Auteur Topic: steunzolen  (gelezen 4479 keer)

vvpee

• Peter Derveaux
  • 4Bikers Member
steunzolen
« Gepost op: 26 januari 2007 - 13:17 »
Hello...

Door een aanhoudende heup/knie/kuit-blessure heeft de sportdokter me proprioceptieve (dwz postuur-corrigerende) zolen voorgeschreven.

Volgens de schoenmaker zouden alle klachten na een drietal weken weg moeten zijn.

Heeft iemand ervaring met dit soort zolen en hun effect voor de fietsende mens? Zoja, kan je me vertellen wanneer ik ongeveer terug mijn training kan beginnen opbouwen? Onmiddellijk na de aanpassingsperiode of wacht ik er best langer mee?  (Fiets al sinds november niet meer).

mvg

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
steunzolen
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2007 - 16:35 »
Beetje afhangkelijk van hoezeer uw blessures op heden nog zijn denk ik....

Steunzolen vraagt enkele gewenningsritjes. Indien je sedert nov al stil ligt moet je zowiezo terug beginnen met je basis op te bouwen. Dus hoge omwenteling, lage hartslag en dan worden de knieen zowiezo minder belast.

Je gaat in het begin wat hinder ondervinden aan de voetzolen maar dat ebt snel weg (indien ze correct gemaakt zijn natuurlijk want dat is een heel ander verhaal........)

Beetje zelf aanvoellen vrees ik.
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

vvpee

• Peter Derveaux
  • 4Bikers Member
steunzolen
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2007 - 17:28 »
De blessures zijn grotendeels weg, maar aangezien het ging om overbelastingsverschijnselen veroorzaakt door een doorzakkende/overpronerende rechtervoet zouden ze snel terug zijn als ik zonder zolen rij/loop...
De zolen worden door ene Patrick Goris gemaakt (doorverwijzing van Debruyne in Hasselt).

Dat ik de komende weken vooral tegen veel basistraining aankijk had ik wel al ingecalculeerd. Mijn benen lijken wel 20-30% van hun spiermassa verloren te hebben. En

Nog bikers hier die "gezoold" zijn na een blessure?

Trevorken

• 4Bikers Member
steunzolen
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2007 - 11:00 »
Ik rijd ook al jaren rond met steunzolen.
In ieder geval start traag en geef je lichaam tijd om aan te passen.
Sommige spieren zullen nu harder belast worden en moeten uitrekken, terwijl andere net het omgekeerde krijgen.
Als je na de eerste week er dus terug in vliegt, is er heel veel kans dat je terug overbelastingen krijgt en denkt dat die stomme dingen niet werken  ;)
Kortom geduld hebben, ik zou zeggen rijd de eerste maand meer kortere ritten aan een rustig tempo.