Auteur Topic: Bagage op de bike  (gelezen 16261 keer)

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Gepost op: 31 maart 2005 - 15:29 »
Hey,

Deze zomer gaan we met een handvol baaikers op pad voor een Tour du Mont Blanc : een MTB-trektocht van een dag of zes, tijdens dewelke we al onze spullen zelf meezeulen.

Ik rij zowiezo het hele jaar door met een Camelbak op m'n rug, maar die weegt amper 3 à 4kg. Tijdens zo'n trektocht sleur je toch al snel 6-7kg bagage mee, bovenop de "normale" ballast (drank en krachtvoer) die je elke rit mee hebt. En ik zie dat NIET zitten om al dienen brol in een rugzak mee te sleuren.

Ik ben dus aan 't rondkijken naar andere oplossingen.

De minst hinderlijke oplossing : zo'n driehoekige frame-tas. Maar op mijn FSR'ke is dat niet echt praktisch haalbaar.

What about een remorque ? Neen, dank u  :-D  ...

Blijft over : zaken zoals een stuurtas (gelijk de bomma's die ge langs de vaart ziet cruisen  :doh: ), of een bagagedrager die je op de zadelpen vastklemt.
Maar hoe beïnvloeden die spullen het rijgedrag van je fietske ? Heeft iemand ervaring met dergelijke "ballast" ?

Of zijn er nog andere oplossingen ???

Een volgauto (Charel  ;) ) zou natuurlijk ideaal zijn, zeker als die chauffeur er dan ook nog voor zorgt dat het eten klaar staat tegen dat we toekomen  :-D  maar jammer genoeg zullen we 't (waarschijnlijk) zonder volgauto moeten doen.

Tips, ervaringen, en andere hulp is van harte welkom !!!
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Bagage op de bike
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2005 - 18:03 »
Zo'n tas voor de zadelpen geeft amper last, maar je mag er maar een 7 tal kg in gooien, anders riskeert het rekje of de pen te breken, top-peak heeft wel wat.
Heeft weinig invloed op het sturen, je zeult het wel mee naar boven, en je zal je fiets sneller overtrekken in een steil klim, in het offroad afdalen stampt je fiets wat meer, zeker een hardtail.

Een stuurtas is veel minder plezant om mee te rijden, stuurt direkt veel zwaarder, offroad een ramp.

Zo'n bob aanhangwagentje doet het zeer goed off-road, (maar als je toch maar over enkele kg's spreekt is het de moeite niet) met 20/25 kg hots je zonder probleem de bergen door!

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
Bagage op de bike
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2005 - 09:40 »
Het is maar een bedenking, maar kan je niet alle bagage van de verschillende bikers samengooien op zo een karretje en dan afwisselend met dat karretje rijden.  Het lijkt mij interessanter voor iedereen, kan je je 80% van de tijd amuseren met een niet gepakte bike en moet je eventjes muilezel spelen, maar voor beperkte tijd...

mtb-fltn

• Nicolas Panniez
  • 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2005 - 12:42 »
Bij Decathlon verkopen ze tasjes die je aan je frame kan hangen. Heb er zo eentje gekocht en daar kan je toch al wel wat in kwijt. En het stoort niet tijdens het fietsen.
Euh..................niks dus.........

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Bagage op de bike
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2005 - 15:55 »
Had enkele jaren geleden in een zotte bui met een bikemaat besloten om met de mtb in Malmédy voor 3 dagen te gaan biken. Overnachten deden we op een camping,dus redelijk wat bagage om mee te sleuren.Met de mtb naar ginder  en aangezien ge niet alles in een rugzak kunt krijgen had ik een bagagehouder voor aan de zadelpen gekocht.
Ik kan nu enkel maar de ervaringen doorgeven van 280km on-road.Op geasfalteerde wegen is het goed te doen,je voelt wel dat er meer druk staat op het achterwiel en je iets ruimer je bochten neemt.
Ga je er echt mee off-road dan heb ik toch mijn twijfels zeker als het gewicht te hoog wordt.Een kilootje of 3-4 zal wel lukken,maar eens je naar de 7-8 kilo gaat,ga je toch veel controle over je bike verliezen.
M.a.w. éénmalig gebruikt en't stof ligt er ondertussen al 2 cm dik op.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2005 - 12:50 »
Citaat van: Supernaut
Ga je er echt mee off-road dan heb ik toch mijn twijfels zeker als het gewicht te hoog wordt.Een kilootje of 3-4 zal wel lukken,maar eens je naar de 7-8 kilo gaat,ga je toch veel controle over je bike verliezen.

