, Allez with SmartKranks, Allez with fenders and Roubaix with SRM for training/racing), 2 Freeriders (one Enduro Alu, one Enduro Carbon)
I used around 80-100 tires at the races and at home. Sure, not all got worn down. Most of them are now being used by kids until they are fully gone.
Also I have used 30-40 chains, many hundreds of Sponser energy gels, but only about 20 Energy bars.
During training I hardly eat, and in races I have energy gel only.

I hope all of you get very nice Christmas presents, eat good food and be nice together ;-)
Merry Christmas, happy new year and many more to come!

Thanks for reading my diray!

Christoph
–who’s building fitness in Stellenbosch/South Africa to get ready for 2007 racing!-
"

Heel interessant, maar hij zegt hier dat hij 18000km gefietst heeft dit jaar.
Is dat nu ni wat weinig voor een top MTBker?
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2007 - 08:48 door PhrAcE »

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2007 - 14:31 »
Mjah weinig..... reken wel dat hij nog eens 110 uur alternatieve sporten doet...
als ge dat omrekend met zijn gemiddelde snelheid op die 690uur zou je aan een klein 20.000km komen mocht dat allemaal gebiked zijn.
Vergeleken met sommige wielerprof's (+/- 30 a 35.000km per jaar) lijkt dit wel weinig.

2 mogelijkheden:

-Hem liegt (waarom niet, mentaal spelleke met concurrentie)
-Hem heeft een uitgekiend trainingsschema (basis ligt er al dus daar kruip in vergelijking met 'ons' waarschijnlijk minder tijd in)

Interesting allesinds..... is er nu toch nog hoop voor ons  :shocked:
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2007 - 14:32 »
Op het eerste zicht lijkt me dit ook wat weinig, 18000km.  Onlangs las ik in de krant dat Berden ongeveer 1000km per week fietst.
Het laatste vind ik wel héél straf, moest dit juist zijn.  In Berden zijn geval zou het natuurlijk altijd wat psychologische oorlogsvoering kunnen zijn nu zijn comeback nadert.

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
aantal km's per jaar?
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2007 - 15:12 »
Onlangs las ik in de krant dat Berden ongeveer 1000km per week fietst.
Het laatste vind ik wel héél straf, moest dit juist zijn.  In Berden zijn geval zou het natuurlijk altijd wat psychologische oorlogsvoering kunnen zijn nu zijn comeback nadert.

Met of zonder EPO FUEL  :shocked:
Zijn tattoo op zijn arm hé ;-)

Maar als Berden nu zegt dat hij 1000km per week traint en hij kan binnenkort niet volgen dan is de metale tik eens zo groot...

In ieder geval ik vind sauzer zijn site een van de mooiste ( van de profbikers )

Moest er iemand weten hoe ik zo een page kan maken, ik bedoel de intro.
Zo afwisselende foto's.
Ben een beke aant zoeken maar vind ni direct een antwoord.
Btw Ik gebruik CMS Joomla

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
aantal km's per jaar?
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2007 - 15:29 »
Zo afwisselende foto's.

dienen intro is gewoon gemaakt in Flash.  Lijkt me niet het moeilijkste in flash, maar ge moet het natuurlijk wel kunnen (ik kan het dus niet).  Je kan ook zo'n animated gif's maken in photoshop en imageready, maar dan is de kwaliteit totaal ni goe. 
Volgens mij bestaan er ook zo javascriptjes die zoiets soortgelijks kunnen doen.

NeWgUy

• 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2007 - 19:29 »
weet hoe ik het moet maken in powerpoint maar automatisch afspelen dan trek ik me terug... :ninja:
maar ga het nu toch eens proberen :)
kan ik ook zoiets zetten op mijn site :))))))

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2007 - 19:38 »
Zo afwisselende foto's.

dienen intro is gewoon gemaakt in Flash.

