Auteur Topic: Wie voorrang: stijgers of dalers?  (gelezen 15415 keer)

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
Wie voorrang: stijgers of dalers?
« Gepost op: 4 april 2005 - 23:15 »
Zonet wat gelezen in het Vaste Route: Herentals topic

Daar staat al genoeg stof om weer een nieuwe discussie op gang te brengen.  

Ik deel de mening van Magura:

Citaat
Stijgers hebben voorrang tegenover dalers in de bergen. Dit regeltje is bedoeld voor de zware kamions. Als deze steil bergop zouden moeten stoppen, bestaat de kans dat ze niet meer kunnen vertrekken (steil bergop + zwaar gewicht). Daarom is deze regel ingevoerd. Maar of dit ook voor bikers bruikbaar is  
In elk geval, hou gewoon wat rekening met elkaar, dan komen we ook al ver!

In de regeltjes van de IMBA heb ik geen duidelijke afspraak gelezen voor dit geval.  Wel iets heel vaags, nl de blauwe regeltjes.  

DUTCH
Regels Van De Route
1. Rij alleen op toegestane paden en wegen.
2. Laat geen spoor achter.
3. Houd je fiets onder controle.
4. Houd rekening met andere recreanten.
5. Laat geen dieren schrikken.
6. Denk vooruit.

Ik vind eigenlijk dat iemand die met de mtb aan het dalen is voorrang zou moeten hebben op iemand die naar boven komt.  

Aangezien het voor degene die aan het klimmen is veel gemakkelijker is te  stoppen en eventjes aan de kant te gaan.  
Dit wel op een zeer smal paadje, wanneer het pad breed genoeg is, moet je elkaar kunnen passeren zonder elkaar te hinderen.  

Ik denk: genoeg stof om een discussie aan te vatten.

WappY

• David
  • 4Bikers Member
    • mijn plaatske voor webspullekes
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2005 - 23:46 »
Buiten de "eventuele" regels, is het niet het fairste om de moeilijkste de voorang te geven, een beetje als je af moet stappen in klim je de kant bewandelt en de beste route openhoud voor diegene die wel naar boven kunnen rijden ?? Allee dat (probeer) ik toch over te brengen op mijnen oudste...
"Whether you think you can or think you can't, you're right."

Trevorken

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2005 - 07:48 »
Als het natuurlijk mogelijk is om te stoppen in de afdaling, dan vind ik ook wel dat die best kan stoppen, als je aan het klimmen bent en terug van stilstand moet vertrekken, dan kan je het dikwijls al vergeten en mag je te voet omhoog.

Transalp

• 4Bikers Member
    • MTB Trips
Re: Wie voorrang: stijgers of dalers?
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2005 - 07:53 »
Citaat van: Piefkie
Ik vind eigenlijk dat iemand die met de mtb aan het dalen is voorrang zou moeten hebben op iemand die naar boven komt.  

Aangezien het voor degene die aan het klimmen is veel gemakkelijker is te  stoppen en eventjes aan de kant te gaan.

Stoppen is misschien gemakkelijker, maar opnieuw starten???

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2005 - 08:31 »
Laat de klimmer toch gewoon passeren :rollseyes:

Je moet je fiets ten allen tijde controleren, stoppen in een afdaling mag nooit een probleem zijn hé ;)

Het is echt niet de bedoeling dat iedereen voor je wegspringt en dat je dan aan 50 per uur op 20 cm voorbijvliegt :shocked:

TJ!

• 4Bikers Member
    • http://users.pandora.be/tj/trekking
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2005 - 12:42 »
Ook bij het bergwandelen krijgen stijgers voorrang...

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2005 - 12:58 »
Klimmers krijgen van mij altijd voorrang.

By the way : wanneer je aan 't afdalen bent, heb je een veel beter overzicht over hetgeen er aan komt. Tijdens een moeilijke klim zie je vaak amper 4-5m voor je. Voor iemand die aan 't dalen is, is 't m.a.w. veel makkelijker om tegenliggers te zien aankomen, en zich vervolgens tijdig aan de kant te zetten zodat hij de klimmers niet hindert.

@Rallymaster : die vier of vijf wandelaars die we in Lapland den decor hebben ingejaagd (dag 3, weettenog ?), tellen niet mee : die hadden zich namelijk achter nen bocht  in een hinderlaag gelegd om ons te doen verschieten (en 't is hun vree goe gelukt :-D).
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

mtb-fltn

• Nicolas Panniez
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2005 - 20:22 »
Zet gewoon overal éénrichtingsborden...probleem opgelost...  :-D  :doh:

Euh..................niks dus.........

