Auteur Topic: Bagage op de bike  (gelezen 12876 keer)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #20 Gepost op: 13 april 2005 - 15:30 »
Kan je niet van die typische trekkingtassen op je fiets monteren ?
Op de voorvork of op de staande achtervork, mits de nodige tussenstukken ?

Dide kan je daar zeker ook in helpen, diene heeft mijn vader zijn Koga ook helemaal "aangekleed".

Succes met de tocht. 2000Hm+ met bagage, da's goe voor 't moteurke..
LED there be light..

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Bagage op de bike
« Reactie #21 Gepost op: 13 april 2005 - 18:48 »
Let op bij bagagedragers:
1) niet alle types voordragers passen op een voorvering
2) afhankelijk van het model achterdrager moet de kader achteraan een bevestigingspunt hebben (bij de meeste kaders is dit het geval; aan elke kant van de staande vork een gaatje met draad)
3) als je ermee serieuze dingen wil doen, koop dan een stalen exemplaar.  Als de drager dan breekt, kunnen ze hem in bijna elk dorp lassen of repareren.  Bij een aluminium model is dit heel wat moeilijker.
4) in principe is heeft het merk 'Tubus' de betrouwbaarste modellen, maar m'n broer (een fervent wereldreiziger) heeft het al voor mekaar gekregen ook deze modellen in de prak te rijden  :doh:

Nu nog iets anders: een jaar of 5 geleden op m'n préhistorische bike had ik een driehoekig zakje tussen de kader (bovenaan aan de horizontale buis - verticale buis zadelpen).  Hier kan ook nog wel wat materiaal in worden gestopt.  Misschien kan je ook nog wat extra gerief wegfoefelen in héél grote zadeltasjes.  Koga Miyata heeft extra grote modellen (weerom bedoeld voor wereldreizigers).

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
Bagage op de bike
« Reactie #22 Gepost op: 14 april 2005 - 09:14 »
Citaat van: Thierry
Dat folderke interesseert me zeker. Als je 't zaterdag kan meebrengen naar RL15 : graag ...

't ligt al klaar in den auto

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #23 Gepost op: 15 april 2005 - 19:57 »
Citaat van: Quadrifoglio
Citaat van: Thierry
Dat folderke interesseert me zeker. Als je 't zaterdag kan meebrengen naar RL15 : graag ...

't ligt al klaar in den auto

'k Heb ondertussen al ergens anders gelezen dat het niet voor morgen zal zijn  ;)  maar dat is niet erg.

Jack77 heeft me ondertussen ook een zeer nuttige link bezorgd waar ik info gevonden heb van een bagagerek-fabrikant in Holland, die rekjes maakt die op ongeveer alle fietsen te monteren zijn (behalve eenwielers denk ik) : http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
Bagage op de bike
« Reactie #24 Gepost op: 16 april 2005 - 13:44 »
't is inderdaad niet voor vandaag  :'( maar blofte maakt schuld:

Thierry

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #25 Gepost op: 16 april 2005 - 18:32 »
OK, beide staan ondertussen op m'n harddisk ;-)

Thanks.

Beethoven

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #26 Gepost op: 19 april 2005 - 23:12 »
Hey Thierry heb wel enige ervaring met bagage in de rugzak zulle. op gewoon pad is dat zekers te doen maar op de Gentse fietspaden doe ik het heel traag anders begeeft mijne rug het wel, en je weet over welke bagage ik bedoel he. Maar zo'n karretje lijkt me geschikt en ik opteer daar ook op.
Bij het laden van fietstassen steek je wel best de zwaarste stukken onderaan om de kontrolle te houden over de balans. Stuurt treffelijker ook.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Bagage op de bike
« Reactie #27 Gepost op: 20 april 2005 - 18:46 »
Trouwens net zoals bij een rugzak: onderaan tegen de rug het zwaarste gewicht, dit om stabieler te blijven.

