Auteur Topic: verkiezingen/volmacht  (gelezen 10045 keer)

Steven

• 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Gepost op: 17 januari 2007 - 12:36 »
Federale verkiezingen op 10 juni. Zopas officieel bevestigd.

Maar ik zit dan normaliter op de mt vtx  :toeme: samen met een paar duizend andere belgen  :toeme: :toeme:
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2007 - 18:50 door PhrAcE »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
verkiezingen/volmacht
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2007 - 17:01 »
Federale verkiezingen op 10 juni. Zopas officieel bevestigd.

Maar ik zit dan normaliter op de mt vtx  :toeme: samen met een paar duizend andere belgen  :toeme: :toeme:
Da's dus ook samen met de Hagelandse chrono.  Zullen ze daar wel voelen: misschien minder deelnemers, maar zeker een mindere aprés omdat de bikers zo snel mogelijk naar huis willen  :cry:

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
verkiezingen/volmacht
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2007 - 17:30 »
Volmacht?

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
verkiezingen/volmacht
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2007 - 18:37 »
voor zo'n volmacht moet je normaalgezien toch een gegronde reden kunnen voorleggen. Je moet zelfs kunnen bewijzen dat je niet in de mogelijkheid bent om te gaan stemmen.

Klein achterpoortje: kan je dit niet aantonen dan kan men je een verklaring laten tekenen waarin je bovenstaande verklaart naar eer en geweten of zoiets... de printscreen van mijn Roc-inschrijving vorig jaar voldeed niet en dus moest ik zo'n formulier ondertekenen.

De vraag is natuurlijk hoever die "onmogelijkheid om te gaan stemmen" gaat... is een Belgische mtb-tocht een gegronde reden? ik weet het niet zozeer hoor...
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2007 - 18:50 door PhrAcE »

teamspirit

• Herlie
  • 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2007 - 19:24 »
De vraag is natuurlijk hoever die "onmogelijkheid om te gaan stemmen" gaat... is een Belgische mtb-tocht een gegronde reden? ik weet het niet zozeer hoor...

1 ding is zeker: een mtb-tocht is géén gegronde reden  :toeme:
sinds er zoveel onderuit proberen te komen, zijn ze sinds de laatste verkiezingen een pak strenger geworden  :muur:
MTB=fun ; Marathon = Dying / Fortunately I like dying!!!

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2007 - 19:27 »
Voor de volledigheid;
Citaat
Kan ik mijn stem uitbrengen door middel van een volmacht?
In België is er voor iedere Belg stemplicht. Iedere Belg die aan de kiesbevoegdheidsvoorwaarden voldoet, moet gaan stemmen (zie ook “waaraan moet ik voldoen om te gaan stemmen op 8 oktober 2006?').

Wanneer kan ik stemmen via volmacht?
Er zijn een aantal redenen waarom u als kiezer niet kan gaan stemmen en een volmacht kan geven aan een andere kiezer. U moet met een attest bewijzen dat U niet kan gaan stemmen.

In volgende gevallen kan u een volmacht geven:

U bent door ziekte of door een gebrekkigheid niet in staat om te gaan stemmen.
o medisch attest bijvoegen bij de volmacht (opgelet: een arts die zelf kandidaat is, mag dat attest niet afgeven).
U verblijft om beroeps- of dienstredenen in het buitenland. Ook de leden van uw gezin of gevolg die met u in het buitenland verblijven en die moeten gaan stemmen, kunnen een volmacht geven.
o attest van de werkgever bijvoegen bij de volmacht. In dit attest bevestigt de werknemer dat u op 8 oktober 2006 om beroeps- of dienstredenen niet kan gaan stemmen.
U bent in België, maar moet op de dag van de verkiezingen werken.
o attest van de werkgever bijvoegen bij de volmacht In dit attest bevestigt de werknemer dat u op 8 oktober 2006 om beroeps- of dienstredenen niet kan gaan stemmen.
U of iemand van uw gezin – met wie u samenwoont – oefent het beroep van schipper, marktkramer of kermisreiziger uit.
attest waaruit de uitoefening van het beroep blijkt, afgegeven door de burgemeester van de gemeente waar de betrokkene in het bevolkingsregister is ingeschreven, bijvoegen bij de volmacht
U verkeert ten gevolge van een rechterlijke maatregel in een toestand van vrijheidsbeneming.
attest van de directie van de strafinrichting bijvoegen bij de volmacht
Uw geloofsovertuiging laat u niet toe om te gaan stemmen.
attest van de religieuze overheid bijvoegen bij de volmacht
U bent student en kan om studieredenen niet gaan stemmen.
attest van de directie van de school bijvoegen bij de volmacht
U verblijft om privé-redenen tijdelijk in het buitenland.
U moet uiterlijk op 5 oktober 2006 bij de burgemeester van uw woonplaats een aanvraag indienen om van hem een attest (formulier A96a) van tijdelijk verblijf in het buitenland te ontvangen. U moet uw aanvraag staven met bewijsstukken dat u op 8 oktober 2006 om privé-redenen in het buitenland verblijft. Deze bewijsstukken kunnen zijn: reservatie bij een reisbureau, een kopie van een hotelvoucher, een kopie van een vliegtuigticket (uiteraard ook elektronische), een bewijs van boeking of reservatie van een hotel of kampplaats via internet, etc. Indien U bijvoorbeeld met een eigen wagen of motorhome reist, niet in een hotel maar bij vrienden logeert, kan U als bewijs een document indienen waarin een derde persoon verklaart dat u in het buitenland verblijft. De burgemeester zal aan u dan dit attest van tijdelijk verblijf in het buitenland afleveren.
De wettelijke bepalingen vindt U in artikel 42bis van de Gemeentekieswet en in artikel 9ter van de Provinciekieswet.

Aan wie kan ik een volmacht geven?
U kunt een volmacht geven aan een andere gemeenteraadskiezer / districtsraadskiezer / provincieraadskiezer. De nieuwe Vlaamse kieswetgeving heeft ervoor gezorgd dat de beperking tot familieleden, zoals die vroeger bestond, wordt opgeheven. Het is zelfs zo dat de persoon aan wie u een volmacht geeft niet in de gemeente moet wonen, waar hij de stem via volmacht moet uitbrengen. Het volstaat dus dat hij als kiezer is ingeschreven in om het even welke gemeente in België. Wel kan één persoon niet meer dan één volmacht krijgen.
Let op: U kunt enkel met volmacht voor iemand gaan stemmen, voor de verkiezingen waar u zelf aan deelneemt. Dit betekent dat:

een Belgische kiezer enkel een volmacht kan geven aan een andere Belgische kiezer. Een Belgische kiezer stemt zowel voor gemeente- als voor provincieraadsverkiezingen.
een niet Belgische EU-onderdaan en een niet-EU-onderdaan een volmacht kan geven aan een niet Belgische EU-onderdaan, een niet-EU-onderdaan of aan een Belg. Een niet Belgische EU-onderdaan en een niet-EU-onderdaan stemmen enkel voor de gemeenteraadsverkiezingen.
Stel dat een Belg een volmacht geeft aan een niet-Belgische EU-onderdaan, dan zou die moeten stemmen voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen, terwijl hij geen stemrecht heeft voor de provincieraadsverkiezingen.
Hoe geef ik een volmacht?
Op onze website vindt u een link met het volmachtformulier dat u moet invullen, indien u een volmacht wenst te geven aan een andere kiezer. De persoon die in uw plaats stemt, geeft dit ingevulde formulier af aan de voorzitter van het stembureau waar u moet gaan stemmen, samen met het attest dat bewijst dat u niet kunt gaan stemmen.
De persoon die bij volmacht stemt voor een andere kiezer moet bovendien in het bezit zijn van zijn eigen identiteitskaart, zijn eigen oproepingsbrief en van de oproepingsbrief van u in wiens naam hij komt stemmen.