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2005 - 10:20 »
't is volgens mij ook te zien in welke situatie je bent:
Voorbeeld:
- op een TT of vaste Blosoroute zouden diegene die de richting van de pijlen volgend (ongeacht stijgen of dalen) voorrang mogen krijgen??
- op een downhillparcours zouden de dalers voorrang mogen krijgen??
- ...

Hoewel het begrip voorrang is hier misschien wat verkeerd.  Het is niet omdat je voorrang hebt dat je een ander in de kant moet rijden hé

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2005 - 10:29 »
Bergop heeft altijd voorrang, is de regel in de bergen

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 6 april 2005 - 12:14 »
1. Waarom zouden mensen op een Bloso-parcours voorrang mogen krijgen? Om te kunnen vlammen??? Moeten zij geen respect hebben voor anderen? Ik zie niet in waarom iemand die zijn eigen route rijdt in de omgeving van een bloso-parcours en die er stukken mee gemeen heeft, continu voorrang zou moeten geven. Idem dito met TT's. Nu, als je door krijgt dat je een TT kruist, dan is de meest logische reflex om die paden proberen te mijden. Maar soms kan je niet anders en het is ook weer niet de bedoeling dat TT's anderen hun bike-plezier verprutsen...

2. Ik heb nog NOOIT ge-DH'd, laat dat duidelijk zijn, maar ik ga er van uit dat eenieder zo goed mogelijk zijn bike in de hand moet proberen te houden om veilig evt. "obstakels" te omzeilen. Bewust een echt DH-parcours (in gebruik) gaan beklimmen lijkt me niet zo'n goed idee, maar wat met toevallige of noodgedwongen passanten (bikers, wandelaars, ruiters, dieren) en routes die niet als DH-parcours aangegeven staan?

Afgaande op alles wat hier boven staat, lijkt het me logisch dat klimmen voorrang heeft op dalen, maar dat fietscontrole, hoffelijkheid en gezond verstand minstens even belangrijk zijn...
.

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
« Reactie #11 Gepost op: 6 april 2005 - 13:48 »
Alle, zo te zien mankeert er iets aan mijn gevoel van controle over de bike hebben.  
Ik kan vaak niet op tijd stoppen om op een veilige manier aan de kant te gaan in volle afdaling.   Dat ligt wel voor een groot deel aan mijn lx v-brakes denk ik.  
Nu de meerderheid van mening is om stijgers voorrang te geven dan leg ik me daar wel bij neer. Ik zal dan maar wat minder uitbundig bergaf gaan rijden.  

Maar ik heb wel twijfels of iedereen, die de stijger in elke situatie voorrang geeft, zijn bike altijd zo geweldig goed onder controle heeft.

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2005 - 13:56 »
Citaat van: Jack77
gezond verstand
.

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2005 - 14:08 »
Citaat van: Piefkie
Alle, zo te zien mankeert er iets aan mijn gevoel van controle over de bike hebben.  
Ik kan vaak niet op tijd stoppen om op een veilige manier aan de kant te gaan in volle afdaling.   Dat ligt wel voor een groot deel aan mijn lx v-brakes denk ik.  
Nu de meerderheid van mening is om stijgers voorrang te geven dan leg ik me daar wel bij neer. Ik zal dan maar wat minder uitbundig bergaf gaan rijden.  

Maar ik heb wel twijfels of iedereen, die de stijger in elke situatie voorrang geeft, zijn bike altijd zo geweldig goed onder controle heeft.

Toch wel! Schijfremmen...  ;)
Wanneer ik afdaal en ik kom iemand tegen vraag ik dikwijls met hoeveel ze samen rijden, dan weet je hoeveel bikers je nog gaat tegenkomen.
Omgekeerd als ik stijg zeg ik ook dikwijls met hoeveel we zijn als we iemand of een groepje bikers in afdaling tegen komen.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2005 - 15:50 »
Ik moet zeggen dat ik tijdens een afdaling ook niet altijd instaat ben om meteen te stoppen.
MAAR ik zie in een afdaling waar ik mijn bike enkel kan laten bollen niet meteen iemand omhoog komen.

Ik ben wel van mening dat klimmers altijd voorang hebben.