Beethoven

• 4Bikers Member
Bagage op de bike
« Reactie #28 Gepost op: 20 april 2005 - 21:15 »
Natuurlijk komt het erop neer zo weinig mogelijk gewicht mee te sleuren, dacht ik en zo comfortabel mogelijk op reis te gaan. Dus komt het er op neer waar de beste plaats is om deze te bevestigen en toch veel meenemen zonder overlast.

Guntherds

• Gunther Desmedt
  • 4Bikers Member
    • http://www.ex1818.be
Re: Bagage op de bike
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2008 - 14:07 »
grappig de waarschuwing bij dit topic :-)
Waarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.

kzit nog met een avontuurke in Marocco dit jaar en begin nu toch alles wat in gereedheid te brengen, misschien efkes wat feiten:
- 4 dagen
- kledij + rugzak
- reservemateriaal
- voeding : min 8000kcal voor die dagen
- verlichting
- fototoestel / batterijen / telefon ...

hetgeen ik nu denk qua opstelling =
- een tas vooraan op het stuur
- een rugzak, maar liefst niet te groot/zwaar, eigenlijk liefst mijn camelbak, maar daar kan enkel klein (reserve)materiaal in
- een zadelpen-bagagedrager

zo'n driehoek-tas tussen kader lijkt mij ook wel wat, maar vrees dat je dan de drinkbussen moet opgeven ... ?

de topic dateert van 2005, dus meesten zullen ondertussen ervaring hebben met bepaalde produkten en kunnen deze misschien delen?
zijn er merken/produkten aan te raden, te mijden, ...?

thx for the input
gr
gunther
l

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2008 - 17:35 »
Ik heb destijds die Tour du Mont-Blanc gereden met een rugzak, en een extra drinkbushouder achterop m'n fiets. Foto (de linkse velo is de mijne) :

In die extra drinkbus had ik m'n gellekes steken.

In de drinkbus vooraan op het frame zat 75 cl water.

In de zadeltas zat herstelmateriaal, zoals multitool (incl kettingpons), 2 binnenbanden, en kleine brol zoals vijsjes, powerlink, moertjes enz. En misschien ook wel een setje reserve remblokjes.

Links op de bovenbuis van het frame zie je een stukje binnenband met daarin enkele reserve spaken.

In de rugzak zaten m'n kleren voor de 4 dagen, plus lakenzak en toiletgerief.

Ik veronderstel dat je niet op je eentje op pad gaat, dus er zijn zowiezo spullen die je onder de groep kan verdelen (wij waren met 5) : één reserve buitenband, één EHBO-set, 2 pompen, 2 gsm's, batterijlader ...

Op m'n stuur had ik geen bagage hangen, omdat dit naar 't schijnt enorm veel invloed heeft op het stuurgedrag van je fiets. 'k Weet niet of je heel technische dingen gaat doen of niet : als je route over gewone jeeptracks loopt, kan dit misschien wat minder kwaad dan wanneer je over technische en met keien bezaaide singletracks zit te hobbelen.

Guntherds

• Gunther Desmedt
  • 4Bikers Member
    • http://www.ex1818.be
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2008 - 22:14 »
bedankt thierry
zo'n bidon vanachter op het zadel zie ik niet echt zitten, heb dat lang geleden nog uitgetest en een paar keer mijn bidon mogen gaan zoeken :-(

alle materiaal moeten we zelf bijhebben, tis de Naturaid in Marokko dat we gaan doen.
voor zover ik weet, en gehoord heb van deelnemers die ik heb leren kennen in Rally di Sardegna zijn het eerder jeep-tracks ipv single-tracks.

kga nog wat rondkijken, rondlezen, mss komen er nog reacties
gr
gunther
l

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2008 - 22:56 »
Een dragerke op de zadelpen heeft een gewichtslimiet, het zal zeker de eerste keer niet zijn dat pen of dragertje het laten afweten! Meer dan 8 of 10 kg kan je er niet op kwijt, en met een tasje erbij weegt het ook al serieus door! Dan overweeg je m.i. beter een gewone bagagedrage!