Meer info vindt u in artikel 42bis en 108 van de Gemeentekieswet en artikel 9ter van de Provinciekieswet.

U wil liever geen volmacht geven of u bent te laat om dit nog te regelen
U kan vragen aan een familielid of vriend om naar het stembureau te gaan waar u moet zijn om te stemmen en daar af te geven:

het bewijs van de reden waarom u niet kan gaan stemmen (zie hierboven de 7 categorieën van geldige afwezigheid);
een brief waarin u die reden uiteenzet en die u ondertekent.
bron;http://www.binnenland.vlaanderen.be/verkiezingen/FAQ/volmacht.htm
Jammer genoeg zie ik geen chrono vermeld als reden

El Camino Loco

• Koen Viaene
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2007 - 17:44 »

1 ding is zeker: een mtb-tocht is géén gegronde reden  :toeme:
sinds er zoveel onderuit proberen te komen, zijn ze sinds de laatste verkiezingen een pak strenger geworden  :muur:

Hmmm... een maat van mij gaat al ongeveer 20 jaar gewoon niet stemmen, zonder enig verwittigen noch opgaaf van reden. Nooit problemen gehad.
Ikzelf ben een aantal keren opgeroepen om te gaan "zitten". Ik zat toen telkens weldegelijk in het buitenland en heb gewoon een briefje gestuurd à la "ik zit dan in het buitenland met dit bezig" en er een reisbrochure bijgevoegd, zelfs geen boekingsbewijs. Ook nooit één woord reactie op gehad (en dat was dan nog om te gaan zetelen).

Ik denk dat ze niet zo nauw kijken/controleren, zeker als je de moeite doet om een volmacht te geven. Daarmee geef je aan dat je wel wil dat je stem telt en niet 100% je voeten aan het democratisch proces veegt.

Wat je NIET moet doen is op voorhand navragen "zeggeuh, telt dat feitelijk als ik een bonnetje van die toertocht als bewijs binnenbreng ?"  :oops:
Da's zoals aan je verzekeringsagent vragen "ben ik daarvoor verzekerd ?". Dan krijg je gegarandeerd een antwoord van "feitelijk was je dat wel omdat dat niet specifiek uitgesloten was, maar ik ga dat hier nu wél vlug veranderen...". Een dikke njet dus.

Gewoon zelfverzekerd doen: "ik bén er niet, ik wil aan mijn vrouw een volmacht geven, waar moet ik tekenen ?". Negen keer op tien vragen ze niet eens naar de reden van je afwezigheid. En als ze dat wel vragen dan zeg je "vrijgezellenbegrafenis, voor vier dagen de bergen in op bivak" !

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2007 - 17:52 »
Zou da nu echt nie tellen voor een volmacht? Het inschrijvingsbewijs van één van de mooiste,zoniet de mooiste chrono van het jaar??
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
verkiezingen/volmacht
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2007 - 18:59 »
laat het voor eens en altijd duidelijk zijn: NEEN. Een volmacht kan je alleen verkrijgen wegens 'overmacht' - lees: geen mogelijkheid om te gaan stemmen door oorzaken van buitenaf - en die moeilijk of niet kunnen worden vermeden 'op een redelijke manier'. Het deelnemen aan een chrono, is een hobby, is iets waar je zelf over beslist en waarbij dus de eventuele reden dat je niet kan gaan stemmen bij jezelf ligt - en de oorzaak is te vermijden 'op een redelijke manier' - over die redelijkheid zal ingeval de rechter oordelen.
Caàl e Doss: cavalli celesti

El Camino Loco

• Koen Viaene
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2007 - 22:56 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht

Blijkbaar vallen de boetes nog mee, toch voor één keer. Maar kent er iemand iemand die daar werkelijk voor moeten opdraaien is ? Ik zie de politierechtbanken in België zich nog niet zo vlug gaan "bezighouden" met de tienduizenden landgenoten die zonder geldige reden niet komen opdagen bij de stembureau's...