Het weinige dat ik van Flash ken, is dat ge daar ne "movie" van zul't moeten maken.  Dan krijg je inderdaad bewegende beelden, dit kan tekst zijn maar uiteraard ook afbeeldingen.  Ik had hier nen cursus liggen maar die is blijkbaar gesneuveld bij de laatste opruimaktie.
Flash kunt ge gratis downloaden bij Macromedia, dit is echter een trialversie van 30 dagen.  Daarna is het betalen, ge hebt natuurlijk uw animatie dan al gemaakt hé.

dirttracker

• Dave Raes
  • 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2007 - 19:48 »
Er stond in den duitse Bike een intervieuw met Sauzer o.a. over het bereiden van gezonde voeding en traning. Buiten het seizoen heeft hij een vetpercentage van 8% tijdens 4% :huh:

Met die km'ers moet je toch oppassen na een wereldbeker ben je toch serieus afgemat. Dat betekent dat er veel gerust moet worden om de volgende week er weer "fit" te staan. Als je dit vergelijkt met profs op de baan die zo'n 35.000km doen is toch aanvaarbaar.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
aantal km's per jaar?
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2007 - 20:01 »
Lijken mij zeer weinig km's.

Ter vergelijking: in 2006 hield ik alles in Excel bij en bekwam ik volgende cijfers:
- Totale afstand 12.251 km (offroad 5425 km, onroad 6826 km).
- Totale rijtijd 518 uur (offroad 280 uur, onroad 238 uur).  "Zadeltijd", zoals Sauser noemt  :grin:, dus niet de officiële langere tijd van bvb. tijdsopname tijdens marathons.
Nog een weetje: de eerste maanden reed ik wegens eindexamens omzeggens NIETS.  Tijdens de stage in het voorjaar enkel in het weekend en 's avonds 1x in de week 60 km.  Sind ik ging werken ook enkel in de weekends, sporadisch in de week.  Conclusie: omzeggens de grootste hoop fietsplezier had ik in het weekend.

Als ik die gegevens vergelijk met Sauser, een prof met "massa's tijd", vind ik dat héél weinig.  Maar, zoals gezegd, de basis heeft ie al; moet die dus niet meer aanmaken wat toch wel tijd vergt.  Bovendien doet hij ook nog andere inspanningen.

En toch blijf ik het (te?) weinig vinden.

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
aantal km's per jaar?
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2007 - 21:12 »
Citaat
Onlangs las ik in de krant dat Berden ongeveer 1000km per week fietst.

1000km, lol...is het niet de krant die het uit de context trekt dan is het wel Berden die niet weet wat hij zegt. Mischien eens 1 keer tot 1000km/week gegaan. Aan een gemiddelde van 30km/h/week (wie haalt dat?) kom je nog op 33u/week training  :$.

Citaat
Maar, zoals gezegd, de basis heeft ie al;

Euh "de" basis leggen is geen eenmalige gebeurtenis hé...Elke renner moet terug tijd nemen om na een seizoen die basis terug op te bouwen die helemaal de dieperik is ingegaan na uren intensief sporten. Net zoals, wedstrijdritme, explosieviteit & kracht aan bod komen. Wat zouden ze anders moeten doen na midden november? 6 Weken fietsen, dan intervallen om op 06 januari al top te zijn?
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2007 - 21:19 door Qube »

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2007 - 22:00 »
Citaat
Citaat
Maar, zoals gezegd, de basis heeft ie al;

Euh "de" basis leggen is geen eenmalige gebeurtenis hé...Elke renner moet terug tijd nemen om na een seizoen die basis terug op te bouwen die helemaal de dieperik is ingegaan na uren intensief sporten. Net zoals, wedstrijdritme, explosieviteit & kracht aan bod komen. Wat zouden ze anders moeten doen na midden november? 6 Weken fietsen, dan intervallen om op 06 januari al top te zijn?

Inderdaad..... doch denk ik dat gezien de reeds gebeurde aanpassingen aan het lichaam gedurende jaren en jaren deze opbouw verkort is tegenover vorige jaren (sneller terug op peil)
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2007 - 08:45 door PhrAcE »
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
aantal km's per jaar?
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2007 - 22:13 »
Toch een paar puntjes:

Te weinig km's?

Het is geen marathonrijder (af en toe eens eentje), en als hij maar zo beperkt traint heb je ook niet dezelfde basis nodig!
Maar, moest hij wat meer basistraining doen, hij zou misschien nog meer kwalitatieve training kunnen verteren en nog beter worden, maar mogelijks was zijn basisuithouding ruim voldoende en heeft hij vooral kracht, weerstand, explosiviteit,.... getraind

En, kwaliteit is soms veel belangrijker dan kwantiteit
XC duurt 2 uur, dan moet je niet trainen zoals voor de tour de France!