Reservemateriaal en bepaalde sommige voeding kan je makkelijk op het frame zelf kwijt met ducktape en strapkes, het ziet er niet uit maar je kan een hoop troep kwijt zonder de rijeigenschappen van de fiets te ruïneren.

(Ik kan niet offroad rijden met tassen vooraan, de stuureigenschappen, dat went, maar je ziet niet waar je wiel zit en dat went niet).

Ik vrees dat je toch een redelijke rugzak gaat nodig hebben, ik heb er bvb eentje van osprey, niet zwaar maar superdraagcomfort.

Op een raid is het ook niet de bedoeling dat je elke dag een nieuw tenueke gaat showen hé, je zal wel water ter beschikking krijgen, en met een stuk zeep en water kan je wassen ;) De nachttemperatuur ginder durft wel eens tegenzitten, een fleeceke :p Hoor eens bij collega's of de organisatie!

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2008 - 09:40 »

zo'n bidon vanachter op het zadel zie ik niet echt zitten, heb dat lang geleden nog uitgetest en een paar keer mijn bidon mogen gaan zoeken :-(

Daar was ik ook bang voor, dat die bidon d'er ging uittotteren, maar dankzij het zadeltasje dat erboven zat kon die bidon niet weg. Ik moest trouwens dat zadeltasje verwijderen vooraleer ik aan die bidon kon. De bidonhouder steunde onderaan op de zadelpenklem, en was verder met 2 tie-wraps rond de zadelpen bevestigd (beschermend stukske binnenband rond de zadelpen trekken om beschadiging te voorkomen). Dat heeft niet gebougeerd tijdens de reis.

Veel kan er natuurlijk niet in zo'n bidon, maar zo'n pakske gellekes weegt toch al snel ewa, en dan heb ik dat liever niet in m'n rugzak zitten.

De rugzak die ik gebruikt heb, was een Deuter Superbiker S. 'k Weet niet of die nu nog in het Deuter-gamma zit. Ik heb 'm toen gekocht omdat hij slechts de helft van een Camelbak rugzak kostte, en omdat er een regenhoes bij zat (was niet het geval bij Camelbak). Een waterzak was er dan weer niet bij, daarvoor heb ik de waterzak uit m'n Camelbak gebruikt.

Binnenin heb je (niet rekening houdend met het compartiment voor de niet-bijgeleverde waterzak) slechts één groot compartiment, dus al je rommel ligt al snel door mekaar, maar langs de buitenkant heb je nog een paar zijtasjes waar je ook wat kleine spullen in kwijt kan, en twee compartimentjes die met een ritssluiting zijn afgesloten en waarin je eerzijds heel kleine spullen zoals portemonneeke met ewa geld of batterijkes of sleutels of zoiets kwijt kan (bovenaan) en grotere spullen zoals portefeuille en gsm en dergelijke (onderste helft rugzak). En dan is er nog een soort netje dat over een groot deel van de rugzak past, en waar je ook spullen achter kwijt kan. Ik had in deze rugzak voldoende ruimte voor onze 4daagse, ermee rekening houdend dat ik zaken die je "courant" nodig hebt tijdens 't fietsen (windstopperjasje, mouwkes, buff, handschoenen met lange vingers) in een plastic zak onder dat netje had zitten.

Oh ja, nu ik er aan denk : mijn regenjasje hing met 2 velcro's onder m'n bovenbuis ...