Ik heb ondertussen dezelfde feedback gekregen van een aantal andere baaikers die zo'n zadelpen-bagagerek gebruikt hebben voor offroad-ritten (MTB-reis, Mont-Ventoux-afdalingen ...). Maximale belasting voor zo'n rekje bij offroad-gebruik is 3kg, en dan moogt ge nog niet te zot doen ... Het rekje kan trouwens ook beginnen draaien van links naar rechts, wat zeker niet bevorderlijk is voor het stuurgedrag van je fiets ...

De bagage-rekjes die je enkel op de zadelpen klemt, zonder andere steunpunten, heb ik ondertussen uit m'n hoofd gezet  :-/  ...

In verband met die andere voorstellen hierboven :
- zo'n bobke (karretje) zie ik niet echt zitten. Er zitten namelijk nogal wat draagstukken in 't parcours (elke dag minstens een uur stappen naast de fiets, of stappen met de fiets op de schouder).
- volgwagen zal niet haalbaar zijn, want die geraakt niet tot aan de overnachtingsplaatsen (meestal berghutten).
- tasjes die je aan de fiets bevestigt : waarschijnlijk zal het zoiets worden ... De zware spullen in zo'n tas, en de rest in de rugzak. In de bidonhouder kan ik trouwens ook nog wat zware spullen kwijt. Of misschien steek ik wel zo'n houder waar je een 1,5l-fles in kwijt geraakt : da's toch weer anderhalve liter water minder in de rugzak ...

Allemaal bedankt voor de ideeën en / of feedback !!!

• 4Bikers Member
    • R.I.P.
Bagage op de bike
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2005 - 18:33 »
@Thierry; ik heb iets gevonden voor u,jong  :w00t: !

"Have you ever noticed.... Anybody going slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Bagage op de bike
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2005 - 22:14 »
Van 7 kg op de fiets gaat ge sowieso last hebben, ik ben redelijk tevreden van dat toppeak dragerke, ook offroad, als het goed vaststaat zwaait dat niet, maar ik heb er wel es één gebroken (in garantie vervangen).

Zo'n bob volgt perfect en van het gestamp hebt ge weinig last, maar dragen :rollseyes:

savat

• Vaast
  • 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2005 - 23:35 »
6 a 7 kg lijkt me wel heel optimistisch als je alles zelf moet meezeulen voor 6 dagen. (warme kleren, regenkledij, wasgerief, tent?, kookgerei?, eten, reserve materiaal, slaapzak, luchtmatras, ...)
daarom:
- Een (zware) rugzak is een enorme belasting voor je schouders en zeer lastig in afdalingen maar wel de gemakkelijkste oplossing als je veel moet stappen.
- Een bagagerekje aan uw zadelpen is volgens mij totaal ongeschikt vanwege zijn draagkracht.
- Een bagagedrager achteraan kan een goede oplossing zijn maar dan moet je wel een degelijke uitvoering plaatsen of deze staat binnen de kortse keren tegen uw achterwiel aan te slepen. Ook het stappen met de fiets op de rug is vrijwel uitgesloten maar ik kan uit ervaring zeggen dat de zwaarste beklimmingen dikwijls (altijd) gemakkelijker zijn met de fiets als steun dan met de fiets als last (zeker als je bagage bijhebt).
- De fietskar: Je hebt ze in vele vormen. Voor in de bergen moet je wel opteren voor een kar met 1 wiel en liefst geveerd. Een gekend voorbeeld is de 'IBEX' van Bob-trailers. Op deze kar kan je tot 30Kg kwijt. Stel dat je 15Kg zou meenemen, dan ga je van de kar niet al te veel last hebben. Voordeel is ook dat het gewicht van de bagage niet volledig op uw achterwiel komt te staan. Misschien kan je, mits wat bricoleren, de kar wel op je rug bevestigen als je moet stappen. Nadeel van een kar is toch wel het manoeuvreren als je achteruit moet of als je bv op een singletrack rechtsomkeer moet maken.
- Een stuurtas gebruik je volgens mij enkel om zaken in te steken die je snel bijdehand wil hebben zoals een fototoestel en energierepen. In ieder geval mag je deze tas op ruig terein niet al te zwaar belasten. De stuurtas van Ortlieb geeft bv als maximum rond de 3Kg maar dat is voor op de mtb al veel te veel.