Verder profiteer ik toch nog steeds van de voorbije 2 a 3 jaar MTB training! Ik start nu met volumes en vermogens waar ik vroeger pas veel later toe kwam!

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
aantal km's per jaar?
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2007 - 22:14 »
18000 is idd niet zo heel veel maar er is wel 65% MTB bij. Das bij 12000 km puur? mountainbiken.

En daarbij hij is 210 dagen van huis weg, waaronder nauurlijk ook wel stages, maar probeer dan eens 30000 km te rijden.

En zoals al eerder gezegd, het is een mountainbiker hee, geen wegrenner. Een koers op de weg duurt gewoon veel langer en als je het logisch bekijkt moet je dus ook veel meer km in de benen hebben.

En ik weet niet hoe dat zit bij wegrenners maar als ze zeggen 30000 a 35000 km, zijn koersen dan inbegrepen? Want hoeveel koersen rijden die mannen, en aan 40 a 45 km/u heb je vlug wat kms bijeen.

Dus zo heel weining is het nu ook weer niet.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2007 - 22:56 »
training vs. talent

Erik Zabel traint in de periode okt-feb 20.000km
Oscar Freire hangt in de periode okt-feb zijn fiets aan de haak, letterlijk!!!!

Oscar Freire heeft 2 tour etappes gewonnen  :lipsrsealed:

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
aantal km's per jaar?
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2007 - 23:04 »
ik sluit me aan bij NI: kwaliteitversus kwantiteit. Een gerichte training van 1 uur maakt meer uit dan 4 uur op een verkeerde manier liggen rondpeddelen.
Caàl e Doss: cavalli celesti

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
aantal km's per jaar?
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2007 - 14:08 »
Citaat van: Sauser
During training I hardly eat, and in races I have energy gel only.

over dit zinnetje kan hier verder gediscussieerd worden

tarzan

• 4Bikers Member
aantal km's per jaar?
« Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2007 - 22:03 »
Ik sluit mij aan bij Thorgal. Ik weet dat de ons aller bekende Nico Berckmans jaarlijks ongeveer 25.000 km doet. En dat voor een niet-pro! Maar ik denk dat die man gewoon zoveel km's nodig heeft om goed te zijn. En als ge zijn zwoegende rijstijl bekijkt, zou je hem aanraden nog wat meer trainingskm's te doen  ;). Bij deze wens ik hem trouwens veel beterschap toe.
Toen ik eerstejaars belofte was, reed ik ook ongeveer 15.000 km per jaar maar het merendeel op de weg, slechts 20% mtb. En dat maakt toch ook veel uit, denk ik.

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
Re: aantal km's per jaar?
« Reactie #17 Gepost op: 8 oktober 2007 - 15:29 »
wie herinnert zich Sven Nys over trainingen: die gast doet op een half jaar (6 maanden, 180 dagen) ongeveer 20.000 kilometer (TWINTIGDUIZEND). Om maar iets te zeggen: ik doe er zoveel nog niet met de auto op een jaar  :D.
Caàl e Doss: cavalli celesti

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
« Reactie #18 Gepost op: 8 oktober 2007 - 19:54 »
wie herinnert zich Sven Nys over trainingen: die gast doet op een half jaar (6 maanden, 180 dagen) ongeveer 20.000 kilometer (TWINTIGDUIZEND). Om maar iets te zeggen: ik doe er zoveel nog niet met de auto op een jaar  :D.
Jammer genoeg rijdt uw auto nog altijd sneller dan Sven Nys. Op de weg toch veronderstel ik... off-road gaat de Sven wel winnen.  :cool:
The Tiger became a Leopard...

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #19 Gepost op: 8 oktober 2007 - 21:15 »
Ik zou graag eens aan 10.000km op een jaar willen geraken.
Voorlopig ben ik al twee jaar na elkaar op ruim 9.300 km gestrand  :oops:
Zoals het er nu voor staat, zal 't ook dit jaar weer kantje boordje worden.
Het aandeel mtb t.o.v. onroad is wel gestegen van 21% naar 25%.