Auteur Topic: Luxemburg - Houffalize  (gelezen 6855 keer)

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Luxemburg - Houffalize
« Gepost op: 8 april 2007 - 22:53 »
Straf, het mekka van de Belgische mountainbiker en er bestaat nog geen topic over.

Normaal gezien heb ik het niet zo begrepen op "massa hysterie"-dingen, ik moet echter toegeven dat ze in Houffalize echter wel enkele pareltjes van routes hebben.  Ze profileren zich al enkele jaren als "the place to be" qua mountainbiken, awel ze doen dat niet slecht.  Afgelopen zaterdag zijn we (Serge, ik, Bert en Sylvie) nog eens afgezakt naar Houffa.  Vorig jaar in de zomer hadden wel hier al eens komen spelen.  Eigenlijk  stond de ronde van Vlaanderen op het programma dit weekend, het mooie weer van de afgelopen week en enkele andere minder rationele dingen zorgden er echter voor dat we de lokroep van een Ardennenritje niet konden weerstaan.
's Morgens rond 9u00 afgesproken om naar ginder te bollen.  Dit is eigenlijk het enigste nadeel.  Vanuit A'pen ben je toch vlug 1,5 uur onderweg om een 190km verder een beetje te gaan fietsen.  We hadden echter de ganse dag een fijn zonnetje en het parcours lag er super bij.  Wij zijn gestart met de rode route 4, als ik me niet vergis zijn het er in totaal 6.  Deze rode route is een 35km lang en is niet al te technisch maar bevat wel enkele stevige klimmetjes.  Buiten enkele natte plekken, meestal naast een riviertje en enkele paadjes die door bosbouwers kapot werden gereden, was het er kurk droog.  Daarna hebben we de gele route gereden, dit is een vlamparcours van 18km.  Je start altijd aan het VVV-kantoor in het centrum.  Op de gele route komt er na de start (achter Fosse d'Outh) waar je efkes iets heel technisch krijgt voorgeschoteld, niets spannends.  Je vertrekt en komt terug over hetzelfde pad.  Als afsluiter reden we de groene, nummerke weet ik niet meer.  Dit is een super parcours.  Er zitten enkele lange hellingen in afgewisseld met kortere mega-steile.  Deze route vraagt de nodige aandacht, zowel op gebied van kracht / conditie maar ook qua concentratie.  Het is veeleisend maar qua uitzicht, omgeving is het echt bangelijk.  Het laatste stuk is een afdaling die ook in de Houffamarathon zit op het eind en in de wereldbeker.

Wij hadden 73km en iets minder dan 4u gespeeld, een pizza'ke later zat ik moe maar voldaan in de auto richting Deurne... mmmm ... ze voorspellen nog de ganse week mooi weer.  Ik denk dat we volgende week nog eens in de dArdennen gaan spelen.

Oh ja, blijkbaar hebben ze de nodige pijltjes vernieuwd en bijgezet.  Het is bijna onmogelijk om fout te rijden.
Op deze website vind je nog wat info, ik twijfel echter aan de accuraatheid.  De laatste route die we reden was 21km lang en die staat er niet bij.
Link; http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=31

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2007 - 23:09 »
er was idd nog geen topic, maar wel dit artikel van Speci

Swannie

• 4Bikers Member
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2007 - 08:48 »
Houffa is idd dik de moeite, ga er heel veel biken. Wel spijtig dat je de rode 3 niet hebt gedaan, vind ik de leukste.

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2007 - 15:08 »
Houffa is idd dik de moeite, ga er heel veel biken. Wel spijtig dat je de rode 3 niet hebt gedaan, vind ik de leukste.

Die loopt grotendeels tesamen met de rode 4, allé ik heb daar toch dikwijls een rood pijleke gezien met het cijfer 3 en 4 naast.
Als ik me niet vergis, draait die route ook iets vroeger af op de eerste echte klim, naast die huizekes op die steile betonklim.

Swannie

• 4Bikers Member
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2007 - 09:37 »

Die loopt grotendeels tesamen met de rode 4, allé ik heb daar toch dikwijls een rood pijleke gezien met het cijfer 3 en 4 naast.
Als ik me niet vergis, draait die route ook iets vroeger af op de eerste echte klim, naast die huizekes op die steile betonklim.