De keuze is aan u!

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2005 - 12:07 »
Overnachten (slapen en eten) gebeurt in berghutten, dus kookgerief, tent en slaapmat hoeven we niet mee te sleuren.
De bagage zal dus vooral bestaan uit fietskledij (2 zomertenues plus wat extra kledij voor als 't nat en/of koud is), wat lichte après-bike kledij, toiletgerief, krachtvoeder (poeier en wcupkes) en de klassieke "brol" die je tijdens een marathon mee sleurt (biba's, buitenband, EHBO-set, ...). Gereedschap (pomp, multitool ...) gaan we zo veel mogelijk verdelen onder de deelnemers : het heeft niet veel zin om 5-6 minipompen mee de berg op te sleuren hé  ;) . Idem voor bv gsm's e.d. ...

P°, is dat karreke ook bestand tegen rivier-doorsteken ? Je weet, ik durf al eens te gaan "duiken" hé  :-p

Het parcours is ondertussen gekend : 4 dagen met afstanden tussen 40 en 65km. Twee keer +2000hm's, twee keer +3000hm's, en elke dag een stukske "portage", variërend van 30min tot 1u30. Ik denk da'k beter kan op zoek gaan naar een hulpmoteurke dan een porte-bagage  :doh:  ... Afin, onze gids verzekert me dat er tijdens de zwaarste etappe een deel van de hm's kan geskipt worden (kabellift ipv offroad-piste), dus 'k zie het voorlopig nog allemaal goed zitten  :w00t: ...

En de inschrijving voor de ATAC2005 is ook verstuurd : 't wordt een plezante zomer  :-D

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Bagage op de bike
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2005 - 21:41 »
Op een bob smijt ge in principe een waterdichte zak, aan zo'n ibex zult ge thuis wel wat werk hebben na een paar doorsteken (lager is niet waterdicht en die demper zal ook wel onderhoud nodig hebben).

Ivo, 15 kg achteraan offroad is veel, zowel naar stuurgedrag als voor de zadelpen en het frame.

Maar, met een rugzak, 2 drinkbushouders en een rekje op je zadelpen kan je zeker alles wat je nodig hebt meenemen.

Een andere oplossing is gewoon een deftige bagagedrager en een paar tassen te kopen, de tassen neem je van de fiets bij het dragen.
Naar stabiliteit zijn lowriders het beste, maar, ze zijn ook het kwetsbaarst.
fietstassen maken de fiets ook breder.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Bagage op de bike
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2005 - 21:58 »
Citaat van: Nothing's Impossible
Een andere oplossing is gewoon een deftige bagagedrager en een paar tassen te kopen, de tassen neem je van de fiets bij het dragen.
Naar stabiliteit zijn lowriders het beste, maar, ze zijn ook het kwetsbaarst.
fietstassen maken de fiets ook breder.

Bij al de wereldfietsers, en de meeste vakantiefietsers zie je lowriders (betreft hier vooraan).  Ik heb er ook, voor in het geval ik ga trekken (op gewoon banen dan).  De zakken hangen inderdaad wat lager, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze een borduur, of een steen raakte.  Offroad heb ik nog geen ervaring met die dingen, maar volgens mij is dat wel lastig (tassen hangen mijn gedacht dan nooit niet stil), en zal je de snelheid bergaf niet al te hoog moeten laten komen.

savat

• Vaast
  • 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2005 - 23:13 »
Citaat van: Thierry
...
P°, is dat karreke ook bestand tegen rivier-doorsteken ? Je weet, ik durf al eens te gaan "duiken" hé  :-p
...

