Auteur Topic: Bob aanhanger en mtb  (gelezen 6429 keer)

Peter

• 4Bikers Member
Bob aanhanger en mtb
« Gepost op: 3 maart 2007 - 20:03 »
Graag ervaringen.
Hoe hard belast aanhanger frame?
Kwaliteit banden en wiellagers.
Hoeveel kg verdraagt dat zonder onstabiel te worden, gedrag in afdalingen.
Loopt dat in zand beter dan fiets met lading.
Hoe degelijk is de koppeling.
Loont het kopen van het afgeveerd model?
Enz. enz.
Het is om te gebruiken op zware pistes, met af en toe zacht zand.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Bob aanhanger en mtb
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2007 - 20:33 »
Ik heb zo'n bob coz(mopolitan), net als mijn vriendin.
De minder modellen, maar wel met een bak ipv een zak (kan afgesloten worden, makkelijker op de vlieger ed., maar niet meer te koop).

De wieltjes op die coz zijn minder goed dan die op de gewone bob, maar het zijn cup/conus lagers, dus zelf te servicen.
Wel nodig na enkele duizenden km's!

Belasting op het frame is minimaal, zeker in vgl met fietstassen.
Idem voor de belasting van het achterwiel, een groot stuk van het gewicht komt op het wiel van de bob terecht, een beperkt deel op het achterwiel.
De bevestiging is zeer degelijk, maar neem voor alle zekerheid nog zo'n sluitingkje mee, met ijzedraad kan je zelf ook iets ineen knutselen.

Gaat redelijk door zacht zand, Ik vind die bob altijd beter bollen dan fietszakken, wel wat wennen bij het zonder handen rijden, de frequentie van uw fiets verandert!

Ik heb met die bob al redelijk technische afdalingen gedaan, die coz slaat dan regelmatig hard met het frame of de bak tegen de grond, maar alles leeft nog!

Of de vering veel zal helpen??? ik denk dat je beter een groter wiel en/of dikkere band neemt!
Die vering gaat de schok wel absorberen, maar het wiel moet toch over de oneffenheid!

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
Bob aanhanger en mtb
« Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2007 - 21:54 »
Ik heb niet de originele BOB maar een zelf gemaakt karretje dat afgeleid is van BOB,ik gebruik wel de snelspanners als bevestiging.
Ik kan dus alleen over de het gebruik spreken( met mtb en tandem) met een bagage van +/- 27 kg  + 7 kg voor de kar
Over het algemeen ben ik zeer postief ivm de koppeling en het gebruik in het algemeen ( verschillende weekends, Vlaanderen Fiets route, trip naar en door Zuidfrankrijk zowel on als offroad)
Op vlakke wegen en afdalingen voel je buiten gewicht niets special en vind ik aangenamer dan met zakken,maar klimmen vind ik zwaarder dan met zakken.De fiets blijft stabiel lopen zelfs tegen 60 km/h in afdaling,wel opletten bij het remmen je voelt de kar echt duwen .Off road lukt ook veel  , draaien gaat vlot . Ik rijd met lage druk in het wieltje zodat het niet springt wanneer je ergens over  of af rijd,
Als je ergens stopt is het niet zo evident om je fiets ergens tegen te zetten,het karretje durft soms te kantelen en trekt je fiets onderuit(zeker met de tandem,totale lengte was 4 m)

Als je wil mag  je mijn karretje lenen om eens te proberen, ik heb snelspanners voor 135  145 en 160 mm naven, het karretje is ook volledig demonteerbaar wat handig is om te reizen, fiets en kar  kunnen samen in een transportzak . Ik had er nog graag een kookvuurtje in verwerkt maar das nog nie gelukt  ;)

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Bob aanhanger en mtb
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2007 - 22:00 »
kreeg een mailtje binnen met betrekking tot dit topic:

Citaat van: Anne Van Heddeghem
ik heb een bob aanhangwagen en ben hier zeer tevreden over maar ik denk dat je toch beter de geveerde bob aankoopt,want ondanks ik de band van de bob niet te hard zet wipt hij toch nog snel omhoog als je putten voorgeschoteld krijgt en zodoende je stuur wel zeer goed moet vastnemen,gewich tot 15 kg en nog goed handelbaar!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Bob aanhanger en mtb
« Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2007 - 21:43 »
Je kan ook eens een trailer huren om te proberen.  Voorbeeldje.

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
Bob aanhanger en mtb
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2007 - 10:26 »
s even op het nederlandse forum rondneuzen (mountainbike.nl)
Daar staan topics van enkele paginas over de BOB....
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Bob aanhanger en mtb
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2007 - 10:48 »
Bob is trouwens al lang niet meer de enige met deftige karretjes (maar wel nog steeds de "golden standard").