Het laatste stuk loopt idd grotendeels samen, maar bij de 4 vertrek je met een (asfalt)klim richting voetbalveld, en daarna is het een lang saai stuk tot waar de 4 terug samenkomt met de 3. De 3 begint ook met een (asfalt)klim maar wordt direct gevolgd door een fameuze afdaling, brugje over (de rivier) en dan een serieuze klim. Volledig die route is de moeite...

Serge

• 4Bikers Member
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2007 - 10:52 »

Het laatste stuk loopt idd grotendeels samen, maar bij de 4 vertrek je met een (asfalt)klim richting voetbalveld, en daarna is het een lang saai stuk tot waar de 4 terug samenkomt met de 3. De 3 begint ook met een (asfalt)klim maar wordt direct gevolgd door een fameuze afdaling, brugje over (de rivier) en dan een serieuze klim. Volledig die route is de moeite...

Dan hebben we de 3 gedaan, na dat brugje volgde er inderdaad een serieuze klim, waarvan de eerste meters redelijk technisch zijn, je moet gewoon de goede kant kiezen :P.

maurice

• maurice natuurlijk
  • 4Bikers Member
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2007 - 22:21 »
Gisteren eens gaan verkennen en mij is het opgevallen dat de groene en de rode route gewijzigd zijn.  Laatste deel van deze routes lopen integraal over het wereldbekrparcours.  Ook dit parcours is enigzins aangepast.  De publieke stukken hiervan zijn trouwens momenteel goed te rijden.  Het gras is gemaaid en de netten zijn gespannen.  Er zijn tevens een hoop nieuwe paaltjes geplaatst, houffa doetgoede inspanningen om het ons naar onze zin te maken.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2007 - 09:58 »
goed om weten.. ik prefereer in houffa trouwens de kortere routes, die zijn bijwijlen pakken leuker dan de soms iet of wat saaie langere routes (4/5) die natuurlijk ook wel mooie stukken hebben.
twee jaar geleden  combineerde ik routes 1 - 3 en 6 voor 62k en bijna 1200 hoogtemeters.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2007 - 10:04 door Adri »

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2007 - 22:13 »
goed om weten.. ik prefereer in houffa trouwens de kortere routes, die zijn bijwijlen pakken leuker dan de soms iet of wat saaie langere routes (4/5) die natuurlijk ook wel mooie stukken hebben.
twee jaar geleden  combineerde ik routes 1 - 3 en 6 voor 62k en bijna 1200 hoogtemeters.

Laat dan de gele (18km) wel links leggen want die vind ik in vergelijking met de andere 5 behoorlijk saai.  Als ik me niet vergis is dit de kortste, de aanvang en terugkeer gaat trouwens over identiek dezelfde weg, achter hotel Fosse d'Outh.

mosquito

• Gast
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2007 - 18:50 »
van 6 tot 20 mei zit ik in de ardennen en meerbepaald tegen Hotton, ben ook gaan kijken naar de WB in houffa en ga in mijne congé eens naar ginder voor een dagje biken.
Ik had route 6 ( groen 21 km ) en route 3 ( rood 35 km ) in gedachte omdat ik het graag technisch en uitdagend heb.
Kan ik er niet oprijden dan is het maar te voet.
De groene route komt zelfs uit aan het einde van de klim van de " Arsenal " en gaat dan verder richting centrum dacht ik gelijk met het WB parcours.
Zijn er nog andere routes die tof zijn daar ??, moest het mogelijk zijn wil ik gerust de arsenal ook es uitproberen in afdaling en klim.

Gizmo  :cool:

Stivo

• 4Bikers Member
    • Rocky
Luxemburg - Houffalize
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2007 - 18:22 »
Vandaag nog eens naar Houffalize geweest.
Prachtig weer en de parcours lagen er kurkdroog bij,trouwens veel mountainbikers gezien vandaag.
Heb de rode 3 gereden (35km) en daarna de groene 6 (21km).
Het was de bedoeling de gele er ook nog bij te doen maar de groene nam iets teveel energie weg.
Soms was het wel opletten voor spoorvorming op de harde paden.
Pijltjes zijn perfect geplaatst en de omgeving is natuurlijk de max.
Weeral goed geamuseerd,dinsdag nog een toerke gepland in Tellin.