Rivieren doorsteken is geen enkel probleem, zelfs als de kar volledig onder water verdwijnt. Wat je wel hebt is dat de kar een beetje begint te drijven in het water en als er dan een sterke stroming staat is het geen lachertje om alles onder controle te houden. op de site van BOB-trailers kan je trouwens doorklikken op 'bob talk' waar je commentaar kan lezen van andere gebruikers.

Als je echter maar 4 dagen gaat trekken dan lijkt een rugzak me nog zo geen slecht idee!

off topic: Aan gezien je met een gids gaat zal alles wel in orde zijn, want die hutten van de tour du mont blanc moet je lang op voorhand reserveren.

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2005 - 21:09 »
Betreffende dat waterdicht zijn : dat was een grapke hé mannen, ik doelde op mijn duik in de Hoëgne 2 weken terug (ikke toen zo goed als helemaal koppeke onder, 't staat hier ergens anders op 't forum reeds vermeld).

Rugzak is inderdaad geen slecht idee, maar mijn rug durft al eens opspelen ... Vandaar dat ik wil proberen om zo veel mogelijk zware dingen uit die rugzak te halen en op een andere manier mee te nemen (aan de fiets ipv aan de baaiker).

Die "gids", dat is Peter. Hij zit hier ook op 't forum. Hij kent de streek redelijk goed, en is niet aan zijn eerste TMB toe.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Bagage op de bike
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2005 - 21:48 »
Vraag dan gewoon aan Peter wat voor de geplande trip de beste oplossing is :shocked:  :doh:

;)

Jack77

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2005 - 22:01 »
Om eerlijk te zijn vroeg ik het me ook al af waarom je dat niet gewoon deed...
.

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2005 - 22:29 »
Als het jullie kan gerust stellen : Peter heeft me reeds zijn gedacht gezegd ivm bagagevervoer op de fiets.

En mag ik jullie nu eventjes vragen nog eens mijn eerste bericht te lezen, aub ?

Ik ben niet op zoek naar "de beste oplossing", want DIE BESTAAT NIET !!! Dat is voor ieder verschillend : de ene verkiest een rugzak, de andere een bagagerek (omdat hij bijvoorbeeld een zwakkere rug heeft of zo, hint hint), of een karreke, of kweetniwa nog ...

Ik vroeg gewoonweg of iemand ervaringen of tips heeft ivm bagagevervoer op de fiets. Misschien zie ik namelijk dingen over 't hoofd ...

Uit al de info die hier passeert zal ik dan wel zelf uitmaken wat VOOR MIJ geschikt is.

Als er nog iemand NUTTIGE info heeft, is die van harte welkom. Zoals die tip van Ivo ivm Gazelle, of die lowriders van Magura ...

Jack77

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2005 - 22:59 »
Rustig, rustig...

Je zal wss wel weten dat het best is om alles wat bij elkaar hoort in aparte (liefst waterdichte) zakken te steken vooraleer je je bagage in je tassen laadt?

EDIT: voordelen: meer kans dat alles droog blijft; makkelijker in- en uitpakken en zoeken; als je buitentas open gaat hoef je niet gans je hebben en houden bijeen te scharrelen.
.

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
Bagage op de bike
« Reactie #18 Gepost op: 13 april 2005 - 09:44 »
Thierry,

ik weet niet of het nuttig genoeg is, maar bij den Bike van deze maand zit een folder van Topeak met oa hun modellen bagagedragers en tassen in.

Ik wil dat gerust eens inscannen of meebrengen dit weekeinde.

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #19 Gepost op: 13 april 2005 - 15:37 »
Citaat van: Quadrifoglio
Thierry,

ik weet niet of het nuttig genoeg is, maar bij den Bike van deze maand zit een folder van Topeak met oa hun modellen bagagedragers en tassen in.

Ik wil dat gerust eens inscannen of meebrengen dit weekeinde.

Dat folderke interesseert me zeker. Als je 't zaterdag kan meebrengen naar RL15 : graag ...