Da's eventueel ook een mogelijkheid hé : zelf een frametas laten maken uit iets of wat stevige stof, met een ritssluitingske en 3 velcro's die er volledig rond spannen : 2 ervan rond de bovenbuis "plakken", en eentje ervan rond de onderbuis (indien je de tas vooraan in je frame hebt zitten) of rond de zadelpenbuis (indien je de tas achteraan in je frame hebt zitten).
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2008 - 09:49 door Thierry »

Nicoyota

• 4Bikers Member
Re:Bagage op de bike
« Reactie #34 Gepost op: 26 maart 2009 - 11:38 »
ben hier ook een tijdje mee bezig geweest om goede bagagemogelijkheden te vinden. De deze zijn getest in verscheidene ultra marathons .

http://www.epicdesignsalaska.com/
http://www.flickr.com/photos/51584834@N00
legalize off road

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #35 Gepost op: 31 december 2011 - 16:41 »
Elias,

Ik zag onlangs op jouw picasa-album een foto van een bagagedrager bevestigd aan de zadelpen. We zijn nu weeral een paar jaar verder na de laatste reactie op dit topic. Wat zijn jouw bevindingen?

Ik zou maximaal een kiloke of 7 op de fiets willen meepakken om wat te gaan GR-en. tentje, slaapzak en matje, geen kookgerief. tentje kan ik moeilijk in rugzak steken. Bobtrailer lijkt me op stappassage toch niet zo handig in tegenstelling tot de mening van anderen?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #36 Gepost op: 31 december 2011 - 18:37 »
Bert,

Ik heb geen bagagedrager aan de zadelpen, cannoncraze wel dacht ik.
Van dragers aan de zadelpen heb ik wat schrik om het frame om zeep te helpen bij teveel gewicht en/of zwaar offroadterrein, maar da's mijn mening.  In de praktijk zie je het wel vaak, dus m'n vrees kan onterecht zijn ... .

Mijn drager past op de nokjes in het frame (wel niet elk frame heeft die nokjes, bij mijn frame zijn ze speciaal gelast click), zoals bvb:

Topeak heeft ook draagsystemen dat je kan monteren op onderaan de snelspanner (er wordt een verlengde snelspanner meegeleverd) en bovenaan op de (eventueel niet-gebruikte) V-brakenokken.  Solo heeft er zo eentje, ik heb hem daar nog niet van horen klagen (?).

Een lowrider vooraan zou ik bij GR'en niet aanraden, omdat dit bij technische paden toch serieus het rijgedrag beïnvloedt.
Je kan wél je slaapmatje en slaapzak (of andere dingen die niet veel wegen) vooraan aan je stuur knopen.  Dit wordt vaak gedaan bij lange uithoudingswedstrijden.

Een zéér nuttige site hierover is bikepacking.net, zie sectie personal setups.
Naar het menu "routes" kijk je beter NIET als je geen verlof op overschot hebt  ;).

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #37 Gepost op: 1 januari 2012 - 10:07 »
wat mij opvalt aan personal setup is dat de meeste bikes toch uitgerust zijn met een kleine drager bevestigd aan de zadelpen in combinatie met de slaapzak aan het stuur. Een drager bevestigd aan de pinnen van de V-brakes is niet aan de orde, want dan moet ik discs gaan installeren. Aangezien ik enkel een tent/matje zou bevestigen achteraan de bike, zou het maximum gewicht maar in de orde van drie kilo zitten. Wat ik ook zie is bevestiging van de bagage met strips aan de zadelbuis en het zadel. Nadeel is dan dat ge met uw kont steeds tegen de bagage zit te wrijven.

Heb toch eens gekeken bij het menu routes. Meeste in de states. Naast verlof speelt de factor budget dan ook een wezenlijke rol.

Beste bikewensen aan allen!

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 6 januari 2012 - 08:19 »
Een drager aan de zadelpen voor gr'en heeft als belangrijkste nadeel dat ge niet achter uw zadel kunt gaan hangen of er op liggen.
Basispositie in veel downhills met zware rugzak.

Op maat gemaakte frametassen(kaderdriehoek) die ganse frame vullen daar kan heel wat in.
En slaapzak fijn er breed rollen en vastmaken aan stuur.

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #39 Gepost op: 6 januari 2012 - 08:52 »
ik hou het bij een bagagedrager achteraan. te bevestigen op snelspanner en kader. Dat lijkt mij het meest duurzame en multifunctionele.