Op een DH parcours rij je ook al niet omhoog. En ik was vorig jaar op het BK DH en dat parcours was duidelijk aangegeven zodat er geen toevallige wandelaars omhoog zouden klouteren op het parcours.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2005 - 18:58 »
Je weet wat de politie zegt, als je niet op tijd kon stoppen reed je te snel. pas je snelheid aan zodat je ten allen tijden in een afdaling kunt stoppen.

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #16 Gepost op: 6 april 2005 - 19:47 »
Citaat van: Adri
Je weet wat de politie zegt, als je niet op tijd kon stoppen reed je te snel. pas je snelheid aan zodat je ten allen tijden in een afdaling kunt stoppen.

dat vind ik toch wat erover hoor Adri... als je aan pakweg 40/h een rotsige DH van een 15% met wortels en losliggende stenen neemt, dan kan je toch niet zomaar stoppen? volgens mij doe je er zeker 10 - 15 meter over om tot stilstand te komen en dan mag je nog geen obstakels tegenkomen zoals dwarsliggende takken waar je anders bvb overspringt of naast stuurt of je ligt er...
(denk dat 40/h niet zo overdreven is, om je een idee te geven, in Olne offroad max gehaald van 52/h zonder ongelukken te doen, op de moeilijkste stukken 28 - 35 als ik naar m'n kilimeterteller keek... Ik denk dat ik eerder een rappen ben in't afdalen maar ik rij zeker niemand van de baan!)

als ik ten allen tijde zou moeten kunnen stoppen dan mag ik diezelfde DH maar aan pakweg 20/h nemen denk ik, maw met dichtgeknepen remmen... wat is daar dan nog de fun en uitdaging van?
-->na elke rit andere remblokjes opleggen en waarschijnlijk toch nog tegen de vlakte gaan (omdat je bij trager rijden toch moeilijker je evenwicht houdt...)

mijn mening: ga zo rap je wil maar hou rekening met mogelijke klimmers, zorg dat je ze kunt ontwijken of ze tenminste kunt zien en waarschuwen! volgens mij heeft een klimmer idd voorrang maar 't is ook niet de bedoeling dat ie in't midden van de track blijft rijden toch?

maar in volle afdaling plots stoppen? onmogelijk volgens mij zonder ongelukken te doen...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #17 Gepost op: 6 april 2005 - 20:58 »
Citaat van: PhrAcE
mijn mening: ga zo rap je wil maar hou rekening met mogelijke klimmers, zorg dat je ze kunt ontwijken of ze tenminste kunt zien en waarschuwen! volgens mij heeft een klimmer idd voorrang maar 't is ook niet de bedoeling dat ie in't midden van de track blijft rijden toch?

maar in volle afdaling plots stoppen? onmogelijk volgens mij zonder ongelukken te doen...

Dit is ook mijn mening.  Zorg gewoon dat je rekening houd met de andere weggebruikers (wandelaars, fietsers, ruiters, ...), en als je oogcontact hebt, weet je dikwijls al genoeg wie even aan de kant wil/kan/mag gaan.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #18 Gepost op: 6 april 2005 - 22:05 »
Der is niemand die in een snelle afdaling in 10 meter stilstaat, schijfremmen of niet, als je te snel remt ga je over de kop of den decor in!

Maar je kijkt wel verder dan je neus lang is veronderstel ik, dus je hebt tijd genoeg om je snelheid voldoende te controleren.

De gevaarlijke situaties zijn blinde bochten, zeker als je het terein kent, plots een tegenligger of een paar spelende kinderen....

Een beetje gezond verstand :applaus:

Daarnaast is een beetje empathie niet slecht, een klim waar je te voet verder moet als je voet aan grond zet doe je ook liever op de fiets veronderstel ik, en je apprecieërt het wss ook niet als iemand je op singletrack kruist aan 50 per uur, en je kan een toffe afdaling ook appreciëren ;)

Survival

• 4Bikers Member
    • mtb-trips
« Reactie #19 Gepost op: 8 april 2005 - 23:15 »
Ik vind ook dat de stijgers voorrang moeten krijgen. Het zal wellicht wel niet zo gemakkelijk zijn om als daler op een veilige manier te stoppen maar je hebt het grote voordeel dat je gemakkelijk opnieuw kan vertrekken terwijl dat voor de stijgers niet zo eenvoudig is....

Uiteraard hangt veel af van het parcours. Het beste is gewoon zo hoffelijk mogelijk rijden zowel al klimmend als al dalend ;-)

Iedereen rijdt naar zijn eigen mogelijkheden en da's maar best ook ;-)