Hier de officiële versie:

http://www.binnenland.vlaanderen.be/verkiezingen/FAQ/volmacht.htm

Voor een buitenlandse chrono dus geen enkel probleem, het start/inschrijvingsbewijs zou voldoende moeten zijn - zelfs als je niet op hotel geweest bent ofzo.

Transalp

• 4Bikers Member
    • MTB Trips
verkiezingen/volmacht
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2007 - 08:07 »
Voor een buitenlandse chrono dus geen enkel probleem, het start/inschrijvingsbewijs zou voldoende moeten zijn - zelfs als je niet op hotel geweest bent ofzo.

Bij deze een aanrader, vorig jaar al gereden: http://www.trans-piades.com/

bergfietser

• 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2007 - 09:47 »
Ik ben de vorige keer niet gaan stemmen, heeft me ongeveer 50 euro gekost, dus dat valt wel mee.
Wel oppassen dat je geen  3 keer "vergeet" te stemmen, dan verlies je je burgerrechten.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
verkiezingen/volmacht
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2007 - 10:45 »
lees hier

en dit zou ik schandalig vinden...  :devil:

Itto

• Kristof
  • 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2007 - 10:51 »
lees hier

en dit zou ik schandalig vinden...  :devil:

Verdorie, je was me te vlug af :-)

Schandalig vind ik wat overdreven, al ben ik natuurlijk niet zo objectief, want ik doe zelf ook mee aan de beklimming.
Het is wel een goed idee vind ik, want er zullen daar toch gauw een 3000 vlamingen rondlopen. Er mogen er al 2000 meedoen en dan nog eens familie die meereist. Wij zijn bvb met 3 die meedoen, maar toch met 8 om naar daar te reizen.

Wat ik wel moet toegeven is dat mijn eerste idee was: "het is niet moeilijk als er ministers meedoen dat zoiets zou kunnen".
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2007 - 11:05 door Itto »

Iegienie

• 4Bikers Member
verkiezingen/volmacht
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2007 - 20:57 »
ik heb al ettelijke keren volmachten gegeven aan mijn vrouw om te gaan stemmen. nooit enig probleem mee gehad. maar ik denk dat ze in de ene gemeente een pak soepeler zijn dan in andere gemeentes.

voor de hagelandse is de oplossing dus geworden om die naar de zaterdag te verschuiven... is ook geen ideale oplossing, maar de oplossing van het minste kwaad...

misschien kunnen de deelnemers van de mt ventoux dinges een petitie starten om hun "prestatie" te mogen neerzetten op de hagelandse chrono ? een veel uitdagender en mooier en toffer parkoers dan een asfaltklim van 20km... (ja ik heb die al gedaan, maar ben een paar 100m onder de top moeten terugkeren omdat die top kompleet ondergesneeuw was en mijn vingers ongeveer afvroren).
Team Green : www.team-green.be

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Re:verkiezingen/volmacht
« Reactie #15 Gepost op: 1 april 2009 - 22:03 »
ff uppen want ook dit jaar terug verkiezingen in een periode waarin bikevakanties toch wel heel realistisch zijn (ik val weer onder de gelukkigen bvb :) )

Iegienie

• 4Bikers Member
Re:verkiezingen/volmacht
« Reactie #16 Gepost op: 2 april 2009 - 08:18 »
ff uppen want ook dit jaar terug verkiezingen in een periode waarin bikevakanties toch wel heel realistisch zijn (ik val weer onder de gelukkigen bvb :) )

DE gemakkelijkste oplossing voor al deze problemen is uiteraard om naar de Hagelandse Chrono te komen : die is op zaterdag !
Team Green : www.team-green.be