Auteur Topic: Speling Magura Marta SL remhendel  (gelezen 11123 keer)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Speling Magura Marta SL remhendel
« Gepost op: 28 januari 2007 - 19:37 »
Net een vervelend probleem ontdekt:

Onlangs heb ik een goedkoop setjes Marta Sl's op de kop getikt met een probleem aan de achterrem. Remmen doet het wel maar de hendel moest precies nog dieper ingedrukt kunnen worden om echt maximaal te kunnen remmen. Het drukpunt ligt nogal ver dus, te ver. Ook een uitvoerige ontluchtings-sessie, om een te lage oliestand of lucht in het systeem uit te sluiten als oorzaak van het probleem, bracht geen oplossing. 

Uiteindelijk ligt een ingesleten carbon remhendel (zie foto bovenaan, onderaan is nog semi-OK) aan de basis van het probleem. Bij het remmen moet eerst die speling weggewerkt worden en dan pas drukt hij de zuiger naar binnen. Je verliest dus "zuigerweg" en kan daarom niet maximaal remmen. Erger nog, je moet de hendel bijna helemaal tot tegen het stuur trekken om te kunnen remmen  :huh:. Gezien de prijs van het 2de hands setje (120 ero) vond ik dat toen niet erg. Hun enige functie was dienen als reserve setje. Maar...

Gisteren begon ik terug aan de opbouw van mijn Fully na een lange winterslaap en merkte direct diezelfde speling  en dito probleem op aan 1 v.d remmen :toeme: :cry:. Maar...

Vandaag kwam ik iemand (Drik G) tegen die me vroeg of het normaal was dat hij zijn Marta SL remhendel zo ver moest intrekken om te kunnen remmen? "Ohnee, toch niet dezelfde speling? Ja dus..."  :muur:

3 Peperdure remmen en 3x hetzelfde probleem...Wie nog en hoe is dit verhaal afgelopen?

« Laatst bewerkt op: 30 januari 2007 - 21:14 door Qube »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2007 - 20:21 »
Dat klinkt als een foutje bij magura :(

Je zou er een busje kunnen insteken, maar ik zou eens horen bij de mensen van magura!

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2007 - 09:07 »
eum, dat is normale sleet bij die carbon hendels. gebeurt altijd. de aluminium hendels hebben er iets minder last van.
Vervangen door nieuwe.
Team Green : www.team-green.be

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2007 - 09:21 »
weet iemand of die nieuwe louises (ook met carbo hendels?) dezelfde problemen mogen verwachten?

Barny

• Bart Verschueren
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2007 - 10:00 »
weet iemand of die nieuwe louises (ook met carbo hendels?) dezelfde problemen mogen verwachten?
Dat zal nog wat vroeg zijn denk ik, het marta probleem komt pas na veelvuldig gebruik aan het licht.
Enfin een collega biker heeft met zijn marta-kes juist hetzelfde aan de hand.
Volgens een technieker van Magura zelf, een oud zeer, te wijten aan het net iets te kleine olievolume in de remhendel-piston.
Wanneer er sleet komt op de zuiger en de hendel en de remklauwen (door veelvuldig normaal gebruik) schieten ze net tekort.
Als oplossing werd gegeven de remhendels/pistons van de Louises te gebruiken (vanaf model 2004 tem 2006 compatibel met marta remklauwen)
Deze geven dezelfde druk maar een iets groter volume, debiet eigenlijk.

Ik was al een tijdje op de hoogte van dit probleem en ben blij dat ik de standaard gemonteerde marta's op mijn Endorfin "ge-downgrade" heb naar Louises 2006.
Met de wetenschap iets dat goed is veranderd men niet snel (Loiuses vanaf 2004 niet veranderd tem 2006) en de 3 jaar trouw dienst van een stel Louises op men Nakamura HT

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2007 - 11:02 »
Oei oei oei;

Carbon is inderdaad nogal sleet gevoelig als het op wrijwing aankomt. Probleem is hierbij dat er toch een vrij 'grote' kracht net op dat wrijvingspunt komt. Beste en ook enigste oplossing (zou magura ook beter doen bij de seriehendels) is een iets grotere diameter uitboren en een inox of allu buske erin verlijmen met epoxy.

Dan doe je daar nog jjjjjjaaaaaaaaaaaaaaaren mee (als de rest dan niet de geest geeft)
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2007 - 17:09 »
Dus garantie... ;) :o :$. Abnormale slijtage door normaal gebruik, klinkt goed  :ninja:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2007 - 19:32 »
Zeker garantie!

Als je hard genoeg tamtamt zelfs een fabrikage/ ontwerpfout,en in een rem = algemene terugroepaktie :grin:
Een remhendel moet, tenzij je er op valt, een paar jaar meekunnen!

Zegt de manual daar iets over?

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2007 - 22:52 »
Als ik eens tijd heb stuur ik eens een mailtje naar Mr. Magura. Mischien krijg ik dan wel een doos vol carbon hendels...of mischien ook geen reactie  :P

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2007 - 23:05 »
Eigenlijk moet je gewoon teruggaan bij je verkoper, en moet die de boontjes doppen!