Peter

• 4Bikers Member
Re: Bob aanhanger en mtb
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2007 - 10:17 »
Allez na een maand bobben even mijn ervaringen.
Gewicht van de bagage schommelde tussen 30 en 40 kg. Tel daarbij de 7 kg van de bob.
De torsie op het frame is enorm. Ik had een superstijf hardtailframe vgan meer dan 2 kg en zelfs dan was die torsie enorm.
Die torsie moet getabiliseerd worden door werk van je arm - en rugspieren. De eerste dagen leiide dit bij ons tot een serieuze spierkater in de rug en de armen. De rebound van de kar komt ook in je rug terecht. Als je dit combineert met de afschuwelijke toestand (door autovering+los zand)van wat ze daar een weg noemen is rugpijn voorgeprogrammeerd.
De bob zelf is enorm stabiel, snelheden van boven de 60 zijn geen probleem. Het gevaarte onder controle houden bergaf door los zand is niet simpel.
Hij rolt braaf over alle hindernissen.
Bergop kan je offroad alles boven de 10 % vergeten. 5 % is nog leuk. De rest is afzien.
Het wiel van de bob is flut. De velg is niet dubbelwandig, het velglint is flut en de naaf is rommel. De snelspanner is veel te zwaar.
De  originele buitenband is veel te smal, waardoor hij slecht over hindernissen rolt en veel springt. Verbvangen door de breedste die je kan vinden(nen schwalbe van 600gr voor mij was ideaal : veel betere zandcapictieten, rollen over hindernissen en demping. ook nooit lek gereden.
De zak is goed waterdicht, maar wordt enorm vlug smerig. De sluitingen zitten op een slechte plaats en het vraagt elke dag een hoop sleurwerk om de zak te sluiten.
De afdichting is goed als je de sluiting 2 keer rolt.
De bodemvrijheid is goed, we blven nooit hangen. Als je het spatbord demonteert(aangewzene bij brde band en stenige offroad) wordt alles wel enorm stoffig.
De kwaliteit van de lak is niet denderend. zeker op de plaatsen waar de snelbinder contact mee maakt.
Het is ook een ideale verankering voor uw tent als het hard waait.
Boven op de bobzak bonden wij altijd een waterdichte otrliebzak van 80 l voor alles wat we in de loop van de dag nodig hadden(kleren, eten,koken, water).Het bevestigingssysteem aan het frame is goed. Alleen het aankoppelen verloopt wat moeizaam, zeker als je alleen bent.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2007 - 15:17 »
Alléz, den boel heeft het gehouden ;) Al niet vanzelfsprekend bij 30/40 kg bagage!
Ik denk dat je met fietszakken ook wel wat klachten zou gehad hebben!

Wat waren de problemen met het wiel? gezien de diameter moet dat toch niet veel meer zijn?

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2007 - 21:55 »
Geen problemen met wiel. Enkel een  premature opmerking. voor 15 EUR meer had een bob een onverwoestbaar en lichter wiel gehad.
Besparingen op de verkeerde plaats.
We hadden trouwens geen pech. Alleen ketting smeren en vork kuisen was nodig. In uyuni viel mijn derailleur samen met  de achterpad van het frame bij het inladen in de jeep.
De contramoer van de padbevestiging was losgekomen en verloren geggaan. Een geluk dat het daar gebeurde, anders had ik de derailleur in mijn wiel getrokken. Nu  s' avonds in basecamp ander moerken en we konden verder.
De meeste dragers breken daar vroeg of laat.  En met dragers wordt uw fiets een log monster dat geen technisch terrein meer aankan.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re:Bob aanhanger en mtb
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2009 - 19:31 »
Ik heb een nieuwe tweedehands bobo carrier op de kop kunnen tikken , maar bij montage op de mtb keek ik wel even raar op .
De bijgeleverde snelspanner is te dik! .
Zijn er nog zulke gevallen ?

ik heb snelspanners voor 135  145 en 160 mm naven,

Stef ,

Waar heb jij die kunnen kopen ?
Ze moeten enkel dienen voor de mtb en tandem .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2009 - 21:54 »
Citaat

Aangezien je van de provincie A'pen bent, kunnen ze je oa bij fietsenwinkel Tim in Kapellen (tevens officieel invoerder van Rohloff) wellicht verder helpen.  Daar kan je terecht voor fietskarren, aanhangers en aanverwanten.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2009 - 22:10 door Magura »

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2009 - 22:22 »
Ik heb een nieuwe tweedehands bobo carrier op de kop kunnen tikken , maar bij montage op de mtb keek ik wel even raar op .
De bijgeleverde snelspanner is te dik! .
Zijn er nog zulke gevallen ?

ik heb snelspanners voor 135  145 en 160 mm naven,

Stef ,

Ze moeten enkel dienen voor de mtb en tandem .

Ik heb ze bij A-bikes in Kessel-Lo gekocht (op bestelling)
http://www.a-bikes.be/

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2009 - 22:24 door Solo »