Als je toch bij Mr Magura klaagt zou je de klachten moeten bundelen, heeft veel meer effect ;)

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2007 - 23:44 »
Dat zal nog wat vroeg zijn denk ik, het marta probleem komt pas na veelvuldig gebruik aan het licht.
Enfin een collega biker heeft met zijn marta-kes juist hetzelfde aan de hand.
Volgens een technieker van Magura zelf, een oud zeer, te wijten aan het net iets te kleine olievolume in de remhendel-piston.
Wanneer er sleet komt op de zuiger en de hendel en de remklauwen (door veelvuldig normaal gebruik) schieten ze net tekort.
Als oplossing werd gegeven de remhendels/pistons van de Louises te gebruiken (vanaf model 2004 tem 2006 compatibel met marta remklauwen)
Deze geven dezelfde druk maar een iets groter volume, debiet eigenlijk.

Ik was al een tijdje op de hoogte van dit probleem en ben blij dat ik de standaard gemonteerde marta's op mijn Endorfin "ge-downgrade" heb naar Louises 2006.
Met de wetenschap iets dat goed is veranderd men niet snel (Loiuses vanaf 2004 niet veranderd tem 2006) en de 3 jaar trouw dienst van een stel Louises op men Nakamura HT

ah, dat wist ik niet.
alhoewel, heb terug een drietal maanden met de marta's gereden, en vind ze dus niet bedrijfszeker genoeg. altijd maar prullen met die olie. heb er opnieuw een achterrem van louise FR op gemonteerd.

trouwens, de louise FR tot 2006 eens gewogen : 462gram, met 18/16cm schijf, ALLES inbegrepen. Ik denk dat dat dus minder dan 100gram meer is dan de marta's.

de nieuwe louise schijven zijn zwaarder, daardoor (volgens de boekskes) zou het setje 2007 op 511gram uitkomen.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2007 - 09:13 »
Als ik eens tijd heb stuur ik eens een mailtje naar Mr. Magura. Mischien krijg ik dan wel een doos vol carbon hendels...of mischien ook geen reactie  :P
De standaard politiek van magura de is niet antwoorden op klachtenmails van een individu of verwijzen naar de importeur.
Die is transmission en voor al wat niet via hun verkocht is (bvb complete fiets)kunt ge den boom in, zoms zelfs voor wat zij verkochten(bvb julie, hangende zuiger louise).
Nen vriendelijken Duitsen fietsenmaker die ik op mijn alpenrondje van deze zomer tegenkwam in sambuco heeft voor de vervanging  onder garantie van mijn voorrem met een zuiger die neiging tot blijven hangen had(dus steeds anders centreerde). Hij zag mij klooien met versteken van   de tussenringetjes na een singletrackafdaling die in zijn groep 3 remmen molde(2 xtr's en een juicy).
Na een jaar of drie komt op bijna elke handle speling. Kunt ge verhelpen door van die dunne koperschijfjes.
Mijn oudste louise dateert van 2000 en werkt nog perfect(wel niet met de kracht van de huidige remmen).

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2007 - 19:31 »
Wat ik me afvraag : de Louise FR was een zeeeeeeer goede schijfrem. Tot vorig jaar zat die in het Magura-gamma, maar dit jaar (2007) is deze vervangen door de "gewone" Louise. Of eigenlijk andersom : de "gewone" Louise heeft de goede punten van de FR overgenomen. Allez, zo heb ik het toch begrepen.

MAAR : nu zie ik op de Magura-site dat die nieuwe Louises - dus het 2007 model - ook met carbon remhendelkes uitgerust zijn. Weet iemand of dit dezelfde remhendels zijn als op die Marta SL's van hierboven ? Want als dat zo is, is dat meteen een zeeeeeeer slecht punt voor deze nieuwe Louises ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

s3t

• Peter Verstraete
  • 4Bikers Member
    • http://users.pandora.be/wendy.peter
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2007 - 19:58 »
ik ben nog aan het twijfelen tussen de dees en de formula oro puro voor nieuwe bike. Ik heb daarjuist eens die formula's bekeken want die hebben ook een carbonnen remhendel, maar daar werkt dat precies met een aluminium stiftpen. Dus hierbij zal dat probleem normaal gezien niet voorkomen ?

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2007 - 21:07 »
De standaard politiek van magura de is niet antwoorden op klachtenmails van een individu of verwijzen naar de importeur.
Die is transmission en voor al wat niet via hun verkocht is (bvb complete fiets)kunt ge den boom in, zoms zelfs voor wat zij verkochten(bvb julie, hangende zuiger louise).

Een reden te meer om u te organiseren (misschien ook eens bij de buren informeren of er nog een paar gelijkaardige problemen zijn), en dan zal er wel antwoord komen!

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2007 - 21:55 »
wat ik ook ambetantig vind bij de nieuwe louises, dat is dat rood knoppeke. is nergens voor nodig, en is een stukske dat imho wel eens zou kunnen afbreken.